Markáns változás: beütött az infláció, a jegybank hirtelen szigorú lett, a kormány viszont vadul szórni akarja a pénzt a választás előtt. Negyedéves makrogazdasági összefoglaló.
Mozgalmas negyedéven vagyunk túl, markáns fordulatot vett a fiskális és a monetáris politika is. A kormány választási üzemmódba kapcsolt, és ezerrel költekezni akar, a jegybank viszont tíz év után hirtelen hátraarcot vett az extrém lazaságból, és szigorít. A piaci szereplők pedig maguk között azt találgatják, hogy mindez egy jól kitalált és egyeztetett forgatókönyv szerint zajlik-e, vagy tényleg komoly feszkó van a Pénzügyminisztérium (PM) és a Magyar Nemzeti Bank (MNB), vagy ha úgy tetszik, Varga Mihály és Matolcsy György között.
A 2021-es GDP-bővülésre vonatkozó várakozás változása 2020. december: 4,2% 2021. március: 5,4% 2021. június: 7,4%
NEM ÚJDONSÁG, HOGY A DIGITÁLISAN ÉRETTEBB VÁLLALATOK JOBBAN TELJESÍTENEK. A KPMG évente végez világszintű felső vezetői felmérést, és ebből évről évre az látszik, hogy a digitális transzformációban élen járó cégek CEOinak körében legalább kétszer annyian gondolják azt, hogy vállalatuk kiemelkedően jól teljesít ügyfélélmény, működési hatékonyság, az új termékek piaci bevezetésének ideje és az ügyfelek bizalma tekintetében, mint a digitálisan kevésbé érett vállalatok vezetői.
A digitális érettség valóban óriási versenyelőnyt jelent. Éppen ezért fájdalmas a felmérésnek az a tanulsága, hogy az érett és a lemaradó cégek közötti olló egyre szélesebbre nyílik, hiszen a jobban digitalizált vállalatok többet is költenek a további fejlesztésekre, mint leszakadó társaik. De a digitalizáció pont az az út, amin fel lehet zárkózni, és olykor az utolsókból lesznek az elsők.
A vállalatoknak folyamatosan fejlődniük és tanulniuk kell, nyitottnak kell lenni az új technológiákra, és bátran kell merni ezeket ajánlani is az ügyfeleiknek. Még ennél is fontosabb azonban, hogy a digitális transzformációt, a vállalatok digitális képét holisztikusan, az üzleti stratégiára, a folyamatokra, a szervezetre és persze a technológiára is rálátva kezeljük. A zsákutcák elkerüléséhez nemcsak az eszközök ismeretére van szükség, hanem elsősorban a megfelelő szemlélet és értő környezet kialakítására.
25 éve, vállalatirányítási rendszerekkel foglalkozó tanácsadóként lettem a KPMG csapatának tagja, és a kezdetektől abban hittem, hogy az üzleti és a technológiai területek minél szorosabb együttműködése a versenyképesség növelésének kulcsa. Mostanra, mint a KPMG üzleti és technológiai tanácsadásának vezetője, elmondhatom, hogy megvalósult az, amit célomnak tekintettem. Connected Enterprise elnevezésű átfogó módszertanunk az üzleti stratégiától a technológiai megvalósításig segít a vállalatoknak felmérni saját helyzetüket, majd meghatározni a célokat, illetve az oda vezető út lépcsőfokait, amelyeken keresztül el lehet jutni odáig. A legfontosabb, hogy a fejekben minden a helyére kerüljön, az eszközöket ezután már könnyebb hozzárendelni a feladathoz.
A mi csapatunk a KPMG-nél ebben a felgyorsult, egyre jobban digitalizálódó és egyre zajosabb világban is segít megtalálni azokat a technológiai megoldásokat, amelyek valós üzleti előnyöket jelentenek, hozzájárulnak az ügyfélkör és az eredményesség növeléséhez. Figyelni kell a buktatókra is, például a különböző típusú kibertámadások egyre nagyobb veszélyeket jelentenek. Kritikussá válik az adatmenedzsment a vállalatok életében, el kell dönteni, hogy mit lehet és mit akarunk kezdeni az óriási begyűjtött adatmennyiséggel, és milyen további adatokat lenne még érdemes felhasználni üzleti sikereink érdekében.
Nehéz előre jeleznünk, hogy a felgyorsult digitalizáció milyen irányba fog haladni. Azt mindenesetre látjuk, hogy a vállalatoknak sokkal gyorsabban, rugalmasabban kell reagálniuk a piac rezdüléseire. Közben viszont – és ezt az egyensúlyt nehéz megtalálni – szükség van valamilyen vízióra, egy célra, amely felé halad a hajó, és figyelni kell arra is, hogy ettől az iránytól csak a szükséges mértékig térjünk el, menedzselve a diszrupciók okozta kihívásokat.
Kórász Tamás partner,
a KPMG üzleti és technológiai tanácsadási részlegének vezetője
Negyed évszázada élvezi az ügyfelek töretlen bizalmát a Friedrich Wilhelm Raiffeisen. A Raiffeisen Bank privátbanki üzletága a mai napig meghatározó szerepet játszik a piac fejlődésében, alapvető sztenderdeket fektettek le, komplex termékpalettát építettek, mindenki előtt jártak. 1996 ótarengeteg tapasztalat gyűlt össze, erről Bálint Attila üzletágvezetővel beszélgettünk.
Pénztermelő képesség, tartalom, profizmus, közösségimédia-jelenlét. Idén, nyolcadszor is ezt a négy fő szempontot tartottuk szem előtt a legértékesebb magyar celebek listájának elkészítésekor. Ami nem változott: a top 20-ba még mindig leginkább csak azok tudnak bekerülni, akik állandóan a vezető tévécsatornák képernyőjén vannak főműsoridőben. Ami változott: médiagazda-, hirdetői és tartalomfogyasztói szemmel is észre kell már venni azokat a self-made online sztárokat, akik a jól ismert Facebook–Instagram–Youtube-háromszögből és a TikTokról törekednek a mainstream felé. Noha a négy fő szempont mindegyike többségüknél még nem érvényesül, a kevés kivételt 2021-ben radarra vettük.