A Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központ – Hungarian Centre of Excellence for Molecular Medicine: HCEMM – felállításának elsődleges célja volt, hogy a biológiai alapkutatásokból a gyógyításban közvetlenül felhasználható eredmények szülessenek. A koronavírus-járvány részben korábbi terveik újragondolására ösztönözte a kutatókat, viszont az is bebizonyosodott, hogy egy ilyen világszínvonalú központ a rendkívüli helyzetekben is fontos szerepet játszhat.
Az Európai Molekuláris Biológiai Laboratóriummal (EMBL) partnerségben, 2018-ban felállított HCEMM mára nyolcvannál is több kutatót és 11 kutatócsoportot tömörít. Ezzel a projekt már most elérte alapvető célját, miszerint a magyarországi molekulárismedicina-kutatások egyfajta csomópontjaként európai és világszinten is jelentős kutatási potenciált összpontosítson. „Már zajlik a következő pályázati forduló, az év végén újabb kutatócsoportok csatlakoznak majd hozzánk – mondja Török Zsolt, a HCEMM főigazgatója. – A pályázatok értékelését egy független, nemzetközi zsűri bírálja el, biztosítva ezáltal, hogy a kiválasztásnál a kiválóság lesz az egyetlen figyelembe vett tényező.”
Gyakorlati haszon
A HCEMM célja az alapkutatások transzlációja a terápiás felhasználásig, azaz annak segítése, hogy a kutatások új gyógyszerek, diagnosztikai eszközök vagy gyógyítási protokollok kifejlesztéséhez vezessenek.
Szerző: Weiszbart Zsolt 2010 nyarán kezdték meg első befektetéseiket publikálni az Új Magyarország kockázatitőke-program (Jeremie 1) pályázatok nyertes alapkezelői, akik a kiírás szerint 45 milliárd forintnyi tőkét szándékoztak korai vagy növekedési életszakaszban lévő, innovatív kis- és közepes méretű vállalkozásokba fektetni. Ezzel egyidőben a magyar nagyközönség számára addig ismeretlen Prezi is megnyitotta San Franciscó-i irodáját. Tíz év elteltével túlzás nélkül […]
Szerző: Weiszbart Zsolt
2010 nyarán kezdték meg első befektetéseiket publikálni az Új Magyarország kockázatitőke-program (Jeremie 1) pályázatok nyertes alapkezelői, akik a kiírás szerint 45 milliárd forintnyi tőkét szándékoztak korai vagy növekedési életszakaszban lévő, innovatív kis- és közepes méretű vállalkozásokba fektetni. Ezzel egyidőben a magyar nagyközönség számára addig ismeretlen Prezi is megnyitotta San Franciscó-i irodáját. Tíz év elteltével túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy a fenti két esemény a startpisztoly eldördülését jelentette a hazai startup-ökoszisztéma kialakulásában. Ma már tudjuk, a Jeremie 1 program befektetései közül egyik cégnek sem sikerült a Prezihez hasonlóan több tízmilliós felhasználói bázist kiépíteni, nemzetközileg jegyzett (Tier 1-es) befektetőktől tőkét bevonni.
A labdarúgásban a közép-európai országok futballjának egyik objektív mérőszáma, hogy az adott országból hány labdarúgó játszik a négy nagy bajnokság (Premier League, La Liga, Bundesliga, Serie A) egyikében. Hasonló elvek mentén objektív mérőszám lehet az is, az elmúlt tíz évben hány magyar infokommunikációs (ICT) cégnek sikerült a nemzetközi élvonalból, Tier 1-es befektetőtől finanszírozást bevonnia.
Az elmúlt években azok a befektetők tudtak sikeresek lenni, akik saját vagy privát pénzeket kezelnek
A fenti kritériumoknak a következő cégek felelnek meg (zárójelben az alapításuk éve): Commsignia (2014), Bitrise (2014), AImotive (2015), Shapr3D (2015), Turbine (2015).
Feltételezve, hogy a lista nem teljes, maximális jóindulattal is csak tíz körüli számot találunk. Az elmúlt tíz év számai alapján tehát – az adott évben induló magyarországi startupok közül – átlagban évente egy vállalkozás volt képes nemzetközi szinten jegyzett befektetőktől tőkét bevonni, hasonlóan a jelenlegi futballakadémiai rendszerhez, ami évente egy játékost küld topligákba. Mindkét mutató nagyon alacsony.
