A Wizz Air jövőbeni versenyképességét építi ki Váradi József a járvány alatt
A COVID-19 első hullámának kezdetén 90 százalék körüli volt a visszaesés a légiközlekedésben, amit jelenleg 60 százalékosra becsül Váradi József, a Wizz Air elnök-vezérigazgatója. Válaszul a folyamatosan változó helyzethez igazították a kapacitásaikat, de az európai koordinálatlanság és a kormányzati restikciók számukra is komoly kihívásokat jelentettek. A helyzet kezeléséhez napi rendszerességű, mikro szintű válságkezelésre van szükségük még ma is, emellett azonban folyamatosan szem előtt tartják a jövőt, amibe invesztálnak is. A Wizz Air flottája növekszik, új repülőgépeket vásárolnak. Ezáltal a válság utáni időszakban még inkább környezetbarát és költséghatékony lesz a működésük, miközben az iparágban épp ellentétes folyamatok zajlanak le.
„Adaptálódni a változások mentén, a szervezet motivációjának és jövőképének fenntartása, rizikót vállalni a hosszú távú döntésekkel kapcsolatban” – a 3 legfontosabb vezetői készség egy krízis során Váradi József, a Wizz Air, elnök-vezérigazgatója szerint.
Wáberer György: Mindent felülírt a járvány elleni összefogás
Az azonnali reakció és megalapozott tervezés fontos szerepet játszott a Wáberer Medical Center, Budapest legfiatalabb magánegészségügyi központjának életében is. Wáberer György tavaly nyitotta meg a központot, és idén januárban, közvetlenül a járvány kitörése előtt a hazai magánellátásban teljesen egyedülálló bejelentkezés nélküli, walk-in centrum szolgáltatást is indított. A magánklinika üzleti céljait azonban egyértelműen felülírta a járvány elleni összefogás követelménye. Lélegeztető berendezést biztosítottak a sátoraljaújhelyi kórháznak. Elkezdték a Covid-19 PCR tesztelést, az épület bejárata előtt erre dedikált szűrő sátrat állítottak fel, a kórházi ellátásuk betegbiztonsági folyamatait a megszokotthoz képest is prioritásként kezelték, és igyekeztek más módon is az állami egészségügyi szolgálat rendelkezésére állni.
„A rendkívüli helyzetek rávilágítanak a szervezet működési hatékonyságának azon gyengeségeire, amelyek a megszokott körülmények között szinte észrevétlen maradnak, válságszituációban viszont akár lavinát indíthatnak el. Ezeket kell szívós munkával, minden részletre kiterjedő elemzéssel megtalálni és kiküszöbölni” – Wáberer György, Wáberer Medical Center.
Rózsa Balázs: Életeket is menthet a kemény munka
Az egyik legígéretesebb fiatal agykutató, a Femtonics Kft. alapító-tulajdonosa, Rózsa Balázs 2017-ben nyerte el az EY Az Év Üzletembere Program különdíját. Balázsék szintén azonnal változtattak a COVID-19 miatt. A Femtonics a Semmelweis Egyetem orvosszakmai vezetésével közösen alkotta meg a járványkórházakban is könnyen bevethető lélegeztetőgépet, amely alkalmas a kritikus állapotú betegek eredményes kezelésére. Hónapokig ment náluk éjszakába nyúlóan a fejlesztési munka hétvégén is. Ő személyesen vett részt a folyamat legapróbb munkaegységeiben, miközben a csapat motivációját és lelkesedését is megpróbálta fenntartani. A LUCA lélegeztetőgéppel szembeni elvárásokat fokozatosan növelték abból a megközelítésből, hogy szükséghelyzetben mennyi ideig legyen képes a folyamatos életben tartásra a berendezés.
„Valamennyi kollégát jó érzéssel tölt el a mai napig, hogy szükség esetén képesek lettünk volna segíteni az életmentésben” – Rózsa Balázs, Femtonics.
