Bioalapanyagokból kezdtek magánóvodáknak és -iskoláknak főzni, de egy idő után olyan sokan rendeltek tőlük ebédet, hogy elengedték ezt a vonalat. A Biogastro még így is a minőségi és egészséges menzaételeket kínáló kevés cég közé tartozik, és már kóser konyhát is üzemeltet a Lauderben.
Óvodás volt a gyermekem, és nem voltam benne biztos, hogy vissza akarok menni egy multihoz dolgozni. Akkoriban a magánoviknak és -iskoláknak nem volt igazán jó ebédszolgáltatójuk, ez jó piaci résnek tűnt – mondja Vernes Ibolya, a Biogastro Kft. megalapításának hátteréről. Férje, Sáfár Ferenc akkoriban egy közterületi reklámcégnek volt a vezetője, de „elég hamar kiderült hogy egyedül nem bírok el a feladatokkal, így beletanult ő is a szakmába” – mondja Ibolya. Lelkes kezdőként annyira komolyan vették a különleges igényeket, hogy 2007-ben bió minősítésű konyhával indították el a cégüket, igaz, akkor még csak pár száz adag ebédet főztek naponta. Aztán jött a 2008-as válság, és megrendelőik közül jó pár magánintézmény bezárt. „Az igények nem bizonyultak akkorának, mint a piacfelmérés alapján vártuk.”
A bió minősítéshez mindent dokumentálni kell: honnan, mennyi alapanyagot szerez be a cég, és mennyit használ fel. Egy audit során például megnézik, hogy összesen mennyi olyan ételt főztek, amiben zöldborsó van, ahhoz mennyi zöldborsót használtak fel, és megvizsgálják, hogy beszereztek-e ennyi alapanyagot, ennek ellenőrzik a bizonylatait, tanúsítványait. Az alapanyagokat teljesen külön kell raktározni, elkülönítetten kell főzni, mindent címkézni kell.
Az első pár évben nagyon lassan növekedtek, és egy ideig ragaszkodtak is az ökogazdálkodásból származó alapanyagokhoz. Aztán, miután egyre több állami és önkormányzati megrendelést is elnyertek, már nem tudtak. Néhány ügyfelük ugyan még elvárta tőlük a biót, ám egy idő után lehetetlen volt egyrészt a kettősséget fenntartani, másrészt nem volt elegendő mennyiségű alapanyaguk. „Nálunk egy főzelékhez százkilós nagyságrendben jön be a zöldség” – mondja Ibolya. Az alapanyag szerinte csak az egyik feltétele a minőségnek, a másik a korszerű konyhatechnológia, a harmadik a megfelelő szakembergárda. Márpedig rögtön az első években mintegy százmillió forintot költöttek gépekre, és mindig olyan szakácsokat kerestek, „aki azt teszi a gyerekek elé, amit a sajátjának is szívesen adna”.
Egészséges munkavállaló, működő vállalat. Mi ez, ha nem win-win?
Újabb jelentős lépéshez ért a nemzetközi piacra készülő magyar startup, a Fitpuli: a cég integrálja digitális egészségprogramjával a hagyományos üzemorvosi ellátást. Az alapítók nem titkolt célja megújítani a hazai foglalkozás-egészségügyet, továbbá egyesíteni a digitális és a személyesen nyújtott orvosi szolgáltatások előnyeit a népbetegségek hatékonyabb prevenciója érdekében.
Elmegyek az orvoshoz. Hónapok óta nem voltam, de szerencsére nincs szükség a „néha kicsit fáj a fejem, időnként szédülök, de lehet, hogy csak a front”-féle panaszok okainak tippelgetésére, az egészség-applikációm adataiból a doktor pontosan látja, hogy magas a vérnyomásom, keveset mozgok, mindezt pedig dohányzással súlyosbítom, hiába voltam épp leszokóban a legutolsó vizit idején. Sci-fi? A háziorvoslásban még igen, de a Fitpulival ez nem is a távoli jövő.
Vállalati egészség
A Fitpuli igazi magyar start-up sikersztori. 2017-es indulása óta szerepelt már a hírekben 340 milliós tőkebevonással, jelentős piaci szereplővel kötött stratégiai megállapodással, elnyert innovációs nagydíjjal és most már a MagyarBrands-díjjal kapcsolatban is. A szolgáltatás digitális vállalati egészségprogramként érhető el: nagyobb munkáltatók tudják megvásárolni, és a dolgozóiknak juttatásként biztosítani.
A Fitpuli most újabb ugrásra készül: debütál a digitális vállalati egészségprogramjukkal integrált üzemorvosi szolgáltatás. „Nem titkolt célunk, hogy az egy helyben toporgó magyar foglalkozás-egészségügyi rendszert felforgassuk” – mondja Oláh Dániel Fitpuli-alapító, civilben maga is foglalkozás-egészségügyi szakorvos.
Egyrészt a folyamatos digitális adatgyűjtés sokkal mélyebb elemzést tesz lehetővé, másrészt, miközben adná magát, hogy az orvosi ellátás az aktivitásmérő applikációk adataira támaszkodva hatékonyabban előzze meg a krónikus betegségek kialakulását, ilyenre jelenleg nincs példa itthon. A Fitpuli erre kínál megoldást: a vállalati egészségprogramjukat használó cégek számára lehetőséget biztosítanak a kötelező üzemorvosi vizsgálatokra is. Ez komplex egészségmegőrzési rendszert garantál, a vizsgálatok kiegészülnek a pontosabb diagnózist lehetővé tevő digitális adatokkal.
