Balla Ákos saját értékrendje alapján szembe megy a bevált közvetítői recepttel, és a nevét viselő irodahálózattal nem kér a franchise-ból. A lakáspiacon a forgalomban a mostani zuhanás után nagyon lassú kilábalásra és húsz százalék árcsökkenésre számít, karácsonyi bulit nem tervez, de minden emberét megtartaná.
Balla Ákos alig múlt húszéves 2000-ben, amikor megvette élete mobilját, egy összehajtható Motorolát, 200 ezer forintért. Igazi luxuscikk volt, akkoriban a pedagógusok kábé 70–80 ezret kerestek, miniszterek is alig többet a telefon áránál. De nem a menőzés volt a célja, ma is racionális üzleti döntésnek tartja. Frissen induló ingatlanközvetítő irodájába kereste a munkatársakat, és elsősorban a felvételi beszélgetéseknél használta a telefont, kelléknek. El kellett hitetnie a nála jóval idősebbekkel, hogy hiába jár még főiskolára, komolyan lehet őt venni, egy sikeres emberben sokkal jobban megbíznak.
Persze egy ilyen trükk csak az első benyomást befolyásolja, úgyis kiderül, ha valaki csak beetetésnek használja, de valójában teljesen más, mint aminek mutatni akarja magát.
A magyar ingatlanközvetítő piac két legnagyobbja, a Duna House és az Otthon Centrum franchise-rendszerben működik, Balla Ákos viszont – pár vidéki iroda kivételével – saját kezében tartja a nevét viselő hálózatot. Azt mondja, ma is ismeri névről az összes irodája minden munkatársát, de nincsenek is sokkal többen száznál. És nem is akarja, hogy ennek több mint kétszetesére nőjenek a következő három-öt évben. Ennek nincs köze a válsághoz. „A piac túlnőtte magát. Van közel tízezer közvetítő az országban, miközben maximum négyezerre lenne szükség. Hatvan százalékuk felesleges, képzetlen, hozzá nem értő, csak árt a szakma hírének. Budapesten és környékén elég lenne ezer, ezerötszáz közvetítő” – mondja.
Home office, távoktatás, kényszermegoldások: a koronavírus terjedése miatt az otthonok „digitális” átállására villámgyorsan volt szükség, a legtöbb esetben már meglévő eszközökre alapozva. És ha nem lenne elég gondunk, a kiberbűnözők igyekeznek kihasználni a felhasználók tapasztalatlanságát. Az elmúlt időszakban 667 százalékkal növekedtek a koronavírushoz kapcsolható e-mailes támadások. Az IT biztonsággal foglalkozó Sicontact az elsők között lépett: az általa forgalmazott ESET biztonságtechnikai szoftvercsalád akciójában ingyenessé tették az Internet Security programot minden diáknak és tanárnak 3 hónapra, a cégek számára pedig ingyenes tanácsadást biztosítanak.
Szokodi Judit, a Sicontact Kft. cégvezetője szerint a cégek sok esetben nincsenek technikailag felkészülve arra, hogy rendszereiket irodán kívülről használják. Mindeközben diákok százezrei ültek napi 10 órákra a gép elé, de a szülőktől sem elvárható, hogy egész nap szemmel tartsák gyerekeik internetes tevékenységét. Egy tanároknak szóló csoportban pár napja szavazás indult arról, hogy ki milyen online eszközöket használ: pillanatok alatt 65 különböző gyűlt össze.
„A Sicontact működésének kezdetétől kereste azokat a lehetőségeket, hogy miként lehet közelebb vinni az ügyfeleinkhez az informatikai biztonság témáját és közérthetően beszélni róla” – mondja Szokodi Judit cégvezető. Elsőként ismerték fel, hogy magyar nyelvű szakszerű terméktámogatásra van szükség, és support részről egy képzett informatikai szakemberekből álló csapat áll rendelkezésre. A cég által értékesített szoftverek gyártója, az ESET az egyik leginnovatívabb technológiát képviseli, folyamatosan fejlesztenek, 200 országban vannak jelen, 13 kutatólaborjuk van, teljesen naprakészek informatikai biztonság terén.
