S.K. skandináv
Új irodájukban a skandináv vonalat követték: két és fél méteres ajtók, rengeteg üvegfelület, növények és faasztalok. „A gipszkarton falakon kívül mindent magunk találtunk ki, s. k. (saját kezűleg – a szerk.).” Ugyan volt, hogy a konkrét kivitelezésben is részt vettek, Zsolt leginkább a dizájnon dolgozott, asztalát is ő tervezte. Beletrafáltak, 2021-ben az RSM megnyerte az év irodája címet nagyvállalati kategóriában.
Sokakat megijesztett, így bekerült a főnök irodájába
Sörcsap, masszázsszoba, fagyigép és Star Wars tárgyaló – az RSM Hungary irodájában egy felnőtt Disneylandben érzi magát az ember. A Kalocsai Zsolt irányította adótanácsadó és pénzügyi szolgáltató cég új székházában a 150 dolgozónál és a bérszámfejtési csomagoknál csak egy dologból van több: vitorlás kegytárgyakból.
A folytatáshoz vedd meg
a Forbes magazin aktuális számát!
Ha már megvetted, csak jelentkezz be!
Ajánlott cikkek
Szerző: Kump Edina
„Akkor ti is Kínából rendelitek a cuccokat, hogy több legyen rajta a profit, majd itthon rányomjátok a logótokat, és eladjátok zöld alternatívaként?” – kérdezte az ingatlanos, miután elmondtuk, milyen termékeket árulunk a webshopban, aminek éppen új raktárt kerestünk. Annyira ledöbbentem ezen a csípőből jövő feltételezésen, hogy hirtelen válaszolni sem tudtam. A férjem – aki egyben a munkatársam is – magyarázta el türelmesen, hogy biztosan vannak, akik így csinálják, nekünk viszont tényleg fontos, hogy a lehető legkörnyezettudatosabb alternatívákat tudjuk nyújtani. És ebbe nem fér bele, hogy a nagyobb profit érdekében brutálisan növeljük egy, akár amúgy helyben is elérhető termék ökológiai lábnyomát a messzi szállítás miatt, majd még azzal is tetszelegjünk, hogy mekkora zöldek vagyunk, hát hurrá, mentsük meg együtt a bolygót.
Van webshop, ahol a szivacs termékleírásában leírják, hogy a szivacs anyaga poliuretán (műanyag), a mellette lévő képen pedig a „100% növényi alapanyagokból” felirat látható.
Azóta eltelt pár év, és sajnos azt látom, hogy a greenwashing csak egyre erősödik. A greenwashing, vagyis a zöldre festés lényege, hogy a cégek álzöld tevékenységekkel, félrevezető reklámokkal és egyéb, a fogyasztót megtévesztő marketingstratégiákkal környezettudatosnak tüntetik fel működésüket, termékeiket. A népszerűség és a nyereség érdekében úgy tesznek, mintha fontos lenne számukra a környezetvédelem, és megtévesztik vásárlóikat.
Fogyasztóként nincs egyszerű dolgunk, ha vásárlás előtt szeretnénk körültekintően dönteni. Vannak azonban olyan sarokpontok, amelyeket ha figyelembe veszünk, könnyebben ismerhetjük fel, hogy zöldre festéssel vagy valóban környezetbarát termékkel állunk-e szemben.
Az egyik legelterjedtebb álzöldítés, amikor félrevezető feliratokat, állításokat használ egy cég. Az uniós Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat 2020 őszén 344 termék és szolgáltatás fenntarthatóságra vonatkozó reklámállításait ellenőrizte: a vizsgált reklámok 37 százaléka alkalmazott félreérthető állításokat. A hétköznapi vásárló az aktuális környezetbarát hívószavakkal találkozhat leggyakrabban: zero waste, organikus, természetes, öko, bio, újrahasznosítható, biológiailag lebomló, de toplistás a fenntartható és a környezetbarát szavak alátámasztás nélküli használata is.
