Távoli még, hogy az orvos receptre írja fel a virtuális valóságot, de már Budapesten is bebizonyosodott, hogy az ilyen játékok segítenek a betegeken.
Egy apró, homokos szigeten állok. Körülöttem lágyan ring a tenger, a part mentén elszórva pálmafák. Mellettem repked Mendi, a jámbor tekintetű, kövérkés kissárkány. Hirtelen gonosz, gömb alakú, lebegő sejtek érkeznek egy hajón, és elkezdik kirámolni a kincsesládám. Mendi mutatja, mit kell csinálnom: hol magukat a sejteket lövöm le, hol logikai feladványokat fejtek meg, hogy elejtsék a rablott kincseket. Hiába igyekszem, a gonosz sejtek csak jönnek és jönnek, a feladatok egyre gyorsabban követik egymást.
Mikor leveszem a fejemről a VR-szemüveget, megdöbbenek: öt-hat percnél nem tűnt többnek az élmény, pedig közel 25 percet töltöttem a virtuális valóságban (VR). Erdős Sándor, az OncoVR kutatási projekt vezetője csak mosolyog: hiába a rajfilmszerű grafika és a kisgyermekeknek kitalált logikai játékok, a VR a felnőttek figyelmét is annyira behúzza, hogy megszűnik az idő- és térérzékelés.
Pont ez az OncoVR célja: elterelni az onkológián fekvő gyermekek figyelmét a kezelések alatt, javítani a hangulatukat, közérzetüket, csökkenteni általános szorongásukat, és hogy a szakemberek könnyebben tudjanak a játék után kapcsolatot teremteni a kezeltekkel.
Mosószódás húslevesbe áztatott film, vörösborral előhívott kép, száz évnél idősebb fényképezőgép, amit sikerül megjavítani – Váczi Kristóf és Kaposvári Anett fényképezőgépboltjában ez mind előfordul.
„Mi lesz itt, urnatemető?” – nézett be tíz évvel ezelőtt a félkész Akácfa utcai üzletbe cekkerével egy hetven feletti bácsi. „Nem, sajnos csak fényképezőgépbolt” – ábrándította ki az urat összenevetve a két gyerekkori jóbarát, Váczi Kristóf és Kaposvári Anett.
Az először Rombolt néven futó üzletük 2013-ban új helyre költözött, és új nevet is kapott. „Az tényleg romos volt. Ha ezt a teljesen felújított üzletet is úgy hívjuk, azt senki sem értette volna” – mondja Kristóf, miért folytatták a Kazinczy utcában Café Analóg néven.
A szobányi üzletbe betérve olasz eszpresszó, fényképezőgépek és filmek várják azokat, akik szeretnék kiélni az analóg fotózással kapcsolatos mindenféle mániájukat. „Például volt, aki azzal hívott fel minket: rájött, hogy tud vörösborral és kávéval filmet előhívni.” A tanulni vágyóknak workshopokat kínálnak. Hívták már képzést tartani a Polaroid fényképezőgép-márka munkatársait, és jöttek hozzájuk tanulni norvég egyetemisták is. „Kicsi közösség ez, valahogy mindenki ránk talál” – mondja a közgazdász végzettségű Anett, aki főleg a Café Analóg marketingjét viszi, míg Kristóf a szakmai ügyekért felel. Bázisuk másik fele, a más fotósok által kibérelhető labor a Horánszky utcában van.
Kristóf hívott már elő mosószódás húslevesbe áztatott filmet, javított 1895-ben készült, zsebórának álcázott kémfényképezőgépet, amit aztán az Ausztráliából hazatért öregúr ajándékba adott neki. A zsebórát az asztalra kitéve mutatja a 125 éves szerkezettel idén nyáron egy családi születésnapon készült képeket.
A Café Analóg a Lomography fényképezőgép-márka egyetlen hivatalos magyarországi partnere. Kristóf még a Flashback Photónál töltött évek után örökölte az együttműködést. A Lomography gépek mellett különböző vintage fényképezőgépeket is lehet náluk kapni, körülbelül napi három-négy találja meg a gazdáját. Kezdetben azok a profik jártak hozzájuk, akik tudták, hogy pontosan hogyan kell filmre fotózni, és mire van szükségük – ma már tizenöttől hetvenöt éves korig jönnek hobbisták is a Café Analógba. A Kazinczy utcát a vírus előtt általában flamingónak vagy hercegnőnek öltözött, rózsaszín tütüs legénybúcsús társaságok árasztották el, a fotósbolt az egyetlen hely az utcában, aminek nem a vendéglátás a fő profilja.
A vendégsereg negyven százalékát tették ki eddig a külföldiek, a magyarok nagy része visszajáró vendég. Miután márciusban az utolsó turista is leszegett orral elhúzta a bőröndjét a bolt előtt, úgy döntöttek, hogy napi háromórás ügyelettel várják az ajtóban azokat, akik filmet hoznának vagy vinnének. „Betyárbecsületből vállaltuk, és a vége az lett, hogy életünkben nem dolgoztunk annyit, mint abban a két hónapban” – mondja Kristóf.
Tavaly postázási rendszert is indítottak azoknak, akik nem tudnak Budapestre utazni, ez idén a webshop mellett még jobban felfutott. Jövőre a 30 négyzetméteres üzletet egy 200 négyzetméteresre szeretnék váltani, ahol a labor, a fotóstúdió, a bolt és egy kiállítótér is mind elfér egy helyen.
A Netflix már akkor a feje tetejére állította Hollywoodot, amikor a pandémia még nem volt sehol. Vezére, Reed Hastings szokatlan vezetési stílusának köszönhetően ma olyan növekedésre képes, amire nagyon kevés cég a világon.