Berta Zoltánt és családját a jó ötletek mellett a kényszer, a tudatos tervezés, a kudarcokból levont tanulságok segítették, és persze a szerencse is. Biogazdaságuk az egyik legsikeresebb lett Magyarországon, és ebben egy kicsit Csernobil is közrejátszott.
„Ez paprika?” – kérdezem a Bio Berta fűszerező épületébe lépve, ahol egyből erős illatok csapnak az orromba. „Úgy kilencvenféle fűszernövény illatát érzed, de a paprika is közte van.” A szakértősködő kedélyemet egyből lehűtő válasz Berta Balázstól érkezik, aki a Berta család harmadik, mezőgazdasággal foglalkozó generációjához tartozik – és a második olyanhoz, amelyik a biogazdálkodásra tette fel az életét. A szokatlanul magas lépcsőfokokon mögöttünk baktat édesapja, Zoltán, tőle vette át Balázs a nővérével, Ágnessel 2017-ben a Bio Berta vezetését. Itt van édesanyjuk, Bertáné Nagy Ágnes is, aki a tanári pályát hagyta ott a biogazdaságért. A fiatalabb Ágnes karján ott ül kisfia, a kétéves Bence, aki a képek kedvéért sem erőltet mosolyt az arcára. Ágnes azon van, hogy a gazdálkodáshoz majd sokkal pozitívabban álljon.
Zoltán és 1206 cserép beteleltetett aszparágusz. Édesanyja kedvenc gangdísznövénye volt, egy cserépből lett harminc év alatt ennyi. „Amíg élek és mozogni bírok, minden évben tovább szaporítom, ez az édesanyám előtti tisztelgésünk egyik formája.”
A vitrinbe egy kibelezett hegedűt tettünk. Szórtunk bele paprikaőrleményt és morzsolt majoránnát.
„Megváltozott a világ” – halljuk és mondjuk sokszor, hiszen a jelenlegi pandémiás helyzet az emberek élete mellett a vállalatok napi működését is megváltoztatta. Soós Gáborral, az UniCredit Bank Vállalati, Befektetési és Private Banking Divízió vezetőjével beszélgettünk a pandémia miatt megváltozott piaci környezetről, illetve a vállalatokat érő főbb kihívásokról.
Véleménye szerint a vállalatok milyen kihívásokkal szembesülnek a pandémiás helyzetben?
Amellett, hogy az ellátási láncokban korábban nem tapasztalt bizonytalansággal szembesültek a vállalatok, a termékeik és szolgáltatásaik iránti rövid távú kereslet is sokkszerű változásoknak van kitéve. Emellett a piacon megszokott fizetési határidők is jelentősen megváltoztak. Épp ezért a készlet-, vevő- és szállítóállományok korábban nem jellemző volatilitást mutatnak. Ebben a helyzetben megnőtt a forgóeszköz-finanszírozási menedzsment jelentősége.
Mit javasol az UniCredit a vállalatoknak?
Jelen helyzetben a vállalatoknak célszerű kiemelt hangsúlyt helyezniük a vevői és szállítói kockázatok feltárására és folyamatos nyomon követésére. Érdemes még rendszeresen likviditásterveket készíteni, a forgóeszköz-finanszírozási igényt pedig oly módon meghatározni, hogy az kellő tartalékot biztosítson a stabil működéshez váratlan események bekövetkezte esetén is. Meg kell találni továbbá a vállalat sajátosságaihoz és igényeihez legjobban illeszkedő forgóeszköz-finanszírozási formát. Ez számos esetben túlmutat a standard folyószámlahitel típusú termékek alkalmazásán és teljes körű forgóeszköz-optimalizálási megoldások kidolgozását teszi szükségessé.
Hogyan tud segíteni az UniCredit?
Az ügyféllel közösen egy, az adott vállalatra szabott finanszírozási konstrukciót alakítunk ki. Ehhez elsőként egy forgóeszköz-finanszírozási elemzést készítünk, amiből az ügyféllel közösen meg tudjuk határozni a finanszírozási irányokat. Ezt követően tudjuk kialakítani a partnerünk igényeinek megfelelő termékkombinációt a standard hitelek mellett a megrendelés-, vevő- és készletállomány alakulásához igazított testre szabott hitelekből, az MNB Növekedési Hitelprogram és az EXIM Kárenyhítő Hitelprogram keretében refinanszírozott hitelekből, valamint faktoring, követelésvásárlási, illetve supply chain finance termékekből. Emellett partnerünkkel közösen megvizsgáljuk a kereskedelmi kockázatokat csökkentő lehetőségeket, például vevőbiztosítási és egyéb kereskedelemfinanszírozási megoldásokat. Határon átnyúló vevőkockázatok kezelésében pedig az UniCredit 13 országban jelen lévő hálózata mellett az FCI (Factors Chain International) tagságunknak köszönhetően összesen 90 országban megtalálható 362 partnerünk tapasztalatát és tudását tudjuk a partnereink szolgálatába állítani. Elkötelezettek vagyunk, hogy jelen kihívásokkal teli környezetben is az egyedi igényekhez illeszkedő teljes körű megoldásokkal támogassuk meglévő és leendő partnereinket.
Többet ér egy antikvár könyv, ha az író a szerelmének dedikálta, mint akkor, ha csak egy tanárának. A legtöbbet persze az igazi ritkaság ér, ami kiváló állapotban van, aláírták, és még valami szívhez szóló üzenetet is találunk benne. A Régi Könyvek Kft.-nél ugyan bőven akadnak ilyen kötetek, de a bevétel döntő része a pár száztól a pár ezer forintig terjedő árú könyvek kereskedelméből fut be. De hogyan lehet nem könyvmolynak lenni félmillió könyvvel a raktárban?
Ha már élőben nem szervezhetünk rendezvényt, állandósítottuk csütörtökönként a Forbes Élőt – 17.30-kor pontosan 17 perc 30 másodpercig. Januárban Galambos Márton vendége volt egy piacvezető szerepre törő, magyar családi nagyvállalat és egy gasztroceleb is, aki inkább nyertese a válságnak, mint vesztese. Kivételesen egy kis politikát is becsempésztünk a műsorba, két volt washingtoni nagykövet is kommentálta a Capitolium ostromát és Donald Trump elnöki örökségét.
Nagy értékű, luxus ingatlanok, kastélyok, hotelek, irodaházak, ipari és fejlesztési területek értékesítésének szakértője a 20 éves City Cartel. A prémium belföldi és külföldi ingatlanokkal kiemelten foglalkozó országos és nemzetközi ingatlanközvetítő hálózat a piacvezetők között van szakmaiságával és profizmusával, miközben tudatosan megőrizte közvetlen, családias jellegét, ezért is olyan közkedvelt. A vállalkozás ügyvezetője, dr. Vincellér Zsuzsa szerint a sikerük alapja egy olyan bizalmi légkör megteremtése, amelyben minden ügyfél biztonságban van, és kiemeltnek érezheti magát.
Ugyan egy aktuális kormányrendelet miatt visszaesett a termelőcégek értéke, a legvagyonosabb magyaroknak volt a 2020-asnál sokkal rosszabb éve is. A termelőkapacitások az első hullám alatt bevezetett megszorítások mellett épültek vissza, az exportra dolgozók pedig külön jól jártak a forint gyengélkedésével. A járvány ugyanakkor azt is megmutatta: a bajban a kapcsolati tőke bármi mást felülír. Jól látszik ez abból is, hogy az elit szállodái hamarabb és több támogatást kaptak, mint az abban (már nem) dolgozók.