Meredek hullámvasutazást mutattak be idén a világ tőzsdéi, miközben az egész földet körbejárja a koronavírus-járvány. A zuhanás akkor fulladt ki, amikor a legjobban bedurrant a járvány Európában és Amerikában, a szinte korlátlan stimulust tartalmazó mentőcsomagok, a soha nem látott pénzeső gyors visszapattanást hoztak, Amerika látványos felülteljesítésével. Persze még így is komoly veszteséget hozott a járvány, továbbra is nehéz megbecsülni, milyen mély és mennyire elhúzódó recesszió következhet. De mint a válságokban mindig, ezúttal is láthattunk nagy emelkedéseket, nyertes tőzsdei sztorikat. Ezekből szemezgettünk, a jövőbe is tekintve.
Regeneron: +41%
Nem meglepő, hogy a befektetők ráugrottak azokra a cégekre, amelyeknél esélyt látnak rá, hogy gyógyszert fejlesztenek ki a koronavírus ellen, vagy van olyan szerük, amelyik a COVID-19 kezelésére is alkalmas lehet. A Regeneron azért mehetett különösen nagyot, mert mindkettőben érintett. Egyik, a Sanofival közösen kifejlesztett gyógyszere egy ízületi gyulladással járó autoimmun-betegség, a reumatoid artritisz ellen használatos, most pedig elkezdték a klinikai tesztelését koronavírusra is. Vannak ugyanis arra utaló jelek, hogy a súlyos tüdőgyulladással küzdő betegeknél gátolja azt a túlzott immunreakciót, ami az egyik gyakori halálozási ok a koronavírus-fertőzöttek körében. Közben bíztató kilátásokkal fejlesztenek egy olyan antitestkoktélt, ami segíthet a betegség legyőzésében.
Mindez persze már benne van az árban, több elemző is aggódik a túlértékeltség miatt, április végén épp a Citi szakértője minősítette le vételről semlegesre emiatt a részvényt. A koronavírus elleni szereken dolgozó gyógyszercégek továbbra is a figyelem középpontjában maradnak, és nyilván, aki a versenyben nyer, aki először hoz ki széles körben alkalmazható hatásos szert, az lesz a nagy nyertes. A többieknél, a lemaradóknál viszont akár komoly veszteségek is jöhetnek.
Fehér Gyula cápaként egy futóappra harapott rá a legerősebben, de levonja a tanulságokat abból is, hogy pénzügyi befektetőként működik a nyalókagyárban. És egyáltalán nem éli meg rosszul a válságot.
Amikor Kiss Melinda és Kindl Gábor, az Enduraid applikáció kitalálói futóruhában bekocogtak a cápák elé a műsor első évadjában, a befektetők arcán az a fajta mosoly futott át, ami az igazi csodabogaraknak jár. Pár perccel később kiderült, hogy a cápák egyikének se volt halvány dunsztja se arról, hogy mennyit adhat hozzá a futók teljesítményéhez a tűpontosan belőtt frissítés, mégis megvették az ötletet. Ebben a műsorban a lúzer kategóriába azzal a legkönnyebb bekerülni, amikor valaki irreálisan túlértékeli az ötletét, termékét. De hiába kértek Melindáék is sokat, százmillió forintot, a két tech cápa, Fehér Gyula és Balogh Petya lecsapott rájuk – tíz-tíz millió forinttal. Mert látták a jó ötletet, az elhivatott és szakmailag kiváló vállalkozókat. Azt, hogy ők nem annyira a pénzzel, hanem a szakmai támogatással tudnak annyit segíteni, hogy berúgják az Enduraid szekerét.
Gyulát nem volt könnyű meggyőzni a műsorban. Három cégre mondott igent, de ma már csak az Enduraid az, amivel sokat foglalkozik. A jópofa tekercsfagyis N’icerollba négyen is beszálltak volna, de végül abban maradtak a műsor után a tulajdonos Böröcz Zsófival, hogy „sok lenne ennyi szakács a konyhában”, nem folytatják a közös munkát. A Nauty Lollipop nyalókabizniszben pedig Gyula a háttérben marad, kvázi pénzügyi befektetőként viselkedik, de azt mondja, számára ez is nagyon tanulságos.
„Az, hogy egy adott területen sikert értem el, és magabiztosan mozgok, nem jelenti azt, hogy mindenhez értek. A nyalókagyár működését például fel tudom fogni, de sokat hozzátenni néhány értékes kapcsolaton túl nem tudtam, magát a napi üzletmenetet nem tudom segíteni. Szerencsére Andrással és Levivel közös ez a befektetés, ami szerencsés, mert ők ebben is tudnak segíteni.
“Jól lejön ebből, hogy ha nem is kell mindig a suszternek a kaptafánál maradnia, de arra igenis oda kell figyeljek, hogy a pénzemen kívül mi lesz részemről a hozzáadott érték.”
