Írta: Gribek Dániel
A Rába traktorok gyártása az 1970-es évektől egészen 2001-ig tartott, a Dutrák különböző típusai 1958-tól 1975-ig készültek – sok még ma is működik közülük. Kérdés persze, miért akar valaki több mint tízmillió forintért felújítani egy harminc–negyven éves mezőgazdasági gépet?
„Az ár csak egy kérdés a sok közül” – mondja Kerti Péter, a KITE Zrt. alkatrész-kereskedelmi üzletágának kereskedelmi vezetője. A KITE kereskedik terményekkel, vetőmaggal, műtrágyával, tanácsot ad, és gépeket szervizel, de tevékenységei közül talán a legismertebb a John Deere mezőgazdasági gépek kizárólagos hazai forgalmazása. Kerti később hozzá is teszi: egy, a régiekhez hasonló teljesítményű traktor újonnan nagyjából százmillió forint.
Fontosnak tartottuk, hogy a gyári futóművek megmaradjanak, mert most is úgy gondoljuk, hogy a Rába gyártotta a világ egyik legjobb futóművét.
Éppen ezért a cégnek köszönhetően ma már több mint száz modernizált Rába traktor is dolgozik a földeken. A géptulajdonosok többsége azonban nem spórolásból, hanem azért választja a felújítást, mert érzelmileg kötődik régi vezérgépéhez. „Ragaszkodnak a traktoraikhoz. Emellett olyan konstrukcióról beszélünk, ami napjainkban is kiváló a nehéz szántóföldi munkákhoz, legyen az tárcsázás vagy lazítás. A Rába traktorok törzscsuklósak, emellett nagyon jó a súlyelosztásuk.”
Ahány Rába beérkezik a céghez, annak annyiféle különlegessége van, nincs két egyforma. Előfordul persze olyan is, hogy például egy traktorra házilag tolólapot szerelnek, és az tönkreteszi a gép elejét, károsítja az egész vázat. Ilyenkor nem elég csak betenni a motort, és néhány kisebb-nagyobb módosítást elvégezni, az egész szerkezetet rendbe kell hozni.
A KITE-nél a Rába traktorokba az átalakítás során új John Deere motort építenek be, egy kilencliteres, 320 lóerő teljesítményűt. Ugyanakkor ez a motor egy az egyben nem építhető be az eredeti helyére, először kisebb módosításokat kell elvégezni. Többek között a motor felfogatási pontjait alakítják át a vázon, kicserélik a tengelykapcsolót, javasolják a váltófelújítást, a hűtőcserét. Digitális kijelző is kerül a vezetőfülkébe, amin a motor adatai láthatók. Az eredeti kipufogórendszer alapvetően jó lehetne, de nem javasolják meghagyni, hiszen a nagyobb teljesítményű motor miatt olyan hangos lenne, hogy a gépkezelő szinte megsüketülne a fülkében. Az átalakítások elvégzése után a John Deere–Rába-hibrid teljesítménye növekszik, a korszerű motornak köszönhetően az üzemanyag-fogyasztás jelentősen csökken, környezetvédelmi szempontból tehát szintén előnyös a veterán gépek felújítása.
Minden porcikáját ismerjük
A Rábák modernizálása különleges, mindig új kihívásokkal járó, kreatív feladat a cégen belül, az érzelmek az egész folyamatot végigkísérik – elsősorban tulajdonosi részről. Van például olyan rajongó, aki már a második gépét újította fel, és a világ minden táján keresi az eredeti Rába-alkatrészeket alvázhoz, futóműhöz, differenciálműhöz.

Török Andor. Az ő szíve csücske is a Rába
„A szívünk csücske a Rába. Van kollégánk, aki harminc éve foglalkozik ezzel a magyar traktorral. Az érzelmi kötődés pedig csak erősödik egy-egy gépnél, amikor lemegyünk a tulajdonos telephelyére, és elbeszélgetünk vele” – mondj Kerti Péter. Ilyenkor nemcsak a gépről van szó, hanem az aktuális mezőgazdasági feladatokról, problémákról, hobbiról, családról is. „Nagyon sok olyan téma felvetődik, ez közelebb hoz egymáshoz bennünket, és kialakul a kölcsönös bizalom, ami az alapja annak, hogy szeretett gépét ránk bízza.”
Jelenleg három Rába traktor várja a talajmunkák kezdetét Török Andor gazdálkodó szakmári telephelyén. Az 1998-as évjáratú, rendkívül jó állapotban megvásárolt Rábákkal az elmúlt tíz évben alig akadt probléma – akkor kapták meg az új John Deere motort.

