Pascal Steens építőmérnök, Brugge-ben született. 1993 óta folyamatosan olyan projekteken tevékenykedett, melyek jelentősen formálták Budapest mai arcát. A tapasztalt szakember nemrégiben izgalmas felkérést kapott. A francia cégcsoport már meglévő cégének, a Ceetrus Hungary Kft.-nek és újonnan alapított vállalatának, az Nhood Services Hungary Kft.-nek a vezetésével bízta meg.
Mondana néhány szót magáról és a szakmai múltjáról?
Építőipari háttérrel rendelkezem. Az elmúlt közel 30 év során többnyire nagyszabású nemzetközi projekteken dolgoztam. Ha azt kérdezi, miért választottam az építőipari pályát, akkor a válasz egyszerű: szeretem a kihívásokat. Karrierem során dolgoztam Afrikában, ahol nagylétszámú kivitelező csapatot kellett irányítanom, de a feladataim azért többnyire Közép-Európára koncentrálódtak. Magyar megbízásaim közül kettőt emelnék ki: a Gresham Palota felújítását és az Aréna Pláza építését. Részt vettem számos első osztályú hotel és irodaház építésében is.
Miért vállalta el az Nhood ügyvezető igazgatói pozícióját és milyen kihívásokat lát ebben?
Ha egy kórházban hiány van vérkészítményekből, a Vérlovagok azonnal pótolják az Országos Vérellátó Szolgálat központi raktárából. Motorral, vérrel akár 13 perc alatt megteszik a Székesfehérvár–Budapest-távot, Youtube-csatornájukon emellett önkéntességre és felelős vezetéstechnikára tanítanak. Ötfős csapatukban színművész, vezetéstechnikai tréner és basszusgitáros is van.
Volt, hogy a műtő előtt kapták ki a kezükből az életmentő vért, de olyan is előfordult, hogy rájuk telefonáltak: már nem kell annyira sietni. Mentették már meg egy két hónapos kisbaba életét azzal, hogy Budapestről mindössze tizenhárom perc alatt értek le Székesfehérvárra a vérrel.
„A feladat egyszerű, annyi, hogy egy csomagot vigyünk át A-ból B-be. Csak az a különbség, hogy míg egy pizza nem hűlhet ki, addig a vér nem melegedhet fel, és mindenképpen oda kell, hogy érjen időben” – mondja Pribil Sándor, aki tizenhárom éve a dunaújvárosi Magyar Mentőszolgálat Alapítvány kuratóriumának elnöke. (A szervezet nem keverendő össze a hasonló nevű Országos Mentőszolgálat Alapítvánnyal – a szerk.) A Vérlovagok az alapvetően hajléktalanellátással és hátrányos helyzetű csoportok felzárkóztatásával foglalkozó alapítvány projektjeként indult tavaly. Öt önkéntesből áll, akik sürgősségi vérszállítást vállalnak motorral heti öt napon át, huszonnégy órás ügyeletben.
Ha Zsolt felrak egy videót arról, ahogy motorozik, és kétszázan jelentkeznek, hogy ezt ők is csinálnák, akkor elkezdünk faragni az országban kétszáz önkéntest.
Tavaly tavasz óta körülbelül százhúsz útjuk volt, mind balesetmentes, vagyis százhúsz ember életének a megmentéséhez járultak hozzá. Az alapítvány ehhez négy motort és egy autót adott felszereléssel együtt, az Országos Vérellátó Szolgálat pedig helyet ajánlott fel budapesti központjában, ahol az önkéntes vérlovagok az ügyeleti idejüket tölthetik. Ha valamelyik kórházban nincs elég vér, akkor ők azt azonnal odaviszik a budapesti központi raktárból. Januárban, az idei első sürgősségi vérszállításukon például a megkülönböztetett jelzésű autójukkal huszonhárom perc alatt szállítottak Budapestről Tatabányára életmentő készítményt egy ötvenéves, súlyosan vérző betegnek. Ez az út alapesetben háromnegyed órás.
Sándor szerint ma Magyarországon naponta ezerhatszáz véradóra lenne szükség ahhoz, hogy minden kórházba jusson elég készítmény, az elegendő mennyiség a legtöbbször összejön, de hektikusan ingadozik. A Vérlovagoknak akkor van a legtöbb dolguk, amikor nincsen elég véradó. „Van olyan munkanapunk, hogy ezer kilométert autózunk vagy motorozunk, és van, hogy nem megyünk sehova, de attól a járműveket készenlétben kell tartanunk” – mondja Sárvári Zsolt vérlovag és vezetéstechnikai instruktor. A csapatba tartozik még a szintén instruktor Esztocsák Sándor, Buch Tibor színművész és Erdélyi Krisztián, az Ossian rockzenekar basszusgitárosa is.