Optimizmusra adhat okot, hogy a 2014/2015-ös korosztály az átlagnál sokkal jobban teljesít. Befektetői szemmel szeretném azt hinni, hogy ez nem véletlen, az elmúlt évtized befektetett munkája és tanulási folyamata, ha nem is nagy számban, de már látható eredményeket mutat a kimeneti oldalon is. Az elmúlt évben olyan neves külföldi befektetők portfóliójában jelentek meg a hazai cégek, mint a Partech, a Creandum, a Point9 Capital, a Lifeline vagy az Inventure.
A magyar startup-ökoszisztémából a jelenlegi bemeneti feltételek (mérnökök, tőke, kapcsolati háló) mellett évente három-négy cégnek kellene odáig eljutni, hogy második vagy akár már első körben is európai Tier 1-es kockázatitőke-befektetőtől (VC) vonjon be pénzt. Ahhoz, hogy ezt elérjük, a befektetői oldalnak is van még tere a fejlődésre. Nagyon fontos lenne, hogy a hazai befektetési piac szereplői, különösen a „hangadók” tisztában legyenek vele, hogyan játsszák ezt a „játékot” a topligákban. Itt az ideje a számvetésnek: nézzük meg, hogy befektetői oldalról – legyen az angyalbefektető, inkubátor vagy kockázatitőke-társaság – kinek sikerült topligába juttatni portfóliójuk egy vagy több cégét.
El kell keserítsek mindenkit, aki azt várta, hogy az adott befektető LinkedIn- és egyéb PR-aktivitása korrelálni fog a sikerekkel. Az elmúlt években azok a befektetők tudtak sikeresek lenni, akik a saját pénzüket kezelték, vagy privát pénzeket kezelnek, és közös befektetések, igazgatósági ülések keretében szisztematikusan kiépítették a kapcsolatot a nemzetközi VC-kel. Ahogyan a fociban sem jelent semmit a nemzeti bajnokság első helye az európai összehasonlításban, ugyanúgy igaz ez a magyar – mainstream – médiában világhíres startupokra, befektetőkre is.
Amíg ma nálunk a hazai gazdasági híreket az Opus és 4iG típusú cégek uralják, addig például Romániában minden startupnak a jelenleg tízmilliárd dollár értékelésű UIPath példája lebeg a szeme előtt, Lengyelországban pedig az Allegro 2,4 milliárd dollár értékű tőzsdei kibocsátását követhetjük. Egy adott ország startup-ökoszisztémája számára nagyon fontosak a sikersztorik, ezen a téren mi, Magyarországon egyelőre nem állunk túl jól. Nagyon bízom benne, hogy a 2014/2015-ös évfolyam fenti cégeinek egyike a következő három évben eléri az egymilliárd dolláros cégértéket, vagyis megszületik az első magyar (h)unikornis, ami újabb inspirációt adhat a következő generáció startuppereinek és befektetőinek.
A szerző a Day One Capital partnere, angyalbefektető.
Ossza meg ismerőseivel:
eit Health InnoStars
2020 November Támogatói tartalom eit Health InnoStars
Évek óta karolja fel az európai lakosok egészségét fejlesztő megoldásokat az EIT Health az egészségügyi szférában működő vállalatok, kutatóintézetek, egyetemek és egészségügyi intézmények összekötésével. A koronavírus-pandémia különösen aktuálissá teszi az összefogást: a szervezet folyamatosan keresi és támogatja az innovatív projekteket, startupokat és a gyártásban vagy terjesztésben részt vállaló cégeket.
Az autómodellezés olyan, mint a luxusóra-készítés. A szakemberek finom mozdulatokkal, sok alkatrésszel, néhány szerszámmal dolgoznak, munkájuk eredménye pedig drága és egyedi. Az élethű autómodellekre specializálódott, bristoli székhelyű Amalgam Models a pécsi Zsolnay-negyedből látja el a világot egyedi autómodelljeivel. Van köztük olyan, ami 4500 óra alatt készül el, és két igazi luxusautót is meg lehetne venni az árából.
Egészséges munkavállaló, működő vállalat. Mi ez, ha nem win-win?
Újabb jelentős lépéshez ért a nemzetközi piacra készülő magyar startup, a Fitpuli: a cég integrálja digitális egészségprogramjával a hagyományos üzemorvosi ellátást. Az alapítók nem titkolt célja megújítani a hazai foglalkozás-egészségügyet, továbbá egyesíteni a digitális és a személyesen nyújtott orvosi szolgáltatások előnyeit a népbetegségek hatékonyabb prevenciója érdekében.