Még negyvenéves sem volt, amikor nekiállhatott a Müpa megvalósításának. Azóta tervezett egy hatalmas kulturális központot a kínai Sencsenben, természetbe simuló irodaházat Budapest határában és több, nagy visszhangot kapott urbanisztikai koncepció is fűződik a nevéhez. Zoboki Gábor építésszel, a ZDA-Zoboki Építésziroda lelkével mestereiről, operáról, Ybl Miklós örökségéről és Budapestről beszélgettünk.
Nem mondok semmi meglepőt azzal, hogy zenerajongó vagy. Véletlen, hogy az irodád az Operaház és a Zeneakadémia között, gyakorlatilag a mértani középen van?
Felkészültél. Igen, ez szempont volt. Akkor még ez nagyon fontos szempont volt. Most ez az egyensúly megbomlott.
A Müüska Design tudatosan extrémeknek kortárs magyar festők alkotásait antik- és limitált kiadású új bútorokra nyomtatja.
„Néhány művészben averziót kelthet, hogy a festményének reprodukciója egy fotelre kerül, és ráülnek. Ennek az előnye és a hátránya is az, hogy új kategória. A festmény leugrik a falról, és használati tárgy lesz belőle” – mondja Vandlik Júlia, az oroszul egérkét jelentő Müüska Kft. alapítója.
A művészek kilencven százaléka azonban igent mond a megkeresésére, látja és érti a másodlagos felhasználásban rejlő lehetőségeket. Júlia galériák segítségével figuratív, progresszív, látványos és néha kicsit polgárpukkasztó alkotásokat keres. Ilyen például az Ördög Noémi képével díszített franciaágy, amin Minnie egér domina változata látható.
Júlia több év reklámügynökségi munka után alapította meg cégét 2008-ban. Az alapító azért vállalt projekteket, hogy abból kiállításokat, rendezvényeket szervezhessen, aztán a Müüska szépen lassan bútoros céggé vált. Az elején még a reklámszakmából ismert grafikusok munkáit tette bútorokra, de szerette volna másokkal is megszerettetni a kortárs művészetet, és úgy gondolta, ha funkciót ad a képeknek, azzal közelebb hozhatja őket azokhoz is, akik nem mennek be galériákba. 2015-ben már az amerikai–magyar kereskedőház megnyitóján is volt Müüska.
A kereskedőház három hónappal később bezárt, de Júlia megfogadta a New Yorkban kapott tanácsot: azóta csak validált kortárs festők képeivel dolgozik, az alkotók minden bútor után egyedi megegyezés szerint jogdíjat kapnak. „A lakberendezés része lehet a kortárs festészet. Ritka az ilyen megkeresés, mindig örülök neki. Az én festményeimet egy másik együttműködés kapcsán nyomtatták már ruhákra is” – mondja Ördög Noémi.
Van, hogy a festmény a negyedik nyomtatásra illeszkedik csak jól a bútorra. Ehhez a türelemhez az elején nehéz volt megtalálni a megfelelő alvállalkozókat, de mára már megvan a tökéletes szövetnyomó, kárpitos és asztalos. Az antikokat restaurátoroktól szerzi, új irány a limitált kiadású frissen gyártott változat. Ezekből legfeljebb huszonöt darab készül. Az egyedi, antik bútorok hétszáz- és kilencszázezer forint között kaphatók, az új, Kare Designnal közösen gyártatott ágyak hatszázezer forintba kerülnek. Júlia jövőbeli tervei közé tartozik más országok kortárs művészeinek bemutatása, és a butikhoteleknek való bútorkészítés.
Vásárlóiról azt mondja: „Ezekben az otthonüléssel töltött időkben megfelelő kommunikációs stratégiával olyan embereket tudunk elérni, akiket a szokásos életritmusukban nem tudtunk volna.”
A koronavírus okozta válság első hatásai azonnal tettenérhetőek voltak, már március során elindultak a tömeges elbocsájtások. Ezzel párhuzamosan egyre súlyosabb likviditási problémák merülnek fel egyes ágazatokban, ugyanakkor szinte napról napra újabb kormányzati intézkedéseket jelentenek be a problémák megoldására. „Olyan ez, mint egy mérleg, ahol a negatív hatásokat a pozitív oldalon igyekszünk kompenzálni, hogy ne szakadjon le a mérleg negatív serpenyője” – mondja az Opten ügyvezetője, Tóth Tamás.
Cél a hazai vállalkozásokban rejlő értékek megmentése. Ahogy mindenkit, úgy az MFB csoporthoz tartozó Hiventurest is váratlanul érte a világjárvány és az annak nyomán kialakult gazdasági válsághelyzet. Bár a koronavírus okozta gazdasági hatásokat előre nem lehetett látni, vannak, akik előzetes tapasztalatuknak és gyors reakciójuknak köszönhetően azonnal reagálni tudtak.
Sci-fiből és fantasyből érkezett, hogy újrateremtse a magyar történelmi regény műfaját. Receptje nem bonyolult, legfőbb hozzávalója az érthető szöveg. Tizenkét esztendő, tíz kötet és sok-sok év véleményvezérkedés után Bán János kiadó alapításán töri a fejét, a Hunyadi családdal azonban még messze nem végzett.