Balogh Péter szívesen mentorál picike, egyszemélyes cégeket is, most, a járvány idején pedig attól a legboldogabb, ha cégei gyorsan reagálva, másokat megelőzve fordulnak új irányba. A válság felértékeli a csótánymodelljét.
Könnyűnek tűnik kiszámolni Balogh Péter – a startupvilágban mindenkinek csak Petya – fix időbeosztásának nagy részét. Mivel bevált módszere szerint kéthetente két órát konzultál az általa mentorált cégek vezetőivel, huszonhét céggel számolva ez napi 2,7 cég, 5,4 óra. De azt mondja, mégse jó a matek, mert csak tucatnyi céggel ennyire aktív a kapcsolata ma, pár évnyi mentorálás után, illetve korai fázisban ritkábbak a találkozók.
Ezzel együtt se unatkozik. Sokat agyal a világon, viszi angyalbefektető cége, a Baconsult napi ügyeit, többezres nézettségű Facebook Live-ban beszélget mentoráltjaival, vagy épp cápázik. Amit most nem csinál: nem fogad új jelentkezőket. Megtelt. De nem a járvány, a válság miatt. „Minden kezünk tele, minden erre szánt pénzünk jó helyen, csordultig a naptár” – írja a Baconsult weblapján. Az idei utolsó érkezők a Cápák között második évadjából jönnek.
Nagyot fordult a világ a leggazdagabb magyarokkal: míg januári listánkon a legtöbb milliárdos vagyona nőtt az előző évhez képest, a koronaválság alaposan átrendezheti a viszonyokat. Megnéztük, hogyan érinti a magyar milliárdosok tőzsdei cégeit a tavaszi mélyrepülés.
Mészáros Lőrinc
Opus: −17,7%
4ig: −24,6%
Márciusban az első bezuhanás legnagyobb vesztesei között voltak a Mészáros-papírok, de amint jöttek a hírek a sikeres közbeszerzésekről, ledolgozták a bukó egy részét. A januárban még leggazdagabb magyar pár hétre ki is esett a dollármilliárdosok klubjából, a mai árfolyamok szerint viszont már újra ott lenne köztük – igaz, Csányi Sándort nem előzte vissza.
Csányi Sándor
OTP: −45%
Magasról lehet a legnagyobbat esni: bombaformában, rekordprofitok közepette érte a bankot a járvány. A bankszektor nehéz év(ek) elé néz, ha a válság elhúzódik, vállalatok mennek csődbe, és hitelek dőlnek be. Elsők között támogatták a kormány hiteltörlesztési moratóriumát.
Veres Tibor
AutoWallis: −25,4%
Alteo: −17,2%
Kína példáján is látszódott, hogy az autóeladások a mélybe zuhantak a járvány idejére. A távol-keleti piac mostanra már megközelíti a tavaly év végi számokat, ebben bízhat az AutoWallis. A megújuló energiával, energiahatékonysággal foglalkozó Alteót inkább az általános hangulatromlás húzta le.
Schmidt Mária
BIF: −1%
A Budapesti Ingatlan Nyrt. árfolyama meg se rezzent. A Világgazdaságban megjelent hír szerint a bérlők fizetnek, bár a beruházásokban okozhat csúszásokat a járvány.
Hernádi Zsolt
Mol: −32,3%
A Molt nemcsak a járvány okozta keresletcsökkenés húzta le, hanem az egész olajipar gyengélkedése is.
Bojár Gábor
Graphisoft Park: −13,3%
A Graphisoft-alapító irodaparkja felfüggeszti a 33 millió eurós részvény-visszavásárlási programot, de extra osztalékot fog fizetni.
Lakatos Péter, Sinkó Ottó
Masterplast: −23,9%
A Videoton-társvezérek együtt 5,3 százalékos tulajdonosok a régió egyik fontos építőanyaggyárában. Az építőipar befékezett, nem állt le teljesen.
Leisztinger Tamás
Forrás: −47,6%
Leisztinger vagyonkezelője értékének majdnem felét elbukta, de ez csak „négymilliárdos” csökkenés a vagyonában.
Sci-fiből és fantasyből érkezett, hogy újrateremtse a magyar történelmi regény műfaját. Receptje nem bonyolult, legfőbb hozzávalója az érthető szöveg. Tizenkét esztendő, tíz kötet és sok-sok év véleményvezérkedés után Bán János kiadó alapításán töri a fejét, a Hunyadi családdal azonban még messze nem végzett.
Jó időzítés, importszimat és rendszerezés – Rajnai Richárd az egykori családi kötélbolt alapjaira építette fel az ország legnagyobb kötél- és védőhálógyártó cégét. A Kötéltechnika a koronavírus miatt sem áll le, sőt alpinistái között hamarosan drónok is lehetnek.
Balogh Levente eddig elsősorban nem mint pénzügyi befektető, hanem mint élelmiszeripari mogul volt ismert – egészen a Cápák között tavalyi, első évadáig. A Szentkirályi Ásványvíz elnöke azt mondja, a műsor után kitágult az ő látóköre is, és már bánja, hogy annak idején mindent a Szentkirályi márkaépítésébe tolt bele, ahelyett, hogy vett volna még egy-két retró élelmiszermárkát.