A járványt is kiálló tőzsdének köszönhetően az amerikai Forbes 400-as gazdaglistája első húsz (egészen pontosan huszonegy, mert az utolsó helyen holtverseny alakult ki) szereplőjének szekere jobban megy, mint valaha. Összesen 1,3 billió dolláros vagyonuk 21 százalékkal emelkedett tavaly óta, ezzel szemben az átlagos Forbes 400-tag nyolc százalékkal növelte vagyonát egy év alatt. Mindenesetre ez a huszonegy fő teszi ki az idei lista összértékének 42 százalékát. A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg kiütötte Warren Buffettet a harmadik helyről, Elon Musk pedig először jutott a húsz leggazdagabb közé. Az amerikai Forbes a július 24-i részvényárfolyamokkal számolt, és külön értékelte a milliárdosok jótékonykodását is, egytől ötig tartó skálán.
Fordította: Smejkál Péter
Jelölések: Örökölt vagy self-made: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 Filantróppont: ♥: vagyona 1%-ánál kevesebbet adományozott, ♥♥: 1% és 4,99% között adományozott, ♥♥♥: 5% és 9,99% között adományozott, ♥♥♥♥: 10% és 19,99 % között adományozott, ♥♥♥♥♥:vagyona legalább 20%-át adományozta
1.Jeff Bezos (Aláírta a giving pledge-t)
179 milliárd dollár(tavalyihoz képest nőtt) • Self-made pontszám: 8 Vagyona forrása: Amazon Kor: 56 • Lakhely: Seattle, Washington Filantróppont: ♥
A világ leggazdagabb emberének is megvan a maga baja, ideértve a koronavírus miatt sztrájkoló Amazon-dolgozókat és a kongresszus tech cégek elleni bizalmatlansági eljárását. Mivel azonban a karanténba zárt tömegek rákaptak az online vásárlásra, Bezos gazdagabb lett, mint valaha. Az Amazon részvényárfolyama tavaly óta 64 százalékkal emelkedett, 65 milliárd dollárral emelve Bezos vagyonát. (A Forbes-lista elkészülte után egy hónappal, augusztus végén Jeff Bezos vagyona már 200 milliárd dollárra rúgott.)
Axanne Jelasity, a Butopêa.hu alapítója szerint a visszafogottság izgalmasabb, mint a hivalkodás: a franciáktól a neutrális színeket, klasszikus fazonokat hozta, Berlinben a trendérzékenység ragadt rá. Ruhatárát és vállalkozását azonos alapgondolatra építi: minőséget akar racionális áron.
Karrier Mindig érdekelte a lakberendezés, de szülői tanácsra más irányba indult, közgazdaságtant tanult neves párizsi egyetemeken, majd marketingvezetőként helyezkedett el Berlinben, a világ egyik legnagyobb online multiplayer platformjánál, a GameDuellnél.
A gondolatai viszont máshol jártak: miközben az ottani albérletét könnyedén berendezhette online vásárolt dolgokkal, rádöbbent, hogy a hazai bútorpiacon ez az opció még nem létezik. 2014-ben indította el bútorwebshopját – akkor még butoraim.hu néven –, négy évvel később a Butopêa.hu már háromszázmilliós árbevételnél járt. A cég azóta is növekszik, a járvány miatt kialakult helyzet pedig még inkább bebizonyította, mekkora piaci rést fedezett fel: az eltelt év mérlege szerint bevételük megközelíti az egymilliárd forintot.
Otthonát is a cége termékeivel rendezte be
Stílus A legnagyobb hatással a franciák voltak rá, hiszen édesanyja francia, és ő is élt Párizsban. „Amikor odaköltöztem, még kilógtam a sorból a színes ruháimmal, de hat év után már látszott rajtam az ott töltött idő hatása.” Akkor tanulta meg, hogy a kevesebb több: a neutrális színek, a klasszikus, időtálló fazonok és a minőség ruhatára alappillérei lettek.
