Dollármilliárdosok játszótere, a nagyhatalmak is versenyt futnak, hogy meghódítsák – az utóbbi évtizedekben gyorsított ütemben exportáljuk a kapitalizmust a világűrbe. Pedig az emberiség közös öröksége minden, ami az égbolton látható. Mi, magyarok is űrhajós nemzetté szeretnénk válni, már ami az állam törekvéseit illeti. Helyet kapunk-e az új uradalom felosztásának asztalánál?
Máshogy nézünk fel az égre, mint régen. Száz éve még csillagképek, ötven éve az emberiség első lépései, ma pedig már egészen más rajzolódik ki a Kármán-vonalon túl. Dollárjelek, valamint a végeláthatatlan üzleti potenciál villog a nagyhatalmak és a privátszféra szemei előtt. A rohamos technológiai fejlődés, a hatalmas mennyiségű befektetett tőke és az egyre inkább kiéleződő intézményi-vállalati verseny úgy rántotta közelebb hozzánk a világűrt, hogy közben sokszor az felejtődik el, ami a legfontosabb: az emberiség közös örökségéről beszélünk.
Habár a világűr és Földünk légköre között nincs éles határ, az általánosan elfogadott definíció szerint előbbi a magyar Kármán Tódor fizikusról elnevezett, a Föld felszínétől 100 km-re lévő vonalnál kezdődik.
Merthogy közös örökség, és ennélfogva nemzetek, nagyvállalatok által elidegeníthetetlen jószág az, ami a Földön kívül található. A nemzetközi egyezmények hiányossága, a jogi szabályozások féreglyukai azonban lehetőséget adnak a privát haszon hajkurászására és az állami csatározások kialakulására: mélyülhetnek a konfliktusok, a földi hidegháború után több pólusra szakadhat a világűr is.
A felosztásnál mi, magyarok is helyet kérnénk. Kompetenciánk még lenne is hozzá, de iparosodásban gyengélkedünk. Hogyan hozhatjuk be lemaradásunkat az űrhajós nemzetek árnyékában?
Még mindig a Netflix az éllovas, de növekedése már közel sem annyira dinamikus, mint az újoncoké. Az elmúlt két évben annyi új szereplő lépett be, hogy ember legyen a talpán, aki követni bírja a streamingpiac folyamatait. (És végig bírja nézni a kínálatukat.)
O lyan egyszerűen már nincs, hogy egy médiaóriás vagy egy nagy műsorgyártó ne szálljon be a streamingháborúba. Igaz, akár évekbe is telhet, míg újra visszaszerzi az elmúlt években serényen továbblicencelt műsorainak streamingjogait. A trend Magyarországot is érinti, jövőre alsó hangon is három nagy szereplővel gyarapszik a kínálat.
Uralkodásra készen A Disney+, mint a neve is elárulja, a The Walt Disney Company masszív katalógusát és új saját gyártásokat is összefog: nemcsak családi, rajzfilmes Disney-klasszikusokat, de az elmúlt években bekebelezett Star Wars- és Avatar-franchise-t, a Marvel Studios filmjeit és sorozatait, a Pixar műveit, a National Geographic műsorát, valamint más alstúdiók (például a 20th Century Studios és a Searchlight Pictures) darabjait is.
2019. novemberi amerikai, kanadai, holland indulásakor még a platform családközpontúságát sulykolták, de azóta többtucatnyi országban élesedett már a Star alcsatorna idősebb korosztálynak szóló tartalmakkal. A Disney+ két év alatt bő 118 millió előfizetőt hozott össze, bár ennek jelentős hányadát az indiai változat, a nyomott áron futó Hotstar tábora teszi ki. A mi térségünkben eredetileg 2021 végén akartak terjeszkedni, most 2022 nyara a kelet-európai céldátum.
