Amikor nemzetközi ingatlanügynökségek és utazási irodák arról készítenek felmérést nyugati klienseik körében, hogy ha vége lesz a világjárványnak, hová utaznának el, vagy akár hol telepednének le, Bali mindig a három leggyakoribb válasz egyike. Nem véletlen, hogy az apró indonéz szigetet évente hatmillió külföldi turista látogatta meg a covid előtt. Az elmúlt másfél évben egy se, miközben egyre többen költöznek ide hónapokra vagy akár évekre egy kiegyensúlyozottabb, lassabb és zöldebb élet reményében. Most fokozatosan újranyitják a hindu szigetet a turizmus előtt.
Szöveg és fotó: Cseke Eszter és S. Takács András
A Four Seasons Jimbaran medencéjéből békeidőben ötpercenként lehetett látni a denpassari reptér irányába elsuhanó utasszállító repülőgépeket, ráadásul olyan közelről, hogy tisztán kivehető volt, melyik légitársaság gépe landolt épp. Európából, a Közel-Keletről, Ázsiából és Ausztráliából közvetlen járatok tucatjai koptatták a balinéz kifutópályát az elmúlt években, és tették zajos, lassan kibírhatatlan öböllé a közeli Jimbarant. Az egykor álmos halászfalu az elmúlt húsz évben fősodrú turistaparadicsommá vált, nem véletlenül: a fehér homokos, kilométereken át kanyarodó strandról a napfelkeltét és a naplementét is látni.
Tavaly tavasszal egy csapásra kiürültek a légi folyosók meg a strandok, és a következő másfél évben néhány óránként zúgott csak el egy-egy belföldi járat vagy teherszállító gép az óceán fölött. Bali befagyasztotta a turistavízumot, Indonézia pedig nyolc nap kötelező szállodai karanténnal tartotta távol a legelszántabb utazókat is. A szinte üres jimbarani Four Seasons újra mesébe illő nyugalmat kínál, a tengerparti vasárnapi brunchra ezúttal nem kell egy hónappal előre asztalt foglalni, mint általában.
A Google alapítója is ebben a Four Seasonsben száll meg, amíg saját házat nem vesz Balin
A 2018-ban alapított SIP Food Nonprofit Kft. sok rubrikát pipál ki a tudatos termelők képzeletbeli listáján: elmaradott térségben, megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztatva készítenek prémium hipoallergén kiegészítő kutyaeledelt. A cég ügyvezető igazgatójával, Fülöp Katalinnal beszélgettünk arról, hogy mit jelent számukra a felelős működés, a küldetéstudat, de szó esett a nonprofit nemzetközi terjeszkedésről is.
„A SIP Food Nonprofit Kft. egy innovatív társadalmi vállalkozás, amely fogápolási termékeket készít kutyák számára prémium minőségben. Vállalkozásunk küldetése nemcsak a minőségi állateledel előállítása és értékesítése, hanem az is, hogy egy elmaradott térség hátrányos helyzetű célcsoportja számára munkalehetőséget biztosítsunk” – kezdi Fülöp Katalin.
ÉLETEKET ÉS SZEMLÉLETMÓDOT IS FORMÁLNAK
A Hajdú-Bihar megyében lévő gyártóüzemben korábban nyomda működött, de hosszú évekkel ezelőtt bezárta kapuit, munkanélküliséget hagyva maga után. „Mi kifejezetten elmaradott térséget és meglévő épületet kerestünk, természethez közelit. Amíg meg nem nyitottunk, a legnagyobb számú foglalkoztatás a közfoglalkoztatás keretében zajlott a faluban. Munkalehetőséget és életminőség-javulást hoztunk a településre, és egy olyan terméket, aminek a létjogosultságát is egyre inkább felismerik az itt lakók. Célunk és motivációnk a felelősségvállalás, helyben új lehetőségek és munkahelyek teremtése, és minőségi termék előállítása a fogyasztók, a kutyák felé. Szeretnénk felhívni a társadalom figyelmét is a tudatosabb állattartásra” – mondja az értékesítésért is felelős szakember.
BOLDOG ÁLLAT, BOLDOG GAZDI
A kizárólag növényi alapanyagokból gyártott CareForDog fogtisztító termékek hipoallergének, a kutyák 96 százaléka elfogadja és elfogyasztja őket. „Az volt a kihívás, hogy egy olyan egészséges ételt találjunk ki, amit megeszik a kutya. A kutyák kicsit olyanok, mint a gyerekek, akik édességet bármilyen mennyiségben fogyasztanának, ellentétben az egészséges ételekkel. A mi termékünket bármilyen méretű és aktivitású kutya szívesen fogyasztja. Ezen kívül A CareForDogot nemcsak a kutyusok, hanem a gazdik is elfogadják – nincs jellegzetes állateledel szaga, nyugodtan elöl lehet hagyni, nem kell elzárni, nem kell szaladni kezet mosni utána rögtön. A miénk olyan termék, aminek kellemes illata van” – meséli Fülöp Katalin.
MAGYAR PRÉMIUMTERMÉKEK KÜLFÖLDÖN
Bár a pandémia miatt kissé lelassultak a folyamatok, a SIP Food már jelen van a lengyel és a román piacon is, miközben folyamatosan terjeszkedik más európai országok felé. „Miközben itthon is egyre több a tudatos vásárló és kutyatartó, Nyugat-Európában még nagyobb a felvevőpiac a minőségi és felelős termékekre. Az egész világon körülbelül három versenytársunk van, akik nem tudják a teljes piac igényeit kielégíteni. A terjeszkedés mellett pedig terméket is fejlesztünk, hogy a hipoallergén fogápolás után piacra tudjuk vinni a CareForDog tápot is. Ezért is keressük folyamatosan az új kapcsolatokat, és nagyon szívesen fogadunk minden érdeklődést” – mesél a tervekről a vezető.
25 évvel ezelőtt, szakorvosi tapasztalattal és gyakorlattal a hátuk mögött egy szegedi orvos házaspár úgy gondolta, gyógyszerek és kiváló minőségű, gyógyító hatású és megelőzést támogató készítmények fejlesztésével többet tudna tenni a páciensekért, mint a kórházi orvosi gyakorlatban. Tapasztalataik lehetővé tették, hogy felmérjék az igényeket és olyan készítményeket fejlesszenek, melyekre a pácienseknek szükségük van és a piacon hiánypótló megoldási lehetőséget kínálnak összetétel, ár vagy minőség szempontjából. A semmiből váltak meghatározó piaci szereplővé, miközben – kezdetben – távol álltak az üzleti szférától. Dr. Jójárt Ferenc és felesége, Dr. Kardos Mária 1997-ben hozták létre saját, 100 százalékban magyar gyógyszeripari vállalkozásukat, mely mára meghatározó a páciensek ellátásának biztosításában. A Goodwill Pharma az ő sikertörténetük.
Dollármilliárdosok játszótere, a nagyhatalmak is versenyt futnak, hogy meghódítsák – az utóbbi évtizedekben gyorsított ütemben exportáljuk a kapitalizmust a világűrbe. Pedig az emberiség közös öröksége minden, ami az égbolton látható. Mi, magyarok is űrhajós nemzetté szeretnénk válni, már ami az állam törekvéseit illeti. Helyet kapunk-e az új uradalom felosztásának asztalánál?
Tavaly jelent meg a magyar felnőttképzés piacán az üzleti kurzusokat kínáló Laba, amely nem kisebb célt tűzött maga elé, mint azt, hogy piacvezetővé váljon az online oktatási platformok között. Interjú Irina Dihnével, a Laba Hungary ügyvezetőjével.