Hatszázalékos recesszióval vészelheti át a magyar gazdaság az idei évet, de kínzó kérdés, hogy menthető lett volna-e a gazdaság jóval kevesebb halálos áldozat mellett is? A Forbes negyedéves és éves makrogazdasági jelentése.
Az összes várakozás, prognózis szinte percek alatt mehetett a kukába 2020-ban, a koronavírus pusztítása mindenkit új helyzet elé állított és úgy kívánt azonnali reakciót, hogy szinte soha nem látott bizonytalanság közepette kellett döntéseket hozniuk a gazdaság szereplőinek. Az év végére a védőoltások érkezéséről szóló hírek hoztak megnyugvást, de a kilábalás gyorsaságát illetően ma is nagyon eltérőek a szakértői várakozások. A piacok mindenesetre sok iparágban a legoptimistább forgatókönyvet árazzák, azt, hogy a vakcina jön, a vírus marginalizálódik, az élet visszatér a megszokott kerékvágásba.
Ennek a különleges esztendőnek a végén a szokásos negyedéves makrojelentésünket évesre bővítjük. Nemcsak azért, mert tanulságos az egész koronaévre egyben visszatekinteni, de az év vége fejleményeit, a döntéshozók jelenlegi dilemmáit is magyarázzák a korábban történtek. A visszatekintéshez az idei korábbi negyedéves jelentéseinkből idézünk.
Q1 jelentés: március vége Sok mindentől omlott már recesszióba a világgazdaság a második világháború óta eltelt nyolcvan évben, de világjárványtól még nem. A tavalyi év végét is úgy megtolta a magyar gazdaság, hogy az előző évi 4,9 százalékkal megegyező növekedést produkált 2019-ben is. Ezzel csak azért nem lett Európa-bajnok, mert Málta is tagja az uniónak. Az idei évnek úgy futott neki az ország, hogy a növekedés 3,5 százalékig lassulhat, de még ezzel is meglehet az EU-s dobogó környéke.
Fehér falak, határozott élek, fény és letisztultság, majd óriási üvegtábla, előtte hosszú, párnázott pad. A kinti perspektíva húzza a szemem, festői őszt látok, bent Instagram-biztos irodadizájnt. Ránézek Lévai Bálintra, és elismerően bólintok, dicsérem a kilátást. Menj közelebb – mondja csibészséggel a hangjában. Ahogy az ablakhoz érek, és a látótér a messzi távol alatt a közeli szomszéd telkével egészül ki, roncsautók, rozsdás buszok […]
Fehér falak, határozott élek, fény és letisztultság, majd óriási üvegtábla, előtte hosszú, párnázott pad. A kinti perspektíva húzza a szemem, festői őszt látok, bent Instagram-biztos irodadizájnt. Ránézek Lévai Bálintra, és elismerően bólintok, dicsérem a kilátást. Menj közelebb – mondja csibészséggel a hangjában. Ahogy az ablakhoz érek, és a látótér a messzi távol alatt a közeli szomszéd telkével egészül ki, roncsautók, rozsdás buszok látványa fogad. Három méterrel hátrébb még skandináv katalógusvilág, közel az ablakhoz már balkáni rögvaló. Kimerevedett ez a kelet-európai pillanat bennem, mint sok hasonló helyzet, amikor az életünkben a keleti és az európai egymás mellé simul, és él velünk, itt Magyarországon.
Fiait (mint a mesében) külföldre küldte, taníttatta, nyelveket, jó modort és alkudozási képességeket adott a kezükbe.
A bioteches fiúk apja is Ukrajnából hozott be először fitneszgépeket, és így keveredett egy amerikai márka közelébe, amit aztán meg is vett. Fiait (mint a mesében) külföldre küldte, taníttatta, nyelveket, jó modort és alkudozási képességeket adott a kezükbe, aztán rájuk bízta a családi céget. A harmincas éveik elején járó Bálint és Balázs most szárnyal, tervez, és közösen órát vesz a Kärtner Strassén, természetesen lealkudva. Olyan emberek, akikben egyszerre van jelen az erő és a lágyság, és úgy tűnik, még azt is tudják, melyiket mikor érdemes használni. Érdemesek arra, hogy másodszor is a magyar Forbes címlapjára kerüljenek, különösen miután felvásárolták legnagyobb konkurensüket, többcsatornás terjeszkedést mutattak be európai és nemzetközi piacokon, és 2020-ban is növekedtek.
A fivéreké nem az egyetlen családi vállalkozás a lapban, most írunk először a Schiller Autóról. Kevés olyan céget találni itthon, ahol nemhogy a második, de már a harmadik generáció dolgozik vezetőként a cégben, és készül fel a vállalat átvételére. Bátorságból náluk sincs hiány, ennek jele új sokmárkás óriásközpontjuk Budapest határában, a Váci út végén, vagy akár az is, hogy Schiller Márk névjegyén az álljon: schtratéga.
Ha nem is klasszikus Forbes-listát, de legalább gyűjtést 2021 első számában is hozunk. Először is itt van G. Tóth Ilda anyaga a menő budapesti magángimnáziumokról, amikből sokkal több van, mint elsőre gondolnád. Aztán Bánlaki D. Stella gyűjtése a budapesti delikáteszekről, és meg fogsz lepődni, hogy lesz hely, ami hozzád is közel van, de még csak nem is tudtál róla.
2021-re készítettünk valami újat, a Forbes testvérkiadójával (ha egy cégnek lehet leányvállalata, akkor testvére is lehet, amennyiben azonosak a tulajdonosai, nem?). A Lelkes 2021 egy heti naptár, amiben ahogy haladsz előre az évben, megállít majd egy-egy önismereti gondolat és egy hozzá kapcsolódó illusztráció. A lényeget persze te teszed bele, ha megajándékozod magadat napi, heti, havi tudatossággal. Úgy lelkesnek is hatékonyabb lenni.
A magyar jazz krémjében nincs zenész, aki ne fordult volna már meg az aranykoszorús mester hangszerüzletében. A 80-as évek elején még maszekként kezdte a Kiss József utcában, később a Távol-Kelettől Amerikáig végigjárta a világmárkákat, és elkészítette Magyarország egyetlen kézműves aranyfuvoláját. Ha ma reggel egy japán vagy egy német gyártó e-mailt kap tőle, nem egy ismeretlen kelet-európai lebeg a szeme előtt. Pontosan tudják, ki az a Csider Károly.
Sikeresen zajlott a Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság „Felzárkózási Együttműködések Támogatása” elnevezésű kiemelt projektje által szervezett „Közös társadalmi felelősség: esélyteremtő utak” című online nemzetközi konferencia
Ami másnak elemi csapás volt, az az online nyelvoktató szoftvert fejlesztő és a távoktatást segítő Xeropan csapatának újabb megerősítés. Mile Ferenc és AlGharawi Attila éppen 2020-ban tudtak megugrani, friss tőkével, új fejlesztéssel törnek globális pozícióra.