Távoli még, hogy az orvos receptre írja fel a virtuális valóságot, de már Budapesten is bebizonyosodott, hogy az ilyen játékok segítenek a betegeken.
Egy apró, homokos szigeten állok. Körülöttem lágyan ring a tenger, a part mentén elszórva pálmafák. Mellettem repked Mendi, a jámbor tekintetű, kövérkés kissárkány. Hirtelen gonosz, gömb alakú, lebegő sejtek érkeznek egy hajón, és elkezdik kirámolni a kincsesládám. Mendi mutatja, mit kell csinálnom: hol magukat a sejteket lövöm le, hol logikai feladványokat fejtek meg, hogy elejtsék a rablott kincseket. Hiába igyekszem, a gonosz sejtek csak jönnek és jönnek, a feladatok egyre gyorsabban követik egymást.
Mikor leveszem a fejemről a VR-szemüveget, megdöbbenek: öt-hat percnél nem tűnt többnek az élmény, pedig közel 25 percet töltöttem a virtuális valóságban (VR). Erdős Sándor, az OncoVR kutatási projekt vezetője csak mosolyog: hiába a rajfilmszerű grafika és a kisgyermekeknek kitalált logikai játékok, a VR a felnőttek figyelmét is annyira behúzza, hogy megszűnik az idő- és térérzékelés.
Pont ez az OncoVR célja: elterelni az onkológián fekvő gyermekek figyelmét a kezelések alatt, javítani a hangulatukat, közérzetüket, csökkenteni általános szorongásukat, és hogy a szakemberek könnyebben tudjanak a játék után kapcsolatot teremteni a kezeltekkel.
Salátát mindenki evett már, de a többség nem úgy állt fel utána az asztaltól, hogy legközelebb is csak ezt választaná. Egy jogász külföldön érzett rá az egészségeséletmód-trendre, aztán Szegeden elindította türelmes forradalmát.
Ismeritek a Palánta Salátabárt? – kérdezem szegedi ismerőseimet. „Hallottunk róla, de annyira húsevők vagyunk, hogy sajnos már a nevéből adódóan sem üti meg az ingerküszöböt a családunkban” – kapom a választ, amin megértően nevetek. Akkor viszont meglepődöm, amikor már a helyszínen a kínálatot böngészve Borsos Szabolcs elárulja: a Palánta Salátabár alap-összeállításaiban szinte kivétel nélkül találni húst, ráadásul laktató tésztaféléket, magvakat vagy gabonaféléket is.
Ő így igyekszik a köztudatba juttatni üzenetét: a saláta nemcsak köretnek jó, nem unalmas, nem kizárólag diéta idejére való, és egy jó kombináció után éhes sem marad az ember.
A vajdasági származású, Szegeden felnővő, Budapesten jogász végzettséget szerző Szabolcsot és hasonló utat bejáró feleségét bő öt évvel ezelőtt, egy egyéves svédországi szakképzés során szippantotta be az egészséges és iskola-, illetve munkahelybarát saláták univerzuma. Első saját kreálmányát a malmői egyetem melletti salátabárban állította össze a fiú, haza már úgy jött, hogy tudta: ha végképp motivációját veszti eredeti pályáján, vállalkozó lesz, és salátabárt nyit. Elég hamar el is dobta az ügyvédi talárt, 2016 áprilisában már reszelte a répát a szegedi zsinagóga utcájában kibérelt kis helyiségben. Egy szakács barátjával állt be a pultba – amit a szüleitől kapott budapesti lakásának eladásából vett –, de másnap már további segítségre is szüksége volt, akkora lett a forgalom.
„Az elején rengeteg kétségem volt: nekem ízlenek a salátáink, a feleségemnek, barátoknak is, de másoknak is fognak? Másfél év után múlt el az izgalom.”
Szabolcs a kezdeti hibákból tanult – például, hogy nem érdemes a konyhai eszközökön spórolni, ahogy a csapatlétszámon sem –, és ma már felesége, Bányai Dorottya is hatékonyan támogatja marketingtudásával. Velük együtt összesen 11 fős a fiatalokból álló csapat, többen az indulás óta stabil bástyák, ütemesen lapátolják a színeket a lebomló, átlátszó ételhordó dobozkákba.
Saláta, durumtészta, koktélparadicsom, kisteleki krémfehérsajt, kukorica, dió és frissen sütött csirkemell – ez az első, és azóta is legnépszerűbb, 1690 forintos Abba nevű salátájuk receptje. 15-16 tartalmas összeállításuk mellett szendvicseket és leveseket is kínálnak, de a saját verzióját is bárki elkészítheti a tavaly a Szentháromság utcába költözött és kétszer akkorára nőtt, modernizált üzletben.
Az egyetemekkel, iskolákkal, kórházakkal és rendelőkkel behálózott környéken állandó a jövés-menés, és hiába van még jó pár hasonló hely a közelben, ottjártamkor szakadatlan a forgalom a pult előtt. Igaz, a tanév már bőven tart, de azért érzeni, hogy néhány helyen csak online, hiszen most napi 80–100 vendég az átlag, tavaly ilyenkor 150 volt. Bár világmegváltásban Szabolcs türelmes típus, azért a sikerélményeket elkönyveli. „Volt, hogy láttuk, hogy a csajok elhozták a pasijaikat, ők meg a szokásos fenntartásaikkal jöttek. Azóta már a srácok maguk is visszajárnak.”
Fresh Foodie Hungary Kft. Tulajdonos: Dr. Borsos Szabolcs Alapítva: 2016. Pénzügyi adatok Árbevétel: (millió forint) 2018 59,9 2019 69,2 Adózott eredmény: (millió forint) 2018 0,03 2019 6,7
Pénzt vagy életet? Látszólag lesarkíthatjuk erre a kérdésre a koronavírusra adott járványkezelés dilemmáját a világon szinte mindenhol, holott valójában nem arról van szó, hogy az egészségünket óvjuk-e inkább, vagy a gazdaságunkat, hanem hogy miként lehet minimalizálni az együttes károkat, amíg a vírus elleni oltás kisöpri a járványt. Jaksity György nagyobb erőket fordítana az állami tesztelésre, Szlávik János meg igyekszik a többségből kiindulni, és nem a rémisztő kivételekre koncentrálni. Covid-fáradtságról, pszichés terhekről, kapacitás- és költségvetési korlátokról beszélgettünk egy introvertált közgazdásszal és egy extrovertált infektológussal.
Mosószódás húslevesbe áztatott film, vörösborral előhívott kép, száz évnél idősebb fényképezőgép, amit sikerül megjavítani – Váczi Kristóf és Kaposvári Anett fényképezőgépboltjában ez mind előfordul.
Nem szimplán ebédet adnak a gyerekeknek az AKG Kiscelli utcai épületében, de környezettudatosságra, egészséges életmódra is nevelik őket, sőt megmutatják nekik más országok étkezési szokásait is. Vagyis komplett szemléletformálást is magára vállalt a Meznának hívott iskolai menzát üzemeltető csapat, élén egy egykori AKG-s gimnazistával, Bajor Zsófival.