2018-ban indult a Mészáros Csoport mezőgazdasági cégeit holdingba szervező Talentis Agro, élén a kipróbált agrárszakember Makai Szabolccsal. Az agrárholding vezérigazgatójával a Talentis Agro innovációs terveiről, robottűrő tehenekről, a nagyüzemi mezőgazdaság fenntarthatóságáról beszélgettünk, és arról is, hogy mit várnak az új magyar agráregyetemtől, miért nem szeretnének exportra termelni, és hogyan szerezhetnék vissza az agráriumnak a kereskedelem által elszívott munkaerőt.
MAKAI SZABOLCS
KARCAG, MINNEAPOLIS, HERCEGHALOM
A Talentis Agro vezérigazgatója egész karrierjét a mezőgazdaságban töltötte. Agrárközgazdászként és marketingesként diplomázott, pályája a Cargill mezőgazdasági világcég hazai vezető pozíciójáig, majd minneapolisi stratégiai boardjáig ívelt. 2019 óta a Talentis Agro vezérigazgatója.
Agrárcsaládba született, nem meglepő, hogy marketingkarrierje után a gazdálkodáshoz tért vissza. Biró Mátyás őstermelő, az Ízes Udvar kosárközösség és a Parasztkamra webshop létrehozója amerikai mesterkurzuson mélyítette el tudását, és a bió mellett tette le a voksát.
Csaknem negyven féle zöldséget termel ráckevei biointenzív gazdaságában Biró Mátyás, és Ráckevétől Szigetszentmiklósig látja el vásárlóit vegyszermentes terményekkel. Azt mondja, ami fellelhető és megtermelhető biomódszerekkel, azt megtermelik. Fontosnak tartják a lokalitást is, mert bár Spanyolországból télen is lehet hozni paradicsomot, „az a cél, hogy ezeket a trendeket felrúgjuk, ne utaztassuk a termékeket, és vegyszermentes zöldségeket szállítsunk”.
„Mindig van egy kis elégedetlenség magammal szemben, egyszer majd biztos elmúlik” – mondja Mátyás azzal kapcsolatban, hogy bár többgenerációs agrárcsaládból származik, állandóan tanul a biogazdálkodásról. A marketingtudás adott volt a vállalkozáshoz, a Budapesti Kommunikációs Főiskola (ma Metropolitan Egyetem) marketing-kommunikáció szakán végzett, az Ízes Udvar előtt hat évig a Nebuló termékeket gyártó Nebu Trade Kft. marketingvezetője volt.
Látták, hogyan megy a palántanevelés, vagy édesapjuk hogyan szereli a szivattyút. „Ezért sok minden zsigerből jön.”
2017-ben valami szabadabb dologba szeretett volna kezdeni, de nem a semmibe ugrott, gyerekkora óta a „termeljük meg, amit lehet”-szellemiségben nevelkedett. Édesanyja, Krumpach Erzsébet A bőség kertje című könyv szerzője, biokertészeti szakértő, édesapja állattenyésztő mérnök, jelenleg dísznövénykertészettel foglalkozik. Mindig tartottak állatot és konyhakertjük is volt, testvéreivel kisgyermekkoruktól bevonták őket a munkába – látták, hogyan megy a palántanevelés, vagy édesapjuk hogyan szereli a szivattyút. „Ezért sok minden zsigerből jön.”
Mátyás az Erste Bank Higgy Magadban! pályázatán elnyert 3,5 millió forint kezdőtőkével indította az Ízes Udvart, munkahelyén pedig felmondott. Egy év tanulás és felkészülés után 2018-ban indult el. Sokat tanulmányozta a külföldi szakirodalmat, az első év után pedig elvégezte az egyik legprofitábilisabb amerikai biointenzív gazdaság, a Neversink Farm tulajdonosa, Conor Crickmore mesterkurzusát, ahol sokat tanult növényvédelemről, gondolkodásmódról is.
Három csatornán értékesít. Kosárközösségében idén már száz családot szolgál ki Budapest agglomerációjában. Emellett van egy online piactere, a parasztkamra.hu, továbbá éttermeknek is beszállít. Már negyedik szezonját kezdi, és most használja ki először teljesen a rendelkezésre álló ötezer négyzetméteres földterületet. Az Ízes Udvar árbevétele tavaly 13 millió forint volt, négymillióval több, mint 2019-ben, idénre pedig további növekedést, 25 milliós forgalmat vár Mátyás.
Hamarosan elkészül csomagoló és zöldségszárító helyisége, tervei között szerepel fóliaterületük bővítése, és az is, hogy mintagazdaság legyenek, másoknak is segítsenek az indulásban.
Rangos díjjal ismerték el idén is a JTI Hungary kiemelkedően jó, munkavállalókkal kapcsolatos gyakorlatait, amelynek hatásai a cég eredményeiben is megmutatkoznak. A cégnél azonban nem ülnek a babérjaikon, hanem idén is további jelentős lépéseket terveznek egy még befogadóbb, sokszínűbb és nyíltabb munkahelyi környezet kialakítására.
Darwin óta tudjuk, hogy a túlélés feltétele az alkalmazkodás. Nincs ez másként a gazdasági életben sem. 2020. március 11-én hirdették ki az országos veszélyhelyzetet. Az intézkedéssorozat, amely e bejelentést követte, komolyan hatott a hazai vállalkozásokra. A tavasszal sokkot kapott gazdaságnak a koronavírus újabb hullámai miatt további megpróbáltatásokkal kellett megküzdenie. A nehéz helyzetben azonban a túlélésért küzdő vállalkozások folyamatosan új lehetőségeket is keresnek.
Világmegváltó ötlettel, kockázati tőkéből, gyors növekedéssel exitig – nagyjából ez a definíció állna a startup szócikk mellett egy enciklopédiában. Pedig van más út is, ezt az Innonic startupstúdió azzal bizonyítaná be, hogy megmutatja, hogyan néz ki a Szilícium-völgy Debrecenben. Magyarnak magyar, de se nem sárga, se nem savanyú, legfeljebb egy kicsit lassabb.