A döccenőkkel, de haladó oltási program nyomán egyre kevésbé befolyásolja a tragikus járványhelyzet a magyar makroképet, a harmadik hullám után komoly fellendülés jöhet. Negyedéves makrogazdasági összefoglaló.
Messze a várakozások felett teljesített a magyar gazdaság 2020 végén. A Covid-járvány durván berobbanó második hulláma miatt az év utolsó negyedére vonatkozó GDP-várakozások odáig csökkentek, hogy az előző negyedévhez képest kis mértékben visszaeshet a gazdaság. Ez azonban nem igazolódott, 1,4 százalékkal bővült a GDP, amivel az egész 2020-as visszaesés csak ötszázalékos lett az 5,5–6 százalékos várakozásokkal szemben. Ez így már egyértelműen kedvezőbb az uniós átlagnál, ami 6,2 százalékos csökkenést mutatott.
Érdekes lehet bogarászni az egyes országok teljesítményét, de csak a GDP-adatok alapján nem célszerű megítélni a válságkezelés minőségét. A válság jellege ugyanis alapvetően meghatározta, hogy kik lesznek alul-, illetve felülteljesítők, az egyes nemzeti kormányok intézkedései ezt csak tompítani, illetve erősíteni tudták. Írország volt például az egyetlen állam, amelyik pluszban maradt 2020-ban, sőt, 3,4 százalékot bővült. De ezt kizárólag különleges helyzetének köszönhette.
Mivel még öt százalék felett vannak az idei növekedési jóslatok, van esély rá, hogy már idén ledolgozza a tavalyi visszaesést a magyar gazdaság.
Állandóan változó jogi környezetben kell az ügyfelek egyedi szükségleteinek megfelelő, a szerződéskötést egyszerűsítő megoldásokat nyújtania napjaink jogászainak. A CMS előremutató, innovatív válaszokat mutat a terület kihívásaira.
Változatos, akár egymásnak ellentmondó igényekkel szembesülnek a nagy vállalati ügyfelekkel dolgozó nemzetközi ügyvédi irodák: lehetőleg digitalizált, egyszerű folyamatokat és standardizált szerződéseket várnak tőlük, ugyanakkor a személyre szabott, egyedi tanácsadáshoz is ragaszkodnak. „Kicsit az orvosokra hasonlítunk, hiszen komoly bizalmon alapuló munkát végzünk és maximális gondoskodást várnak tőlünk. Nem működhetünk sémák szerint, mert nincs két egyforma ügy” – mutat rá dr. Papp Erika, a CMS nemzetközi ügyvédi iroda vezető partnere, valamint a pénzügyi csoportok vezetője Magyarországon és a CMS regionális irodáiban.
A CMS egyedülálló módon több globális nagyvállalat akár 50 országon átívelő szerződésírási igényét szolgálja ki dedikált teamekben, számos jogterület lefedésével – többek között kínai, amerikai, német jogra szakosodott ügyvédekkel. „Igazodunk az egyedi elvárásokhoz, az adott projekten belül azonban egységes a tanácsadási folyamat, kiszámítható költségekkel. Mivel évi 600–700 szerződésről beszélünk, egy innovatív digitális platformot használunk az ügyfelekkel, így a kommunikáció, a tanácsadás és a pénzügyi elszámolás mind egy helyen történik” – ismerteti az előnyöket az ügyvédi iroda vezetője.
Másban is kitűnik a CMS csapata: azon kevés iroda közé tartoznak, ahol a kezdő jogászok beletanulhatnak a szektorspecifikus ismeretekbe, miután megkapták az alaptréninget. „Az ügyfelek egyre inkább elvárják, hogy a jogon túl a számukra releváns iparághoz, technológiához is értsünk. Emiatt nálunk nem csupán társasági vagy éppen munkajogra szakosodott kollégák dolgoznak, hanem speciális területek működését mélyen átlátó jogászok, legyen szó autóiparról vagy fintechről” – magyarázza dr. Papp Erika. Természetesen folyamatosan követik a magyar és uniós jog változásait is, előrejelzéseket adnak, és akár a jogszabályalkotásban is részt vesznek külső konzultánsként.
