Salátát mindenki evett már, de a többség nem úgy állt fel utána az asztaltól, hogy legközelebb is csak ezt választaná. Egy jogász külföldön érzett rá az egészségeséletmód-trendre, aztán Szegeden elindította türelmes forradalmát.
Ismeritek a Palánta Salátabárt? – kérdezem szegedi ismerőseimet. „Hallottunk róla, de annyira húsevők vagyunk, hogy sajnos már a nevéből adódóan sem üti meg az ingerküszöböt a családunkban” – kapom a választ, amin megértően nevetek. Akkor viszont meglepődöm, amikor már a helyszínen a kínálatot böngészve Borsos Szabolcs elárulja: a Palánta Salátabár alap-összeállításaiban szinte kivétel nélkül találni húst, ráadásul laktató tésztaféléket, magvakat vagy gabonaféléket is.
Ő így igyekszik a köztudatba juttatni üzenetét: a saláta nemcsak köretnek jó, nem unalmas, nem kizárólag diéta idejére való, és egy jó kombináció után éhes sem marad az ember.
A vajdasági származású, Szegeden felnővő, Budapesten jogász végzettséget szerző Szabolcsot és hasonló utat bejáró feleségét bő öt évvel ezelőtt, egy egyéves svédországi szakképzés során szippantotta be az egészséges és iskola-, illetve munkahelybarát saláták univerzuma. Első saját kreálmányát a malmői egyetem melletti salátabárban állította össze a fiú, haza már úgy jött, hogy tudta: ha végképp motivációját veszti eredeti pályáján, vállalkozó lesz, és salátabárt nyit. Elég hamar el is dobta az ügyvédi talárt, 2016 áprilisában már reszelte a répát a szegedi zsinagóga utcájában kibérelt kis helyiségben. Egy szakács barátjával állt be a pultba – amit a szüleitől kapott budapesti lakásának eladásából vett –, de másnap már további segítségre is szüksége volt, akkora lett a forgalom.
Hiába volt előbb az ötlet, mint a probléma, a Datapolisra mégis inkább mint klasszikus startupra gondolnak az alapítói, akik meredeken ugranak fejest a piacba, és még nincs mindenre válaszuk. Védőháló lehet az alapítók személyes márkája és bitang erős kapcsolatai, a kikezdhetetlen tudományos háttér és a lehetőség, hogy az adatalapú városfejlesztés végre itthon is több legyen szexi témánál.
„Bár a város mindig termelt adatokat a lakóiról, csak az utóbbi bő tíz évben nyílt lehetőség arra, hogy ezeket meg is mérjük, mintázatokat vegyünk észre bennük, amiket aztán visszafordíthatunk a város jobbá tételére” – vázolja fel Janosov Milán hálózatkutató a Datapolis tevékenységét. A startup munkatársai megnézik, hogy egy adott környék lakói merre mozognak, hol dolgoznak, hogyan szórakoznak, mit vásárolnak, mivel fizetnek, majd az adat- és hálózatkutatás, valamint a mesterséges intelligencia eszközeivel adatvizualizációkat, részletes elemzéseket készítenek, amit igény szerint egyéni tanácsadással egészítenek ki. Megmutatják, hol érdemes üzletet nyitni, milyen termékportfólióval, marketinggel lehet növekedni, milyen versenytársak várnak az új helyszínen.
„A régi Monopolyban a Dorottya utca volt a legdrágább utca, ma már nincs ott semmi. A mi termékünk azt mutatja meg, hol lesz az új érték, hol lesz a növekedés, ahol monopolyzni lehet” – egészíti ki Ruppert Péter, aki hét év után idén költözött haza Bostonból. Szerinte ma már értelmezhetetlen adatalapú rálátás nélkül hozzányúlni valamihez, de az üzlethez különösen az. 2020-ban még mindig sokan pusztán intuíció alapján választanak üzlethelyiséget – pedig, ha rossz helyen költenek el sok pénzt, nemcsak maguknak tesznek rosszat az üzlettulajdonosok. A városlakók életminőségében is hosszú időre rögzült, áthidalhatatlan különbségek jönnek létre.
Hangsúly a moston és az üzleten Amikor 2018-ban Barabási Albert-László és Ruppert Péter hálózatkutatók, valamint Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál vezetője egy kísérleti projekt keretében elkészítették Budapest első életminőség-térképét, meglátták, hogy az adatalapú városfejlesztésre most éri meg elkezdeni üzletet építeni. Hangsúly a moston és az üzleten.
