Két ellentétes erő feszül egymásnak a gazdaságban a koronavírus után. Az egyik sarokban a teljes bizonytalanság, a másikban a brutális pénzbőség. Ki akar magyar cégeket venni? Megkérdeztünk három M&A-tanácsadót, mire számíthatnak az eladósorba kerülő magyar cégek a tavaszi sokk után.
„Amikor tavasszal beütött a járvány, féltünk, hogy ugyanaz fog történni, mint 2008-ban. Akkor a válság három-négy évre hazavágta a piacot” – idézi fel az első reakciókat Nagy Róbert János, a KPMG M&A igazgatója. Bár az élet Európa-szerte leállt, a munka inkább csak lelassult, a tárgyalások körülményesebbek lettek. A fékezett habzású nyár után a szeptember érzékelhető fellendülést hozott, és már érkeznek új megkeresések.
A túlzott optimizmustól azért óva intene Seres Béla, a Deloitte Közép-Európa M&A tanácsadó partnere. Vannak ismét tranzakciók, de még közel sem tért vissza a normális tempó. A helyzetet egy kereskedelmi cég éppen folyamatban lévő felvásárlásának példája mutatja, akik már előszerződést is kötöttek, amikor márciusban behúzták a kéziféket a felek. „Mindenkinek volt fontosabb dolga akkor, boltbezárások, logisztikai akadályok, határzár. Azóta újraindultak a tárgyalások, de érezhetően lassabban haladunk.”
A hirtelen nagy piaci sokknak mindig az a hatása, hogy a tranzakciók leállnak, Seres szerint ennek pszichológiai oka van. A vásárláshoz két dolog kell: pozitív jövőkép és bátor döntéshozók. De amikor beüt a krach, mindenki kivár. „Nem venni mindig könnyebb, mint venni – az előbbiért még senkit sem rúgtak ki.”
A Shell globális alelnökeként 80 országban, 45 ezer kereskedelmi egységet felügyelni, félmillió kollégát motiválni, 30 millió vásárlót elégedetté tenni nap mint nap, olyan projekteket életre kelteni, mint a Shell V-Power és SMART klub kártya, csakis kiváló vezetői készségekkel lehet. De meg lehet vajon ezeket tanulni? Kapitány István „A győztes csapatról” című MesterAkadémia videókurzusában pontról pontra, személyes történetekkel fűszerezve ad útmutatót, hogyan legyünk jó vezetők
Minden meghatározó lépés az ember karrierjében egy nagy döntéssel kezdődik. Meg merjük-e lépni a következő lépést? El merünk-e rugaszkodni a megszokottól, tudunk-e fejest ugrani az ismeretlenbe? Ha Kapitány Istvánra hallgatunk, akkor veszünk egy nagy levegőt, lépünk és cselekszünk. „A siker érdekében kockázatot kell vállalnunk, úgy is mondhatnánk, a bőrünket kell a vásárra vinni” – mondja István, aki úgy lett 2002-ben a németországi Shell vezetője, hogy körülbelül 3 mondatot tudott németül. De bevállalta, jelen volt, mert kockáztatni, és sikerült neki.
A MesterAkadémia legújabb kurzusa azonban nem csak arra buzdít, hogy legyünk bevállalósak, hiszen ez csupán egy kezdeti lépés, hanem arra is rávilágít, hogy sikeres vállalatvezetőnek lenni nem egy one-man show, az üzleti életben lehetetlen egyedül nyerni. Kell mögénk, illetve mellénk egy csapat, ráadásul egy sokszínű, motivált csapat, ahol mindenki a saját képességeinek megfelelően a maximumon teljesíthet.
„Minden vezető annyit ér, amennyit a csapata nélküle teljesíteni tud” – vallja István. Mindenki bajnok akar lenni, mindenki sikereket szeretne elérni a napi munkájában. Egy jó vezetőnek az a legfontosabb feladata, hogy hozzásegítse ehhez a munkatársait. A világ legjobb csapatához nem 11 Lionel Messi kell, hanem 11 olyan játékos, aki a saját pozíciójában a legtöbbre képes. Így lesz egy olyan színes egyéniségekből álló, győztes csapatunk, amelynek tagjaira maximális bizalommal tudunk feladatokat delegálni.
A világ legsikeresebb magyar menedzsere számtalan izgalmas és személyes történeten keresztül mutat be példákat különböző helyzetekre, amikbe vezetőként kerülhetünk, illetve gyakorlati tanácsokat ad arra, hogyan határozzunk meg közös célokat, hogyan kommunikáljunk a csapatunkkal, de még arra is, hogy hogyan osszuk be hatékonyan a napunkat, hogy mindenben megtaláljuk a tökéletes egyensúlyt és harmóniát.
A vezetőfejlesztés szakmai hátterét a videók és munkafüzetek elkészítéséhez az X-SIGHT biztosította.
Kapitány István kurzusának epizódjai
Állítsd magad mögé a csapatot!
Minden a közös célokkal kezdődik!
Így kötelezd el a csapatodat!
Találd meg a tagok helyét a csapatban!
Hozd ki mindenkiből a maximumot!
Így tedd hatékonnyá a napodat!
A MesterAkadémia további kurzusai
Alföldi Róbert: Az önmegvalósítás technikáiról
D. Tóth Kriszta: Az álomötleted megvalósításáról
Gere Andrea és Sauska Krisztián: A borok felfedezéséről
Axanne Jelasity, a Butopêa.hu alapítója szerint a visszafogottság izgalmasabb, mint a hivalkodás: a franciáktól a neutrális színeket, klasszikus fazonokat hozta, Berlinben a trendérzékenység ragadt rá. Ruhatárát és vállalkozását azonos alapgondolatra építi: minőséget akar racionális áron.
2020-ban nem ér minket váratlanul az a megállapítás, hogy minden vállalkozás sikeréhez elengedhetetlen a megfelelő online jelenlét és ehhez kapcsolódóan az online ügyfélélmény biztosítása. A fogyasztók már nem csak fizikai terekben, mondjuk egy boltban találkoznak a termékekkel vagy szolgáltatásokkal, hanem gyakran egy applikáción vagy weboldalon keresztül. De Dalos Ottó, a Cisco magyarországi ügyvezető igazgatója szerint […]
„Amikor a kollégáim irodát keresnek, két dolog érdekel: legyen erkély és kilátás” – mondja Kürti Tamás. A jövő technológiáit ismerő és értő felső és középvezetők, valamint az adattudósok képzésével foglalkozó Kürt Akadémia tulajdonosa szenvedélyes hegyi bringás. Budai irodájában három erkély gondoskodik róla, hogy csapata is érezze a zöld közelségét. A saját elmondása alapján is hiperaktív Tamásból csak úgy dől a szó irodája kapcsán, csönd csak akkor van, ha mélyet szippant az elektromos cigarettájából.
A második világháború utáni évtizedekben is alkottak nagyszerű magyar építészek, és nemzetközi viszonylatban is megállták a helyüket. Egyedi, helyspecifikus építészeti örökséget hagytak ránk, arról nem ők tehetnek, hogy melyik korba születtek. Szocmodern épületeiken meglátszik az idő múlása, de házaik merészek, gondolatgazdagok, és általában véve szerethetők. Egy olyan kor termékei, amit könnyebb nem szeretni, mint megérteni.