Mennyi a beltartalom a Déryné bujálkodó szövegei és házhoz szállítós üzemmódban is átgondolt részletei mögött? Rendeltünk.
Az éttermeket sújtó újabb lockdown ősz végére nagyon egy irányba tolta a mezőnyt: lényegében mindenki, aki eredendően nem foglalkozik házhoz szállítással, elengedte a szokásos étlapját, és a szállítást jobban viselő comfort foodra rendezkedett be. Többféleképpen is ki lehetne tűnni innen, a Déryné például elsősorban a Woltra írt, marketingtörténeti mértékben túlfűtött szövegeivel teszi. A hallevesben bohém fehérbor van, a cukkinispagetti egy epic hit, az uborkasalátához mindig óvatosan hámozzák a Cegléd melléki uborkát (ez fontos: a gondatlan, önveszélyes uborkahámozás kerülendő), és a bundáskenyér kenyér és tojás orgiája a szájban. Mondhatnánk erre, hogy túl van tolva, mert eléggé túl van, de olyan emberekről beszélünk, akik sikerre vitték a házhoz szállított bundáskenyeret, szóval tudniuk kell valamit. A műfaj csúcspontján, a secret tomato minute-nél azért ez odáig jut, hogy a leírásból nem derül ki, hogy tulajdonképpen micsoda az étel, de minden ételrendelésbe kell izgalom.
Mindenesetre, ha nem egy sálban, bepezsgőzve és Mel Gibsonként a nappaliban táncolva írta ezeket az étlapköltő, rém csalódott lennék. Természetesen a befőttesüvegekre, amikben a levesek érkeznek, is az van írva, hogy reuse with love. Lényegesen minőségibb az érzet, mint egy agyonfóliázott műanyag mélytányérnál, viszont csak az emberiség ügyesebbik felének (amelyikbe én nem tartozom bele) fog sikerülni anélkül mélytányérba átöntenie a tartalmat, hogy a betétek nagyokat csobbannának a végén.
A #kicsiknek blokkból érkező húsleves alapleve rendben van, de nekünk is túl sós, nemhogy annak a gyereknek, akinek rendeltük. Nem is kapja meg az egészet, amit nem nagyon sajnál, hiszen se hús, se répa nincs benne azok közül a dolgok közül, amik érdekelték volna.
Vizuálisan erős Hoffer Rajmund Pozsonyi úti boltja, a kirakat és a belső polcok is a plafonig vannak pakolva értékesnél értékesebb, különlegesnél különlegesebb finomságokkal – a tulajdonosnak pontosan a fejében van, melyik sarokban mi bújik meg.
Gyerekkoromban, amikor kaptam egy kis zsebpénzt, mindig sajtot vettem belőle. Mindig mást, abból a tíz fajtából, ami akkoriban kapható volt Magyarországon – értem meg interjúnk felénél a szenvedélyt, ami Hoffer Rajmundból árad. – Aztán később, amikor elkezdtem dolgozni az ország első sajtboltjában, az még jobban megerősített benne, hogy nekem ezzel kell foglalkoznom.”
Rajmund a vendéglátásban minden volt – szakács, pincér, cukrászinas –, épphogy csak mosogató nem. Végzett mixer- és sommelier-képzést is, aztán belevetette magát az iparba, ahogy az ott lenni szokott, napi bő tízórás munkarendben. Szerette, ugyanakkor menekülés is volt ez a javából, miután 21 évesen elvesztette édesanyját. T. Nagy Tamás sajtboltjában is rengeteget tanult, majd tapasztalatai és álmai összegyúrásából született a Fromage 2012-ben.
„Én nem ismertem a környéket, egy ismerősöm ajánlotta a Pozsonyi utat. Ahogy ideértem, azonnal megfogott az atmoszféra, mondtam is, ebből még lehet egy gasztroutca, megvan hozzá a varázsa.” Kibérelte a szűk üzlethelyiséget a Katona József utca sarkán, és úgy képzelte, majd a kirakatban is sajtok lógnak. A jelenleg a padlótól a plafonig szorosan sorakozó termékeknek úgy az ötvenede volt az akkori készlet – egy–kétmilliónyi megtakarítással a zsebében Rajmund, ha akart volna, sem tudott volna rögtön a mostanival vetekedő értékű árukészletet felhalmozni. „Október 17-én kinyitottuk az ajtót, és beállt a sor – ez motivált.” Feleségével, Hoffer-Szabó Beatrixszal onnantól egy éven át heti hét napon, napi tizenhárom órában dolgoztak a talpalatnyi helyen, „hogy minél gyorsabban megismertessük magunkat, hogy a vásárlók visszajöjjenek, és szájról szájra elterjedjen a hírünk”. Így is lett, sőt közben az is kiderült, mire van igénye a kerület lokálpatrióta közösségének.
