Alkotóegyetemmé válik a Budapesti Metropolitan Egyetem. A fogalom mögött egy sok éves, a hazai felsőoktatásban példa nélküli koncepcióváltás áll, középpontjában a hazánkban egyedülálló portfólió alapú oktatási rendszer bevezetésével. Dr. Tóth Ágnes, az egyetem elnök-vezérigazgatója elmondta, a METU-n a diákok mellett a tanárokat is folyamatosan képzik, a cél a diploma után minél jobban hasznosítható gyakorlati tudás átadása, és az egyetemi oktatás alkalmassá tétele a jelen és a jövő kihívásaira.
„A márka, amit építünk, a Metropolitan Egyetem maga, amihez most találtuk meg azt a kifejezést, ami a legfontosabb értékeinket egy szóban meg tudja jeleníteni” – kezdi dr. Tóth Ágnes, a Metropolitan Egyetem elnök-vezérigazgatója. „Az Alkotóegyetem kifejezés – ahogy a mögötte álló, több éves munkával felépített egyedülálló oktatási koncepció is – »belülről jön«, az oktatókkal közösen fogalmaztuk meg. Mindkét egyetemi karunk szellemiségét kifejezi: nem csak a Művészeti és Kreatívipari, de az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Karunk oktatói is alkotásként tekintenek a tevékenységükre. Az Alkotóegyetem kifejezéssel azt deklaráljuk, hogy a célunk ezt az alkotóképességet erősíteni a hallgatókban.”
„Az Alkotóegyetem fogalom bevezetése csak egy lépés az úton, ami nem most kezdődött és nem most ér véget” – mondja a vezérigazgató. „E mögött egy teljes módszertani váltás áll, amely sokéves előkészítő munka után most teljesedett ki. A váltás célja az egész oktatási rendszerünket – a tananyagtól az oktatókon át a képzések felépítéséig – úgy átformálni, hogy hallgatóközpontúan és minél hatékonyabban tudjon gyakorlati tudást és kompetenciákat átadni a diákoknak.”
A METU hallgatói portfólió alapú oktatásban vesznek részt. Ebben az oktatási rendszerben minden diáknak a kezdetektől épül egy személyes portfóliója, amibe a tanulmányai során megszerzett, munkaerőpiacon értékelhető készségeket és tudást tudja összegyűjteni. A módszer célja, hogy feloldja a „tapasztalt pályakezdő” ellentmondást, és már az egyetemen olyan tudást és tapasztalatot adjon a hallgatóknak, amit a diploma után nem kell még egyszer, immár „élesben” megtanulniuk. Ennek érdekében az oktatók jelentős része gyakorló szakember, az üzleti szféra különféle területeiről.
Morbid, de van, akinek üzletileg bejön a halál. Az amerikai Forbes idén is összeállította a legjobban kereső halott hírességek listáját. Michael Jackson már nyolcadik éve vezeti a rangsort, de sajnos debütálók is vannak az élbolyban. Van, akit az eladásai repítettek az élre, de új jelenség, hogy több néhai celebet a streamingszolgáltatók emelnek a lista tetejére.
Fordította: Váradi Ibolya és Topolay Gábor Illusztrátor: Zohar Lazar
Alaposan felfordult a világ Dr. Seuss hagyatéka körül. Még a feje tetejére állt 2020-as évben is megduplázta nyereségét a német származású amerikai mesekönyvszerző és karikaturista irodalmi öröksége: 33 millió dollár közelébe ért. A siker mögött az évek alatt az író bő hatvankötetes hagyatéka köré kiépülő multimédia-vállalat, a Dr. Seuss Enterprise áll.
