Balogh Levente eddig elsősorban nem mint pénzügyi befektető, hanem mint élelmiszeripari mogul volt ismert – egészen a Cápák között tavalyi, első évadáig. A Szentkirályi Ásványvíz elnöke azt mondja, a műsor után kitágult az ő látóköre is, és már bánja, hogy annak idején mindent a Szentkirályi márkaépítésébe tolt bele, ahelyett, hogy vett volna még egy-két retró élelmiszermárkát.
A mackónadrágot öltönyre cserélte, így ment először pitchelni egy kiskereskedelmi lánchoz Balogh Levente a 90-es évek elején, amikor még válogatott cselgáncsozóként ismerhette az ország. Az élelmiszer-tartósító végzettségű, huszonéves fiúnak, ha nem is befektető cápákat, de komoly üzlethálózatokat kellett meggyőznie: listázzák be édesapja cége, a Vitapress Élelmiszergyártó Vállalat termékeit, például a 40–50 féle ételaromát, az eceteket és a Marina fantázianevű szörpöket.
Ráadásul a komoly hangzású cégnevet is ő találta ki, és ezt is írta rá a névjegyére a kft. szócska helyett. „A rendszerváltás után egyszerűen nem hangzott jól, hogy valaki kft.-t vitt, az Áfészok, Füszértek után nem vettek minket komolyan a kereskedelemben, kezdő cégként súlytalannak tűntünk. Ezért találtam ki ezt az egyszerű, átkeresztelős megoldást” – emlékszik vissza.
Akkoriban hiánygazdaság volt, sorra szűntek meg a szocializmus dicsőséges képződményei, a téeszek és az állami gazdaságok, így meglehetősen széles termékpaletta tűnt el szinte egyik pillanatról a másikra a boltok polcairól. Levente édesapja, Balogh Sándor vegyészmérnök szemfülesen rálelt a piaci résre: elkezdett többek között rumaromát gyártani. Levente lett a családi cég zöldfülű marketingese, de amolyan mindenesként ő felelt a kereskedelemért is.
Home office, távoktatás, kényszermegoldások: a koronavírus terjedése miatt az otthonok „digitális” átállására villámgyorsan volt szükség, a legtöbb esetben már meglévő eszközökre alapozva. És ha nem lenne elég gondunk, a kiberbűnözők igyekeznek kihasználni a felhasználók tapasztalatlanságát. Az elmúlt időszakban 667 százalékkal növekedtek a koronavírushoz kapcsolható e-mailes támadások. Az IT biztonsággal foglalkozó Sicontact az elsők között lépett: az általa forgalmazott ESET biztonságtechnikai szoftvercsalád akciójában ingyenessé tették az Internet Security programot minden diáknak és tanárnak 3 hónapra, a cégek számára pedig ingyenes tanácsadást biztosítanak.
Szokodi Judit, a Sicontact Kft. cégvezetője szerint a cégek sok esetben nincsenek technikailag felkészülve arra, hogy rendszereiket irodán kívülről használják. Mindeközben diákok százezrei ültek napi 10 órákra a gép elé, de a szülőktől sem elvárható, hogy egész nap szemmel tartsák gyerekeik internetes tevékenységét. Egy tanároknak szóló csoportban pár napja szavazás indult arról, hogy ki milyen online eszközöket használ: pillanatok alatt 65 különböző gyűlt össze.
„A Sicontact működésének kezdetétől kereste azokat a lehetőségeket, hogy miként lehet közelebb vinni az ügyfeleinkhez az informatikai biztonság témáját és közérthetően beszélni róla” – mondja Szokodi Judit cégvezető. Elsőként ismerték fel, hogy magyar nyelvű szakszerű terméktámogatásra van szükség, és support részről egy képzett informatikai szakemberekből álló csapat áll rendelkezésre. A cég által értékesített szoftverek gyártója, az ESET az egyik leginnovatívabb technológiát képviseli, folyamatosan fejlesztenek, 200 országban vannak jelen, 13 kutatólaborjuk van, teljesen naprakészek informatikai biztonság terén.
