Miközben tavaly, a pandémia első időszakában a szállítmányozási piac is nagyon komoly nehézségekkel nézett szembe, a DSV egész történetének legjobb eredményét könyvelhette el 2020-ban, idén pedig a várakozások szerint még ezen is javítani tudnak. Ez természetesen nagyon szép eredmény, ám a DSV-nél nem számít kiugrónak, hiszen a vállalat elképesztő ütemben növekedett az elmúlt években, ahogy arról Péchy Tamás, a DSV Hungária Szállítmányozási Kft. ügyvezető igazgatója is beszámol.
„Az utóbbi néhány évben az általam vezetett közúti szállítmányozási divízió közel 100 százalékos növekedésen ment keresztül, a tíz évvel ezelőttihez képest pedig nagyjából hétszeresére nőttek a bevételeink. Ez organikus növekedés volt, ezen a területen ugyanis nem történtek komolyabb akvizíciók. Ha az egész céget a felvásárlásokkal együtt nézzük, akkor több mint tízszeres növekedésről beszélhetünk. Az akkori 20. helyről 2022-re várhatóan az első helyre is léphetünk a piacon.”
EGYSÉG ÉS ÖNÁLLÓSÁG
Az 1976-ban tíz kis, független, családi irányítás alatt álló fuvarozási cég összeolvadásából De Sammensluttede Vognmænd (Egyesült Fuvarozók) néven létrejött vállalat tehát mára a nemzetközi logisztikai piac egyik meghatározó szereplője. A DSV történetének első bő évtizede az organikus növekedésről szólt, majd megtörtént az első akvizíció, amelyet aztán több tucat felvásárlás követett. A jelenleg három divízióra, a közúti szállítmányozásra koncentráló DSV Road mellett a szerződéses logisztika területén aktív DSV Solutions, valamint légi és tengeri szállítmányozást bonyolító DSV Air & Sea-re tagozódó vállalat kezdetben csak közúti szállítmányozással foglalkozott. Sokáig ez a terület adta a bevételek túlnyomó részét.
„Később a másik két divízió is növekedésnek indult, majd az elmúlt években az Air & Sea kilőtt, és ma már innen származik a legtöbb bevétel. Ez persze így természetes, hiszen a cég globálissá növekedett, a világ pedig nagyobb, mint Európa. E területen voltak a legnagyobb fejlődési lehetőségek, így itt történt a legtöbb akvizíció is” – fejti ki Martin Hvilsom, a DSV Air & Sea Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Mégis, mi lehet a titka ennek az elképesztő ütemű fejlődésnek? A magyar leányvállalatok vezetői szerint az, hogy a DSV egyszerre tud globális multinacionális vállalatként, illetve a helyi adottságokhoz, partnerekhez maximálisan alkalmazkodó cégként működni. „Rugalmas multiként szoktunk magunkra hivatkozni, és ez nem csak egy szlogen. A három divízió keretében működő helyi cégek óriási önállóságot élveznek, saját menedzsmenttel és költségvetéssel. Kiterjedt döntési jogokkal rendelkeznek, maguk alakítják a helyi vállalati kultúrát. Más multiknál ennél sokkal központosítottabb a struktúra” – magyarázza Péchy Tamás
DÖNTÉS ÉS FELELŐSSÉG
A helyi sajátosságok mellett azonban minden DSV leányvállalatra jellemző a lapos, minél kevesebb hierarchikus lépcsőből álló vállalati struktúra. „Alapelvünk, hogy a felelősség mindig ugyanazon a szinten van, ahol a döntési jog. Mindenkinek megvan az a területe, ahol döntéseket hozhat, amelyekért felelősséget is vállal. Ez az alapelv más konkurens globális vállalatokkal ellentétben a DSV leányvállalatoknál a gyakorlatban is megvalósul – mondja el Darvasi Árpád, a DSV Solutions Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – Nálunk a lokális felelősség helyi hatáskörrel is jár, mely gyakorlat gyors döntéseket eredményez és hatékony alkalmazkodást tesz lehetővé.” A szervezetben csak a produktív pozíciók maradhatnak életben. A szervezet lapos struktúrája lehetővé teszi azt is, hogy a vállalat versenyképes árakon kínálja a szolgáltatásait. „Más cégeknél sokan egyfajta szürkezónában dolgoznak, nem tudják, miben teljesítenek kiemelkedően, és miben kéne még esetleg fejlődniük – teszi hozzá Martin Hvilsom. – Nálunk a jó és a fejlesztendő területek tekintetében is teljes a transzparencia, mindenki pontosan tudja, munkájával hogyan járul hozzá a cég eredményességéhez. A jó teljesítmény mind anyagi, mind erkölcsi tekintetben elismerést kap.”