Amellett, hogy a CMS felkészülten reagál a kihívásokra, arra is odafigyelnek, hogy fenntartható és diverz munkakörnyezetet biztosítsanak. Ennek jegyében követik az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, csatlakoztak a dolgozók jól-létét támogató gyakorlatokat ajánló Mindful Business Charterhez és szorosan együttműködnek a Nyitottak vagyunk kezdeményezéssel. Kiemelt figyelmet fordítanak a nemek közti egyenlőség kérdéseire és a munkába visszatérő kismamák karrierjének támogatására, például rugalmas munkarenddel segítik az anyukákat. Dr. Papp Erika az iroda vezetőjeként fontosnak tartja, hogy a munkatársakhoz is a szakmára jellemző jó beleérző képességgel közelítsen. „A közös nevező az empátia: egy jó ügyvéd még azelőtt megérti az ügyfél kéréseit, hogy kimondaná, és ugyanezek a készségek segítenek a vállalatvezetésben is” – vallja. (X) Változatos, akár egymásnak ellentmondó igényekkel szembesülnek a nagy vállalati ügyfelekkel dolgozó nemzetközi ügyvédi irodák: lehetőleg digitalizált, egyszerű folyamatokat és standardizált szerződéseket várnak tőlük, ugyanakkor a személyre szabott, egyedi tanácsadáshoz is ragaszkodnak. „Kicsit az orvosokra hasonlítunk, hiszen komoly bizalmon alapuló munkát végzünk és maximális gondoskodást várnak tőlünk. Nem működhetünk sémák szerint, mert nincs két egyforma ügy” – mutat rá dr. Papp Erika, a CMS nemzetközi ügyvédi iroda vezető partnere, valamint a pénzügyi csoportok vezetője Magyarországon és a CMS regionális irodáiban.
A CMS egyedülálló módon több globális nagyvállalat akár 50 országon átívelő szerződésírási igényét szolgálja ki dedikált teamekben, számos jogterület lefedésével – többek között kínai, amerikai, német jogra szakosodott ügyvédekkel. „Igazodunk az egyedi elvárásokhoz, az adott projekten belül azonban egységes a tanácsadási folyamat, kiszámítható költségekkel. Mivel évi 600–700 szerződésről beszélünk, egy innovatív digitális platformot használunk az ügyfelekkel, így a kommunikáció, a tanácsadás és a pénzügyi elszámolás mind egy helyen történik” – ismerteti az előnyöket az ügyvédi iroda vezetője.
Másban is kitűnik a CMS csapata: azon kevés iroda közé tartoznak, ahol a kezdő jogászok beletanulhatnak a szektorspecifikus ismeretekbe, miután megkapták az alaptréninget. „Az ügyfelek egyre inkább elvárják, hogy a jogon túl a számukra releváns iparághoz, technológiához is értsünk. Emiatt nálunk nem csupán társasági vagy éppen munkajogra szakosodott kollégák dolgoznak, hanem speciális területek működését mélyen átlátó jogászok, legyen szó autóiparról vagy fintechről” – magyarázza dr. Papp Erika. Természetesen folyamatosan követik a magyar és uniós jog változásait is, előrejelzéseket adnak, és akár a jogszabályalkotásban is részt vesznek külső konzultánsként.
Amellett, hogy a CMS felkészülten reagál a kihívásokra, arra is odafigyelnek, hogy fenntartható és diverz munkakörnyezetet biztosítsanak. Ennek jegyében követik az ENSZ fenntartható fejlődési céljait, csatlakoztak a dolgozók jól-létét támogató gyakorlatokat ajánló Mindful Business Charterhez és szorosan együttműködnek a Nyitottak vagyunk kezdeményezéssel. Kiemelt figyelmet fordítanak a nemek közti egyenlőség kérdéseire és a munkába visszatérő kismamák karrierjének támogatására, például rugalmas munkarenddel segítik az anyukákat. Dr. Papp Erika az iroda vezetőjeként fontosnak tartja, hogy a munkatársakhoz is a szakmára jellemző jó beleérző képességgel közelítsen. „A közös nevező az empátia: egy jó ügyvéd még azelőtt megérti az ügyfél kéréseit, hogy kimondaná, és ugyanezek a készségek segítenek a vállalatvezetésben is” – vallja.
Darwin óta tudjuk, hogy a túlélés feltétele az alkalmazkodás. Nincs ez másként a gazdasági életben sem. 2020. március 11-én hirdették ki az országos veszélyhelyzetet. Az intézkedéssorozat, amely e bejelentést követte, komolyan hatott a hazai vállalkozásokra. A tavasszal sokkot kapott gazdaságnak a koronavírus újabb hullámai miatt további megpróbáltatásokkal kellett megküzdenie. A nehéz helyzetben azonban a túlélésért küzdő vállalkozások folyamatosan új lehetőségeket is keresnek.
Balogh Sándor és felesége három évtized alatt felépítette az ország egyik legnagyobb erdőgazdálkodási és fakereskedő magánvállalkozását. Egy használt teherautóval kezdték, a ladánybenei telephelyről indulva ma már tucatnyinál is több autójuk járja az ország útjait. A legmodernebb technológiákra sosem sajnálták a pénzt, és ez a gondolkozás megtérülni látszik.