Böszörményi-Nagy akkor kezdte el a London School of Economics urbanisztika szakát, Barabási pedig világhírű fizikus-hálózatkutatóként nem először jelent meg cégével olyan területen, ami tudományos oldalról is kamatoztatható (orvostechnológiai cége, a Scipher Medicine eddig 35 millió dollár tőkét vont be, és ott volt legforróbbstartup-listánkon is – Forbes, 2019/6). És bár mindhárman építettek már sikeres tanácsadócéget, ennek ellenére, vagy épp emiatt a Datapolist mégis klasszikus startuppá nevelik. „Dobozos” termékekre és egy online platform létrehozására fókuszálnak. Ők hárman és Csányi Gabriella, az OTP-vezérigazgató Csányi Sándor lánya angyalbefektetőként közel azonos arányban tettek pénzt vagy eszközöket a hatvanmillió forint induló tőkéhez, majd a csapat idén januárra kiegészült az operatív tagokkal. Szima-Mármarosi Balázs digitális területről, erős saleses vénával megspékelt szaktudással ült az ügyvezetői székbe, a tudományos folyamatokért Janosov Milán felel, aki Barabásival közös nemzetközi kutatások és egy CEU-doktori után először kötelezi el magát üzleti projekt mellett, és vezeti az egyelőre háromfős tudóscsapatot.
(Janosov Milán is Forbes-listás, a 30 legsikeresebb magyar 30 alatt listánkon szerepelt – Forbes, 2020/3). Sziller Olivér, a Myconcept alapítója pénzügyi vezető a cégben, Mosonyi Kata, a Böszörményi-Nagy által vezetett Creacity ügyvezetője városfejlesztési szakember.
A 2010-es évek hozadéka, hogy nemcsak az adattudomány, de az erre épülő üzleti tevékenység is egyre sokrétűbb. A 2019-ben 10,6 milliárd dollárra becsült piac a Crunchbase szerint évente 15,2 százalékos növekedést képes produkálni őrült versenyt szítva, amit az adatokra épülő algoritmusos és üzleti tudás minősége fog eldönteni.
A versenyelőnyt a különböző véleményeket kifejező szöveges források elemzéséből – hírek, közösségimédia-tartalmak és közösségi értékelések –, tehát valós emberektől származó autentikus adatok megértésével szereznék meg. Így kiküszöbölhető az a probléma is, hogy biztosan ugyanaz jó-e a város embereinek, mint a város üzleteinek.
„Megnézzük, mi lesz jó a befektetőknek, a kiskereskedőknek, az ott lakóknak, és tudunk egyensúlyt hozni. Ezek a komplex rendszerek már nagyon nehezen értelmezhetők az emberi agy számára, erre a neurális háló sokkal jobban alkalmazható” – magyarázza Ruppert. A Datapolishoz eljutó adatok teljesen anonimak, tipikusan erre szakosodott adatkereskedő cégektől – ilyen például a Data Brokers – kerülnek hozzájuk átválogatott és újracsomagolt pakkokban. Az árak széles skálán mozognak, egy-egy egyszerű statisztikai adatcsomag évente úgy kétezer euróba, míg a nagystílű tranzakciós adatok akár százezer euróba is kerülhetnek.
Az alapítók kapcsolatai sem állnak meg az üzleti partnerségeknél. A Böszörményi-Nagy vezette Design Terminal és a Brain Bar gazdag állami támogatásban is részesül, az egyetemi modellváltás után idén augusztustól ő tölti be a Mome-kuratórium elnöki posztját is. A Datapolisszal elsősorban a B2B szegmensre fókuszálnak, de nem zárkóznak el a kormányzati, önkormányzati ügyfelektől, magánszemélyektől, már csak azért sem, mert a tudás náluk is kamatoztatható, legyen szó tömegközlekedés-fejlesztésről vagy albérlet-választásról.
A milliódolláros kérdés Mindennap érzik a tanácsadócég-szerű működés csábítását, de ellenállnak. A makacsság oka egyszerű: a startupnál nincs felső plafon, tanácsadással pedig csak akkorára tudnak nőni, ahány tanácsadót meg tudnak fizetni, ez a cégforma nem is vonzza annyira a befektetéseket, mint egy skálázható termék. És hogy ez a cég hogyan tud nagyra nőni? „Ez a milliódolláros kérdés, ahhoz ugyanis, hogy ez országhatárokon keresztül nőjön, sztenderdizálni kell a folyamatokat és a módszertant, legyenek akármilyen személyre szabottak a problémák” – mondja Szima-Mármarosi.
Angyalbefektetőt is eszerint választottak maguknak, noha több tárgyalásuk is volt iparági érdeklődőkkel. Csányi Gabriella a befektetés mellett digitális termékfejlesztői tudásával is beszáll, amit többek között az általa fejlesztett Like Locals applikációban szerzett meg, de nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a kapcsolati tőkéje és személyes márkája jobban beleillik a színes alapítói mixbe, mint más jelölteké.