Milyen jó, hogy ez a Cápák második évadjában már egybevág a jelentkezők elvárásaival. Annyit ugyanis Gyula bátran elspojlerez, hogy jóval kevesebben jöttek csak pénzért, többen elmondák, hogy jól jön a friss tőke is, de a kapcsolatok és a szakmai segítség is legalább olyan fontos.
Amikor pozitív és negatív sztorit, élményt kérek Fehér Gyulától, azt mondja, a koronavírus „jóvoltából” az Enduraid mindkettőt biztosítja. Persze arról egyáltalán nem tehetnek, hogy a járvány miatt most nincsenek futóversenyek, sokkal nehezebb dió az app népszerűsítése. Mert itt pont az most a legnagyobb feladat.
„A műsor után természetesen azonnal utánuk kérdeztünk, és megnyugtató volt, hogy ismertek, elismertek, és a probléma, amit meg akarnak oldani, valós. Megnéztük az appot, nem volt jó, főleg a felhasználhatóság terén. Leültünk Petyával és az alapítókkal, összehoztuk őket a networkünkből olyanokkal, akik segítettek felhozni a mai idők szintjére” – így nézett ki az együttműködés első szakasza. Tavaly nyár végén kijött az új verzió, mindkét platformon 4,5 feletti az értékelése, ami kifejezetten jó. Már csak fel kell futtatni.
Nem mérvadó, hogy kocafutóként a Cápák előtt én nem ismertem őket, de Gyula szerint a hosszútávfutók többsége sem tud az Enduraid létezéséről. Aki kipróbálja, imádja, mert pontosan mutatják a számok, hogy mennyivel jobb időt tudnak elérni azzal, hogy az app a táv, a szint, a frissítőpontok helye alapján személyre szabottan megmondja, mit, hol, mikor és mennyit érdemes egy verseny alatt bevinni a szervezetbe. Ezért a fő feladat felépíteni a marketinget, az ismertséget. Edzésben is hasznos az app, de a versenyeken a legtutibb, amikor mindenki a maximumot hozza ki magából. Események hiányában viszont ez a szezon újratervezőssé vált. De legalább van csomó minden, amin a háttérben lehet dolgozni: finomítani a marketingüzeneteken és fejleszteni tovább, őszre várható az újabb verzió.
Az üzleti modell a jó öreg freemium, a funkciók egy része ingyen van, a komolyabbak a fizetősek. De az ingyenes használók is értékesek, velük lehet kritikus tömeget felépíteni, mert ha valami jó, az szájhagyomány útján is terjedni képes – ingyen. Addig fontos lenne eljutni, hogy a komolyabb versenyeken mindig legyen pár mérvadó ember, aki használja, mesél róla. Ezért se mindegy, meddig húzódik el a járvány okozta bénultság, meddig róják a futók magányosan a kilométereket, mikor lehetnek újra versenyek.
A semmiből jött koronaválság persze nem csak Fehér Gyula cápás befektetéseire hatott. Bő egy éve, tavaly áprilisi számunkban közöltük azt az interjút, amiben Gyula és partnere, Pistyur Vera az Oktogon Ventures megalapításának történetéről beszél. Gyula, miután 2016-ban eladta az általa alapított Ustream videóstreaming szolgáltatót az IBM-nek, három évig dolgozott a világcégnél vezetőként, megtartva csapatát. A váltást az interjúban azzal magyarázta, hogy ő vállalkozó típus, nem való alkalmazottnak, egy világcég részeként amúgy sem az alapítónak kell rohannia és vinni a zászlót. Amúgy meg közben elmúlt negyven. Ashton Kutcherrel közös befektetését, a mobilappfejlesztők munkáját segítő Bitrise-t bevitte az Oktogonba, és most is azt mondja, jól hasítanak. Járvány ide vagy oda, embereket vesznek fel. A szerverbiztonsági megoldásokra specializálódott Bitninjánál sem okozott visszaesést a várható világgazdasági recesszió.
A Recart e-kereskedőknek szolgáltat, hogy azok a Messenger és más csatornák segítségével a legnagyobb mértékben növeljék ügyfélbázisukat és értékesítésüket. Ez már egy olyan szektor a mostani válságban, amelyben vannak nagy nyertesek és vesztesek is. A Recart ügyfeleinek nagy része még növekszik is a járványhelyzetben, de nagy a bizonytalanság, vajon egyszeri felfutásról van-e szó, vajon a korlátozások végén mennyire maradnak majd az emberek az elektronikus csatornáknál.
