Koronavesztesek
Waberers International
árbevétel: 225 milliárd forint (2019)
A logisztikai cégcsoportot amúgy sem a legfényesebb időszakában érte a koronajárvány, éppen egy átfogó transzformáció és flottaleépítés közepén tartottak. Azóta a vezérigazgató azonnali hatállyal távozott, költségcsökkentési intézkedéseket vezettek be, a nemzetközi fuvarozás jelentős része áll, de a belföldi üzletág (Wáberer’s–Szemerey) működése folyamatos. A Concorde Értékpapír részvényelemzője, Bukta Gábor szerint az autógyárak leállítása érzékenyen érintette a csoportot, mivel a bevétel ötöde származik ebből a szegmensből. A hitelmoratórium valamelyest segít az eleve nagy adósságot maga előtt görgető csoporton, a gyárak fokozatos újraindulásával esélyt kap a helyzet stabilizálására.
Matusz-Vad Zrt.
árbevétel: 17,8 milliárd forint (2018)
A HORECA-szektor (szállodák, éttermek, kávézók) kényszerű leállása után 80 százalékot veszített a hús- és húskészítmények nagykereskedelmi forgalmából. Átálltak lakossági házhoz szállításra, így most korábbi forgalmuk 40 százalékát tudják produkálni.
Costes Kft.
árbevétel: 333,6 millió forint (2018)
A kényszerű bezárás miatt forgalma nullára esett, a munkatársak egy része fizetés nélküli szabadságra kényszerült. Most összesen 33 dolgozónak fizetnek csökkentett bért a csökkentet óraszámért. A Michelin-csillagos éttermek között elsőként indítottak házhozszállítási szolgáltatást.
BiotechUSA csoport
árbevétel: 23,5 milliárd forint (2018)
A vírusnak március közepén még árbevétel-felhajtó ereje volt, főleg a vitaminkészítmények kereslete nőtt meg, és a készletezést is meg tudták ehhez oldani. Az ezt követő boltbezárások és kijárási korlátozások miatt számítottak az árbevétel visszaesésre. Mindenre felkészültek, akár 30–50 százalékos árbevétel-csökkenést is elképzelhetőnek tartanak, ami rövid távú cash-flow hiányt okozhat. Minél hosszabb ideig tart a visszaesés, annál nehezebb lesz a lyukat betömni: jó esetben két hónap, rossz esetben hat hónap. De egy nagyobb üzletet mégis nyélbe ütöttek.
Bio Artizán Kft.
árbevétel: 114,6 millió forint (2018)
A pékség szomszédságában tavaly megnyitott Fågel zabkásázót bezárták, most a kásákat is az Artizán pékségben készítik. A kínálatot erősen csökkentették, igyekeznek a házhoz szállítást maguk megoldani. A forgalmuk az 50 százalékára esett vissza.
Digic Pictures
árbevétel: 3,21 milliárd forint (2018)
A januárban Annie-díjat nyerő Digic Pictures animációs stúdió is átállt home office-ra, a cég munkatársainak 90 százaléka otthonról dolgozik. A járvány a projekteket is érinti: volt, amit a korábbi tárgyalások ellenére visszamondott a partner, és persze most az utazgatás sem oldható meg. Emiatt az ügyfélszerzés is nehezebb, főleg, hogy a játékipar legnagyobb üzleti rendezvényének számító Los Angeles-i E3 kiállítás is elmaradt.
Macaron és társai Kft.
árbevétel: 116 millió forint (2018)
Kétfrontos házhoz szállítással próbálnak fennmaradni: saját személyzettel és a Wolttal. Bizonyos napokon az alapító tulajdonos, Szalai Dóra szállít ki személyesen. A Sas utcai Chez Dodo macaronok forgalma a korábbi 25 százalékára esett vissza.
Minden megy tovább
Aliz Technologies
árbevétel: 955,4 millió forint (2018)
A zuglói adatcéget a Google április elején választotta a tavalyi év feltörekvő ázsiai partnerének. Ők már a veszélyhelyzet előtt kihirdették a home office-t, az ügyfelekkel pedig egyenként beszélték meg, hogyan tovább, hisz van köztük, akit profiljából adódóan különösen érint a válság.
Naturtex
árbevétel: 10 milliárd forint (2019)
Mint gyártócég, nagy kihívás volt nekik a termelés és a dolgozók biztonságának megoldása, de gyorsan rendkívüli intézkedéseket hoztak. A 2020-as üzleti évet újra kellett tervezni, de a cég stabilitását, munkahelyek megtartását egyelőre nem veszélyezteti a járvány, noha kellő pénzügyi fegyelmet követel. Próbálnak rugalmasan és gyorsan alkalmazkodni a megváltozott piaci viszonyokhoz, innovatív termékkel (pl.: COVID-19-re vonatkozó kezelési eljárás), újabb értékesítési csatornákkal és egyedi megoldásokkal (kedvező fizetési feltételekkel).
Profilt váltottak
Roksh (Weshop Kft.)
árbevétel: 5 millió forint (2019)
A Smart Kosár néven 2018-ban – eredetileg élelmiszerek ár-összehasonlító szájtjának – induló startup épp túl volt egy névváltáson, hogy nemzetközi piacokra léphessen, de miután a járvány hatására befagytak a klasszikus online bevásárlási csatornák, pár nap alatt profilt váltottak. Express by Roksh néven lett saját webshop, futárszolgálat, és az épp fuvar nélkül maradt budapesti taxikat is bevonva házhoz szállítás.
Mártogatós
árbevétel: 52 millió forint (2019)
A céges cateringgel foglalkozó kisvállalkozás megrendelései az egyik hétről a másikra eltűntek, pont, mikor elkészültek volna a beruházásaikkal a tavaszi főszezonra. Az egész működési modelljüket újragondolták: átálltak házhoz szállításra és a home office-ban dolgozók, konferenciázók kiszolgálására.
Koronanyertesek
Delivery Hero (Netpincér)
árbevétel:
csoportszinten 473 milliárd forint (2019)
Netpincér 2 milliárd forint (2018)
A Netpincér német anyacége csoportszinten 92 százalékkal növelte árbevételét az első negyedévben a tavalyihoz képest. A Netpincér magyar számait nem ismerjük, de elmondásuk szerint a járvány első két hete alatt 900 étterem akart csatlakozni hozzájuk, és kétszáz új futár tanult be náluk.
Bookr Kids
árbevétel: 116,5 millió forint (2018)
Az eredetileg digitalizált mesékkel és mesetablettel berobbanó startup az elmúlt években Bookr Suli néven sikeres digitális pedagógiai programot fejlesztett, a járvány hazai betörése után azonnal ingyenessé tették addig fizetős alkalmazásaikat. A kifejezetten angoltanítást segítő Bookr Classt március végén hivatalos tankönyvvé nyilvánította az Oktatási Hivatal, mint az első teljesen online tananyagot.
Kifli.hu
forgalom: n. a.
A cseh Rohlik.cz 2019 év végén indult el Magyarországon teljesen online élelmiszerboltjával, a koronavírus rendesen megtolta a márkabevezetést. Március óta a napi megrendelésük a százas nagyságrendről ezresre, a flotta 17 kisbuszról 72-re nőtt, és négyszer annyian dolgoznak a raktárban.