Csak oda mennek, ahol van elérhető adat, pezsgő befektetési kedv, kevés vetélytárs és sok kapcsolat.
„A platform fejlesztésénél fontos, hogy gyorsan edukálja a felhasználót arról, mit csinál, mert valószínűleg nem fognak annyit tudni a tudományos háttérről, mint mondjuk Milán” – mondja Csányi Gabriella, aki egy éve vásárolt harmincszázalékos tulajdonrészt a Brain Barban, így a kipróbált közös munka miatt is könnyű volt meghozni a döntést.
„Valóban az a milliódolláros kérdés és a legnagyobb kockázat is, hogy hogyan lehet sztenderdizálni ezeket a folyamatokat. Lehet, hogy nincs ebből elég, vagy az is, hogy még nem érett meg rá a piac, ami startupoknál gyakori probléma. Ha ez nem sikerül, az nem a szaktudás hiánya miatt lesz” – mondja Csillag Péter, a big data és business intelligence területekre szakosodott Starschema társalapító-ügyvezetője. Ő arra is nagy hangsúlyt fektetne, hogy milyen rendszerességgel, milyen frissességű és minőségű adatok érkeznek a Datapolishoz.
Az alapítók kezdettől nemzetközi piacban gondolkodnak, már az első projektjükben sem hazai ügyféllel dolgoztak. Csak oda mennek, ahol van elérhető adat, pezsgő befektetési kedv, kevés vetélytárs és sok kapcsolat. Jelenleg fizetős pilotprojektjeik vannak Amszterdamban, a Közel-Keleten és Délkelet-Ázsiában kiskereskedelmi és horeca-ügyfeleknek (hotels, restaurants, cafés) – ezek azok a szektorok, ahol a helyszínválasztás kulcskérdés, és ahol a napi működésben is használni tudják a Datapolis modelljeit.
Például egy új egység megnyitása után folyamatosan monitorozni tudják, hogyan fut egy-egy szolgáltatásuk vagy termékük, milyen fejlesztések szükségesek, hogyan változik a célcsoportjuk. Így egyszeri megbízások helyett visszatérő ügyfeleik lehetnek, ami kulcsfontosságú a növekedésükhöz. Egy év múlva újabb befektetési kört terveznek, amire már valószínűleg Barabási fogja váltani Ruppertet az igazgatóságban – ez bevált módszer kettejük között, Barabási a szintlépéseket segíti, míg Ruppert az indulásnál van aktívan jelen.
Az alapító csapat minden kapcsolata és tudása ellenére is tisztában van vele, hogy ez egy kockázatos, sokismeretlenes egyenlet, és különbözik a legtöbb eddigi vállalkozásuktól. „Ma elérkeztünk abba az időbe, ahol a természettudomány és a társadalomtudomány összeér, aminek az egyik legkomplexebb kisülése a város – mondja Böszörményi-Nagy. – Ezekben a komplex rendszerekben rendet vágni akár csak egy pici területen, hogy értsük, mi történik, lebilincselő intellektuális kihívás.”
Az autómodellezés olyan, mint a luxusóra-készítés. A szakemberek finom mozdulatokkal, sok alkatrésszel, néhány szerszámmal dolgoznak, munkájuk eredménye pedig drága és egyedi. Az élethű autómodellekre specializálódott, bristoli székhelyű Amalgam Models a pécsi Zsolnay-negyedből látja el a világot egyedi autómodelljeivel. Van köztük olyan, ami 4500 óra alatt készül el, és két igazi luxusautót is meg lehetne venni az árából.
Szerző: Weiszbart Zsolt 2010 nyarán kezdték meg első befektetéseiket publikálni az Új Magyarország kockázatitőke-program (Jeremie 1) pályázatok nyertes alapkezelői, akik a kiírás szerint 45 milliárd forintnyi tőkét szándékoztak korai vagy növekedési életszakaszban lévő, innovatív kis- és közepes méretű vállalkozásokba fektetni. Ezzel egyidőben a magyar nagyközönség számára addig ismeretlen Prezi is megnyitotta San Franciscó-i irodáját. Tíz év elteltével túlzás nélkül […]
A Forbes Flow-t még a koronavírus sem állíthatta meg. Közel 300 résztvevő maszkban a helyszínen, 400 pedig online, otthonról követte a programot. Váradi József arról beszélt, hogy miért várták a Wizz Airnél a válságot és hogyan terjeszkednek Olaszországban, Grecsó Krisztián pedig arról, miért nem engedhető meg a sértettség luxusa. Ott volt még Nagy Ervin, Kapitány István, Kiss Ulrich atya és sokan mások.