Kozma Andrea két évtizeden át dolgozott hosszúra nyúló és durva pereken, az elmúlt négy évet viszont már teljesen más közegben, feltörekvő startupok között töltötte. A CEU Innovationslab az első három évben fiúklub volt, ma már egyre több a vállalkozó nő. A sikerek sem maradtak el: a náluk inkubált negyven csapat összesen hatmillió euró bevont tőkénél tart, és több mint 130 munkahelyet teremtett.
Sokáig nehéz volt követni a CEU sorsáról szóló híreket, azt mindenesetre már biztosan lehet tudni, hogy Bécsbe költözik az egyetem. Mit lehet tudni az Ilab jövőjéről? A startupgondolkodás jellemez minket ebben a helyzetben is: minden helyzet egy lehetőség, ez is. Az épület nem megy sehova, viszont lesz benne hely. Azt gondolom, hogy ez az épület, a Faculty Tower, így, ahogy van, inkubátorház lesz. Az oktatás Bécsbe megy, a kutatás itt marad 2025-ig – ekkor lesz kész a végleges bécsi kampusz, az Otto Wagner épületkomplexum. Ha az a gyönyörű terület elkészül, a CEU minden tevékenysége átköltözik.
Névjegy: Az ELTE-n végzett, jogász, két ízben is járt a CEU-ra, először nemzetközi üzleti jogi, majd egy MBA képzést végzett el – de diplomázott filozófiából is, sőt elvégezte a konzervatóriumot ének szakon. A 90-es években a TV3 Magyarország jogi vezetője volt, 2000-ben Londonba költözött, hogy a csatorna új tulajdonosa, a Central European Media Entreprises (CME) jogi igazgatójaként dolgozzon. Innen az HBO Europe-hoz ment, ahol szintén jogi igazgató volt tíz évig, 2016-ban lett a Közép-Európai Egyetem (CEU) innovációs laborja, a CEU Innovationslab (Ilab) igazgatója.
Ti is? Biztos, hogy marad a budapesti rész, de hamarosan megnyitjuk a bécsi Ilabet is.
Márton Katalin bolondul a harsány, karakteres szettekért, de a legjobban annak örül, ha a messziről észrevehető mosolyával azonosítják.
Karrier Azon kevés nő egyike, akik egy közel hatvanmilliárd forintos árbevételű magyarországi nagyvállalat topmenedzsmentjének tagjai. Két éve a Praktiker HR-vezetője és CSR-igazgatója, idén év elején a vállalat csúcsvezetésében is helyet kapott. Márton Katalin a pályáját is a Praktikernél kezdte HR-vezetőként, de onnan aztán elkanyarodva dolgozott Bécsben, az MCN Telecom nemzetközi HR-menedzsereként, majd részt vett a Posta Biztosító felépítésében és egy építőipari cég (Saint-Gobain Építőanyag Kereskedő Zrt.) átstrukturálásában is. Gyermekei megszületése után örömmel visszaült az iskolapadba, hogy elvégezze a Werk Akadémia enteriőrstylist-képzését. Bár jelenleg nem vállal megbízásokat, a családi otthont folyton csinosítja. Szereti a munkáját, és büszke arra, ahol tart, de a legnagyobb elégedettséggel a karrierje adta szabadság tölti el. „Nem a munka önmagában a cél – mondja –, hanem a feladat, amiben önmagunk lehetünk. Ez megalapozhat egy jó életet.”
