Kevés olyan Kilövésünk volt, amikor kizárólag nők álltak színpadra. Tomán Szabina és Rajki Annamária is területük meghatározó nevei.
Tomán Szabina, a Toman Diet alapítója elmondta, hogy csak azt árulja, amit ő is megeszik.
Rajki Annamária, a Telekom igazgatója kemény főnök, és nagyon benne van a szakma sűrűjében. Ez cikkünkből és Galambos Mártonnal való beszélgetéséből is kiderült.
Klément Éva és Nádasy Zoltán parányi belvárosi üzletében hazai és külföldi tervezők természetes anyagokból készült, kis szériás portékái sorakoznak a polcokon. Éppen olyan a miliő, mintha a nagymama tipp-topp otthonában lennénk.
Ennek a szappannak a receptjét még XIV. Lajos udvarában találták ki, és ma is csak pár francia kisvállalkozás készíti az eredeti formula alapján, több száz éves rézüstökben. A vágódeszkákat kimondottan a mi megrendelésünkre faragja egy hazai asztalos, a szarufésűket egy almádi kisiparostól szerezzük be – vezet körbe Klément Évi a Vitkovics Mihály utcai apró boltban a reggeli nyitás előtt. Párja, Nádasy Zoli épp a frissen érkezett árut hordja be, aztán a kirakat előtt söpröget, majd a pénzügyekkel foglalatoskodik.
Ők ketten afféle kurátorai a tervezőknek és portékáiknak – az elcsépelt kézműves szót szándékosan nem használják –, és 2018-ban nyitott üzletükben ma már mintegy húsz beszállító legalább százféle használati és dísztárgyát árulják. Van a gyártók közt magyar egyéni vállalkozó, például aki a különleges posztertartó síneket hozza, és tizenöt fős német kis cég is – utóbbitól különféle takarítókeféket vásárolnak. A válogatás fontos kritériuma, hogy a termékek természetes anyagokból legyenek, például gyapjúból, lenvászonból, vörösrézből, agyagból, kerámiából vagy méhviaszból.
„A kínálat, főleg a kezdeti paletta reflektál a mi életünkre – mondja Évi. – Amikor a vállalkozást elindítottuk, éppen erős lelassulásban voltunk.” Ők ketten a harmincas éveik elején találtak egymásra, amikor már kezdtek kiégni a munkahelyükön. Évi közgazdász végzettségével addig egy telekom cég marketingese volt, a mérnökdiplomás Zoli éppen írországi munkájából tért haza. „Egy évig hátizsákkal jártuk a világot, megtanultuk, miként lehet felesleges dolgok nélkül élni.” Amikor új otthonukba – egy nagy belmagasságú, patinás belvárosi lakásba – beköltöztek, „kevesebbet, de jobbat” jeligével minimalizálták tárgyaik számát.
Először gyapjútakarókat, gyertyákat és más, az otthonosságot sugalló termékeket árultak, aztán natúrkozmetikumokkal, környezetbarát tisztító- és takarítószerekkel bővítették készleteiket – például az ikonikus Marseille szappant is főző Marius Fabre manufaktúra piperecikkeivel. Majd a vevők kívánságára például a szódabikarbóna és a nátrium-perkarbonát is megjelent a polcokon, méghozzá csomagolásmentes, kimérhető formában. Az üzlet kialakításakor a vidéki paraszti életből inspirálódtak, és egy csendes utcát választottak a felújított Kamermayer tér szomszédságában, hogy aki betér hozzájuk, máris picit kiszakadjon a zajos, forgalmas belvárosból. A pandémiában az övék volt szinte az egyetlen aktívan működő üzlet az utcában, és úgy felfutott a webshop, hogy ma már hatvan százalékot hoz a forgalmukban – azelőtt fordított volt az arány a személyes vásárlás javára.
Árbevételük jövőre elérheti azt a szintet, amikor el kell majd gondolkodniuk: bírják-e tovább ketten, alkalmazott nélkül. Márpedig nem akarnak az év 365 napján 120 százalékkal hajtani, hiszen pont a lelassulás volt a cél a vállalkozással. „Az organikus növekedésben és a kis lépések politikájában hiszünk. Lassan eltart a cég mindkettőnket, bár még nem vagyunk azon az életszínvonalon, amit magunk mögött hagytunk.”
Slow Design Kft. (márkanév: Pauza)
Tulajdonos: Nádasy Zoltán Alapítás: 2017 Befektetett összeg: kb. 12 millió forint (boltkialakítás, webshopfejlesztés és induló árukészlet) Árbevétel (millió forint): 2019 26,1 2020 47,0 Adózott eredmény (millió forint): 2019 4,1 2020 6,5
Bemutatkozó levél nélkül esélye sincs a leendő gazdáknak kutyát örökbe fogadni a bicskei Amanda Kutyaovitól. Ez csak az első rosta, de az óvatosság kutyák és gazdáik érdekét ugyanúgy szolgálja. Így ritkábban fordul elő, hogy egy megunt kedvencet visszavigyenek hozzájuk.
Sok banánhéjon elcsúszhatott volna már az a magyar gyógyszerkutatás, ami ugyan még most is évekre van a piaci bevezetéstől, de a világ gyógyszeripari nagyágyúi már felfigyeltek rá. Sőt, a figyelmükön túl alsó hangon is százmillió dollárral és közös cégalapítással segítik Málnási Csizmadia András és Gyimesi Máté gyógyszerjelöltjét. Ilyen, amikor az óriási globális versenyben óriási magyar siker születik.
Ferenc, a reformpápa azt reméli, hogy egyik magasrangú bíborosának közelgő pere megmutatja: komolyan veszi a vatikáni pénzügyek megtisztítását. Újabb információk szerint azonban a bajok a pápára is visszaüthetnek.