Összefogás az építőipari ügyeskedés ellen, youtuber hidegburkolók és családi kripta mint pozitív társadalmi példa – Illy Gáborral, a 30 éves Baumit Magyarország ügyvezetőjével beszélgettünk a cég sikerének titkáról, a piacon betöltött meghatározó szereppel járó különleges kötelezettségeiről, és arról, miért fogjuk oktatóvideók segítségével magunknak kifesteni a lakást a jövőben.
A siker titka az egyéniség „Nincs magyar Baumit úgy, ahogy ma ismerjük, ha nem Friedrich Schmid az alapító, akinek a karizmatikus, teremtő vezetői egyénisége átvezette a céget a rendszerváltás káoszán” – kezdi Illy Gábor ügyvezető. „Schmid úr abban hitt, hogy az embereket az motiválja igazán, ha lehetőséget kapnak, hogy megvalósítsák önmagukat. A Baumit legsikeresebb cégeinél ez a hozzáállás minden területen tetten érthető. Dolgoztam elég sok multicégnél. Ha egy mondatban kellene összefoglalnom a multinacionális vállalati kultúrát, akkor ott a szervezet és a tőke dolgozik, és nincs nagyon szükség egyéniségekre. Tizennegyedik éve vagyok a Baumitnál, és számomra ez a legélvezetesebb munkahely, mert itt szabadabban hozhatok meg szakmai döntéseket, mint eddig bárhol.” Illy Gábor mindig hangsúlyozza, hogy a versenytársakra nem ellenfélként tekintenek. „Hálásak vagyunk a versenytársak jelenlétéért, mert egy olyan tükröt tartanak nekünk, amiből sokkal nyilvánvalóbbá válik, hogy mit csinálnak ők jobban, mint mi, és ez motivációt ad.” Ez azonban nem szimpla altruizmus, amit a legjobban a MÉVSZ, a Magyar Építőkémiai és Vakolat Szövetség működése jelez.
2020.10.01.
Illy Gábor, a Baumit ügyvezető igazgatója
2020.10.01.
Illy Gábor, a Baumit ügyvezető igazgatója
„Mi félkész termékeket állítunk elő, ami értő szakemberek szakszerű munkájával válik késztermékké. Ha hagyjuk, hogy eluralkodjon a káosz, a lehúzós-kispórolós ügyeskedés, akkor a legjobb félkész termékből is gyenge végeredmény fog születni. A 2008-as válság okozta pánik felerősítette az ilyen piaci magatartásokat. Ezért javasoltam, hogy aktiváljuk a Vakolat Szövetséget, amivel olyan minőségi irányelveket fogadtathatunk el, amikhez mindenki tartja magát” – fogalmaz Illy Gábor. „Ha egy vállalat egy piacon a vezető szereplők egyike, akkor az felelősséggel is jár. Ez azt jelenti, hogy ha anomáliákat lát, akkor kötelessége a szakmai szervezeteken keresztül felhívni ezekre a figyelmet, és megpróbálni a piacot műszakilag, jogilag korrekten és etikusan is a helyes útra terelni. Ezek nagyon lassú folyamatok, de ha kitartóak vagyunk, akkor láthatóak lesznek, és állíthatom – mondja az ügyvezető –, hogy már láthatóak az eredményeik.”
A hidegburkolók már a Youtube-on vannak A minőségi munka követelményeit és ismereteit ma már nem csak a szakmán belül kell terjeszteni. „Az internet beépülése a mindennapi életbe magával hozta a tájékozott vásárló szimptómát. Ezek a vásárlók azok, akik összeszednek minden információt, de nem biztos, hogy értik is, vagy éppenséggel elhisznek mindent, amit találtak. A Baumitnak erre reagálnia kell. Ezért vagyunk jelen az összes felületen, ezért készítünk online előadásokat, és ezért működünk együtt olyan mesteremberekkel, mint a saját Youtube-csatornát működtető Csempedoki, aki releváns és érthető információkat ad át a nézőknek.” Ez azért is egyre fontosabb, mert Illy Gábor úgy véli, a hazai építőipar legnagyobb gátja, a munkaerőhiány a csináld magad újbóli megerősödését is el fogja hozni. „A most bejelentett felújítási támogatási program nagyon fontos lépés, de nem lett tőle több szobafestő. Viszont lehet, hogy egyszerre százezer otthonban fogják úgy gondolni, hogy akkor itt az ideje lakást felújítani. Szóval jönnek újra pfuscherek, akik nem csak meg tudják maguknak csinálni a festést, de jól el is tudják fuserálni. Ezeket az embereket kommunikációval kell segítenünk, hogy a termékeinkkel jól tudjanak dolgozni. Nagyon hiszünk a gépesítésben is, ami ki tudja váltani a hiányzó élőerőt.”