A Seuss-univerzum első terméke a Zöld sonka és zöld tojás volt – a Netflixen megjelenő animációs sorozat az író mindössze ötvenszavas szókincsből álló könyvét dolgozta fel. Olyan sztárok kölcsönözték a figurák hangját, mint Michael Douglas vagy Diane Keaton, és egymaga 65 millió dollárt hozott a konyhára. Ráadásul most még a Warner Bros. is bejelentkezett, hogy három filmet csinál a történetből, a filmstúdiók és a streamingszolgáltatók gyakorlatilag fegyverkezési versenyt folytatnak az eredeti jogokért. Az utóbbiak tavaly összesen 120 milliárd dollárt költöttek el a Seuss-hagyaték jogaira, olyan márkákra, mint A Grincs vagy A Macska – le a kalappal.
A legjobban fizetett halott hírességek listáján az idén többeket is a streamingszolgáltatók repítettek az elsők közé. Az Apple Tv+ nemrég 32 millió dollárért vette meg Peanuts (itthon Snoopy néven futott) jogait, amitől a néhai alkotó, Charles Schulz egyenesen a harmadik helyen landolt. A Netflix Elvis Presley-ből akar animációs filmet készíteni, bár a néhai popsztár lehet, hogy enélkül is a listán lenne.
Sajnos vannak új nevek is. A mindössze 21 évesen elhunyt rapper, Juice WRLD örökösei 15 millió dollárt kerestek tavaly, az alig egy éve eltávozott kosárlegenda, Kobe Bryanté 20 milliót.
A 13 legjobban kereső halott híresség:
1. Michael Jackson 48 millió dollár Meghalt 2009-ben, túladagolásban A popkirály már nyolcadik éve őrzi első helyét a listán. Ezen még a 2019-ben megjelent, nagy port kavaró Neverland elhagyása című négyórás dokumentumfilm sem tudott változtatni, ami pedofilként mutatta be a művészt.
2. Dr. Seuss 32,5 millió dollár Meghalt 1991-ben, rákban Theodor Seuss Geisel, a német származású amerikai író, karikaturista a tavalyi ötödik helyről került feljebb idén a listán. 2019-ben ötmillió, 2020-ban hatmillió példányban keltek el a művei.
3. Charles Schulz 32,5 millió dollár Meghalt 2000-ben, rákban Snoopy kutya alkotója megőrizte a tavalyi harmadik helyét, a június 30-ig tartó üzleti évben 110 millió dolláros volt a Schulz-hagyaték bevétele. Ennek nagy része az Apple TV-től csordogál, ami idén mutatta be a Snoopy az űrben című sorozatot és az olyan klasszikusokat is sugározta, mint az A Charlie Brown Christmas.
4. Arnold Palmer 25 millió dollár Meghalt 2016-ban, szívrohamban Lehet, hogy a járvány lerövidítette az idei golfszezont, de az Arnold Palmer arcával ellátott cukros üdítőt viszik, mint a cukrot. Az italt gyártó Arizona Beveragesszel kötött egyezség évente több milliárd dollárt hoz a konyhára, ezt kiegészíti még a Mastercarddal kötött szerződés és az a több száz kiskereskedelmi kapcsolat, amelyek révén Ázsia-szerte árulnak Palmer nevével ellátott ajándéktárgyakat.
5. Elvis Presley 23 millió dollár Meghalt 1977-ben, szívrohamban Az idei utazási korlátozások megviselték Elvis birodalmát. Az énekes házából átalakított múzeumba, a Gracelandbe zarándokló rajongók általában több mint tízmillió dollárt tesznek hozzá a Presley-örökösök éves bevételeihez. A múzeum 2020-ban két hónapra bezárt, most csökkentett kapacitással működik.
6. Kobe Bryant 20 millió dollár Meghalt 2020-ban, helikopter-balesetben Az amerikai kosárlabdacsillag tragikus helikopterbalesete után rekordgyorsasággal vásárolták fel az összes Kobe Bryant nevével ellátott terméket a Nike-tól. Emellett önéletrajzi könyvéből is elkapkodtak a rajongói 300 ezer példányt.
