A Lashka elég jó válasz, ha Észak-Budán valakinek az a kérdése, hogy mivel lehet feldobni egy nyomi karanténhétköznap estéjét.
Nekem másmilyen elvi problémáim vannak a tésztakiszállítással, mint a Lashka alapítóinak. Ők novemberben a Forbes.hu-n beszéltek arról, hogy nem azért nyitották pont a vírus érkezte előtt a kizárólag saját készítésű tésztákkal dolgozó műhelyüket, hogy ne frissen kitálalva fogyasszák az ételeket a vendégeik. Én meg azt szoktam gondolni az étteremétlapokat böngészve, hogy a legtöbb alapszósz gyorsabban kész van, mint ahogy kiérne egy rendeléssel a futár, szóval miért rendelnék pont kifejezetten könnyen elkészíthető ételt? Az én kérdésemre a kellően érdekes kínálat tud lenni a válasz, a Lashkáéra meg az, hogy látványosan jobb tésztát kell csinálni, mint amit a legfelső áruházi polcról levehet az ember, és ha most muszáj dobozban zötyögtetni, zötyögjön hát dobozban. (Nem muszáj egyébként, a Lashka kitelepüléseit hétvégente el lehet kapni különböző piacokon.)
Nem csak olasz az étlap: van egy magyar és egy nemzetközi (ázsiai, szláv) blokk is, viszont tényleg minden tésztás – alap, hogy a húslevesben is az van. A tortellini al brodóval valamiért a nevesebb budapesti olasz vendéglők is nagyon szeretik elszomorítani a vendégeiket (ízetlen lében jellegtelen tésztapárnák). Indulhatnának tanulmányútra a Lashka dombja felé, ahol a lé kacsából készül, és nemcsak tartása van, de egy meglepően savas oldala is, talán a lébe bőkezűen adagolt hagymától. Mivel tele van az utazást vidáman áttelelő kacsahúsos párnákkal, lényegében egyfogásos vacsora kétezer alatt.
Hasonlóan tud krémes maradni a vajszósszal fényezett, pompásan fűszerezett lazacos ravioli (az alap raviolit előkészítve, betöltve is el lehet vinni az üzletből, ha van olyan mániákus olvasónk, aki csak az azonnali kifőzésben hisz, és kellően motivált egy végigzoomolt nap után saját beurre blanc-nal szórakozni, de egyik sem indokolható). A kolbászmorzsás, marinált kaliforniai paprikás nudlinak meg eleve nincsen hova kiszáradnia (remek a lepirított nudlitól és az összes falatra szétterülő füstös kolbászíztől). Ezen a ponton a „legyen elég érdekes, hogy kirendeljük” feltétel is ki van már pipálva.
Személyes ügyüknek tekintik a szállítmányozást, az ügyfeleikkel való kapcsolattartást és mindig jó időben lépnek jó irányba – ebben látja a sikerei titkát az 1983-ban alakult, és 1993 óta magyar irodával is működő cargo-partner szállítmányozó vállalat. A magyar cargo-partner 2020-as éve mozgalmas volt, de a legjobb értelemben: elismerést kapott mint kiváló munkahely és mint kiemelt pénzügyi stabilitású cég, új logisztikai központot és irodát avatott a repülőtéren, kétszámjegyű növekedést produkált, és újabb lehetőségeket hozó kihívásként tudja kezelni a koronavírus gazdasági következményeit.
„Nagyszerű munkahely” – 2020 óta ezzel a minősítéssel is büszkélkedhet a cargo-partner nemzetközi szállítmányozó cég magyarországi vállalata. Ezt az elismerést az ott dolgozók értékelései alapján nyerte el, melyet a Great Place to Work nemzetközi minősítő szervezet hitelesített. Becze Attila, a magyarországi és romániai régió ügyvezetője szerint ez a kézzelfogható bizonyítéka annak a szellemiségnek, amit a cargo-partner a megalakulás első pillanatától kezdve képvisel: személyes felelősség mind az ügyfelek, mind a munkavállalók iránt, ahogy azt a cég szlogenje – „we take it personally” – is kifejezi.
A logisztikai iparágban a siker látszólag nem a személyességen múlik, hanem a minél tökéletesebben automatizált rendszerek olajozott működésén: ha a megrendelő Budapesten lead egy kínai megrendelést, akkor elvárja, hogy az minél hamarabb legyen a raktárában, azzal pedig egyáltalán ne kelljen foglalkoznia, hogy a szállítmánya ezt megelőzően milyen kikötőkben és logisztikai központokban járt a világban, milyen vámügyintézésen esett át, vagy hogy netán hol akadt meg és miért.