Rencz Botond: Emelkedik az igény a segítségnyújtásra
A pandémia okozta rendkívüli helyzet minden gazdasági területnek hatalmas megrázkódtatást jelentett. A vállalatok többségénél annyi többletmunkát okozott a krízis, hogy a korábbi tanácsadási támogatás már közel sem elegendő – emelte ki Rencz Botond, az EY vezérigazgatója. A tanácsadócégnél márciusban egyik napról a másikra több mint 800-an kezdtek el távmunka formájában dolgozni. Az év első felében egyértelműen azt tapasztalták, hogy a cégeknek több szakmai támogatásra van szükségük, mint korábban bármikor. Ennek következtében jelentősen növelték adó- és jogi tanácsadással foglalkozó vezetőik létszámát. Október óta csak ezen a területen tizenketten partnerként és négyen associate partnerként segítik az EY ügyfeleit.
Az EY Az Év Üzletembere Klub tagjaival készült interjúkat részletesen elolvashatja a www.ey.com/hu_hu oldalon.
Varga Mihály: Évekre előre tervezünk
Magyarország egyik legnagyobb építőipari vállalatcsoportja, a KÉSZ Csoport a mai napig pozitívan tekint a jövőbe, pedig az érdekeltségébe tartozó hotelek és vendéglátóegységek miatt a vírus által leginkább letarolt iparágakban is érintett. Varga Mihály tulajdonos-alapító, a Demján Sándor emlékére létrehozott, „EY Különdíj a Vállalkozói Szellemiségért” elismerés nyertese szerint mégis minden téren képesek profitálni az elmúlt időszak változásaiból: a járvány első heteiben akadozó alapanyagellátmányok miatt például újragondolták a beszerzési forrásaikat. Emellett az ellátási lánc minél több elemét házon belülre hozzák, ami ugrásszerűen járhat együtt a hatékonyságuk és eredményességünk növelésével. Ehhez mindenekelőtt arra volt szükségük, hogy gyorsan reagáljanak a COVID-19 begyűrűzésére.
„Akkor járunk a legjobb úton, ha nem a napi problémákkal, vagy tűzoltással foglalkozunk éppen, hanem a piac előtt, évekre előre tervezünk” – Varga Mihály, KÉSZ Csoport alapítója.
Mihalik Zsuzsa: A lehetetlenből is felállunk
Több tízezer munkavállaló sportol ma Magyarországon az All You Can Move Sportpass használatával. Vagyis sportolt, egészen a karanténintézkedések bevezetésééig. Mihalik Zsuzsa, a cég vezérigazgatója, az EY Az Év Üzletembere program különdíjasa elmondta, hogy a sportlétesítmények 90 százaléka bezárt az országban, így klubtagjaik nem tudták igénybe venni a szolgáltatásaikat. Zsuzsa vállalata öt hónapon keresztül nulla forintos bevétel mellett működött. Ráadásul egy új ügyfélkezelési rendet is be kellett vezetnünk, mégpedig 3 nap alatt: kártyáik a szerződés értelmében nem szüneteltethetők, hiszen nagyon alacsony havidíj mellett biztosítanak napi egyszeri sportlétesítmény-használatot. A bezárások miatt be kellett vezetniük a szüneteltetés intézményét, ami az egész informatikai, számlázási és könyvelési rendszerük újragondolására késztette őket.
Horváth Gyula: A Földön túl is érezteti hatását a járvány
Az EY Az Év Üzletembere Díj legutóbbi győztese, Horváth Gyula cége, a C3S az űriparban tölt be meghatározó szerepet, ahol a COVID-19 kettős hatást váltott ki. Egyszerre letaglózó volt számukra a vírus berobbanása, mivel a befektetői szektor hektikusan reagálta le, és a projektek késedelmét vagy teljes leállását okozta. Másrészről a nagy szervezetek, mint az Európai Űrügynökség is, korán felismerték a veszélyt. Igyekeztek gyorsan reagálni, mentőövet dobni az űripari szereplőknek. Gyula is azonnal válaszolt a kialakult helyzetre, és csapatával átállt a digitális munkavégzésre. Ma azt mondja, azok a vállalatok, amelyek időben reagáltak a felfokozott digitális igényekre és az online térben megnyíló új lehetőségekre, a krízis alatt is képesek lehetnek növekedni.
Magyarország kiemelkedően eredményes cégvezetői előtt is számos új feladat merült fel. Kettőzött erővel kellett dolgozniuk, de pozitívan tekintenek a jövőben. Az első hullám során bizonyították, hogy nincs olyan kihívás, ami meg tudja őket állítani, és készek megválaszolni a követkető időszak kérdéseit is.