Pécsi Kinga és Pécsi Attila egy évre indultak külföldre világot látni, végül egy évtized lett belőle. Ausztrália, a Karib-térség és szinte az összes európai ország bejárása után tavaly egy közös gyerekkel és egy vállalkozásötlettel jöttek haza Budapestre. A Wesselényi utcában megnyílt Arán pékséget már a nyitás után egy hónappal a top pékségek között tartották számon.
1.Világutazók A pesti Rézkakas étteremben ismerkedtek meg, majd Attila Ausztráliában próbált szerencsét, Kinga megvárta, és együtt költöztek Dublinba. A vendéglátóscsaládban felnövő Attila és a szintén világ életében vendéglátásban dolgozó Kinga Dublinban is végigjárták az éttermi ranglétrát. A fapados repülőjáratoknak köszönhetően a kint töltött évek alatt bejárták Európát, a karibi térséget és Amerikát is. Az egyre több helyi barát és az egyre jobb munkalehetőségek mindig egy picit tovább csúsztatták a hazaköltözést, és végül egy év ír életből egy évtized lett. Kinga szeretett volna továbbtanulni, így amikor meglátta a dublini műegyetem pék-cukrász menedzsment szakát, beiratkozott. Saját helyet akartak, eleinte cukrászatban gondolkodtak, de egy San Franciscó-i út a kovász irányába terelte őket. „San Francisco az újhullámos kovászos kenyér Mekkája.”
2.Összetartó banda ez Az írül kenyeret jelentő Arán pékség tavaly júniusi megnyitására összegyűlt a budapesti kézművespék-közösség apraja-nagyja. „Összetartunk. Egy a célunk, hogy hintsük az igét, hogy mennyire fontos minőségi kenyeret enni. Ők is ezt képviselik. Hatalmas szakmai alázattal rendelkeznek” – mondja Kingáról és Attiláról Fekete Gergő, az Artizán pékség és a Fågel by Artizán zabkásázó alapítója. – Nem mellesleg a magos rozskenyerük szenzációs. Az egyik kedvencem.”
3.Elindultak, aztán jött a karantén A hirtelen felívelésüket megtörte a járványhelyzet. A lezárások és korlátozások kezdetén volt olyan napjuk, amikor tízpercenként csörgött a telefon. Minden ügyfél lemondta a rendeléseit, két nap alatt veszítették el a forgalom kétharmadát. A legtöbben amint tudtak, visszatértek. Most tíz pékség és kávézó rendeli tőlük a kenyeret és a péksüteményeket, köztük a Kadarka Borbár, a Portobello, a London Coffee Society és a rózsadombi Piccante Delicatesse is. Nagyjából ugyanolyan évük lesz, mint tavaly: 57, 7 millió forintos árbevétellel és 7,8 millió forintos adózott eredménnyel zártak.
Sok hazai grafikus van, akinek egyik kifejezőeszköze a notesz, olyan vállalkozásból azonban, ahol a füzet nemcsak egy felület, hanem a cég szíve-lelke, már jóval kevesebb. Papírból megélni 2020-ban sem lehetetlen, de az egyszeri vásárlók mellé nem ártanak a nagy, céges löketek – esetleg egy saját bolt.
Bomo Art Boldizsár Károly Árbevétel: 156 millió forint Boltok száma: 2 Boldizsár Károly anyja konyhájában, apja súlyzóival kezdte meg az egyedi naplók készítését húsz évvel ezelőtt. A Bomo Art azóta gyártott már naplókat az angol királyi család hivatalos beszállítójának, a Fortnum & Masonnak és a bécsi Belvedere Múzeumnak, tavaly pedig a Disney élő szereplős Oroszlánkirályának animációjáért felelős MPC rendelt tőle nyolcszáz noteszt a filmbemutatóra, a borítón a Szimbát magasba emelő Rafikivel. A századelős hangulatú noteszek illusztrációit Hollósi Éva képzőművész készíti, az elmúlt 19 évben több mint nyolcvanféle témával rukkolt elő. A vállalkozás bevételének közel fele exportból származik, vannak viszonteladói Nagy-Britanniában, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Japánban, Ausztráliában és Új-Zélandon is. A kijárási korlátozások alatt megduplázódott a webes forgalom, de az árbevétel így is 90 százalékkal visszaesett.
Dot for you Baglyas Erika Árbevétel: 13 millió forint Boltok száma: 0 Baglyas Erika tizenhárom éven át foglalkozott aktívan képzőművészettel: nemcsak alkotott, de publikált, kutatott, tanított is. A Dot for You-t hat éve alapította, egy bolttulajdonos barátja raktáron maradt noteszeket mutatott neki, Erika pedig befestette, majd elkezdte árulni őket a Facebookon. Ezután szeretett bele a könyvkötészetbe. 2019-ben saját tervezésű noteszekből, naptárakból, tervezőkből több mint kétezer darabot adott el. Hotelek és kávézók mellett a Nemzeti Galéria, a Digic Pictures, a Glamour, a TEDx és a Mozinet filmforgalmazó cég számára is készített már egyedi füzeteket, utóbbit Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmjéhez. Az elmúlt öt évben az alkotásra szinte semmi ideje sem maradt, a kijárási korlátozások alatt ez azonban megváltozott: „A Dot bázison, ahelyett, hogy rendbe raktam volna – tervben volt –, szanaszét pakoltam mindent, a telefonomat lehalkítottam, festékeket kevertem, pacáztam, papírokat feszítettem fel. Újra alkothattam.”