„A-ból B-be ma már mindenki tud szállítani és mindig lesz valaki aki »olcsóbb« díjat kínál egy szállítás erejéig. Az igazi kihívás és a valós hozzáadott érték ezen túl kezdődik” – mondja Becze Attila. A cargo-partner ezért arra törekszik, hogy az ügyfeleivel olyan hosszútávú üzleti partneri viszonyokat alakítson ki, amik jóval többet nyújtanak, mint egy szállítmányozási megbízatás zökkenőmentes lebonyolítása.
„A partnereink üzleti igényeit próbáljuk jobban megérteni és ez alapján kialakítani egy nekik személyre szabott szolgáltatást. Minden cégnek megvan az a fő tevékenysége, amihez a legjobban ért. Mi a szállítmányozáshoz és logisztikához értünk a legjobban, ezért az ügyfelekkel közös beszélgetéseken azt a választóvonalat keressük, amely mellett az ő fő tevékenységüket a miénk a lehető legjobban tudja támogatni. Ezzel segítve őket, hogy a saját iparágukban jobb eredményeket érhessenek el. Ez határozza meg, hogy milyen szintű szolgáltatást tudunk nekik kínálni, milyen mértékben tudunk integrálódni az ellátási láncukba, ha kell, akár a teljes logisztikai tevékenységük átvételével” – mondja az ügyvezető. A cargo-partner ügyfeleinek az együttműködés során egyszer sem kell egy call center nyomógomb-labirintusában elveszniük, mert mindenkinek személyes kapcsolattartó segít a megbízástól a leszállításig, választ adva bármilyen felmerülő kérdésükre.
A cargo-partner a bécs-schwechati repülőtérről indult légi szállítmányozással foglalkozó vállalatként 1983-ban. Ma a világ 40 országában 130 irodát működtetnek, mintegy 3000 dolgozóval. A légi szállítás komplex end-to-end megoldásokat kínáló szállítmányozási portfólióvá bővült, főképp légi, tengeri és közúti szolgáltatásokra alapozva, kiegészülve a világ számos pontján összesen 250 ezer négyzetméter raktárterületet kínáló szerződéses logisztikai és értéknövelő szolgáltatással. A cargo-partner nem csak a nagy multikat, de a kisvállalatokat is kiszolgálja: nem jelent akadályt sem az adott üzlet mérete, sem a termékeinek összetétele, sem a szállítás megszervezésének komplexitása. A legnagyobb megrendelőnek számító iparágak — az autóipar, az elektronika, a gyógyszeripar és egészségügy, az élelmiszeripar, valamint a divatipar — speciális igényeit külön ezekre szakosodott kompetenciaközpontok támogatják és szolgálják ki.
A cég nemzetközi vezetői úgy vélik, sikereik titka a „személyes ügyön” túl abban is rejlik, hogy jókor éreznek rá a nemzetközi trendváltozásokra, mindig határozottan és időben lépnek előre. A rendszerváltáskor Bécsből indulva nagyon hamar meg tudtak jelenni a volt szocialista országok piacán. Már a digitalizáció hajnalán, 2000-ben elindították a SPOT infólogisztikai platformot, és az elsők között látták meg a lehetőséget az elmúlt néhány évben látványosan felpörgő Vasúti Selyemút Kínából Európába tartó tehervonataiban is.
A SPOT felhasználóbarát informatikai platformmal olyan interaktív informatikai svájci bicskát fejlesztett ki a cargo-partner, amellyel a teljes ellátási folyamat irányítható és az ügyfelek számára is könnyen használható, átlátható és követhető. Az infólogisztikai platform moduljai mindenre megoldást kínálnak, amire az ügyfélnek szüksége lehet: a szállítmányokat nem csak nyomon lehet követni, de lehetőség van valós idejű online kommunikációra vagy push üzenetekben küldött értesítésekre is. A felhő alapú rendszer eltárolja a szállítások teljes dokumentációját, ami egy hatósági vizsgálat során kimondottan hasznos az ügyfelek számára, mert ha szükséges, akkor akár egy évekkel korábbi külföldi megrendelés vámpapírjai is azonnal a rendelkezésére állnak – Becze Attila szerint ezt a modult különösen kedvelik a hazai partnerek. A SPOT egyszerű regisztrációval elérhető, de a saját vállalatirányítási rendszerbe is integrálható, sőt, a szoftver akár saját használatra is megvásárolható.