7. Juice WRLD 15 millió dollár Meghalt 2019-ben, túladagolásban A show bizniszben Juice WRLD néven ismert Jarad Higgins 2019 decemberében hunyt el, alig kilenc hónappal a Death Race for Love című albumának megjelenése után. A harmadik lemezét már posztumusz adták ki, és rögtön a Billboard listájának élére került.
8. Bob Marley 14 millió dollár Meghalt 1981-ben, rákban Az elmúlt évben majdnem egymilliárdszor hallgatták streamelve a zenéit. Emellett a House of Marley márkájú pólók, öngyújtók, fülhallgatók és mikrofonok eladásai körülbelül hárommillió dollárt hoztak.
9. John Lennon 13 millió dollár Meghalt 1980-ban, gyilkosság áldozataként Negyven évvel John Lennon meggyilkolása után még mindig előszeretettel használják a Beatles zenéit tévéműsorokban és filmekben is. Lennon társszerző az együttes leghíresebb számaiban, hagyatéka így gyakorlatilag mindig gyarapszik, ha felcsendül egy Beatles-szám.
10. Prince 10 millió dollár Meghalt 2016-ban, túladagolásban Ugyan Prince otthona, a Paisley Park sosem vette fel népszerűségben a versenyt Elvis villájával, a „pop főpapja” még mindig megmozgatja a hallgatókat. Csak 2020-ban a Purple One albumot 700 ezren vásárolták meg egyedül az Egyesült Államokban.
11. Freddie Mercury 9 millió dollár Meghalt 1991-ben, AIDS-ben A 2018-ban bemutatott Bohemian Rhapsody című film visszahozta Mercuryt a reflektorfénybe. A zenei jogdíjak bevételei mellett a Queen témájú ajándéktárgyak eladása is megugrott.
12. George Harrison 8,5 millió dollár Meghalt 2001-ben, rákban A Beatles legcsendesebb tagjának hagyatékát még úgy is hét számjegyű csekkel emelték a Cirque du Soleil Love című, Beatles-témájú műsorának készítői, hogy a műsornak az év nagy részében állnia kellett.
13. Marilyn Monroe 8 millió dollár Meghalt 1962-ben, túladagolásban Monroe-t, úgy tűnik, örökké imádni fogják: képeit és nevét világszerte közel száz márka használja, köztük a Dolce & Gabbana és még a Lego Group is.
Módszertan: Az éves profitlistát a különböző hírességek 2019. október 1. és 2020. október 1. közötti adózás előtti bevételi adataiból számolta az amerikai Forbes. Az adatokat összevetik az MRC Data, az IMDbPro és az NPD Bookscan statisztikáival, majd interjúkat készítenek bennfentes iparági szereplőkkel. Az ügynöki jutalékokat, menedzserek és ügyvédek díjait nem vonták le az összegekből.
Összefogás az építőipari ügyeskedés ellen, youtuber hidegburkolók és családi kripta mint pozitív társadalmi példa – Illy Gáborral, a 30 éves Baumit Magyarország ügyvezetőjével beszélgettünk a cég sikerének titkáról, a piacon betöltött meghatározó szereppel járó különleges kötelezettségeiről, és arról, miért fogjuk oktatóvideók segítségével magunknak kifesteni a lakást a jövőben.
Rohamtempóban növekednek, agresszíven mennek előre, mostanra mindenkit felfaltak a magyar piacon, aki az útjukban állt. Kezdetben csak fehérjeport kínáltak itt és a szűkebb régióban, ma már 800 termékből álló protein-, vitamin- és reformélelmiszer-portfóliójuk eljut a világ száz országába. A harmincas éveikben járó tulajdonos-vezetők, Lévai Bálint és Balázs közvetlenül, egészséges magabiztossággal, de nagyon határozottan állítják: Európában piacvezető, amit csinálnak, és bizonyos szempontból világszinten egyedülálló, ahogyan csinálják. A számok és az elmúlt pár év őket igazolják, Coviddal együtt is vagy húsz százalékot növekedtek – a még mindig családi kézben lévő BiotechUSA-nak még 2020 is bejött.