Ennek hatására a munkatársak valóban elkötelezettek a vállalat céljai iránt. „Egy kis cégnél a vezetők fejből tudják a bevételeket és a kiadásokat. Ez a DSV-nél ma is így van, a kollégák a saját területük legfontosabb számaival mindig tisztában vannak, és nagy hangsúlyt fektetünk az átláthatóságra” – mondja Péchy Tamás, aki szerint mindezt az ügyfeleik is érezhetik. „Az, hogy a kollégák elköteleződnek a feladataik mellett, a szolgáltatás jó minőségében, a problémák gyors megoldásában is meglátszik.” Ugyanennek a lapos, a döntési jogokat a felelősségekhez rendelő struktúrának köszönhető az is, hogy a cégnél valóban rugalmasan tudnak reagálni a változó körülményekre, szolgáltatásaikat pedig az igényekhez tudják igazítani. „A DSV-nél, ha van egy jó ötlet, akkor azt megvalósítjuk, nem kell hosszú köröket futni a céges bürokrácia útvesztőiben – jelenti ki Martin Hvilsom. – A legtöbb nagy globális szállítmányozási cégnél szigorú nemzetközi előírások vannak, és ’dobozos’ megoldásokat használnak. Ha ebbe nem férsz bele, akkor nem tehetnek semmit. A DSV-nél mi alkalmazkodunk az ügyfélhez, és nem ő hozzánk. Rugalmasak tudunk lenni a megrendelés, a számlázás, a csomagfelvételi idő és minden más tekintetben is.” Közben a cég élvezi a multinacionális működésben rejlő előnyöket. „A legújabb akvizícióval már 90 országban vagyunk jelen világszerte, és bárki, bárhol lép kapcsolatba a DSV-vel, tudja, hogy egy anyagilag stabil, megbízható, az etikai irányelveket minden körülmények között betartó vállalattal szerződik” – mondja Péchy Tamás. A nagyság, a tőkeerő és a rugalmasság találkozásából pedig olyan megoldások születnek, mint például tavaly, a járvány miatt akadozó távol-keleti szállítmányozási csatornák kiváltására chartergépekkel létrehozott légihíd, illetve saját tehervonatok indítása Kínába, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat ügyfelei a lehető legkevesebb fennakadást érzékeljenek saját üzletmenetükben. A nagyság előnye az is, hogy a cégnek minden iparágban vannak ügyfelei, és ennek megfelelően az adott terület igényeit ismerő szakértői is. „Azt sem szabad elfelejteni, hogy mi az év minden napján azonos minőségű szolgáltatást tudunk nyújtani, legyen éppen karácsony vagy a nyári szabadságolások ideje – ez azért egy kisebb cégnél nem mindig van így” – hívja fel a figyelmet az ügyvezető igazgató.
ÚJ AJTÓK NYÍLNAK MEG
A DSV az elmúlt években számos nagy akvizíciót hajtott végre. Épphogy lezárták a Panalpina integrációját, már egy másik van előkészítés alatt, így a vállalat munkatársai a szállítmányozás mellett joggal nevezhetőek az akvizíció szakértőinek is. „Amikor egy vállalatot megveszünk, alapvetően két dologra koncentrálunk, az ügyfelekre és a munkavállalókra – fűzi hozzá Péchy Tamás. – Tapasztalataink alapján az ügyfelek csak elhanyagolható változásokat érzékelhetnek a folyamat során. Az alkalmazottak pedig átláthatóságra, nyílt kommunikációra számíthatnak tőlünk. Fontos, hogy mindenki tisztában lehessen azzal, milyen döntések születtek, mi várható.” Bár egy ilyen helyzetben érthetően nagy a bizonytalanság a felvásárolt cég alkalmazottai körében, a DSV struktúrájába való integrálódás egyben lehetőség is az új kollégák számára. „Mindenkit szeretettel fogadunk, és minden munkatársat meg akarunk tartani – szögezi le Martin Hvilsom. – Sokat tanulunk egymástól, a legjobb módszereket átvesszük. Jól mutatja az ilyen folyamatok sikerességét, hogy a korábbi felvásárlásokkal érkezett kollégák közül nagyon sokan máig velünk vannak. Új lökést kapott a karrierjük és a menedzsmentben dolgoznak.” Az iparághoz képest alacsony fluktuáció jellemző a cégre, sokan még gyakornokként kezdtek náluk, és azóta is ott dolgoznak. Nem ritka, hogy valaki tíz évnél is hosszabb ideje van a vállalatnál. „Magam is egy másik cégtől érkeztem, és tapasztalatból mondhatom, a saját döntések meghozatalának lehetősége óriási szabadságot, rengeteg energiát és motivációt ad – fűzi hozzá Darvasi Árpád, aki szerint a továbbiakban is sok felvásárlásra, egyesülésre kell számítani a logisztikai piacon, mert az iparág világszinten még nagyon fragmentált. – Ezért is érdemes egy olyan stabil, nagy lehetőségekkel rendelkező cég ügyfelének lenni, mint a DSV.” Martin Hvilsom is egyetért azzal, hogy a DSV továbbra is növekedési pályán fog maradni. „Az elmúlt időszak is megmutatta, milyen fontos az általunk képviselt rugalmasság. Megváltozott a piac, de mi is változni tudtunk vele, és megtaláltuk a legjobb új megoldásokat a régi problémákra. A 21. századi követelményeknek maximálisan megfelelő irodánkat az ergonómiai szabályok figyelembevételével rendeztük be. Az ideális munkakörnyezet megteremtése mellett kiemelt figyelmet fordítunk munkavállalóink jól létére.”