Hamar léptek
Két módon is igyekeztek könnyíteni a kialakult helyzeten. A tanárok és diákok számára 3 hónapra ingyenessé tették legnépszerűbb lakossági terméküket, az ESET Internet Security alkalmazást – ez több ezer regisztrálót jelent. Ez egy olyan nagy tudású újgenerációs programcsomag, amely a hagyományos vírusvédelem mellett a mindennapos internetes tevékenységek közben felmerülő legújabb fenyegetéseket is blokkolja. A cégek felé is fordultak: számukra ingyenes tanácsadást biztosítanak. „A cégeknek a home office gyors megszervezésében adunk technikai tanácsokat. Nálunk az ügyfelek nem csupán a termék licencét vásárolják meg, hanem folyamatos szolgáltatást is kapnak, sőt a licenc érvényességi időtartama alatt díjmentesen térhetnek át az új verziók használatára is” – mondja Csizmazia-Darab István IT-szakértő.
Új világ jön
Szokodi Judit szerint az eddiginél is jobban fel kell készülnünk. „Az online tér sérülékeny, ahol láthatatlan ellenségekkel, de nagyon is valós veszélyekkel, támadásokkal szembesülhetünk, számos esetben már csak utólag: a következményekkel, károkozással. Ez ellen egy újfajta gondolkodás, hozzáállás szükséges, amely a megelőzésre teszi a fő hangsúlyt, és ebben igyekszünk partnerek, iránymutatók lenni.”
Az otthoni online biztonság 8 legfontosabb pontja:
• Legyen rendszeres mentésünk!
• Haladéktalanul futtassuk le az alkalmazói programok és az operációs
rendszer hibajavító frissítéseit.
• Gyerekekkel is napi szinten beszéljünk a digitális eszközökről, az
online tér veszélyeiről, és a lehetséges védekezésről.
• Vásárlásnál és bankolásnál figyeljünk az SSL titkosított kapcsolat
meglétére.
• Ellenőrizzük a letöltött programokat.
• Jelszókészítésben legyünk kreatívak, használjunk hosszú, egyedi
jelszavakat, minden alkalmazásban variáljuk. Használjuk ki a
kétfaktoros azonosítást!
• Használat után takarjuk le a webkamerát – például videokonferenciák után – és lépjünk ki.
• A kézmosás mellett az informatikai higiénia is fontos: használjuk
rendszeresen a szűrőprogramokat, és legyen naprakész a vírusirtónk!
Biztonság a digitális világban
A Sicontact Kft. az egyik legjelentősebb, IT biztonsággal foglalkozó hazai szoftverdisztribútor. Jelentős szakembergárdából álló felkészült csapatuk ingyenes, magyar nyelvű segítséget nyújt a licenc teljes ideje alatt, a telepítéstől a szoftverbeállításokig. Weboldalukon, blogjukon és social felületeiken közérthetően írnak informatikai incidensekről és megoldásokról.
A Palotanegyedben egymást érik villák és bérházak, de simán elmegy mellettük az ember, mert fogalma sincs, hogy mit találna bent. Itt egy Lotz-freskó, ott egy mozaikpadló, amott egy márványterasz. Mutatjuk, hova nézz, ha majd újra sétálgathatsz a városban. Addig is lefotóztuk és házhoz szállítottuk neked.
„Anna az egész világot képes felfogni. Ez Juhász-örökség” – mondja Juhász Annáról Csányi Vilmos etológus, Anna esetében pótapa. Juhász Ferenc költő lánya úgy lépett ki híres édesapja árnyékából, hogy maga is az irodalom területén ért el szép sikereket. Írás helyett ő az írókkal és az életművekkel foglalkozik, irodalmi estjeivel pedig leporolta a hazai kávéházi kultúrát.
A koronavírus utáni világban a turizmus kómájából azok a helyek éledhetnek fel leghamarabb, ahova privát gépekkel érkeznek meg a felső tízezer tagjai, és akár az egész vakáció alatt nem találkoznak más vendéggel. Ez leginkább éppen ott lehetséges, ahol most a legégetőbb gazdasági probléma a turizmus kiesése: az afrikai szavannán. Vagy egy szigetországban, ahol az izoláció nyújtott valamelyest védelmet a vírustól. A járvány előtti időszámításban a legtrendibb útitervek ezeket az úti célokat ötvözték: a szafariról egyenesen a trópusi paradicsomba repítették az utazót.