A megrendelő és a szállítmányozó között hiába tökéletes az összhang, ha a beszállítónál késik a termék előállítása. A cargo-partner erre is megoldást dolgozott ki a POM (Purchase Order Management) modullal, amely a beszállítókat is beköti az ügymenetbe. Így a megrendelő már azelőtt nyomon tudja követni a szállítmányait termék szinten, hogy azt a cargo-partner által szervezett konténerbe rakodnák, a szállítmányozó pedig hatékonyabban tudja szervezni a szállításait, ha előre látja, hogy mikor tudja átvenni a beszállítóktól a megrendeléseket.
Magyarországon 1993-ban indult el a cargo-partner, amit 2010 óta Becze Attila irányít. Az azóta eltelt 10 évben a cég létszáma 80-ról 170-re nőtt, az éves árbevételét megnégyszerezte és kiemelkedő szereplője lett a szállítmányozási iparágnak. 2020 elejét még a koronavírus megjelenése bizonytalanná tette, de elrontani nem tudta. A kétszámjegyű éves növekedés mellett megnyílt a cargo-partner új logisztikai központja és irodája 1600 négyzetméteren a Liszt Ferenc repülőtér BUD Cargo City épületében. Hongkongból már hetente háromszor indítanak saját szervezésű légi charter járatokat, a kínai piacokról vásárló hazai és régiós megrendelők nagy örömére. Ugyancsak az elmút év hatalmas elismerése: a Great Place to Work – Nagyszerű Munkahely mellett a pénzügyi stabilitást értékelő Bisnode legmagasabb, AAA minősítését is megkapták. Ezt a minősítést a magyar cégek alig több mint fél százaléka képes elérni, és kivételesen magas hitelminősítési pontszámot, valamint kimagasló üzleti megbízhatóságot jelez.
Ahogy a koronavírus az egész logisztikai iparágat, úgy a cargo-partnert is komoly kihívások, de egyben új lehetőségek elé is állította. Azzal, hogy a lakosság egy része otthonaiba szorult, hatására látványosan megugrott az online kereskedelem. Az interkontinentális ellátási láncok működését megnehezítő határzárak, lezárások pedig a beszerzésük újragondolására késztetik a cégeket, akiknek több beszerzési forrást és rövidebb útvonalakat kell találniuk. Az Európán belüli, valamint az interkontinentális vasúti szállítás még jobban felértékelődik, mert a közúti fuvarozásnál zökkenőmentesebb ellátást tud biztosítani járványhelyzet idején is és az egyre hangsúlyosabb környezetvédelmi szempontoknak is jobban megfelel. Becze Attila úgy véli, ezek azok a kihívások, melyekre a cargo-partnernek jól kell reagálnia, de a 2020-as eredményeik alapján biztos benne, hogy jó úton járnak.
Nincs perc Covid nélkül. Ott van minden étkezésben, minden Facebook-hírfolyamban, minden kérdésben és válaszban, minden újságban. A koronavírus olyan erővel árasztotta el az életünket, hogy még kevés figyelem jutott az emlékezésre. Az áldozatokra és a hősi halottakra, az idős emberekre, akiknek még jó pár évük lehetett volna, vagy az egészségügyi dolgozókra, pedagógusokra, eladókra, futárokra és mindenkire, aki nem tehette meg, hogy nem megy emberek közé. Nekik állítunk itt csendes emléket.
Báró Gelsey Vilmos, vagy ahogy a világban sok helyen ismerték, William de Gelsey az utolsó napokig dolgozott londoni otthonában, az elmúlt hónapokban az emlékiratait rendszerezte. Nem volt olyan ajtó a nemzetközi pénzvilágban, ami ne nyílt volna meg előtte, a huszadik század már rég tankönyvekbe került nagy alakjait pedig csak úgy emlegette, „persze, hogy ismertem, édes pofa volt”. Február 26-án, életének századik évében meghalt – páratlanul gazdag és színes életére néhány rövid epizóddal emlékezünk.
2018-ban indult a Mészáros Csoport mezőgazdasági cégeit holdingba szervező Talentis Agro, élén a kipróbált agrárszakember Makai Szabolccsal. Az agrárholding vezérigazgatójával a Talentis Agro innovációs terveiről, robottűrő tehenekről, a nagyüzemi mezőgazdaság fenntarthatóságáról beszélgettünk, és arról is, hogy mit várnak az új magyar agráregyetemtől, miért nem szeretnének exportra termelni, és hogyan szerezhetnék vissza az agráriumnak a kereskedelem által elszívott munkaerőt.
Agrárcsaládba született, nem meglepő, hogy marketingkarrierje után a gazdálkodáshoz tért vissza. Biró Mátyás őstermelő, az Ízes Udvar kosárközösség és a Parasztkamra webshop létrehozója amerikai mesterkurzuson mélyítette el tudását, és a bió mellett tette le a voksát.