Tavaly jelent meg a magyar felnőttképzés piacán az üzleti kurzusokat kínáló Laba, amely nem kisebb célt tűzött maga elé, mint azt, hogy piacvezetővé váljon az online oktatási platformok között. Interjú Irina Dihnével, a Laba Hungary ügyvezetőjével.
Először is: hogy lesz egy Kijevben született és felnőtt grafikusból egy magyarországi, üzleti oktatással foglalkozó cég ügyvezetője?
A Labát is Kijevben alapították, hat évvel ezelőtt. Végignéztem, ahogy startupból piacvezetővé vált az orosz nyelvű piacon, aztán elkezdett más országokban is terjeszkedni. Ma már 400-an dolgoznak a Laba csoportnál világszerte, és több tízezer tanuló végzett nálunk, csak Magyarországon pedig 3000. Az orosz nyelvű piacon és Magyarországon kívül egyébként már megjelentünk több európai országban, és az a célunk, hogy 2024-re a kontinens vezető oktatási platformja legyünk. De ott vagyunk az USA-ban és Kanadában is, ahol például a Google, a Mastercard vagy a Netflix vezetőitől lehet tanulni, tehát már ott is komolyabb játékosnak számítunk.
Nem véletlen, hogy ennyien keresnek meg minket: hatalmas az igény a minőségi felnőttoktatásra, mert a tapasztalat nem minden, naprakész tudás nélkül sokan nehezen tudnak továbblépni a karrierjükben. Váltani pedig még nehezebben. Pedig a saját történetem mutatja meg, hogy az utóbbi is lehetséges szinte bárki számára, hiszen én is a Labának köszönhetően lettem cégvezető.
Miért érzi fontosnak egy bank a fenntarthatóságot? Mit tesz és mit tehet egyáltalán egy pénzintézet a témában? Erről kérdeztük Tóth Balázst, az UniCredit Bank elnök-vezérigazgatóját.
A fenntarthatóság ma már megkerülhetetlen fogalom, de mennyire meghatározó ez az UniCredit Bank számára?
A fenntarthatóság része annak, ahogyan üzleti tevékenységünket végezzük, mindennapi elkötelezettségünkkel támogatjuk ügyfeleinket és közösségeinket a fenntarthatóbb és befogadóbb gazdaságra való áttérésben. A fenntarthatóság nem projekt, nem egy trend. Az ESG holisztikus és integrált megközelítést igényel annak érdekében, hogy mindig az összes érdekelt fél legjobb érdekeit szem előtt tartva cselekedjünk. Nemzetközi nagyvállalatként pedig felelősek is vagyunk a közösségért, ahol működünk, és komolyan vesszük ezt a felelősséget, hogy mindenki számára tisztességes és igazságos átmenetet biztosítsunk.
A fenntarthatósággal kapcsolatban, vállalatok esetében az ESG betűszót szokás emlegetni.
Igen, ez nagyon fontos téma. Az ESG keretrendszer három része – környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontok – segítségével a vállalatok tevékenysége mérhetővé válik. A pénzpiacokon az ESG-alapú működést a finanszírozók és a szabályozók is egyre inkább megkövetelik, befektetéseknél is egyre inkább előtérbe kerül.
Külső szemlélőnek a környezeti szempont (E) talán a leginkább látható. Termékeinket, szolgáltatásainkat, folyamatainkat is folyamatosan alakítjuk át ennek megfelelően. Zöldhitel-termékeket forgalmazunk, és kibocsátottuk első zöldjelzáloglevelünket. Emellett bankcsoportunk csatlakozott a Net-Zero Banking Alliance-hez is a zöld energiára való pozitív és fenntartható átállás iránti elkötelezettségünkkel összhangban. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy teljesítsük ezt az elkötelezettségünket, és ennek megfelelően szolgáljuk ki ügyfeleinket, beleértve a bankon belüli zöld megoldások fejlesztését: a minél kiterjedtebb digitalizáció, a papírfelhasználás visszaszorítása; a műanyag palackok használatának beszüntetése vagy az elektromos autók megjelenése a flottában.
