Szombat Éva alkotói stílusa és megjelenése is megosztó. Van, aki kiakad tőle, de akinek bejön, az imádja.
Karrier
Szombat Éva a magyar kortárs fotográfia talán legellentmondásosabb arca. Munkáira jellemző a giccs, a glamour és az irónia, amivel sokan nem tudnak mit kezdeni, ráadásul előszeretettel nyúl tabutémákhoz. Képeit imádják vagy utálják, de biztos, hogy szó nélkül senki sem megy el mellettük. Ezzel ő is tisztában van, és büszke rá, mert szerinte jobb valamilyennek lenni, mint semmilyennek.
Kabát: Vintage Top: Tezenis Nadrág: egy turkálóból Öv: ajándékba kapta Cipő: Adidas
„Volt már, hogy egy nemzetközi divatcég hazai képviselete felkért egy kampányfotózásra, majd a külföldi központ vezetői állítólag teljesen kiborultak, miután ránéztek az Instámra. Akkor keményen kampányolniuk kellett mellettem a hazaiaknak, de végül megkaptam a munkát” – mondja. Képeit egyébként lehozta már a Vice, a Huffington Post és a spanyol Vogue is, és bár annak idején háromszor felvételizett a Mome fotográfia szakára, ma a tanszéken tanít.
A BiotechUSA megveszi a Scitec Nutritiont, szinte bagóért. Élesedik a verseny az étrendkiegészítők piacán, a két magyar alapítású cégből pedig az előbbi bírta jobban a strapát. A Lévai család európai szinten is nagyobb súlycsoportba lép, de komoly meló lesz gatyába rázni a Scitecet.
Mi a deal?
A Forbes.hu-n hoztuk elsőként a hírt, hogy a BiotechUSA megveszi a konkurens Scitec Nutritiont. Ezzel a magyar alapítású Scitec lengyel, majd dél-afrikai tulajdonosi kitérő után újra száz százalékban magyar kézbe kerül. A vételár ötmillió euró (1,8 milliárd forint), töredéke annak a 170 millió eurónak, amennyiért még 2016-ban megvásárolták.
Miért csak ennyiért?
A vételárból is látszik, hogy nincs jó bőrben a Scitec: az árbevétel évek óta csökkent, a legutóbbi félévet 5,3 millió eurós veszteséggel zárta. A Scitec anyacége, a dél-afrikai Ascendis legutóbbi jelentésében azt írja, hogy a növekvő verseny miatt árengedményeket tettek, egy új termékcsalád bevezetését is elhalasztották, emellett leépítettek a központi irodában. Az Ascendis 2018 nyarán minden más étrendkiegészítős cégét eladta (Evox, Supashape, Muscle Junkie, Nutrimax), de akkor még azt írták, a Scitec nem eladó. Végül mégis emellett döntöttek. Érthető: csak vitte a dél-afrikaiak pénzét, míg a cégbirodalom összes kötelezettségének harmadát nyögte, mintegy 78 milliárd forintot.
Mit nyernek vele?
A vásárlással a Biotech kétszer akkorára nő, ha a 23,5 milliárdos forgalmuk mellé tesszük a Scitec 25,2 milliárdos bevételét. Az élesedő verseny a BiotechUSA-n is látszott, 2017-ről 2018-ra csökkent az adózott eredmény, de még így is egyévi profitból ki tudják köhögni a vételárat.
A két cég között egyértelműen vannak párhuzamosságok, de a márkák valamelyest elkülönülnek. A Scitec főleg a testépítésre, fitneszre koncentrál, a Biotech erősebben nyitott az egészséges táplálkozás, a különféle vitaminok és az étrendkiegészítők felé, például cukorbetegeknek, laktózérzékenyeknek is van termékük.
Lévaiék európai szinten is nagyobb súlycsoportba lépnek a vásárlással, most az a feladatuk, hogy megszüntessék a párhuzamosságokat, egy kalap alá hozzák a gyártást, a készletezést és a disztribúciót, okosan elkülönítsék a termékvonalakat, és kitalálják, mit kezdjenek a Scitec adóssághegyével.
„Anna az egész világot képes felfogni. Ez Juhász-örökség” – mondja Juhász Annáról Csányi Vilmos etológus, Anna esetében pótapa. Juhász Ferenc költő lánya úgy lépett ki híres édesapja árnyékából, hogy maga is az irodalom területén ért el szép sikereket. Írás helyett ő az írókkal és az életművekkel foglalkozik, irodalmi estjeivel pedig leporolta a hazai kávéházi kultúrát.
Sci-fiből és fantasyből érkezett, hogy újrateremtse a magyar történelmi regény műfaját. Receptje nem bonyolult, legfőbb hozzávalója az érthető szöveg. Tizenkét esztendő, tíz kötet és sok-sok év véleményvezérkedés után Bán János kiadó alapításán töri a fejét, a Hunyadi családdal azonban még messze nem végzett.
A budapesti Idősek Barátai Program elszigetelten élő nyugdíjasoknak kínál beszélgetőpartnert, sokszor bizony az ő korosztályukból. Persze a bevásárlás és a parkbeli séta sem tabu. A személyes találkozásra épülő modellt ugyan megtépázta a járvány, az önkéntesek azonban nem adják fel.