Érlelt francia és holland sajtokat kockáz fel nekem, juhsajtot Szardíniáról, megmutatja, melyik volt Napóleon kedvence, de a legjobb hazait is megkóstolhatom. És nem csak sajtokat: félig aszalt, ízgazdag olívát Liguriából, egy hetvenéves olasz minimanufaktúra szűretlen olaját, és kapok egy nagy, krémesen omló szeletet a szarvasgombás olasz szalámiból, amelynek készítőjéhez több mint négy évig fohászkodott partnerségért.
A Fromage-ban akár egy mindennel megpakolt szendvicset is szívesen összeraknak. Vendéglátás is folyik itt ugyanis, reggeltől estig az utcai bárszékeken kávézhatunk, antipastizhatunk vagy borozhatunk bevásárlás előtt, alatt és után. Rajmund azt mondja, neki nem elég, hogy jók a termékek, „ennek a boltnak ötven százaléka a prémium kiszolgálás”. A személyes kapcsolat nyilvánvaló: sokszor interjúztam már úgy üzletvezetőkkel vagy vendéglátósokkal, hogy odaköszönő törzsvendégek gyakran megakasztották a beszélgetést, de Rajmund más. A Pozsonyi úton, a bolt előtt ülve nem megy el mellettünk szinte egyetlen ember sem, hogy ne érdeklődnének hogyléte, a családtagok vagy például a következő piemonti mogyorószállítmány felől.
Rajmund 3 kedvenc terméke:
Brontei D.O.P. pisztáciakrém: 4190 Ft/190 g Fehér szarvasgomba-esszenciás szalámi: 2199 Ft/100 g IGP Piemonti mogyoró, fatüzelésű kemencében sütött: 3990 Ft/250 g
A törzsvásárlók3 kedvenc sajtja: Žemaitijos Pienas Dziugas 48 hónapos érlelésű parmezán-gouda sajt Litvániából (csak itt kapható): 1399 Ft/100 g Central Moliterno al Tartufo fekete szarvasgombás juhsajt Szardíniáról (négyszeres világversenygyőztes): 2499 Ft/100 g Landana 500 napos érlelésű holland gouda: 899 Ft/100 g Yobolt Kft. Alapítva: 2012 Tulajdonos: Hoffer Rajmund Alkalmazottak: 5 fő Árbevétel (millió forint) 2018 57,8 2019 67,6 Adózott eredmény (millió forint) 2018 3,4 2019 3,5 Forrás: Bisnode
„Keményen budai” lányként mindig vágyott a vidékiségre, budai üzletében ma keményen megdolgozik érte. Forgács Judit nem delikátot, hanem házi boltot nyitott – szerinte a kettő között nagyon sok munkaóra a különbség.
Szeretjük azt hinni, pénzügyi döntéseink tökéletesen racionálisak. A valóság azonban az, hogy érzelmeink adott pillanatokban nagymértékben befolyásolhatják ezeket, eltérítve minket az optimális megoldásoktól. Az MKB Private Banking tanácsadóinak célja a döntéseket esetleg negatívan befolyásoló körülmények tudatos kizárása annak érdekében, hogy folyamatosan a lehető legtöbbet hozzák ki ügyfeleik számára. A „racionális optimumra törekvés szándéka” az a szakmai képesség, amely az MKB Bank legjobb szolgáltatásaiból összeállított „private banking csomagjainak” értékét a legmagasabb szintre emeli.
Hegedűművésznek készült, de végül máshogyan lett a zene karrierjének főszereplője. Erdődy Orsolyát szinte a koronavírus megjelenésével egy időben nevezték ki a Budapesti Fesztiválzenekar menedzser-igazgatójává. Szerenádkoncertek, online előadások – a világ talán legelismertebb magyar zenekara erős „karmesterrel” az élén reagál arra, hogy a hangversenytermekben most egy darabig lehúzták a függönyt.