A második szempont a társadalmi kérdések kezelése (S). Munkáltatóként és a közösség tagjaiként itt is sok eredményt értünk el, de sok a tennivaló még. Esélyegyenlőség, sokszínűség – alapvető feladatok egy munkáltatónak. Social Impact Banking területünk társadalmilag pozitív hatást kifejtő vállalkozásokat hitelez, míg szakértőink mentorálják is őket a pénzügyi partnerség mellett, de tevékenyen részt veszünk a pénzügyi tudatosság megerősítését célzó edukációs kezdeményezésekben is.
A harmadik, a munkám miatt számomra legfontosabb terület: a vállalatirányítás (G). A bankszakma a legszabályozottabb talán mind közül, és ez az ESG-re is vonatkozik. Megfelelő irányítási rendszerrel kell rendelkeznünk ahhoz, hogy az ESG-t beépítsük üzleti döntéseinkbe. Az UniCredit Csoport igazgatótanácsában például ESG-bizottság működik, amely támogatja ESG-megközelítésünket, tovább növelve annak hatékonyságát és beágyazottságát az általános üzleti stratégiába.
Tavaly a bank 30. születésnapját is egy fenntarthatósággal kapcsolatos kampánnyal ünnepelték, a bank finanszírozásával fejlődő, környezettudatos cégeket mutattak be.
Így van, és óriási öröm, hogy idén is megmutathatunk néhány olyan partnercéget, amelyek nemcsak beszélnek róla, de valóban környezettudatosan működnek. A honlapunkon már elérhetőek a filmek, amelyekben ezúttal három ügyfelünk – a MIRELIT MIRSA Zrt., az UTB Envirotec Zrt. és az Alteo Csoport – mutatja meg, hogyan lehet üzletileg is sikeres módon, mégis fenntarthatóan dolgozni. Az ő példájukon keresztül azt is bemutatjuk: a fenntarthatóságot nemcsak valljuk és műveljük, de partnereinkkel közösen teszünk is érte.
Ez nem sorrend, „csak” egy lista: az első és a Forbesban debütáló Bridge Booklist. Vállaltan szubjektív, hagyományteremtő céllal mostantól minden évben összeállítandó lista ötven olyan üzleti könyvről, amelyik az értékvezérelt üzleti mentalitás, a vezetői szemlélet, a fenntartható és jövőálló működés felé irányítja olvasóit. A könyveket kilencvenkét gyakorló céges és civil vezető, a magyar vállalkozók által alapított nonprofit Bridge Budapest tagjai ajánlották, mert megfogták őket, formálták a látásmódjukat, építkeztek belőlük. A kilencfős kuratórium a saját olvasmányélményei mellett az ő ajánlásuk alapján állította össze az első Bridge Booklistet. Íme, az ötven cím, és a kilenc kurátor kedvencei.
Rófusz Ferenc mindössze harmincöt éves volt, amikor a hazai alkotók közül elsőként Oscar-díjat kapott. A légy című, kirobbanóan újszerű animációs filmjén három évig dolgoztak, de megérte: a háromperces repüléssel berajzolta magát a történelemkönyvekbe. Alkotója megtalálta a kiskaput a vasfüggönyön, Walt Disney kollégája fogadta barátságába, megbecsült szakember volt az NSZK-ban, menő reklámfilmes Kanadában, cége, a Super Fly Films jó nevet szerzett a szakmában. De hazatért, többek között azért, hogy elkészíthesse Ticket című, szívbemarkoló mesterművet, megmozdítsa a Leonardo-féle Utolsó vacsorát, és élővé tegye a Bosch által megfestett Gyönyörök kertjét. Budán, egy kanadai reklámfilmes közvetlenségével éli hétköznapjait, és naptárába mindig berajzolja, mi történt aznap.
Az OTP Global Markets az elemzéstől a tanácsadáson és az üzletkötésen át egészen az üzletzárásig képes teljeskörűen kiszolgálni az ügyfelek pénzpiaci és befektetési igényeit. Ebben a régiós szinten is a legnagyobb szereplők közé tartozó OTP Csoport kollektív tudására támaszkodnak, miközben az ügyfeleknek kaput nyitnak a világpiacokra.