Stílus Gyerekkorában is érdekelte a divat, az édesanyjának köszönhetően már tinikorában hódolhatott az öltözködés iránti szenvedélyének. „Anyukámnak a varrás volt a hobbija. Elképesztő darabokat gyártott nekem a Burdákból, amiket apukám hozott haza a németországi útjairól. Így már tizenöt évesen is tűzpiros, nagy aranygombos kosztümben járhattam, ami akkor, a 80-as években Békéscsabán rettentő menőnek számított.” A karakteres külsőhöz azóta is töretlenül vonzódik, markáns, élettel teli, nőies darabokat hord, színes és nagy virágos ruháinak számát megsaccolni sem tudná. Ha mégis feketét visel, azt is megbolondítja valami színessel, például egy hangsúlyos harisnyával. „Egyszer mentem be tetőtől talpig feketében az irodába, az egész napom mentegetőzéssel telt, hogy nincs semmi baj” – mondja nevetve. Színek, nőiesség és megfizethetőség – utóbbi legalább ilyen fontos. Egyedül szemüvegkeretre és cipőre hajlandó többet költeni – ez a két kiegészítő nemcsak esztétikai funkciót tölt be –, de a ruháit fast fashion márkáktól vagy kedvenc békéscsabai turkálójából szerzi be. „A luxusmárkákat nem engedhetem meg magamnak, és nem is vágyom rá, hogy így tűnjek ki. Enélkül is mindig észrevettek” – mondja, és arra a legbüszkébb, amikor azt mondják neki, messziről látszik a mosolya. „Mert a stílus nemcsak a megjelenés, hanem az a kerek egész, amit képviselsz.” A magyar üzleti világban a legstílusosabb nőnek Czakó Borbálát tartja. „Abszolút ikon és példakép fantasztikus életúttal és karrierrel, és a hihetetlenül pozitív személyiségével. Imádom, amikor felveszi a pink ruháját, azt is olyan méltósággal teszi, mint mindent.”
Mellékesen enteriőrstylist
Relax Úszás nélkül nem indulhat el a napja, de alapvetően a passzív pihenés híve, az alvástól és az olvasástól töltődik fel a legjobban. Esténként egy félórára mindig beül az infraszaunába, ahová telefon helyett könyvet visz magával, mostanában Barabási Albert-Lászlóét. Általában két könyvet – egy súlyosat és egy könnyebbet – olvas párhuzamosan, utóbbi lehet egy romantikus vagy bűnügyi regény. Legmeghatározóbb olvasmányélménye a botránykönyvként számon tartott Amerikai psycho. „Abban a bizniszközegben, amiben egykor külföldön mozogtam, sokszor elgondolkodtatott, amit láttam. Európa egyik legexkluzívabb irodaépületébe, a bécsi Millenniumi toronyba jártam dolgozni, állandóan repültem, luxushotelekben szálltam meg, és luxuséttermekben ettem, mégis mindig az foglalkoztatott, hogy mi van a felszín alatt. Át kellett gondolnom, hol legyenek a határok és a hangsúlyok az életemben.”
Márton Katalin KEDVENCEI 1. Parfüm: Versace Dylan Blue. Férjétől kapta ajándékba. A leírás szerint olyan nőknek készült, akik tudják, mit akarnak. A magáénak érzi. 2. Füzetek: Naplót gyerekkora óta ír. Egy nap majd szeretné odaadni őket a lányának, de a férjével megegyeztek, hogy erre csak a 18. születésnap után kerülhet sor. 3. Fülbevaló: Aliexpress. Az egyik kedvenc példája a megfizethető, mégis izgalmas darabokra. Annyira megtetszett neki, hogy tízféle színben is megrendelte. 4. Kendő: Frey Wille × Igazgyöngy Alapítvány. Mindig jó érzéssel veszi fel, mert megvásárlásával jó ügyet támogatott. 5. Szemüveg: Gucci. Nem a diszkrét szemüvegkeretekre esküszik. 6. Rúzs: L’Oréal. A mosolyt tartja a legszebb kiegészítőnek, rúzsokkal hangsúlyozza is.
Pécsi Kinga és Pécsi Attila egy évre indultak külföldre világot látni, végül egy évtized lett belőle. Ausztrália, a Karib-térség és szinte az összes európai ország bejárása után tavaly egy közös gyerekkel és egy vállalkozásötlettel jöttek haza Budapestre. A Wesselényi utcában megnyílt Arán pékséget már a nyitás után egy hónappal a top pékségek között tartották számon.
Populáris, humoros előadásaival, tízezres példányszámban fogyó könyveivel és közösségimédia-szerepléseivel az egyik legismertebb pszichológus lett, zárt Facebook-csoportjában ezrek osztják meg egymással párkapcsolati problémáikat. Almási Kitti ma már ideje nagyobb részében előadó és influenszer, mint amennyiben terápiás pszichológus: egy-egy kliens helyett tömegekhez szól. Pénzről viszont nem beszél.
2020 nyara nem éppen az étteremnyitásokról szól a budapesti belvárosban, úgyhogy már egy hónapos korában kipróbáltuk ebédre a Costes Downtown volt séfe jegyezte, portugál hangsúlyos Essênciát. Jó ötlet volt.