Malinovka Szolnoki-Szendrődi Judit Árbevétel: 15,7 millió forint Boltok száma: 0 „A papír és az analóg önkifejezés pont a digitalizáció miatt éli ma reneszánszát” – vallja Szolnoki-Szendrődi Judit, a Malinovka márka alapítója és dizájnere. A Momén formatervezőként végző Judit kreatív energiái kibontakoztatását füzetekkel és határidőnaplókkal kezdte, lépésről lépésre, így volt ideje ráhangolódni arra, mire van igényük a grafikáit szeretőknek. A Malinovkát 2013-ban alapította, úgy érzi, ötvözte benne a két szakmát, a forma- és grafikai tervezést. Talán ezért is van, hogy ma is egyedül végez és irányít mindent – bár számíthat közgazdász férje szakmai segítségére is. Munkáit a fekete-fehér minták és a nyers grafikák jellemzik, és nem egy interaktív kiadványt készített már: a legnépszerűbb Malinovka-termékek is épp ezek, például a Wanderlust élménygyűjtő füzet és a Befejezetlen.
Papetri Mónus Noémi Árbevétel: 12 millió forint (a Lúd Laborral együtt) Boltok száma: 1 Mónus Noémi neve ismerős lehet az előző havi Forbesból, társalapítója ugyanis a Lúd Labor nevű bulinegyedbeli papír-dizájnbolt hibridnek. Noémi azonban már sokkal régebb óta foglalkozik papírral, mint hogy barátjával megalapította volna az üzletet: eleinte magának gyártott füzeteket, később csoporttársainak is. A Papetri paperworks áttörése 2014-ben, a Dm drogérialánc megrendelésével jött el végül. Noémi szintén a Momén végzett, építőművészként, utána szabadúszóként dolgozott, többek között a Fővám és Gellért téri négyes metrómegállókat tervező Sporaarchitectsnél.
Rubidium Sipos Rebeka Árbevétel: – Boltok száma: 0 A márkát Sipos Rebeka belsőépítész alapította 2014-ben egy barátnőjével – leginkább azért, hogy kiélje kreativitását akkori munkahelye mellett, ahol sok terv „készült a fióknak”. A Rubidium számára nem üzlet, inkább szerelemprojekt, legfeljebb évi pár milliót hoz be, nagyjából annyit, mint amennyibe bele is kerül. Rebeka most is belsőépítészként dolgozik, így egy-egy húzósabb időszakban van, hogy egyáltalán nem foglalkozik a márkával. A könyvkötést nem ő csinálja, de a tervezési fázistól az átadásig követi a noteszek életét, ő tervezi a belsejüket is. „Van, hogy a szerkesztés két napig tart, de az tényleg olyan lesz” – mondja. Az elmúlt időszakban a kis szériáktól elmozdult az egyedi megrendelések felé. Úgy látja, ebben egyedibb, mint mások, mert a legtöbb márkának ez nem éri meg (bár nemrég elkészített 75 füzetet egy magániskolának). Régen több dizájnboltban is lehetett kapni a noteszeit, ma ezt már tudatosan korlátozza: jelenleg csak a Fiók és a Lúd Labor árulja őket, általában megkeresésre dolgozik.
Egy régen időszerű történet egy lányról, aki huszonkilenc évesen kilenc bestsellert jegyzett, de addig kellett küzdenie a külvilág támadásaival, amíg rá nem jött, hogy elég csak maga mögött hagynia őket. Mindig felderítetlen területekre vágyott, és ezért hajlandó volt egy ház árát áldozni tanulásra és kapcsolatépítésre.
Átvette a hatalmat az Y generáció a Wall Streeten, az ingyenkereskedést kínáló Robinhood tréderei elképesztő magasságba hajtják a legmenőbb részvényeket a koronaválság közepén. Csúnya vége lesz, de vajon mikor?
Négy fiatal nő a pálinka szakmából: hátszél, eredendő kötődés vagy családi érdekeltség nélkül küzdötték bele magukat ebbe a férfias világba, és főzni is megtanultak. Belevágtak még azelőtt, hogy a pálinkaképzés elindult Magyarországon.
Nagy számokkal lehet dobálózni a budapesti irodapiacon: a már meglévő 3,8 millió négyzetméter mellett kicsit több mint 500 ezer van éppen épülőben, és ezek egy részét belátható időn belül át is adják. Év végére így elérheti a négymillió négyzetmétert a modern irodaállomány, és tovább sűrűsödik a főváros három fontos irodagóca: Dél-Buda, Dél-Pest és legfőképp a Váci út. Térképen a húsz legnagyobb most zajló beruházás, hogy tudd, miért kalapálnak a környékeden.