A játékszenvedélyen túl komoly üzleti megfontolás tolta előre a legnagyobb bevételű magyar játékfejlesztő céget. A Zen Studios világszínvonalú ügyfélkörrel dolgozik egy budai irodában, ahol még az ablakokat is el kell sötétíteni, nehogy kiszivárogjon egy még be sem jelentett Star Wars-film.
Ha Luke Skywalker nem réved a Tatooine lenyugvó napjainak fényébe, ha Trey Parker és Matt Stone sok-sok évnyi szívás után úgy nem döntenek, hogy egy provokatív rajzfilmmel fingatják meg az amerikai társadalmat (Terence és Philip esetében szó szerint), ha az őrült titán Thanos nem csettinti el a világegyetem élőlényeinek felét – nos, ebben az esetben az elmúlt évtizedek popkultúrája és vele a nyugati közízlés, no, meg sokak bankszámlája teljesen máshogy alakul. De mindez bizony megtörtént, a Star Wars és a Marvel-birodalom pedig azt követően kerültek Mickey egér fehérkesztyűs markába, hogy megállapodtak egy budapesti játékfejlesztő céggel, a Zen Studioszal.
„Van nálunk egy mondás: akivel együtt dolgozunk, azt megveszi a Disney” – viccel Györei Viktor, a Zen Studios irodavezetője, miközben körbevezet a cég 800 négyzetméteres budai irodájában. A Zen a legnagyobb forgalmat bonyolító magyarországi játékfejlesztő stúdió, elsősorban flipperjátékairól ismerik. Ezek lehetnek valódi játékgépek, például legendás Williams masinák virtuális másolatai, vagy akár olyan szupernépszerű franchise-ok exkluzív asztalai, mint az említett Star Wars, a Marvel vagy a Family Guy. Vagy a South Park, szóval Matt és Trey is félheti a kis gömböccé hízott egér étvágyát.
Üzletnek indult Kigyóssy Zsolt 2000-ben szilárd elképzeléssel lépett be a budapesti Mutanttek Kft. irodájába. Tapasztalt üzletember lévén olyan ágazatba akart befektetni, amiben akad magyarországi szakértelem, magasan van a növekedési plafon, és még nem telített a piac. Választása a videójátékokra esett, a négy lelkes játékfejlesztő által alapított Mutanttek pedig vonzó alternatíva volt.
Szentendre főterétől egy mellékutcányira van egy kedves kis bolt, ahol a gyerekkönyvek mellett hazai dizájnerek grafikáit és más, igényes ajándéktárgyakat árulnak. Egy szűk lépcsővel feljebb pedig nyugalom, jegeskávé és művészi dizájn várja a betérőt.
„Mi könyvesboltként gondolunk rá, de nekik inkább kávézó, közösségi hely” – mutat Nyulas Ágnes az üzlet galériájára hatalmas tejszínhabos kakaókkal felsétáló, cseverésző kamaszlányokra. Amikor férjével, Moravcsik Lászlóval négy éve megnyitották a Parti Medvét Szentendre egyik macskaköves mellékutcájában, elősorban kisgyerekes anyukákra számítottak, mint vásárlókra. De miután az akkor gimis lányuk kitalálta, hogy legyen a boltban kávékártya – vagyis aki hatszor vesz kávét, netán szörpöt vagy teát, az a hetedik italt ingyen kapja –, elkezdtek odajárni a környékbeli iskolák tizenévesei is, lyukasórákon és suli után.
Ági eredetileg villamosmérnöknek tanult, és sokáig egy vállalatirányítási szoftvert forgalmazó céget vezetett, mígnem szakmájának hirtelen hátat fordítva gyerekkönyvkiadót alapított, Cerkabella néven. Olyan kortárs gyerekkönyvszerzők könyveit adták ki ők elsőként, mint például Kertész Erzsi vagy Maksai Kinga – de jelent meg náluk Lackfi János-mű is. Ám egyre inkább úgy érezték: kevés a személyes visszajelzés, kellene egy bolt. „Egy darabig azért halogattuk a szentendrei nyitást, mert jó barátunk a pár száz méterre innen, a Fő téren a Líra könyvesboltot üzemeltető Ferge Lajos” – nevet Ági, hozzátéve, hogy aztán nem lettek egymás konkurenciái.