Fő a prevenció
Fizikai és mentális egészség, közösségi erő, egyéni és céges hatékonyságnövelés. Ezoterikusan hangozhat, de a Fitpuli két egzakt tudomány, az orvoslás és a közgazdaságtan tapasztalataira épít. Az orvostudományi rész az Amerikai Életmódorvostani Társaság ajánlásain alapul, amelyet magyar orvosok adaptáltak a hazai rendszerre. E szerint hat terület, a táplálkozás, a mozgás, a stressz, az alvás, a közösségi kapcsolatok és a függőségek felelősek az egyén hosszú távú testi-lelki egészségéért. Ezekre a területekre épülnek a Fitpuli egyénileg és a céges közösségben együtt is teljesíthető kihívásai, moduljai.
A piacon jelenleg elérhető egészségprogramok nem fedik le a hat alappillért sem, jellemzően csak egyes részeire koncentrálnak. „Számunkra egyértelmű volt, hogy a teljes spektrumot le kell fedni“ – mondja Fügedi Gergely COO.
Egy magyar cég átlagosan 200 ezer forintot bukik évente minden dolgozóján a betegségek és a hiányzások miatt. A presenteeism (vagyis a nem teljes értékű munkahelyi jelenlét) ennél is nagyobb károkat tud okozni. Ha úgy mondjuk, hogy a motiválatlan, „csak teljen már le” jellegű napok, mindenki tudja, miről van szó. Az egészségtelen munkakörnyezet vagy a stressz okozta károk számokban, méghozzá csúnya mínuszokban is pontosan kimutathatóak. A koronavírus-járvány erre csak rátett egy lapáttal. A home office-ban, munkaközösségüktől elszeparálva dolgozók egészségét, és rajtuk keresztül a cég zavartalan működését kell megőrizniük a munkáltatóknak.
„Nem fitnesz trekker” – állítják egybehangzóan a Fitpuli vezetői. A felhasználók kontextus nélküli adatsorok helyett magyarázatokat, egyéni motivációt és edukációs anyagokat kapnak például a helyes relaxációról vagy az irodai átmozgató tornáról. A Fitpuli egy valós közeghez, a saját kollégáik átlagához méri a felhasználók teljesítményét, ami jóval erősebb motivációt jelenthet, mint a „hagyományos” fitnesz trekkerek virtuális közössége.
Ilyen még nem volt
A Fitpuli hamarosan új alkalmazással is piacra lép, vállalatok helyett az egyéni felhasználókat célozva. Az új digitális eszköz a választható idejű műtétekre való felkészülést és a rehabilitációt segíti majd. A kulcs itt is a preventív szemlélet, az edukáció, az egészségtudatosság elősegítése.
„Az egészségügyi ellátórendszer általunk is ismert problémái motiváltak arra, hogy ezekre megoldást nyújtsunk. Ez egy piaci rés, ilyen szolgáltatás még nemzetközi szinten sincs” – mondja Békási Sándor, Fitpuli-társalapító és termékfejlesztési vezető. „Egy ilyen app használata a műtét költségéhez képest minimális, viszont jelentős segítség lehet, amellyel a beteg szubjektív megélése is javul. Az elégedett beteg pedig a szolgáltatónak is fontos.”
A világon egyedülálló mammográfiai készülék révén a nők maguknak szabályozhatják a vizsgálat alatt a mellükre nehezedő nyomás erősségét, a mesterséges intelligenciával felszerelt röntgengép pedig felismeri a légmellet, így a felvétel a korábbi hat vagy több óra helyett 15 perc alatt szakember elé kerülhet. Két innováció, ami már Berzsenyi Ágnes vezetése alatt született annál a vállalatnál, amelynek legfőbb célja, hogy csökkentse a különböző vizsgálatokkal járó kellemetlenségeket – vagy adott esetben, hogy életeket mentsen. A General Electric (GE) Healthcare nettó egymilliárd dollárt érő nőiegészség- és röntgendivíziójának elnök-vezérigazgatója nemcsak a technológiai innovációiért, de a kereskedelmi növekedéséért, a befektetésekért és a cég fogyasztói együttműködéseiért is felel, miközben aktívan dolgozik a nők helyzetének javításán a tudományos és technológiai területeken. Mindezt Amerikából, globális szinten, kilenc régióban, úgy, hogy 17 évesen, mátészalkai lányként nem is igazán akart nekiindulni a nagyvilágnak.
Egy magyar páros, Szentpáli Roland tubaművész és Juhász Zoltán hangszerkészítő által kifejlesztett új mechanika a tuba 19. századi feltalálása óta várt előrelépés a hangszer fejlődésében. A legendás német, hetedik generációs hangszerkészítő, Gerhard Meinl is részt vesz az innováció világszabadalmában és terjesztésében.
Szerző: Weiszbart Zsolt 2010 nyarán kezdték meg első befektetéseiket publikálni az Új Magyarország kockázatitőke-program (Jeremie 1) pályázatok nyertes alapkezelői, akik a kiírás szerint 45 milliárd forintnyi tőkét szándékoztak korai vagy növekedési életszakaszban lévő, innovatív kis- és közepes méretű vállalkozásokba fektetni. Ezzel egyidőben a magyar nagyközönség számára addig ismeretlen Prezi is megnyitotta San Franciscó-i irodáját. Tíz év elteltével túlzás nélkül […]