A kedvenc példám a mosogatószivacs, aminek a csomagolásán úgy szerepel a natural felirat, mintha hivatalos ökocímke lenne, de az organic szó is szépen ki van emelve, a rövid tájékoztatóban pedig arról olvashatunk, hogy a szivacs természetes alapanyagú. Van webshop, ahol a szivacs termékleírásában leírják, hogy a szivacs anyaga poliuretán (műanyag), a mellette lévő képen pedig a „100% növényi alapanyagokból” felirat látható. Nos, a műanyag előállításához szükséges kőolaj valamikor régen valóban növényi alapanyag volt: a dinók korában. Ugye érezzük, hogy ez roppant távol áll a növényi alapanyag vagy épp a természetes szavak jogos használatától?
A félrevezető feliratok és a túlzó reklámok mellett gyakran futhatunk bele irreleváns állításokba is. Például teljesen lényegtelen feltüntetni egy terméken, hogy CFC-mentes, ha ezt az anyagot elvileg amúgy sem tartalmazhatja semmilyen termék, hiszen mintegy húsz éve betiltották a használatát.
Sokszor találkozhatunk olyan greenwashinggal is, amikor egy alapvetően rettenetesen környezetszennyező vállalat elkezd környezetvédelmi eseményeket, szervezeteket támogatni úgy, hogy közben káros tevékenységének mérséklésével esze ágában sincs foglalkozni. Az egyik legnagyobb műanyagszennyezőként ismert óriáscég például több tízmillió forinttal támogatta azt a civil programot, amely a hazai folyók műanyag- és egyéb hulladékoktól való megtisztítását tűzte ki célul, miközben a vállalat maga hatalmas kapacitásokat fordított arra, hogy megfékezzen olyan környezetvédelmi előrelépéseket, mint a betétdíjas rendszerek újbóli bevezetése.
Tudatos vásárlóként sokszor nehéz lehet eldöntenünk, hogy melyek a valóban környezetbarát termékek. Tájékozódjunk, ne elégedjünk meg félinformációkkal, keressük az ökocímkéket és a megbízható szakértők véleményét, de mindenekelőtt: járjunk nyitott szemmel!
A szerző okleveles környezetkutató, hulladékcsökkentési szakértő, a Hulladékmentes.hu alapító-tulajdonosa és szakmai vezetője.
Meg nem mondod róla, hogy újrahasznosított
A nagymama csipketerítőjéből menyasszonyi ruha, óceáni hulladékból fürdőruha, elnyűtt bőrkabátból divatos táska, a viharkárokból megmentett fából ékszer, jógamatracból és kávészsákból papucs. Bemutatunk öt alkotót, akik az up- és recycling jegyében, a fast fashionnel szembemenve időtálló ruhákat és kiegészítőket készítenek. Merthogy a divat alapvetően nagyon környezetterhelő iparág, de odafigyeléssel igenis lehet transzparensen, az ökológiai lábnyomunk minimalizálásával is ténykedni benne. Manapság egyre több dizájner választja ezt a missziót, és sokan közülük már szezonális kollekcióra sem pazarolják az erőforrásokat, mert nem szeretnék, hogy a raktárban álljanak a ruhák és a divattárgyak. Sőt még a gyártás során keletkező hulladékot is újrahasznosítják.
Andyourstories
Már illatgyertyából is választhatunk ökotudatosan, hogy az üvegtől a kanócig minden fenntartható forrásból származzon. Tokaji Márti és German Juraj az Andyourstories szójagyertyákkal a valóságukból akart kiszakadni – mára alig tudják tartani a lépést vegán gyertyát követelő követőtáborukkal.
Összezárva önmagunkkal
Miután a koronavírus térdre kényszerítette a vendéglátást, és bezáratta a szállodákat, mára új műfajt teremtett a turisztikában: számos hotel kedvezményes csomagot kínál a kötelező karantén idejére, öt–nyolc napra vagy akár két hétre, egyetlen szállodai szobában. Így jár az, aki manapság üzleti útra vagy épp családlátogatóba utazna Indonéziába, Szingapúrba vagy Ausztráliába – és ez csak három azon országok közül, ahol szigorú hotelkarantén vár az érkezőkre.