Small & Sweet a javából: a Csinta pici és édes, pedig semmi cukor nincs benne, csak gyümölcs. Abból viszont jó sok.
„Előfordult már, hogy a Csintát kolbásznak nézték: annyira újszerű volt, hogy nem tudtak vele mit kezdeni az emberek” – mondja Vámos Eszter, közben férje és alapítótársa, Redő Péter szaporán bólogat. Pedig a pomázi műhelyükben készülő nasi aligha elégítené ki a húsimádók fehérje- és zsírigényét, és aki kiveszi a csomagolásból, azonnal láthatja, hogy húsmassza helyett gyümölcsből készül. Méghozzá irtó sokból: „Egy kiló legyártásához nyolc kiló gyümölcsöt használunk fel” – mondja Péter. Innen ered a szlogenjük is: 800 százalék gyümölcs.
Eszter és Péter 2010 környékén döntöttek úgy, hogy kipróbálják, milyen nyersen, azaz sütés-főzés mentesen étkezni. Ennek a kísérletfolyamatnak lett eredménye a Csinta, no, meg az azt megelőző, kézművességen alapuló vállalkozásötleteiknek. „A Csinta ezeknek az érett verziója – mondja Péter. – Kis dekorációk helyett valami olyasmit szerettünk volna, amit amellett, hogy jó érzés megalkotni, innovatív, és a világnak is jó.” A nyers étkezéssel végül egy év után felhagytak, de a gyümölcslepény készítésével nem.
A gyümölcsszeletek műfaja persze nem az ő fejükből pattant ki először, de a házaspár szerint fontos különbség, hogy míg a snackek többsége szárított gyümölcsökkel ízesített datolyamassza (ez tartja össze az összetevőket, és ezért ugyanolyan ízű kicsit mindegyik), addig a Csinta hazai gyümölcsökből készített szószok szárításából jön létre. „Nem csupán olyan ízű, hanem abból van” – foglalja össze Eszter.
Axanne Jelasity, a Butopêa.hu alapítója szerint a visszafogottság izgalmasabb, mint a hivalkodás: a franciáktól a neutrális színeket, klasszikus fazonokat hozta, Berlinben a trendérzékenység ragadt rá. Ruhatárát és vállalkozását azonos alapgondolatra építi: minőséget akar racionális áron.
Karrier Mindig érdekelte a lakberendezés, de szülői tanácsra más irányba indult, közgazdaságtant tanult neves párizsi egyetemeken, majd marketingvezetőként helyezkedett el Berlinben, a világ egyik legnagyobb online multiplayer platformjánál, a GameDuellnél.
A gondolatai viszont máshol jártak: miközben az ottani albérletét könnyedén berendezhette online vásárolt dolgokkal, rádöbbent, hogy a hazai bútorpiacon ez az opció még nem létezik. 2014-ben indította el bútorwebshopját – akkor még butoraim.hu néven –, négy évvel később a Butopêa.hu már háromszázmilliós árbevételnél járt. A cég azóta is növekszik, a járvány miatt kialakult helyzet pedig még inkább bebizonyította, mekkora piaci rést fedezett fel: az eltelt év mérlege szerint bevételük megközelíti az egymilliárd forintot.
Otthonát is a cége termékeivel rendezte be
Stílus A legnagyobb hatással a franciák voltak rá, hiszen édesanyja francia, és ő is élt Párizsban. „Amikor odaköltöztem, még kilógtam a sorból a színes ruháimmal, de hat év után már látszott rajtam az ott töltött idő hatása.” Akkor tanulta meg, hogy a kevesebb több: a neutrális színek, a klasszikus, időtálló fazonok és a minőség ruhatára alappillérei lettek.
A szépségápolásban is a kifinomultságra törekszik, hiszi, hogy a természetesség a legfontosabb. Nem megváltoztatni akarja az adottságait, hanem kihangsúlyozni őket. A haját sosem festetné az eredetitől eltérő árnyalatúra, ahogy művi frizurát sem vágatna soha, sminkeléskor is a visszafogott árnyalatok kerülnek elő.
