25 évvel ezelőtt, szakorvosi tapasztalattal és gyakorlattal a hátuk mögött egy szegedi orvos házaspár úgy gondolta, gyógyszerek és kiváló minőségű, gyógyító hatású és megelőzést támogató készítmények fejlesztésével többet tudna tenni a páciensekért, mint a kórházi orvosi gyakorlatban. Tapasztalataik lehetővé tették, hogy felmérjék az igényeket és olyan készítményeket fejlesszenek, melyekre a pácienseknek szükségük van és a piacon hiánypótló megoldási lehetőséget kínálnak összetétel, ár vagy minőség szempontjából. A semmiből váltak meghatározó piaci szereplővé, miközben – kezdetben – távol álltak az üzleti szférától. Dr. Jójárt Ferenc és felesége, Dr. Kardos Mária 1997-ben hozták létre saját, 100 százalékban magyar gyógyszeripari vállalkozásukat, mely mára meghatározó a páciensek ellátásának biztosításában. A Goodwill Pharma az ő sikertörténetük.
BIZTOS ALAPOK
A jelentős befolyással bíró vállalat az elmúlt 25 évben a semmiből jutott el odáig, hogy intenzíven növekvő, középméretű gyógyszercéggé váljon.
„Kicsit fordítva indultunk, mint a többi piaci szereplő. Előbb voltunk forgalmazók és később váltunk termékfejlesztővé és gyártóvá, amikor már láttuk, hogy az egészségügyi ellátók és a fogyasztók mit keresnek, mire van szükségük, és azt miért nem találják meg másoknál” – mondta Dr. Jójárt Ferenc.
Klément Éva és Nádasy Zoltán parányi belvárosi üzletében hazai és külföldi tervezők természetes anyagokból készült, kis szériás portékái sorakoznak a polcokon. Éppen olyan a miliő, mintha a nagymama tipp-topp otthonában lennénk.
Ennek a szappannak a receptjét még XIV. Lajos udvarában találták ki, és ma is csak pár francia kisvállalkozás készíti az eredeti formula alapján, több száz éves rézüstökben. A vágódeszkákat kimondottan a mi megrendelésünkre faragja egy hazai asztalos, a szarufésűket egy almádi kisiparostól szerezzük be – vezet körbe Klément Évi a Vitkovics Mihály utcai apró boltban a reggeli nyitás előtt. Párja, Nádasy Zoli épp a frissen érkezett árut hordja be, aztán a kirakat előtt söpröget, majd a pénzügyekkel foglalatoskodik.
Ők ketten afféle kurátorai a tervezőknek és portékáiknak – az elcsépelt kézműves szót szándékosan nem használják –, és 2018-ban nyitott üzletükben ma már mintegy húsz beszállító legalább százféle használati és dísztárgyát árulják. Van a gyártók közt magyar egyéni vállalkozó, például aki a különleges posztertartó síneket hozza, és tizenöt fős német kis cég is – utóbbitól különféle takarítókeféket vásárolnak. A válogatás fontos kritériuma, hogy a termékek természetes anyagokból legyenek, például gyapjúból, lenvászonból, vörösrézből, agyagból, kerámiából vagy méhviaszból.
„A kínálat, főleg a kezdeti paletta reflektál a mi életünkre – mondja Évi. – Amikor a vállalkozást elindítottuk, éppen erős lelassulásban voltunk.” Ők ketten a harmincas éveik elején találtak egymásra, amikor már kezdtek kiégni a munkahelyükön. Évi közgazdász végzettségével addig egy telekom cég marketingese volt, a mérnökdiplomás Zoli éppen írországi munkájából tért haza. „Egy évig hátizsákkal jártuk a világot, megtanultuk, miként lehet felesleges dolgok nélkül élni.” Amikor új otthonukba – egy nagy belmagasságú, patinás belvárosi lakásba – beköltöztek, „kevesebbet, de jobbat” jeligével minimalizálták tárgyaik számát.
Először gyapjútakarókat, gyertyákat és más, az otthonosságot sugalló termékeket árultak, aztán natúrkozmetikumokkal, környezetbarát tisztító- és takarítószerekkel bővítették készleteiket – például az ikonikus Marseille szappant is főző Marius Fabre manufaktúra piperecikkeivel. Majd a vevők kívánságára például a szódabikarbóna és a nátrium-perkarbonát is megjelent a polcokon, méghozzá csomagolásmentes, kimérhető formában. Az üzlet kialakításakor a vidéki paraszti életből inspirálódtak, és egy csendes utcát választottak a felújított Kamermayer tér szomszédságában, hogy aki betér hozzájuk, máris picit kiszakadjon a zajos, forgalmas belvárosból. A pandémiában az övék volt szinte az egyetlen aktívan működő üzlet az utcában, és úgy felfutott a webshop, hogy ma már hatvan százalékot hoz a forgalmukban – azelőtt fordított volt az arány a személyes vásárlás javára.
Árbevételük jövőre elérheti azt a szintet, amikor el kell majd gondolkodniuk: bírják-e tovább ketten, alkalmazott nélkül. Márpedig nem akarnak az év 365 napján 120 százalékkal hajtani, hiszen pont a lelassulás volt a cél a vállalkozással. „Az organikus növekedésben és a kis lépések politikájában hiszünk. Lassan eltart a cég mindkettőnket, bár még nem vagyunk azon az életszínvonalon, amit magunk mögött hagytunk.”
Slow Design Kft. (márkanév: Pauza)
Tulajdonos: Nádasy Zoltán Alapítás: 2017 Befektetett összeg: kb. 12 millió forint (boltkialakítás, webshopfejlesztés és induló árukészlet) Árbevétel (millió forint): 2019 26,1 2020 47,0 Adózott eredmény (millió forint): 2019 4,1 2020 6,5
Forrás: Dun & Bradstreet
Ossza meg ismerőseivel:
Magyar Bankholding
2021 December Támogatói tartalom Magyar Bankholding
A Budapest Bankot, az MKB Bankot és a Takarék Csoportot egyesítő Magyar Bankholding üzleti stratégiájának hangsúlyos eleme az erős digitalizáció: ennek megfelelően egy merőben új technológiai rendszert álmodott meg, amely révén digitális úttörővé válnak a hazai és régiós piacon, miközben a fintech szolgáltatókkal is felveszik a versenyt. Dr. Vinnai Balázs és Pecsenye Roland, a digitális banki szektor nemzetközileg is elismert szakemberei mutatták be a technológiai transzformációra irányuló terveket.
Milliárdosok, sikercégek, magyar vállalkozók, friss és volt címlaposok, díjeső. Minden évben a Magyar 100 Gálán adjuk át a Forbes és a szponzorok díjait – a magyar gazdaság piacbarát krémje a covid árnyékában is megtisztelte legelegánsabb rendezvényünket.
Sikerült nekik? Elbuktak? Új bizniszbe kezdtek? Ezentúl minden hónapban megkérdezzük egy öt évvel ezelőtti portréalanyunktól, mi lett vele, amióta utoljára beszéltünk. A Debra net, az erotikus termékek kereskedelmének legnagyobb hazai szereplője köszöni, jól van, a cégnek nagyon bejött, hogy mindenki otthon ült a járvány alatt.
A kriptovaluták piaca elképesztő növekedésben van, amiből a magyar üzletemberek sem szeretnének kimaradni. Bándli Renátó és Holl Ádám tokenje, az MST és az ahhoz kapcsolódó applikáció azonban olyan funkciókat is kínál, melyek máshol nem fellelhetők.