Pataki Katalin azt mondja, a járvány lehetőség, hogy megvizsgáljuk, az eddigi ritmus valóban a saját ritmusunk-e. Munkahelyen, vezetőként is.
Pataki Katalin kommunikációs tréner és coach szerint egy vezető onnantól igazán vezető, hogy a gondolkodásmódjában megtörtént a váltás: mostantól ő akkor sikeres, ha a munkatársai, beosztottai sikeresek. Ennek érdekében minden vezetőnek muszáj egyénenként foglalkoznia a csapatával, és ez olyan krízis esetén, mint a koronavírus-járvány, fokozottan igaz. „Egy ilyen helyzetben minden munkatársnak másra van szüksége. Van, aki az érzelmi támogatást, van, aki a matekot igényli. A vezetőnek most még sokkal szofisztikáltabbnak, árnyaltabbnak kell lennie, hogy mindenkinek azt nyújtsa, amire szüksége van.”
Ugyanilyen fontos az is, hogy a vezető transzparens és becsületes legyen, és felvállalja saját sebezhetőségét. „A kríziskommunikációban is az a legfontosabb, hogy nem kamuzok. Ha azt mondom, ami tényleg van, az mindig stresszoldó hatású.” Ehhez erőre van szüksége a vezetőnek, és arra, hogy jóban legyen önmagával. Kati szerint ugyanis az illúzió, hogy valaki magával nincs rendben, de a munkatársaihoz empatikusan tud közeledni. A Grow Csoportnál változatos formákban és módszerekkel fejlesztik a vezetőket, az egyik legnépszerűbb szolgáltatásuk az alapozó és haladó Integrált Vezetőképző program, ahol különböző iparágakból érkező vezetők csoportjával dolgoznak összesen majdnem egy éven át (a két szint 550-550 ezer forintba kerül), de sokan választják az egyéni coachingfolyamatot is, ami jellemzően tíz alkalomból áll, alkalmanként 50–70 ezer forintért.
Névjegy Pataki Katalin 1967-ben született, magyar–angol szakos tanárként végzett, de hamar átnyergelt a médiára. Húsz évig a Magyar Televíziónál volt riporter, szerkesztő, műsorvezető. Tíz éve ismerkedett meg a szervezetfejlesztés világával, elvégezte a Big Five Akadémia szervezetfejlesztési tanácsadó- és trénerképzését. Közben elkezdett a Grow Csoporttal dolgozni, ahol jelenleg mint tréner, coach és coachképző tevékenykedik. Munkája során elsősorban a neurolingvisztikai programozás (NLP), az erőszakmentes kommunikáció (NVC) és a folyamatközpontú kommunikációs modell (PCM) eszköztárát alkalmazza.
Egészséges munkavállaló, működő vállalat. Mi ez, ha nem win-win?
Újabb jelentős lépéshez ért a nemzetközi piacra készülő magyar startup, a Fitpuli: a cég integrálja digitális egészségprogramjával a hagyományos üzemorvosi ellátást. Az alapítók nem titkolt célja megújítani a hazai foglalkozás-egészségügyet, továbbá egyesíteni a digitális és a személyesen nyújtott orvosi szolgáltatások előnyeit a népbetegségek hatékonyabb prevenciója érdekében.
Elmegyek az orvoshoz. Hónapok óta nem voltam, de szerencsére nincs szükség a „néha kicsit fáj a fejem, időnként szédülök, de lehet, hogy csak a front”-féle panaszok okainak tippelgetésére, az egészség-applikációm adataiból a doktor pontosan látja, hogy magas a vérnyomásom, keveset mozgok, mindezt pedig dohányzással súlyosbítom, hiába voltam épp leszokóban a legutolsó vizit idején. Sci-fi? A háziorvoslásban még igen, de a Fitpulival ez nem is a távoli jövő.
Vállalati egészség
A Fitpuli igazi magyar start-up sikersztori. 2017-es indulása óta szerepelt már a hírekben 340 milliós tőkebevonással, jelentős piaci szereplővel kötött stratégiai megállapodással, elnyert innovációs nagydíjjal és most már a MagyarBrands-díjjal kapcsolatban is. A szolgáltatás digitális vállalati egészségprogramként érhető el: nagyobb munkáltatók tudják megvásárolni, és a dolgozóiknak juttatásként biztosítani.
A Fitpuli most újabb ugrásra készül: debütál a digitális vállalati egészségprogramjukkal integrált üzemorvosi szolgáltatás. „Nem titkolt célunk, hogy az egy helyben toporgó magyar foglalkozás-egészségügyi rendszert felforgassuk” – mondja Oláh Dániel Fitpuli-alapító, civilben maga is foglalkozás-egészségügyi szakorvos.