Aki egyszer rájött, mi a különbség a műanyagba zárt tömbsajt és a termelői, régiós tanúsítvánnyal logózott között, és van is annyi a pénztárcájában, hogy a kettő közül a jobbikat vegye meg, az tudja: minőségi és friss áruval megpakolt delikátboltból sosem elég. El is szaporodtak Budapesten – a válaszuk 2020-ra eltűnés helyett megújult honlapok, friss webshopok, kiszállítás, ajándékcsomagok és a korábbinál is szebb hidegtálak lettek.
Míg egyes országokban a csúcsminőséget évtizedek óta stabilan kínáló salumeriák és delikáteszek alapvetésnek számítanak, itthon még mindig inkább drága importáruk, luxus- és élvezeti cikkek beszerzési pontjainak tekintjük őket. Jó néhány közülük küzd a fennmaradásért, sokszor nullszaldós hobbiról és szerelemprojektről van szó, vagy széleskörű szolgáltatás teszi őket rentábilissá.
A gyűjtés során igyekeztünk a teljesség igényével élni, noha nehéz volt meghúzni a delikátok és kisboltok közötti határvonalat. A kizárólag egy-egy nemzet konyhájára specializálódott üzleteketről, a bio zöldségesekről és a csomagolásmentes boltokról korábban írtunk.
1.Nagymama házi boltja
1.ker., Pauler utca 5. Forgács Judit üzlete 2005 óta stabil pontja az I. kerület közösségének. Bár meglehet, hogy vásárlói részben nagymamák, a Facebookon is igencsak aktívak. (Cikkünkért lapozz!)
2.Czakó kert 1.ker., Czakó utca 15. Reggeli, ebéd, aperitivo, a Naphegy közösségének állandó bázisa a Czakó kert. Bisztró, fagylaltozó, hétvégente piac, és kisbolt mindenkor. A Marmorstein kenyerek, Maszlik tejtermékek és a hazai csúcséttermeknek is kiváló francia alapanyagokat szállító France Gourmet Foods, azaz Lóczki János válogatása is elérhetők itt.
3. Füge bolt és kávézó 1.ker., Szirtes utca 19. A háznak pörkölt Beanlight kávé, a Bazsalikomos kert teái, a Terra Catering gourmet készételei, rengeteg spéci nasi, több mint harminc féle gin és jó időben remek házi fagylalt – ilyenek vannak az egyébként a fém- és betonacélbizniszben utazó Lipthay-Nagy Tamás apró, pofás kis boltjában.
4.Delizia Gourmet & More 12.ker., Apor Vilmos tér 11–12. (Hegyvidék Központ) Modern üzlet széles termékpalettával, olyan árucikkekkel is, amiket máshol itthon nem kapunk meg. Mellette, a kapcsolódó Gourmet Barban tormás, csülökkrémes melegszendvics mellé is kérhetünk például proseccót. A könyvvizsgáló Bergmann család és a vízenergiával foglalkozó Horváth Albert gasztrobefektetése.
5. Babka Deli 11. ker., Móricz Zsigmond körtér 7. A Pozsonyi úti Babkából ismert Nemesvölgyi Attila és a mindenhonnan máshonnan is ismert Mautner Zsófi (másokkal együtt) 2020-ban nyitotta meg delijét a víz másik oldalán. Hangulat, mezék, jó borok és babka itt is vannak. Elindult a saját termékek fejlesztése is, amiket a jövőben, a tervek szerint további boltokból is begyűjthetünk majd.