A Parti Medvében ugyanis többségében gyerekkönyvek vannak, bár az emeleten a kávézgatás mellett lehet kamasz- és felnőttkönyvek közt is válogatni. Míg lent a magyar kortárs gyerekirodalom képvisel nagyobb arányt, úgy tűnik, a tizenéveseket érdemesebb külföldi, főként filmekhez köthető könyvvel megcélozni. A felnőtteknek szóló kínálat pedig abszolút Ágiék személyes ízlését tükrözi, vagyis főleg magyar szépirodalom (néhány kedvencet kapásból kiszúrok). A Cerkabella eddig kiadott mintegy 150 címe persze töredéke a több mint ötezer darabos bolti kínálatnak. „Leginkább antológiákban vagyunk erősek, a Parti Medve elnevezés is mesegyűjteményünk címe.” (A Cerkabella Kiadó Kft.-be 2014-ben beszállt a Móra Kiadó kisebbségi tulajdonosnak.)
Kávézás közben rácsodálkozom a különleges, növényi mintás tapétára, amiről kiderül, hogy Rofusz Kinga illusztrátor egyik rajzának motívumából készült. Ágiék eleve vendégvonzó, művészi kialakítású térben gondolkodtak. A galérián gyakran tartanak is kreatívíráskurzusokat és más foglalkozásokat, és rendhagyó irodalomóráknak, könyvbemutatóknak is helyet adnak. „Szerencsénk volt, mert kiadóként már jártunk a Wampra, ahol megismertünk egy csomó dizájnert.” Így Dániel András, a Kuflik című mesekönyvsorozat írója és illusztrátoratervezte a logójukat, és árulják például Szegedi Katalin grafikai nyomatait is. A bevétel nagyjából a felét a könyvek hozzák, a többit a játékok és a dizájncuccok, meg a kávé.
Sok a törzsvevő, nagyrészt nekik köszönhetően élte túl a tavaszi karantént is a bolt. Ágiék régóta fel akarták vinni a készletet a netre, de mindig volt fontosabb dolguk – hát most megtették, így hamar beindult a webáruház. Ők maguk szállították ki a rendeléseket is, mivel ráértek, így sokszor tapasztalták: sokan azért rendeltek tőlük, hogy kedvenc üzletük életben maradjon.
Cerkabella Bt.
Tulajdonosok: Nyulas Ágnes és Moravcsik László
Létszám: 3 fő
Árbevétel (millió forint): 2018 48,4 2019 59,1
Adózott eredmény (millió forint): 2018 −0,6 2019 0,8
2020 nyara nem éppen az étteremnyitásokról szól a budapesti belvárosban, úgyhogy már egy hónapos korában kipróbáltuk ebédre a Costes Downtown volt séfe jegyezte, portugál hangsúlyos Essênciát. Jó ötlet volt.
Persze, majd pont a Forbes marad ki a karantén alatti kertészlázból! A szerkesztőség több tagja is belevágott a zöldítésbe, ki a haszonnövényekre, ki a látványra hajtva. Ha már az Oázis a címlapsztori, itt vannak a mi kertjeink is.
Boross Dávid legkorábbi céges munkáját tinédzserkorában kapta: növényeket locsolt az első, kissé rozoga Oázis-üvegházban. Kertészmérnök szülei egyplatónyi növénnyel kezdték a családi kertészeti céget, de az országos léptékű növekedést már a legidősebb fiú irányításával érték el. Boross István váratlan halála után fia sikeresen vette át a cég irányítását, de Dávid már korábban is bizonyított. Reformjai, a franchise-hálózat és a progresszív márkaépítés vérfrissítést hozott az Oázisba. Ideje volt, mert a közel harminc év alatt nemcsak a cég váltott generációt, hanem a piac is.