Egyrészt a folyamatos digitális adatgyűjtés sokkal mélyebb elemzést tesz lehetővé, másrészt, miközben adná magát, hogy az orvosi ellátás az aktivitásmérő applikációk adataira támaszkodva hatékonyabban előzze meg a krónikus betegségek kialakulását, ilyenre jelenleg nincs példa itthon. A Fitpuli erre kínál megoldást: a vállalati egészségprogramjukat használó cégek számára lehetőséget biztosítanak a kötelező üzemorvosi vizsgálatokra is. Ez komplex egészségmegőrzési rendszert garantál, a vizsgálatok kiegészülnek a pontosabb diagnózist lehetővé tevő digitális adatokkal.
Fő a prevenció
Fizikai és mentális egészség, közösségi erő, egyéni és céges hatékonyságnövelés. Ezoterikusan hangozhat, de a Fitpuli két egzakt tudomány, az orvoslás és a közgazdaságtan tapasztalataira épít. Az orvostudományi rész az Amerikai Életmódorvostani Társaság ajánlásain alapul, amelyet magyar orvosok adaptáltak a hazai rendszerre. E szerint hat terület, a táplálkozás, a mozgás, a stressz, az alvás, a közösségi kapcsolatok és a függőségek felelősek az egyén hosszú távú testi-lelki egészségéért. Ezekre a területekre épülnek a Fitpuli egyénileg és a céges közösségben együtt is teljesíthető kihívásai, moduljai.
A piacon jelenleg elérhető egészségprogramok nem fedik le a hat alappillért sem, jellemzően csak egyes részeire koncentrálnak. „Számunkra egyértelmű volt, hogy a teljes spektrumot le kell fedni“ – mondja Fügedi Gergely COO.
Egy magyar cég átlagosan 200 ezer forintot bukik évente minden dolgozóján a betegségek és a hiányzások miatt. A presenteeism (vagyis a nem teljes értékű munkahelyi jelenlét) ennél is nagyobb károkat tud okozni. Ha úgy mondjuk, hogy a motiválatlan, „csak teljen már le” jellegű napok, mindenki tudja, miről van szó. Az egészségtelen munkakörnyezet vagy a stressz okozta károk számokban, méghozzá csúnya mínuszokban is pontosan kimutathatóak. A koronavírus-járvány erre csak rátett egy lapáttal. A home office-ban, munkaközösségüktől elszeparálva dolgozók egészségét, és rajtuk keresztül a cég zavartalan működését kell megőrizniük a munkáltatóknak.
„Nem fitnesz trekker” – állítják egybehangzóan a Fitpuli vezetői. A felhasználók kontextus nélküli adatsorok helyett magyarázatokat, egyéni motivációt és edukációs anyagokat kapnak például a helyes relaxációról vagy az irodai átmozgató tornáról. A Fitpuli egy valós közeghez, a saját kollégáik átlagához méri a felhasználók teljesítményét, ami jóval erősebb motivációt jelenthet, mint a „hagyományos” fitnesz trekkerek virtuális közössége.
Ilyen még nem volt
A Fitpuli hamarosan új alkalmazással is piacra lép, vállalatok helyett az egyéni felhasználókat célozva. Az új digitális eszköz a választható idejű műtétekre való felkészülést és a rehabilitációt segíti majd. A kulcs itt is a preventív szemlélet, az edukáció, az egészségtudatosság elősegítése.
„Az egészségügyi ellátórendszer általunk is ismert problémái motiváltak arra, hogy ezekre megoldást nyújtsunk. Ez egy piaci rés, ilyen szolgáltatás még nemzetközi szinten sincs” – mondja Békási Sándor, Fitpuli-társalapító és termékfejlesztési vezető. „Egy ilyen app használata a műtét költségéhez képest minimális, viszont jelentős segítség lehet, amellyel a beteg szubjektív megélése is javul. Az elégedett beteg pedig a szolgáltatónak is fontos.”
Bevallása szerint ruhatárában több az esetlegesség, mint a tudatosság, de legalább már kiemeli korábban hátránynak gondolt hosszú lábait, telt ajkait és kósza fürtjeit. Kemény Zsófi ezt a profiktól tanulta.
Nem szimplán ebédet adnak a gyerekeknek az AKG Kiscelli utcai épületében, de környezettudatosságra, egészséges életmódra is nevelik őket, sőt megmutatják nekik más országok étkezési szokásait is. Vagyis komplett szemléletformálást is magára vállalt a Meznának hívott iskolai menzát üzemeltető csapat, élén egy egykori AKG-s gimnazistával, Bajor Zsófival.
Groupama Biztosító
2020 November Támogatói tartalom Groupama Biztosító
Milyen munkahelyre vágynak a magyar munkavállalók? – tette fel a kérdést a Groupama Biztosító megbízásából készült kutatás tavaly. Idén a felmérés megismétlése rávilágított arra, hogy milyen változásokat okozott a COVID-járvány a munkaerőpiacon.