A szépségápolásban is a kifinomultságra törekszik, hiszi, hogy a természetesség a legfontosabb. Nem megváltoztatni akarja az adottságait, hanem kihangsúlyozni őket. A haját sosem festetné az eredetitől eltérő árnyalatúra, ahogy művi frizurát sem vágatna soha, sminkeléskor is a visszafogott árnyalatok kerülnek elő.
Párizs mellett Berlin is hatással volt rá. „A franciáknál elvárás, hogy ne lógj ki a sorból, és ugyanazt gondold a stílusról, mint ők. A berliniek ezzel szemben nagyon szabadok, ők azt hirdetik, hogy érezd jól magad a bőrödben és bátorítanak, hogy merd felvállalni a stílusodat” – magyarázza, és hozzáteszi, ez felszabadítóan hatott rá. Nyitottabbá vált a trendekre, és újra elkezdett színeket hordani, igaz, ma már inkább a pasztellek vonzzák.
A minőséget kardinális kérdésnek tartja, de a high street márkáknál megálljt parancsol magának, ugyanis nem hisz a luxus kategóriában. Akkor sem hordana Chanelt vagy Louis Vuittont, ha a pénz nem számítana. „Fontos a minőség, de ugyanolyan fontos az észszerűség. Van az a pont, amin túl már nem tud annyival jobb lenni valami, mint amennyivel többet kérnek érte. Csak a márkanevet fizettetik meg az emberrel.” Részben azért indította el vállalkozását, mert a lakberendezésről is ugyanezt gondolja.
Relax Leginkább az alkotás kapcsolja ki. Előszeretettel visz haza egy-egy lomtalanításon talált régi bútordarabot, hogy aztán saját kezűleg felújítsa vagy átalakítsa, de olykor önállóan is tervez és készít darabokat. A festés a másik szenvedélye: az otthonát is akvarelljei díszítik, igaz, a keretekbe kerülő alkotások meglehetősen gyakran cserélődnek. Az olvasás és a filmnézés is meghatározó az életében, az orosz irodalom és a francia filmek nagy rajongója, utóbbiakat már csak azért is nézi, mert néha hiányzik neki a nyelv és a kultúra.
Axanne Jelasity KEDVENCEI 1. Nyaklánc: Ajándékba kapta, szereti bizsukkal feldobni a szettjeit. 2. Parfüm: Miss Dior Blooming Bouquet. Szezonfüggő, hogy mit használ, ez az őszi-téli időszak kedvenc illata. 3. Szemüvegkeret: Ray Ban – Letisztult, visszafogott darab. 4. Óra: Armani. Mindennap viseli. 5. Rúzs: Pupa. Egy természetes, visszafogott árnyalat. 6. Powerbank: A hétköznapok elengedhetetlen kelléke, hiszen folyton használja a telefonját. 7. Colstok: Mindig magánál hordja, nincs nap, hogy ne használná.
Na, ez az érzés nekem sosem adatik meg” – panaszkodik egy tősgyökeres budapesti barátnőm, miután már fél órája nosztalgiázom egy vadidegennel. Előttünk a Balaton és egy-egy pohár bor, és épp csak kiderült, hogy a lány, aki mellé szabad helyek hiányában leültünk, néhány év különbséggel ugyanabba a vidéki gimnáziumba járt, mint én. Alig tér napirendre, a meglepetéstől le van nyűgözve, […]
Grecsó Krisztiánt realista, a vidéki sorsot kíméletlen őszinteséggel ábrázoló írásai miatt Móriczhoz hasonlítják, eddigi talán legnagyobb sikerét mégis egy tizenegy éves kislány hirtelen felnőtté válásának története hozta el: tavaly Vera című regénye volt a legnagyobb példányszámban megjelent magyar szépirodalmi alkotás. Az viszont még az egyre szélesebb körben népszerű íróhoz legközelebb állóknak is csak két évvel ezelőtt, súlyos betegsége kapcsán derült ki igazán, hogy – bár továbbra is az írás a legfontosabb az életében – nemcsak megszerette a szereplést, de egyenesen lételeme lett a színpad is.