Bevallása szerint ruhatárában több az esetlegesség, mint a tudatosság, de legalább már kiemeli korábban hátránynak gondolt hosszú lábait, telt ajkait és kósza fürtjeit. Kemény Zsófi ezt a profiktól tanulta.
Karrier Költő, író, forgatókönyvíró, slammer, rapper – szereti, ha a felsorolás nem a slammerrel indul. „Kamaszkoromban büszkén tituláltam magam slammernek, de már szeretném, ha nem csak ez határozna meg” – mondja Kemény Zsófi. Tizenkét éves kora óta keres pénzt, akkor egy zenekar tagjaként öt–tízezer forint járt neki fellépésenként. Tizenhat évesen ugyanezt a gázsit már azért kapta, mert felolvasóestet tartott. Most, huszonöt évesen nem tud egyetlen dolgot mondani, ha a megélhetéséről kérdezik, de a pénzkeresés helyett amúgy is fontosabbnak érzi az alkotás örömét és a flow-élményt. Mostanában legtöbbet következő regényén dolgozik, de ahogy az lenni szokott: a megjelenésig többet nem mondhat róla.
Stílus Azt hangsúlyozza ki magán, ami egykor frusztrálta. Így lett a frizurája, karakteres szája és hosszú lába a védjegye. „A magasságom miatt mindig kilógtam a sorból – szó szerint –, amit tiniként utáltam. Nincs olyan nadrág, ami elég hosszú lenne nekem, és a hajam is önálló életet él. Viszont mivel időnként fotóznak, a profiktól – a fotósoktól, a stylistoktól és a sminkesektől – sokszor azt a visszajelzést kapom, hogy pont ezeket kéne kihangsúlyoznom.”
Bár gardróbja tele van a szó klasszikus értelmében vett nőies darabokkal (szaténtopokkal, csipkeszegélyű blúzokkal, állatmintás darabokkal, feketével és pirossal), ő mégis inkább rejtőzködő típusnak vallja magát, ha divatról van szó. „Vannak nagyon nőies holmijaim, de valójában mindig biztosra megyek: a fekete mindenkinek jól áll, mindenkit slankít, mindig elegáns, a piros pedig mindig minden körülmények között szexi és izgalmas.” Hozzáteszi: azt még nem merte meglépni, hogy a piroson kívül más színeket is viseljen, szerinte ahhoz már komoly stílusérzék kell.
Egészséges munkavállaló, működő vállalat. Mi ez, ha nem win-win?
Újabb jelentős lépéshez ért a nemzetközi piacra készülő magyar startup, a Fitpuli: a cég integrálja digitális egészségprogramjával a hagyományos üzemorvosi ellátást. Az alapítók nem titkolt célja megújítani a hazai foglalkozás-egészségügyet, továbbá egyesíteni a digitális és a személyesen nyújtott orvosi szolgáltatások előnyeit a népbetegségek hatékonyabb prevenciója érdekében.
Elmegyek az orvoshoz. Hónapok óta nem voltam, de szerencsére nincs szükség a „néha kicsit fáj a fejem, időnként szédülök, de lehet, hogy csak a front”-féle panaszok okainak tippelgetésére, az egészség-applikációm adataiból a doktor pontosan látja, hogy magas a vérnyomásom, keveset mozgok, mindezt pedig dohányzással súlyosbítom, hiába voltam épp leszokóban a legutolsó vizit idején. Sci-fi? A háziorvoslásban még igen, de a Fitpulival ez nem is a távoli jövő.
Vállalati egészség
A Fitpuli igazi magyar start-up sikersztori. 2017-es indulása óta szerepelt már a hírekben 340 milliós tőkebevonással, jelentős piaci szereplővel kötött stratégiai megállapodással, elnyert innovációs nagydíjjal és most már a MagyarBrands-díjjal kapcsolatban is. A szolgáltatás digitális vállalati egészségprogramként érhető el: nagyobb munkáltatók tudják megvásárolni, és a dolgozóiknak juttatásként biztosítani.
A Fitpuli most újabb ugrásra készül: debütál a digitális vállalati egészségprogramjukkal integrált üzemorvosi szolgáltatás. „Nem titkolt célunk, hogy az egy helyben toporgó magyar foglalkozás-egészségügyi rendszert felforgassuk” – mondja Oláh Dániel Fitpuli-alapító, civilben maga is foglalkozás-egészségügyi szakorvos.
Egyrészt a folyamatos digitális adatgyűjtés sokkal mélyebb elemzést tesz lehetővé, másrészt, miközben adná magát, hogy az orvosi ellátás az aktivitásmérő applikációk adataira támaszkodva hatékonyabban előzze meg a krónikus betegségek kialakulását, ilyenre jelenleg nincs példa itthon. A Fitpuli erre kínál megoldást: a vállalati egészségprogramjukat használó cégek számára lehetőséget biztosítanak a kötelező üzemorvosi vizsgálatokra is. Ez komplex egészségmegőrzési rendszert garantál, a vizsgálatok kiegészülnek a pontosabb diagnózist lehetővé tevő digitális adatokkal.