6. Kamra Csemege 2. ker., Ördögárok utca 69. A Náncsi néni jól ismert gasztrozarándokhely a Hűvösvölgyben – szeptemberben vele átellenben, passzoló miliővel indult el ez a csemegebolt. A családi bizniszben a spéci üdítőktől a friss zöldség-gyümölcsig sok mindent megtalálunk, sőt helyben egy jó smoothie-t is kérhetünk belőlük, ha épp nem kávéra vágynánk.
7. Bio Delikát Biobolt 2. ker., Törökvész út 79–81. Vargányi Andrea tulajdonos és férje, Márton István nem egyszerűen boltot visznek – életmódot, egészségtudatosságot is kínálnak annak, aki kér belőle. Élelmiszerek, táplálékkiegészítők, kozmetikumok, tisztálkodási és tisztítószerek kaphatók, ezekről mindent tudnak, Facebook-oldaluk is szinte egy kis életmódmagazin.
8. Venison Gustore 2. ker., Margit körút 29/A A sokat kóstolt Ivánácz Gábor a lehető legtisztább húsra alapította vállalkozását: jó néhány éve már vadból, vízibivalyból és szürkemarhából készült prémium füstölt árut forgalmaz. Gyorsan beszállítója lett a csúcséttermeknek és a top szállodáknak, de amióta 2020 végén megnyitotta üzletét, már a földi halandók és a magyarok közül is egyre többen megismerik termékeit.
9. Szega Market 2. ker., Szilágyi Erzsébet Fasor 121. és Lövőház utca 12. (Fény utcai piac) A rendszerváltás után, Buda első bevásárlóközpontjában itthon addig ismeretlen termékeket kezdett árulni a Szega, és különlegességeket tart azóta is. Sajtszaküzletét megtaláljuk a Fény utcai piacon is, illetve nagykerként is működik.
10. A sonkás, A sajtos 2. ker., Lövőház utca 12. (Fény utcai piac) Gódor András, a lányai, a vejei és a felesége is a piacon áll nap mint nap – a lányok az első szinten sajtot, a fiúk a másodikon húsokat árulnak, az itthon elérhető legjobb fajtákból. A piacon nem ma kezdték, de a webshopjuk új. (Itt írtunk róluk bővebben: Forbes, 2020/07)
11. Őshonos Delikát 3. ker., Mikoviny utca 2-4. Kerekes Sándor és Deli János is jó adag tapasztalatot begyűjtött már a külföldi és a hazai gasztrovilágban, mire – tíz év barátság és nyolc év tervezés után – 2018-ban közös vendéglő és delikátesz megnyitására adták a fejüket. A Gléda Éttermen belül kialakított kis pultjuk-boltjuk 2020-ban, a kötelező étterembezárások miatt viszonylag sokat pihent.
12. Piccante Delicatesse 3. ker., Szépvölgyi út 63/A Épp két kerület között, a Rózsadombon, jó helyre rakta le magát a Piccante 2007-ben. Főleg az olasz és a spanyol termékekre figyel, de azért van itt bőven minden más is, beleértve a dekorációkat-nippeket, a helyben fogyasztható szendvicseket és kávét vagy az otthoni vendégvárásra összekészített hidegtálakat, ajándékkosarakat.
13. Teneré 3. ker., Reményi Ede utca 1–3. Modern bolt modern igényekre: a kifinomult megjelenésű Teneré glutén- vagy laktózérzékeny, vegán és paleó életmódot folytató, a felesleges csomagolóanyagokat mellőző vásárlóknak is kedves, sőt azoknak is, akik kifejezetten bioalapanyagokra vadásznak. A mindössze 26 éves Kucsera Martin és párja, Zsuzsi, valamint édesanyja, Venczel Beatrix 2020 őszén indultak el vele.
14. A tepertős 13. ker., Váci út 178., Duna Pláza II. em. Egy nemzetközi cég magyar vezetőjének hobbija ez a finomságbolt, teljes inkognitóban csinálja. 2015 októberében eredetileg Óbudán nyitott, de egy évvel később már egy forgalmasabb helyszínen, a Duna Plázában folytatta. Azóta is ott, 33 négyzetméteren várják a manufaktúrák árucikkei a vásárlókat – különösen a kraftsörrepertoár színes.