Hamar léptek
Két módon is igyekeztek könnyíteni a kialakult helyzeten. A tanárok és diákok számára 3 hónapra ingyenessé tették legnépszerűbb lakossági terméküket, az ESET Internet Security alkalmazást – ez több ezer regisztrálót jelent. Ez egy olyan nagy tudású újgenerációs programcsomag, amely a hagyományos vírusvédelem mellett a mindennapos internetes tevékenységek közben felmerülő legújabb fenyegetéseket is blokkolja. A cégek felé is fordultak: számukra ingyenes tanácsadást biztosítanak. „A cégeknek a home office gyors megszervezésében adunk technikai tanácsokat. Nálunk az ügyfelek nem csupán a termék licencét vásárolják meg, hanem folyamatos szolgáltatást is kapnak, sőt a licenc érvényességi időtartama alatt díjmentesen térhetnek át az új verziók használatára is” – mondja Csizmazia-Darab István IT-szakértő.
Új világ jön
Szokodi Judit szerint az eddiginél is jobban fel kell készülnünk. „Az online tér sérülékeny, ahol láthatatlan ellenségekkel, de nagyon is valós veszélyekkel, támadásokkal szembesülhetünk, számos esetben már csak utólag: a következményekkel, károkozással. Ez ellen egy újfajta gondolkodás, hozzáállás szükséges, amely a megelőzésre teszi a fő hangsúlyt, és ebben igyekszünk partnerek, iránymutatók lenni.”
Az otthoni online biztonság 8 legfontosabb pontja:
• Legyen rendszeres mentésünk!
• Haladéktalanul futtassuk le az alkalmazói programok és az operációs
rendszer hibajavító frissítéseit.
• Gyerekekkel is napi szinten beszéljünk a digitális eszközökről, az
online tér veszélyeiről, és a lehetséges védekezésről.
• Vásárlásnál és bankolásnál figyeljünk az SSL titkosított kapcsolat
meglétére.
• Ellenőrizzük a letöltött programokat.
• Jelszókészítésben legyünk kreatívak, használjunk hosszú, egyedi
jelszavakat, minden alkalmazásban variáljuk. Használjuk ki a
kétfaktoros azonosítást!
• Használat után takarjuk le a webkamerát – például videokonferenciák után – és lépjünk ki.
• A kézmosás mellett az informatikai higiénia is fontos: használjuk
rendszeresen a szűrőprogramokat, és legyen naprakész a vírusirtónk!
Biztonság a digitális világban
A Sicontact Kft. az egyik legjelentősebb, IT biztonsággal foglalkozó hazai szoftverdisztribútor. Jelentős szakembergárdából álló felkészült csapatuk ingyenes, magyar nyelvű segítséget nyújt a licenc teljes ideje alatt, a telepítéstől a szoftverbeállításokig. Weboldalukon, blogjukon és social felületeiken közérthetően írnak informatikai incidensekről és megoldásokról.
Balogh Levente eddig elsősorban nem mint pénzügyi befektető, hanem mint élelmiszeripari mogul volt ismert – egészen a Cápák között tavalyi, első évadáig. A Szentkirályi Ásványvíz elnöke azt mondja, a műsor után kitágult az ő látóköre is, és már bánja, hogy annak idején mindent a Szentkirályi márkaépítésébe tolt bele, ahelyett, hogy vett volna még egy-két retró élelmiszermárkát.
A BiotechUSA megveszi a Scitec Nutritiont, szinte bagóért. Élesedik a verseny az étrendkiegészítők piacán, a két magyar alapítású cégből pedig az előbbi bírta jobban a strapát. A Lévai család európai szinten is nagyobb súlycsoportba lép, de komoly meló lesz gatyába rázni a Scitecet.
Fehér Gyula cápaként egy futóappra harapott rá a legerősebben, de levonja a tanulságokat abból is, hogy pénzügyi befektetőként működik a nyalókagyárban. És egyáltalán nem éli meg rosszul a válságot.