Becsei András lett az év bankára a Mastercard szavazásán. Miért bíznak benne ennyire a kollégái? Milyen előnyöket érezhetnek az ügyfelek a nagy banki digitalizációs menetelésből? Revolut vagy Google: kiktől tartanak a bankok jobban, a nagy fintech cégektől vagy a bigtechektől? Mennyire hitelez válságban a legnagyobb magyar bank? Interjú az OTP budapesti régiójának, illetve a csoport jelzálogbankjának és lakástakarékjának vezetőjével, aki a Bankszövetség alelnöke is.
Hogyan lesz valaki az év bankára? Konkrétabban, honnan jön Becsei András szektoron átnyúló népszerűsége? Miért én kaphattam? A vezérigazgatók szavazatai döntenek, a Bankszövetségnek idén elnökeként és alelnökeként is dolgoztam, és elég erős évünk volt. Tavaly meghirdettük a 22 pontos digitális banki stratégiát, utólag visszanézve a legjobbkor. Persze akkor még senki sem tudott semmit a járványról, de ott összeszedtük azokat a pontokat, hogy hogyan lehet tovább vinni a bankszektor digitális fejlesztéseit.
Ez nagyon jól jött idén. A digitális átállás meghatározó elemévé vált az azonnali fizetési rendszer, amit az MNB vezényletével márciusban vezettünk be. A harmadik, ami meghatározó lehetett, a járvány kezelése, és azt gondolom, hogy az ügyfelek szempontjából a legfontosabb eredmény a digitális megoldások mellett a folyamatos bankfióki elérhetőség biztosítása volt. Európai összevetésben is nagyon jó eredménynek számított a 95 százalékos rendelkezésre állásunk.
Ebben milyen szerepe volt pontosan? A Bankszövetségben az általános tapasztalatok alapján összeraktunk egy olyan pandémiás ajánlást, amiben leírtuk a legjobb gyakorlatokat arról, hogyan lehet minél hatékonyabban biztosítani az ügyfelek kiszolgálását. Ennek a nemzetközi visszhangja is nagyon jó volt, mivel egyre többen kérték el, lefordítottuk angolra. Az Európai Bankföderáció is felhasználta, sok országban figyelembe vették a protokolljuk kialakításakor.
Lassú víz partot mosott a Slow Budapest üzletfejlesztésében. A kisvállalkozás nyolc év alatt a kétszeresére nőtt, főként Krajcsó Nelli anti-határidőnaplójának köszönhetően.
A túlhajszoltság és a siker összefüggése délibáb – erre Krajcsó Nelli akkor döbbent rá, amikor a 2012-es nyár legszebb augusztusi hosszú hétvégéjét kificamodott bokával, a stressz minden szomatikus tünetével és a szakmájában felismert perspektívavesztéssel feküdte végig. Rájött: ha nem lassít, az élete nem olyan lesz, mint amiért dolgozik. Lassított. A Slow Budapest Magyarországon az elsők között, akkor még egyesületi formában kezdte hirdetni a tudatos lassítást, az egyensúlyra törekvést, olyan időszakban, amikor egy Facebook-poszt plusz száz lájkja valóban plusz száz tagot jelentett. Ingyenes rendezvényekkel verbuválta és aktivizálta növekvő közösségét, ilyenek voltak például a budapesti civil szervezetek slow hét néven futó lassulós programjai vagy a karácsonyi Ajándékozz időt! felhívás.
2015-ben egyesületből kft. lett a Slow Budapest, hogy pénzügyileg és ideológiailag is fenntartható legyen. „Nem volt hiteles, hogy a lassításról beszélek, miközben két főállásom volt” – mondja Nelli. Egy év után otthagyta a reklámügynökséget, ahol addig dolgozott, és mindfulnesstréner lett. Ekkor állt elő az anti-határidőnaplóval is, ami azóta a legismertebb és legkeresettebb termék a webshopban. Pont úgy néz ki, mint minden naptár, de tele van önreflexiós gyakorlatokkal és kérdésekkel, relaxációs színezőkkel, matricákkal, és még az aktuális idényzöldségeket és -gyümölcsöket is megismerhetjük belőle.
Minden lapjának minden ötlete Nellitől jön, vízióját összeszokott szabadúszó grafikus-illusztrátori csapat segített papírra vetni. A naplót Gyulán, Nelli szülővárosában nyomtatják, és mint a legtöbb gondos, kézműves terméké, ennek az előállítása is drága (mérettől függően így 5500–6800 forintért kapható). „Volt olyan évünk, amikor hatezer darab elfogyott, de idén csak kétezer-ötszázat nyomtattunk.” A járvány előtt megrendeléseik harmada céges ügyfelektől jött, naplójuk kis és nagy cégek karácsonyi ajándékai között is ott volt – már amikor van erre keret.
Ezért a nyolcéves Slow Budapestet idén ismét picit újrahangolják. Erősítik az online jelenlétet, Nelli ikertestvére, Krajcsó Linda a felhasználói igényeket adatelemzési módszerekkel követve fejleszti a terméket. Januártól havidíjas meditációs, relaxációs gyakorlatokat, videós tréningeket is kínálnak majd.
Nelli egyensúlyra törekvő életmódját a cégvezetés hullámvasútja sem változtatta meg, de az ő felfogása szerint a lassúságba ugyanúgy belefér, hogy ezer fokon ég, és spontán éli mindennapjait. És igen, ő is stresszel. „Amikor egyensúlyra gondolunk, nem a föld fölött lebegő, kizökkenthetetlen gurukra kell gondolni. Gyors világban élőkhöz szólok, és én is ugyanabban a világban élek, ez csak így hiteles.”
Slow Products Kft.
Tulajdonos: Krajcsó Nelli Árbevétel (millió forint): 2018: 19,8 2019: 18,5 Adózott eredmény (millió forint): 2018 4,9 2019 0,2 Forrás: Bisnode
Aki egyszer rájött, mi a különbség a műanyagba zárt tömbsajt és a termelői, régiós tanúsítvánnyal logózott között, és van is annyi a pénztárcájában, hogy a kettő közül a jobbikat vegye meg, az tudja: minőségi és friss áruval megpakolt delikátboltból sosem elég. El is szaporodtak Budapesten – a válaszuk 2020-ra eltűnés helyett megújult honlapok, friss webshopok, kiszállítás, ajándékcsomagok és a korábbinál is szebb hidegtálak lettek.
Egyszer vége lesz ennek, a repülőterekről leverik a lakatot, és újra utazni fogunk. Például Portóba, amiről még kora ősszel néztük meg, hogy maszkban, távolságtartással együtt is milyen jó helyszín egy elnyújtott előszezoni hétvégére.