Párizs mellett Berlin is hatással volt rá. „A franciáknál elvárás, hogy ne lógj ki a sorból, és ugyanazt gondold a stílusról, mint ők. A berliniek ezzel szemben nagyon szabadok, ők azt hirdetik, hogy érezd jól magad a bőrödben és bátorítanak, hogy merd felvállalni a stílusodat” – magyarázza, és hozzáteszi, ez felszabadítóan hatott rá. Nyitottabbá vált a trendekre, és újra elkezdett színeket hordani, igaz, ma már inkább a pasztellek vonzzák.
A minőséget kardinális kérdésnek tartja, de a high street márkáknál megálljt parancsol magának, ugyanis nem hisz a luxus kategóriában. Akkor sem hordana Chanelt vagy Louis Vuittont, ha a pénz nem számítana. „Fontos a minőség, de ugyanolyan fontos az észszerűség. Van az a pont, amin túl már nem tud annyival jobb lenni valami, mint amennyivel többet kérnek érte. Csak a márkanevet fizettetik meg az emberrel.” Részben azért indította el vállalkozását, mert a lakberendezésről is ugyanezt gondolja.
Relax Leginkább az alkotás kapcsolja ki. Előszeretettel visz haza egy-egy lomtalanításon talált régi bútordarabot, hogy aztán saját kezűleg felújítsa vagy átalakítsa, de olykor önállóan is tervez és készít darabokat. A festés a másik szenvedélye: az otthonát is akvarelljei díszítik, igaz, a keretekbe kerülő alkotások meglehetősen gyakran cserélődnek. Az olvasás és a filmnézés is meghatározó az életében, az orosz irodalom és a francia filmek nagy rajongója, utóbbiakat már csak azért is nézi, mert néha hiányzik neki a nyelv és a kultúra.
Axanne Jelasity KEDVENCEI 1. Nyaklánc: Ajándékba kapta, szereti bizsukkal feldobni a szettjeit. 2. Parfüm: Miss Dior Blooming Bouquet. Szezonfüggő, hogy mit használ, ez az őszi-téli időszak kedvenc illata. 3. Szemüvegkeret: Ray Ban – Letisztult, visszafogott darab. 4. Óra: Armani. Mindennap viseli. 5. Rúzs: Pupa. Egy természetes, visszafogott árnyalat. 6. Powerbank: A hétköznapok elengedhetetlen kelléke, hiszen folyton használja a telefonját. 7. Colstok: Mindig magánál hordja, nincs nap, hogy ne használná.
A rendszerváltás egyeseknek szekrényből kihulló csontvázakat, másoknak a szabadságot jelenti – Rácz Árpád egyértelműen az utóbbi táborba tartozik. A Rubicon folyóiratot azzal az ígérettel alapította 1990-ben, amit a névbe is megpróbált belefoglalni: felszámolni a régit, a megszokást és hagyni, hogy valami új kezdődjön. Ez az új harminc éve tart.
Hiába nem egy könnyed hegyvidéki andalgás, a Magas-Tátra bizonyos szakaszai időnként zsúfoltabbak, mint egy elektronikai üzlet a Black Friday idején. A táj és a világ végi szállás nyújtotta élmény sokaknak csalogató, de ez a túra más miatt is kapós: a Rysy megmászásával a hegység legmagasabb jelzett túraösvényét pipáljuk ki. Hétfős társaságunk augusztusban végezte ki.
Másnapi kiszállítás reklamáló vevők helyett. Száguld a hazai online kereskedelem, de a termékek raktározása és kiszállítása komoly nehézségeket okoz az e-kereskedőknek. Erre kínál megoldást a három évtizedes tapasztalattal rendelkező logisztikai piacvezető, a Trans-Sped. A cég a hazai piacon hiánycikknek számító fulfillment szolgáltatást indít, amely teljesen leveszi a logisztika nehézségeit a kereskedők válláról, miközben gyorsabb és pontosabb kiszállítást ígér.