„Annyi pénzért, amennyiért ezeket a gépeket megvásároltam, csak egy nagyon öreg nyugati traktort kaptam volna. Azt pedig nem is tudnánk magunk javítani. Ezeknek a magyar traktoroknak viszont minden porcikáját ismerjük, és tudjuk, hogy megbízható gépek” – mondja. Török Andor autószerelőként már a tsz-ben is sokszor megfordult a Rábák körül.
Darabonként öt–hatmillió forintért megvásárolt, majd modernizált gépei munkán kívül az előző tulajdonosnál is mindig tető alatt álltak, így még a festésük is gyári. A motorhoz azonban a gyár 2005-ös leállása után már eredeti alkatrészt nem lehetett vásárolni, így egyre többször adódtak problémák vele. Ezért döntött az új motor beépítése mellett, a munkát a KITE Zrt.-nél végezték el. „Ha ennél kényelmetlenebb traktorom soha nem lesz már az életemben, akkor annak nagyon fogok örülni” – mondja, és hozzáteszi, erre minden esélye meg is van, hiszen a felújított gépek akár még egy emberöltőt végigdolgoznak.
Jól sikerültek
Nem csak a KITE Zrt. foglalkozik a Rába traktorok újjáélesztésével. Rátkai István 1985-ben mezőgazdasági gépészmérnökként egyből egy olyan gazdaságban kezdett dolgozni, ahol három Rába traktor is működött. A magyar gyártású gépek 1979-től végigkísérték az életét. „Néha-néha elhagytam őket, ahogy az ember élete másfelé terelődik, de valahogyan végül mindig kereszteztük egymás útját. Nem véletlenül jutott tehát eszünkbe az, hogy teljesen átépítsük, megújítsuk ezeket a gépeket, hiszen dolgoztunk velük. Mindig azt mondtuk, ha működik, akkor a Rába napjainkban is egyenrangú partnere lehet egy modern traktornak” – fogalmaz a Huntractor Kft. ügyvezető-tulajdonosa, aki csapatával 2014-ben készítette el az első HT-300 elnevezésű traktorát. Azóta már egy speciális, erőművi gépet is bemutattak automata tűzoltóberendezéssel, haspáncéllal, saját fejlesztésű elemekkel.

Rátkai István modernizált Rábája mindent tud
A Huntractor Kft.-nél először csak motort és váltót akartak cserélni a régi gépekben, de hamar kiderült, hogy ha igazán korszerű végeredményt szeretnének, minden máshoz is hozzá kell nyúlniuk. Ennek eredménye lett, hogy végül csak a váz és a két futómű maradt eredeti. „Fontosnak tartottuk, hogy a gyári futóművek megmaradjanak, mert most is úgy gondoljuk, hogy a Rába gyártotta a világ egyik legjobb futóművét. Modernizálni persze kellett egy kicsit a szimeringeket, csapágyakat.”

A Huntractor Kft.-nél az egyre inkább terjedő precíziós gazdálkodásra is gondoltak. Ennek köszönhetően a HT-300-as Rába traktorokba opcióként igényelhető GPS alapú rendszer, robotkormányzás, elektrohidraulikus vezérlés. Mindent összefoglalva tehát az öreg Rábák átépített generációja tényleg mindent tud, amire jelenleg szükség lehet. Mindezt pedig nagyjából 120 ezer euróért, ami hatalmas összeg ugyan, egy új, hasonló teljesítményű traktor áránál mégis kedvezőbb.
Rátkai István szerint a Rába traktorok annyira jól sikerültek, és olyan erős a magyar emberek kötődése a hazai gyártású erőgépekhez, hogy van létjogosultságuk a mai mezőgazdaságban. Ezt bizonyítja a traktorosok máig kedvenc szállóigéje is: „Magyar földön magyar Isten, a Rábának párja nincsen.”
„Ez a valamikor méltán nemzetközi hírű magyar traktor megérdemli, hogy műszakilag megújuljon, és elérje azt a korszerű szintet, amit a többi modern traktor” – mondja Rátkai István, aki Márton fiával mindig új megoldásokon töri a fejét. Rátkai becslése szerint még mindig 1600–1800 továbbfejlesztésre alkalmas Rába működik az országban.
Meg lehet bütykölni
Ahol a magyar traktorgyártás témája felvetődik, ott előbb-utóbb a Rába mellett a Vörös Csillag Traktorgyár legendás és népszerű traktora, a Dutra is előkerül. Az első Dutra erőgépet 1957-ben gyártották le, majd jött a többi széria. „Ezek tökéletes konstrukciók voltak, hiszen Korbuly János műszaki gárdája a motort az első tengely elé helyezte. A négykerék-meghajtású gép súlyelosztása kiváló lett, és a motor vonóerejét hatékonyan ki lehetett használni az első tengelyen is” – mondja Kósa Gyula, a Kiskőrösi Dutra Baráti Kör alapítója. Hozzáteszi: a Dutra nagyon egyszerű, ugyanakkor nagyszerű szerkezet, ennek köszönhetően még most is nagyon sok harminc–negyven éves gép működik az országban, amit kisgazdák használnak szőlőkben, gyümölcsösökben, de akár szántóföldön is.

Kósa Gyula a Dutrára szavaz
„Azt gondolom, hogy nemcsak a nosztalgiáról van szó, hanem az anyagi megfontolásról is, és ezért van még most is rengeteg Dutra az országban. Nem olyan komfortosak, mint a modern gépek, nincsen bennük GPS, klíma és más extra kényelmi vagy elektronikai funkció, de a fenntartási költségük alacsony. Ha valami baja van, azt meg lehet bütykölni” – teszi hozzá Kósa. Ő maga egyébként korábban szőlőműveléssel is foglalkozott, harminc éven át egy MIB motoros csettegővel járta a kiskőrösi határt.

Ha komolyabban belenyúlnak például az erőátvitelbe, akkor új fogaskereket, új tengelyeket kell legyártani, ami nem kevés pénz. Egy jó minőségű, új, köszörült fogaskerék például 120 euró. Ha ilyenekkel újítják fel a Dutrát, akkor a váltó tökéletesen fog működni még további 30–40 évig, de a modernizálás drága is lesz. Kósa Gyula azt mondja, minden attól függ, kinek mekkora a pénztárcája.