Lehet-e rendes házi húsárut készíteni üzemi körülmények között? A Békési Húsmanufaktúra megpróbálta, és ugyan kellett hozzá két generáció, de sikerült. Gasztronómiai családregény az ország széléről szilvalekváros és rettenetesen csípős csilis kolbásszal – húsevőknek.
Észak felől átszelve a nagy magyar alföldet az ország egykori viharsarka felé az út egyforma, de legalább hosszú, jut elég idő a számos Berettyót és különböző Körösöket számolgatni. A célállomás, az Árpád-kori keresztség óta a Békés nevet viselő békés békési kisváros leginkább három dolgot adott a világnak: egy rokonszenves megyenevet, az ország első cigány vendéglőjét és a békési kolbászt.
Hogy az utóbbit felfedezzük, előbb át kell vágnunk a modern üzemépületekkel, inkubátorházzal, munkagépekkel és hatalmas kőfaragó telephellyel tarkított helyi ipari parkon. A Kisvasút névre hallgató szűk utcácskába jutunk, ahol az utolsó megállónál a Békés Húsfeldolgozó Kft. (más néven Békési Húsmanufaktúra) klasszikus téesz-melléküzemág stílusú, szépen felújított épületei tűnnek elő a januári ködből. Az üzemet Kovács István ügyvezető-tulajdonos kíséretében járjuk be. István nehezen tagadhatná le hentesdinasztiabéli származását, megjelenéséből és szavaiból is süt a rajongás a hús ízletessé tétele iránt.
Korábban alkalmazkodott az elvárásokhoz, ma már bátran tart sajtótájékoztatót élre vasalt nadrágban és tornacipőben. Liptay Gabriellának nem csak göndör frizurája karakteres.
Karrier Liptay Gabriella 2017-ben csatlakozott a KPMG-hez marketing- és kommunikációs igazgatóként. Korábban dolgozott a Magyar Turisztikai Ügynökség kommunikációs igazgatójaként, a Design Terminál befektetési kapcsolatokért felelős vezetőjeként és a Libri csoport marketingigazgatójaként is, valamint a nevéhez kötődik a T-Mobile, a T-Home és az Invitel márkák újrapozicionálása. „Leginkább az motivál, ha a munkámmal hatni tudok” – mondja, majd elárulja: a munkatapasztalatából adódó tudását szívesen használja kulturális, oktatási, nonprofit és civil szervezetek segítésére is.
Stílus Ha valaki mögött vezető pozíciók hada sorakozik, adja magát a kérdés, szabadságot ad-e neki a befolyásos munkakör, vagy inkább korlátozza a megjelenését. „Úgy gondolom, a megjelenés nem csak az öltözködésen múlik, inkább összhangteremtésről van szó. Munkaidőben is önmagam lehetek az öltözködésemben, bár korábban előfordult, hogy inkább igazodtam, és megfeleltem az elvárásoknak. Mostani munkahelyem ebben is megfelelő szabadságot ad: fehér blúzhoz és élére vasalt nadrághoz nem kötelező tűsarkú cipőt venni, fehér tornacipőben is tarthatok sajtótájékoztatót – mondja Gabriella. – Fontos, hogy ne legyek se alul-, se túlöltözött. Egy kommunikációs vezető az adott cég pozicionálását a megjelenésével, a személyiségével is segíteni tudja.” Az elegáns stílust esetében árnyalja a minőségi, de funkcionális, kényelmes, visszafogott, természetes és olykor minimál darabokat felsorakoztató ruhatára.
Néhány dologban trendkövető, otthona viszont klasszikus
Munkája miatt fontos, hogy mindig egy lépéssel mások előtt járjon, például zenében, színekben, témákban, képi megoldásokban követi a trendeket, de ha a gardróbjáról van szó, jobban szeret hosszú távon gondolkodni. „Ritkán és szándékoltan impulzívan vásárolok, mégis elég ruhám van. Ha valamit megveszek, azt általában tíz–tizenöt évig tudom hordani. Úgyhogy ma már nem zavar, ha valami – első ránézésre – esetleg kicsit túl van árazva. A minőségben hiszek ezen a téren is.” Elárulja: a fotózáson viselt időtlen fazonú és kifogástalan állapotú Ralph Lauren blézere is lassan ötéves lesz. A Ralph Lauren márka mellett szereti például a Hugo Boss, a Max Mara, a Gant, a La Martina, a Fjällräven és a Patagonia holmijait.
Mivel karakteres, göndör haja alapjaiban határozza meg a megjelenését, a frizurájáról is kérdezem. „Ez egy olyan védjegy, amivel meg kellett tanulnom együtt élni, de rájöttem, hogy tulajdonképpen minden szituációba belevisz egy mosolyt, és az nem biztos, hogy baj.”
Relax Reggelente igyekszik sportolni: biciklizik, túrázik, tornázik vagy néha fut, utána pedig szívesen szaunázik. A Covid hatására mostanában nagyobb hangsúlyt fektet a testi jelenlét tudatosítására, mint a szellemi feltöltődésre. Korábban sokkal több könyvet olvasott – ennek a kötelező bezártság nem tett jót, most inkább minden alkalmat megragad, hogy mozogjon. A kiállítások, koncertek – a jazz és a komolyzene a két legnagyobb szenvedélye –, színház, mozi, baráti és munkával kapcsolatos események viszont nagyon hiányoznak neki.
Liptay Gabriella kedvencei: 1. Túrabot: Black Diamond. A karantén óta szinte minden hétvégén barátokkal túrázik, hogy fitten tartsa magát. 2. Notesz és toll: Moleskine és Waterman. Állandóan jegyzetel, ha egy füzet betelik, rögtön kéznél van három-négy másik. 3. Arcmaszk: Nubu. Több színben is beszerezte. 4. Powerbank: Üzleti ebéd helyett ma már sétára invitálja tárgyaló partnereit. Ezzel a hosszabb megbeszélések idején sem kell attól tartania, hogy lemerül a telefonja. 5. Parfüm: Clinique Aromatics Elixir. Karakteres illat, régóta ragaszkodik hozzá. 6. Hajolaj: Kérastase. Minden nap használja, kicsit rendezettebbé teszi a göndör frizurát. 7. Kulacs: 24 Bottles. Praktikus és szép, a kirándulások elengedhetetlen kelléke.
Ha egy kórházban hiány van vérkészítményekből, a Vérlovagok azonnal pótolják az Országos Vérellátó Szolgálat központi raktárából. Motorral, vérrel akár 13 perc alatt megteszik a Székesfehérvár–Budapest-távot, Youtube-csatornájukon emellett önkéntességre és felelős vezetéstechnikára tanítanak. Ötfős csapatukban színművész, vezetéstechnikai tréner és basszusgitáros is van.
Huszonévesen, kirakós képeslapok gyártásával kezdett vállalkozni az Isaák házaspár, ma Budapest egyik legnagyobb és legszebb papírboltját vezetik. A Green Papír a tollóriások, a kézműves manufaktúrák és a luxuskuriózumok ősforrása.