A Youtube-on is gyorsulnak A Vérlovagok céljai nem merülnek ki a sürgősségi vérszállításban. Youtube-csatornájukra eddig több mint tizenkétezren iratkoztak fel. Ide sürgősségi útjaikról töltenek fel videókat, közben vezetéstechnikai instrukciókat is megosztanak, például arról, hogyan segíthet egy átlagautós a forgalomban a megkülönböztető hang- és fényjelzéssel közlekedőknek. „Ha valaki ma Magyarországon befekszik egy kórházba, elvárja, hogy egy orvosi beavatkozáshoz minden szükséges eszköz ott legyen. De ha rákérdezünk, hogy ő ehhez mivel járult hozzá, adott-e már életében vért, sok esetben kiderül, hogy még soha. Azért is vagyunk jelen az online térben, hogy erre is felhívjuk a figyelmet” – mondják.
ADAKOZOL? Minden hónapban írunk egy szervezetről, amit szerintünk érdemes támogatni. Miért teszünk így? Mert Magyarországon kevesen élnek jól (a jól élők közül sokan olvassák a Forbest), de nagyon sokan küzdenek mindennap. Ez így igazságtalan, és mindenkinek van egy kis felelőssége benne.
A csatorna elindítása óta naponta négyen-öten jelentkeznek hozzájuk önkénteskedni. Bár bőven akad, aki a feladat fontosságát látva szeretne csatlakozni, sok jelentkezőt csak a legális száguldozás lehetősége vonz. A Vérlovagok szeretnék idén bővíteni a csapatot, már most legalább tízszeres náluk a túljelentkezés. „Ha Zsolt felrak egy videót arról, ahogy motorozik, és kétszázan jelentkeznek, hogy ezt ők is csinálnák, akkor elkezdünk faragni az országban kétszáz önkéntest. Ha hozzánk nem is fér be, lehet, hogy miattunk fog más lehetőségeket keresni” – mondja Sándor.
Szerinte a civil szervezetek feladata lenne, hogy ne csak azt mutassák meg, melyik óvodában voltak éppen kerítést festeni, hanem azokat az önkénteseket is, akik csatlakoznak hozzájuk. A videókat is éppen azért készítik, hogy bevigyék a köztudatba: az önkéntesnek ugyanolyan munkahelye és hétköznapi gondjai vannak, mint bárki másnak, mégis önzetlenül rászán heti néhány órát, hogy hozzájáruljon egy jó ügyhöz. Új vérfutárokat akkor fognak keresni, ha idén sikerül egy vidéki vérszállító szervezetet is felépíteniük. A legfőbb kritérium a felelősségvállalás képessége lesz, hiszen aki bevállal egy műszakot, az nem szervezhet arra az időpontra például tárgyalást, aztán vonhatja a vállát, hogy mégsem jön.
Itthon eddig nem volt motoros sürgősségi vérszállítás, de Sándorék külföldi példák alapján hosszú távra terveznek. Az önkéntesek később nemcsak vért, hanem apróbb berendezéseket vagy akár labormintákat is szállíthatnának egyik kórházból a másikba. Ezzel egyrészt költséget vennének le az egészségügy válláról, másrészt a hatékonyságot is növelnék.
Magyar Mentőszolgálat Alapítvány – Vérlovagok projekt Az alapítás éve: 2020 A csapat: 5 önkéntes motoros Éves költségvetés: 40 millió forint
Mit kezdenének 10 000, 100 000 és 1 000 000 forinttal?
10 000: Tankolnának belőle.
100 000: Az autó és a motorok felszerelésére költenék.
1 000 000: Egy vidéki vérszállító szervezet alapítására fordítanák.
Ugyan egy aktuális kormányrendelet miatt visszaesett a termelőcégek értéke, a legvagyonosabb magyaroknak volt a 2020-asnál sokkal rosszabb éve is. A termelőkapacitások az első hullám alatt bevezetett megszorítások mellett épültek vissza, az exportra dolgozók pedig külön jól jártak a forint gyengélkedésével. A járvány ugyanakkor azt is megmutatta: a bajban a kapcsolati tőke bármi mást felülír. Jól látszik ez abból is, hogy az elit szállodái hamarabb és több támogatást kaptak, mint az abban (már nem) dolgozók.
Földbe állt a kiskereskedelmi ingatlanok piaca Budapesten, a belvárosban 25 százalékkal több a kiadó üzlet a tavalyinál. És ami a számok mögött van: két vállalkozás története Pesten és Óbudán – az egyik még kitart, a másik már feladta.