Azért lehettünk szimpatikusak, mert kicsik voltunk (már nem azok)

Ha valaki filmet szeretne forgatni egy jelenkori magyar kereskedőcsalád evolúciójáról, ők lehetnének a tökéletes alanyok. A szülők a szocializmus maszekvilágában, ruhakereskedéssel kezdték, németül már felnőttként tanultak meg. Majd hollywoodi forgatókönyv­írókat megszégyenítő véletlenek során kerültek egy másik iparágba, ahol nemcsak helytálltak, de az előzőnél sokkal nagyobb biznisz alapjait fektették le. A fiúk ehhez képest már az iskolában repitollal bizniszeltek, londoni egyetemeken szocializálódtak, és alapvető, hogy több nyelven is meg tudnak szólalni.
„Ma már nincs rossz toll” – állapítja meg a cég­alapító az interjú közepén, amikor épp az évek óta szolgáló tollam a téma. „Látszik, hogy visszavonultál” – hangzik a válasz az idősebb fiától. Bukor Dániel és testvére, Bukor Péter három éve vették át a cég irányítását, és tudnának mesélni a rossz tollakról.

Az első Mustang
Budapesten, a Károly körút és a Király utca sarkán, ahol ma egy bankfiók működik, állt egy ruhabolt. Az 1985-ben nyílt BF Divatáru Kereskedés családi vállalkozás volt: a feleség gmk-ja gyártotta a ruhákat, bőrruhákat, cipőket, férje pedig csinálta, amit egy vérbeli kereskedő: eladta őket. Kereste a lehetőségeket, és meg is találta, ő hozta be elsőként az országba a legendás német Mustang farmereket.

Jól ment az üzlet, és ezen a rendszerváltás sem módosított, még új boltot is nyitottak a Margit körúton. Aztán jött egy lehetőség, amit tényleg kitalálni sem lehetne, ha nem a 90-es évek Magyarországán járnánk. Az történt, hogy a gmk könyvelését ekkoriban egy nyomdaipari vállalat igazgatónője végezte másodállásban, és megkereste őket, hogy privatizálják együtt a céget. Az ötlet megtetszett a Bukor házaspárnak, és ugyan az igazgatónő meggondolta magát, de ők – ha már a cég létrejött – belevágtak.

A Pirex Papír Kft.-t 1991-ben jegyzeték be. A nevet Ferenc felesége, Edit találta ki, és a családi legendáriumban is kétféle teória keringett arról, hogy honnan származik. Az egyik szerint – mivel akkoriban mindent valamilyen impexnek hívtak – a név az import-exportra utal. A másik a papír, az írószer és a rex szóból származtatta – mint a családtagok számára kiderült, ez a verzió a helyes. Mire nem jó egy Forbes-cikk.

Az alapítók lépésről lépésre haladtak. Ferenc elkezdett németül tanulni, szakipari vásárokra járt feleségével, igyekeztek beletanulni a szakmába. Új boltot is nyitottak a fővárosban, a Paulay Ede utcában, majd idővel a ruhabutikokat is átalakították. Egy ideig párhuzamosan foglalkoztak a divattal és a papír-írószerrel. Előbbi jövedelmezőbb volt, de valamiért mégis úgy érezték, a papír-írószereké a jövő.

„Ugyanúgy, mint a legtöbb induló vállalkozás, foglalkoztunk mindennel” – mondja Ferenc. Nagyker is voltak, kiszolgáltak vállalatokat, és cégképviseletet is elláttak, hozzájuk tartozott többek között a német Stabilo, az Uhu, a Du­rable, a svéd Esselte és az olasz Lecce márka is. „Hány ezer ilyen tollat raktam össze!” – sóhajt fel az idősebb fiú a Lecce szó hallatán. Dániel édesapja történeteit hallgatva ritkán szól közbe, de az mindig elég vicces.

Később közösen kezdenek nosztalgiázni. Kiderül, hogy a fiúk még bőven általános iskolába jártak, és a nyári szünet alatt a raktárban segítettek be, tollakat szereltek össze, vagy csomagoltak. Volt, hogy az egyik gyógyszergyár például kék-szürke tollakat kért tőlük, akkor a fiúk ilyen színű alsó- és felsőrészeket csavaroztak össze. De a kis Dani nemcsak a raktárban volt hasznos munkaerő, kereskedői erényeket is megcsillogtatott már az általánosban is. Szülei minta­darabokkal, többek között zongoramintájú tollakkal, különböző radírokkal tértek haza a külföldi szakipari vásárokról. Az ajándékok elég menőnek bizonyultak az osztálytársak körében, így aztán gond nélkül értékesíteni tudta őket a másodlagos piacon, közkeletű nevén az iskolai folyosókon.

Családi cégek egymás közt
Nyilván nem utóbbiból gazdagodtak meg, szóval joggal merül föl az emberben a kérdés, hogy mit tudtak ők, miért lettek jobbak, nagyobbak, mint az ekkoriban induló sok száz hasonló vállalkozás. Ha ki kellene emelni az első komoly mérföldkövet, valószínűleg az lenne, hogy sikerült megállapodniuk a Stabilo vezetésével, akiktől bevallásuk szerint rengeteget tanultak. Évente többször konferenciákra jártak, prezentációkat néztek át a különböző országokról, és megértették a nemzetközi piac gondolkozásmódját.