A kimaxolt médiatár Az AT&T-féle Warnermedia – rövidesen új céget formál a Discoveryvel párban Warner Bros. Discovery néven – 2020 májusában indította el az HBO Maxet. Külön divízióhoz tartozik ez és a névért felelős HBO prémium kábelcsatorna, ahogy a nemzetközi vizeken, így itthon is még működő HBO Go is, ami automatikusan válik majd Maxszé.
Európába idén októberben érkezett meg a platform, a közép-európai régiót, köztük Magyarországot 2022-ben veszi célba. Az ígéretek szerint az árazása a helyi ügyfeleknek is vonzó lehet (a Go jelenleg 1890 forintos, az amerikai Max átszámítva kb. 4600 forintos havidíjjal fut, itt kell majd kompromisszumra jutni). Ami a várható katalógust illeti: Trónok harca, Harry Potter, A Gyűrűk Ura, Jóbarátok és így tovább, tehát minden, ami HBO, Cartoon Network, DC, ehhez pedig az amerikai és nemzetközi gyártásokat hozó Max Originals is társulni fog.
Mikor a nagyok összefognak Két médiaóriás, a Comcast és a Viacom CBS összefogásából is indulni fog új szolgáltató, kifejezetten húsz új európai piacra fókuszálva, köztük Magyarországra is. Mindkét vállalatnak van már szolgáltatója más országokban, a Comcastnak a Peacock, a Viacomnak a Paramount+. Ezek portfólióját, például a Showtime előfizetéses csatorna, a Nickelodeon, a Comedy Central, valamint a Paramount és Universal filmstúdiók kínálatát fogja össze a Sky Showtime, otthont adva több mint tízezer órányi tartalomnak. Jurassic Park/World, Halálos iramban, Transformers, Office: csak pár példa a várható kultikusabb címekből.
Szép nagyot léptünk előre a megújulók terén, de azért nagyhatalom, pláne „klímabajnokok” nem lettünk. Itthon tavaly tizenöt százalék volt a megújulók aránya az energiatermelésben, tehát a mennyiség majdnem megduplázódott az elmúlt tíz évben. Az uniós átlag ugyanakkor majdnem negyven százalék, van mit behozni.
Magyar Bankholding
2021 December Támogatói tartalom Magyar Bankholding
A Budapest Bankot, az MKB Bankot és a Takarék Csoportot egyesítő Magyar Bankholding üzleti stratégiájának hangsúlyos eleme az erős digitalizáció: ennek megfelelően egy merőben új technológiai rendszert álmodott meg, amely révén digitális úttörővé válnak a hazai és régiós piacon, miközben a fintech szolgáltatókkal is felveszik a versenyt. Dr. Vinnai Balázs és Pecsenye Roland, a digitális banki szektor nemzetközileg is elismert szakemberei mutatták be a technológiai transzformációra irányuló terveket.
A 2018-ban alapított SIP Food Nonprofit Kft. sok rubrikát pipál ki a tudatos termelők képzeletbeli listáján: elmaradott térségben, megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztatva készítenek prémium hipoallergén kiegészítő kutyaeledelt. A cég ügyvezető igazgatójával, Fülöp Katalinnal beszélgettünk arról, hogy mit jelent számukra a felelős működés, a küldetéstudat, de szó esett a nonprofit nemzetközi terjeszkedésről is.
T-Systems Magyarország
2021 December Támogatói tartalom T-Systems Magyarország
A pandémia felgyorsította az üzleti digitalizációt, miközben folyamatosan új trendek kerülnek előtérbe. Milyen vállalati folyamatokat érdemes felülvizsgálni, és mi szükséges ahhoz, hogy egy cég lépést tudjon tartani a technológiai fejlődéssel? Ezekről beszélgettünk Cseresnyés Örssel, a Deutsche Telekom IT Solutions (DT-ITS) Executive Board tagjával, aki azt is elárulta, milyen informatikai tudásra van jelenleg a legnagyobb igény.