15. Sarki Fűszeres 13. ker., Pozsonyi út 53–55. Bár a tulajdonosa már nem a régi, és némileg a stílusa és a hangulata is megváltozott, hírneve még elviszi ezt a megjelenésében is ikonikus helyet.
16. Stelázsi Bolt 13. ker., Hollán Ernő u. 41. Háziasszonyként rótta a piacokat a már akkor is kereskedéssel foglalkozó Móró Anna, amikor úgy döntött: kell egy hely a városban, ahol akkor is megtalálja a kedvenc lekvárját és sajtját, amikor a kistermelő nem jelenik meg a piacon. (Cikkünkért lapozz!)
17. Fromage 13. ker., Pozsonyi út 7. Aki a környéken lakik, és 2020-ban a járvány miatt úgy döntött, nem utazik külföldre, ide járt mediterrán hangulatért és kulináriáért. A járványhelyzet a munkaerőpiacnak is kedvezett, így a vendégeket már nem csak Hoffer Rajmund várja. (Cikkünkért lapozz!)
18. Falu 5. ker., Szent István krt. 23. Kovács Ádám 2019-ben nyitott boltot a körúton, Újlipócia bejáratánál. A kereskedelemben és a vendéglátásban volt tapasztalata, a kettőt együtt vetette bele ebbe a helybe, sőt a klasszikus kamrát idéző dekoráció is az ő és családja műve. Friss pékáru, hideg kencék (padlizsánkrém, juhkörözött, csülökkrém és társai), felvágottak és sajtok, meg nagyjából minden, amit még ezek mellé megkívánhatsz, ott helyben egy jó fröccshöz, vagy elvitelre.
19. Culinaris 3.ker., Perc utca 8. és 5. ker., Balassi Bálint utca 7. A márka két üzlete az elmúlt közel húsz évben a hazai gourmet-k nullás kilométerköve, alfája és ómegája lett, hiszen itt szinte mindig minden fontos kapható. A mögötte álló cég 2020 szeptemberében váltott tulajdonost: a médiából kiszálló, jegybankot vezető Matolcsy György családjával jó kapcsolatot ápoló Száraz István vette meg.
20. Kamra – Békési finomságok 7. ker., Nagydiófa utca 1. A Kovács család alapította és vezette, húszéves Békés Húsfeldolgozó jóságait kapjuk itt: igazi hazai kolbászok, szalonnák, felvágottak, hurka, kolbász, cigányka, tepertő…
21. Pancs Bolt 9. ker., Tompa utca 26. A Vinopiano borbár mellé úgy jött a piac, hogy Vajas Balázs minőségi termelőket akart bevonni, a piac uszkve húsz állandó árusának portékájából pedig a járvány alatt lett webshopos kínálat. Utóbbi sikerére szeptemberben Balázs boltot nyitott, Rattner Rékával együtt keményen szűrik, mi kerülhet a polcokra: hiteles, minőségi és környezettudatos, hazai termék jöhet csak szóba. Ösztönösen működik a hely, üzleti koncepció nélkül, de induló bevételét már a második hónapban megduplázta.
22. Ízes Erdély delikátesz 9. ker., Nádasdy utca 10. László Jenő 2016 végén nyitotta meg boltját, azóta egy helyen elérhetők a Hargita finomságai (bár nem kizárólag azok): pástétomok, sajtok, kolbászok, rétes vagy épp Csíki Sör.
23. Katica Kávéház és Delikátesz 14. ker., Stefánia út 39. 2020 szeptemberében indultak az ebédbe csúszó reggelik, a napi ebédajánlatok és a hazavihető magyar finomságok a Stefánia úton. A három tulajdonos – Indrarto Indajanto, Svraka Miroslav és Varga Krisztián – viszont nem újak a szakmában, hozzájuk köthetők a korábbi városligeti Kertem, a Kazinczy utcai Kazimír, a Jaromir sörözők és a szintén Stefánia úti Tücsök kert is.
24. Zamatic Deli & Caffé 18. ker., Üllői út 393. Reggelente a szendvicsek és a pékáruk, délutánonként a tapastálak mennek, ez ugyanis beülős helynek is jó: a nagyvállalatoknál edződött Sándor Tamás első üzletében kerthelyiséget is kialakított, jó időben igazi oázis az Üllői út környékén. Vásárolni persze bármikor tudunk – prémium olasz és magyar füstölt árut, francia és olasz sajtokat, magyar tejtermékeket, tartós élelmiszert, borokat, offline és már online is.