Itt az elsődleges cél a források okos beosztása, felkészülés akár elhúzódó válságra is úgy, hogy közben készen kell állni a gyors kilábalásra is. És itt a legfrissebb befektetés, amiről februárban írtunk a forbes.hu-n: a holografikus videochatet fejlesztő Matsuko. Amelynek szintén jót tehetne a válság, de még fejlesztés alatt áll. Ők természetesen próbálnak gyorsítani, a világ vezető cégeivel vannak tárgyalásaik, és több bevezető együttműködésük indul az idén.
Gyula befektetései is azt mutatják, hogy a tech világban relatíve kis problémákat okoz a válság, viszont sok dilemmát, valamint egy sor új lehetőséget is. „A kockázatitőke-iparban azt látom, hogy kevesebb befektetés születik, mindenki várja, mi lesz, ha elül a por, milyenek lesznek a cégértékelések. Az biztos, hogy most mindenki aktívabban menedzseli a portfólióját” – mondja. A bezártsággal sincs gondja, amúgy is szeretett otthonról dolgozni. Annak meg kifejezetten örül, hogy van ideje sokat olvasni.
Ahogy a cápaszerepet is nagyon élvezi. „Jó érzés, hogy ez alapvetően egy szórakoztató formátum, mégis sokat lehet belőle tanulni” – mondja a műsorról. Arról mesél, milyen látványos a fejlődés a második évadra. Az elsőre kis túlzással még lasszóval kellett fogni a vállalkozókat, most nem csak többen vannak, de sokkal felkészültebbek is.
„A legfeltűnőbb, hogy a pitchelők megnézték az első évadot, tanultak belőle, számítottak a kérdésekre, sokan előre hozták a válaszokat, nem várták meg, hogy mi piszkáljuk ki belőlük.”
És ott vannak azok, akik nem jelentkeztek a műsorba, de nézik, és felhasználják, amit látnak. Sokkal felkészültebbek lesznek, és Gyula szerint a képernyőn kívül is nő az esélyük, hogy üzlettel jöjjenek ki a következő pitchük után.
Rengeteget olvas, hogy megértse a világot, és jó döntéseket hozzon a válság során Varga Zoltán. A Central Médiacsoport tulajdonosa, a 30. leggazdagabb magyar a fizetős digitális tartalmak előállítása felé mozdul, és olcsón akar új cégeket vásárolni. Jó áron pedig újra beszállna korábbi legsikeresebb befektetésébe, a Wizz Airbe is.
Home office, távoktatás, kényszermegoldások: a koronavírus terjedése miatt az otthonok „digitális” átállására villámgyorsan volt szükség, a legtöbb esetben már meglévő eszközökre alapozva. És ha nem lenne elég gondunk, a kiberbűnözők igyekeznek kihasználni a felhasználók tapasztalatlanságát. Az elmúlt időszakban 667 százalékkal növekedtek a koronavírushoz kapcsolható e-mailes támadások. Az IT biztonsággal foglalkozó Sicontact az elsők között lépett: az általa forgalmazott ESET biztonságtechnikai szoftvercsalád akciójában ingyenessé tették az Internet Security programot minden diáknak és tanárnak 3 hónapra, a cégek számára pedig ingyenes tanácsadást biztosítanak.
Egy hónappal azután, hogy az első magyarországi koronavírus-fertőzöttet regisztrálták, ráfordultak a hazai magánegészségügyi intézmények a vírustesztelésre, majd néhány hét alatt felpörgött egy addig nem létező piac. Április végére a vérből vizsgálható szerológiai gyorstesztet, vagyis az immunrendszer koronavírus-fertőzésre adott ellenanyagválaszát kimutató vizsgálatot csak Budapesten már körülbelül tucatnyi magánklinikán elvégzik (természetesen pénzért), és óriási is rá az igény. A koronatesztelés drágább, eszközigényesebb és nagyobb szaktudást igénylő ága, az orrból, garatból vagy a hörgőkből vett minták alapján végzett, az aktív fertőzöttséget kimutató úgynevezett PCR-vizsgálatok piaca lassabban bővül, de már itt is van rá mód, hogy bárki saját zsebből kérjen tesztelést. A privát piaci szereplők között több fronton is elindult a verseny: ez egyrészt az árakon látszik, másrészt azon, hogy ki milyen módszerrel dolgozik, milyen eljárás megbízhatóságában hisz.
A Forbes.hu-n folyamatosan követjük az újdonságokat a koronavírustesztek piacán, most a legnagyobb magánklinikák kínálatát mutatjuk.
Cél a hazai vállalkozásokban rejlő értékek megmentése. Ahogy mindenkit, úgy az MFB csoporthoz tartozó Hiventurest is váratlanul érte a világjárvány és az annak nyomán kialakult gazdasági válsághelyzet. Bár a koronavírus okozta gazdasági hatásokat előre nem lehetett látni, vannak, akik előzetes tapasztalatuknak és gyors reakciójuknak köszönhetően azonnal reagálni tudtak.