Fő a prevenció
Fizikai és mentális egészség, közösségi erő, egyéni és céges hatékonyságnövelés. Ezoterikusan hangozhat, de a Fitpuli két egzakt tudomány, az orvoslás és a közgazdaságtan tapasztalataira épít. Az orvostudományi rész az Amerikai Életmódorvostani Társaság ajánlásain alapul, amelyet magyar orvosok adaptáltak a hazai rendszerre. E szerint hat terület, a táplálkozás, a mozgás, a stressz, az alvás, a közösségi kapcsolatok és a függőségek felelősek az egyén hosszú távú testi-lelki egészségéért. Ezekre a területekre épülnek a Fitpuli egyénileg és a céges közösségben együtt is teljesíthető kihívásai, moduljai.
A piacon jelenleg elérhető egészségprogramok nem fedik le a hat alappillért sem, jellemzően csak egyes részeire koncentrálnak. „Számunkra egyértelmű volt, hogy a teljes spektrumot le kell fedni“ – mondja Fügedi Gergely COO.
Egy magyar cég átlagosan 200 ezer forintot bukik évente minden dolgozóján a betegségek és a hiányzások miatt. A presenteeism (vagyis a nem teljes értékű munkahelyi jelenlét) ennél is nagyobb károkat tud okozni. Ha úgy mondjuk, hogy a motiválatlan, „csak teljen már le” jellegű napok, mindenki tudja, miről van szó. Az egészségtelen munkakörnyezet vagy a stressz okozta károk számokban, méghozzá csúnya mínuszokban is pontosan kimutathatóak. A koronavírus-járvány erre csak rátett egy lapáttal. A home office-ban, munkaközösségüktől elszeparálva dolgozók egészségét, és rajtuk keresztül a cég zavartalan működését kell megőrizniük a munkáltatóknak.
„Nem fitnesz trekker” – állítják egybehangzóan a Fitpuli vezetői. A felhasználók kontextus nélküli adatsorok helyett magyarázatokat, egyéni motivációt és edukációs anyagokat kapnak például a helyes relaxációról vagy az irodai átmozgató tornáról. A Fitpuli egy valós közeghez, a saját kollégáik átlagához méri a felhasználók teljesítményét, ami jóval erősebb motivációt jelenthet, mint a „hagyományos” fitnesz trekkerek virtuális közössége.
Ilyen még nem volt
A Fitpuli hamarosan új alkalmazással is piacra lép, vállalatok helyett az egyéni felhasználókat célozva. Az új digitális eszköz a választható idejű műtétekre való felkészülést és a rehabilitációt segíti majd. A kulcs itt is a preventív szemlélet, az edukáció, az egészségtudatosság elősegítése.
„Az egészségügyi ellátórendszer általunk is ismert problémái motiváltak arra, hogy ezekre megoldást nyújtsunk. Ez egy piaci rés, ilyen szolgáltatás még nemzetközi szinten sincs” – mondja Békási Sándor, Fitpuli-társalapító és termékfejlesztési vezető. „Egy ilyen app használata a műtét költségéhez képest minimális, viszont jelentős segítség lehet, amellyel a beteg szubjektív megélése is javul. Az elégedett beteg pedig a szolgáltatónak is fontos.”
Hiába volt előbb az ötlet, mint a probléma, a Datapolisra mégis inkább mint klasszikus startupra gondolnak az alapítói, akik meredeken ugranak fejest a piacba, és még nincs mindenre válaszuk. Védőháló lehet az alapítók személyes márkája és bitang erős kapcsolatai, a kikezdhetetlen tudományos háttér és a lehetőség, hogy az adatalapú városfejlesztés végre itthon is több legyen szexi témánál.
Teljesen átalakult az online pénzügyitermék-összehasonlító és -közvetítő piac azóta, hogy hat éve három erős cég versenyéről írtunk. Sándorfi Balázs, az idén már másfél milliárdos árbevétellel számoló Bankmonitor ügyvezetője a komplex fintech működésben hisz, próbál egyre kevésbé belefolyni az apró részletekbe, de ő marad a cég arca.
Szerző: Weiszbart Zsolt 2010 nyarán kezdték meg első befektetéseiket publikálni az Új Magyarország kockázatitőke-program (Jeremie 1) pályázatok nyertes alapkezelői, akik a kiírás szerint 45 milliárd forintnyi tőkét szándékoztak korai vagy növekedési életszakaszban lévő, innovatív kis- és közepes méretű vállalkozásokba fektetni. Ezzel egyidőben a magyar nagyközönség számára addig ismeretlen Prezi is megnyitotta San Franciscó-i irodáját. Tíz év elteltével túlzás nélkül […]