25. Öko Kamra 18. ker., Üllői út 743. Kivizöld épület, fa dekorációval – ha feltűnősége ellenére is eltévesztenénk Pámerné Haraszti Anita boltját az Üllőin, keressük az épületet, ahol az emberek ebédidődben sorban állnak. Itt ugyanis a bio- és ökotermékeken túl hétköznaponként meleg ebédmenüt is választhatunk magunknak: kizárólag glutén- és tejmentes fogásokat, húsosat vagy vegát.
26. Sonkaház 10. ker., Maglódi út 5. Ha azt mondják, ez a hely mindig is itt volt, ránézve én elhiszem – de Enisz László és felesége csak 2015-ben nyitott csemegeboltot. Az inspirációt az olasz salumeriák adták – ez rögtön látszik, és tudni is –, de nagykerként is funkcionálnak és cateringszolgáltatásuk is van. Sőt, ettől az évtől számos evős-ivós-zenés rendezvényt tartanak a szomszéd kertben, köszönhetően lányuk, a Dzzs Bárt is működtető Barbara ötleteinek.
27. A másik bolt 19. ker., Kós Károly tér 13. A gasztrokibic Willmann Fábián 2008 óta árul finomságokat a Wekerle-telepen. Teszi mindezt intuitívan: választékát és üzletpolitikáját is érzése szerint alakította, de ma már másokra is hallgat, hogy kijöjjön a matek. Így már melegételt is kínál, és pár utcával arrébb Post Balaton néven nyitott egy másik stílusos helyet is. (Itt írtunk róla bővebben: Forbes, 2020/10)
Hatszázalékos recesszióval vészelheti át a magyar gazdaság az idei évet, de kínzó kérdés, hogy menthető lett volna-e a gazdaság jóval kevesebb halálos áldozat mellett is? A Forbes negyedéves és éves makrogazdasági jelentése.
Rohamtempóban növekednek, agresszíven mennek előre, mostanra mindenkit felfaltak a magyar piacon, aki az útjukban állt. Kezdetben csak fehérjeport kínáltak itt és a szűkebb régióban, ma már 800 termékből álló protein-, vitamin- és reformélelmiszer-portfóliójuk eljut a világ száz országába. A harmincas éveikben járó tulajdonos-vezetők, Lévai Bálint és Balázs közvetlenül, egészséges magabiztossággal, de nagyon határozottan állítják: Európában piacvezető, amit csinálnak, és bizonyos szempontból világszinten egyedülálló, ahogyan csinálják. A számok és az elmúlt pár év őket igazolják, Coviddal együtt is vagy húsz százalékot növekedtek – a még mindig családi kézben lévő BiotechUSA-nak még 2020 is bejött.
A 2000-es évek közepe óta élesedik az étrendkiegészítő-gyártók versenye. Európa országaiban egyre több piac fragmentálódik, a nagyok szeletéből mind több kis márka próbál morzsákat szakítani magának. Egyáltalán nem is sikertelenül.
Még a második generációs családi cég is ritka itthon, az meg pláne, hogy már a harmadik nemzedék is ott üljön a vezetésben. A Schiller csoportnál a generációk váltása leképezte a cég fejlődését: az apa megalapította, a fiú középvállalattá fejlesztette, az unoka épp nagyvállalattá formálja a családi vállalkozást. Üzleti portré egy bő negyvenéves, prosperáló vállalatról az alkatrészszagú gumijavítótól a 24 milliárdos árbevételig.
Becsei András lett az év bankára a Mastercard szavazásán. Miért bíznak benne ennyire a kollégái? Milyen előnyöket érezhetnek az ügyfelek a nagy banki digitalizációs menetelésből? Revolut vagy Google: kiktől tartanak a bankok jobban, a nagy fintech cégektől vagy a bigtechektől? Mennyire hitelez válságban a legnagyobb magyar bank? Interjú az OTP budapesti régiójának, illetve a csoport jelzálogbankjának és lakástakarékjának vezetőjével, aki a Bankszövetség alelnöke is.