Sörcsap, masszázsszoba, fagyigép és Star Wars tárgyaló – az RSM Hungary irodájában egy felnőtt Disneylandben érzi magát az ember. A Kalocsai Zsolt irányította adótanácsadó és pénzügyi szolgáltató cég új székházában a 150 dolgozónál és a bérszámfejtési csomagoknál csak egy dologból van több: vitorlás kegytárgyakból.
XIII. kerület: A cég korábban elszórt részlegeit szerették volna egy épületben egységesíteni. Google térképre rakták a kollégák lakhelyét, és összenézték, mi lenne a legideálisabb helyszín. A Váci út környékén maradtak, a Balance Hall irodaház 2300 négyzetméteres negyedik emeletét 2020 elején foglalták el. „Szeretem, hogy nem egy toronyházas környezetben vagyunk. Inspiráló, hogy kinézek, és rálátok a régi XIII. kerület új épületekkel teli gyári részére.”
S.K. skandináv Új irodájukban a skandináv vonalat követték: két és fél méteres ajtók, rengeteg üvegfelület, növények és faasztalok. „A gipszkarton falakon kívül mindent magunk találtunk ki, s. k. (saját kezűleg – a szerk.).” Ugyan volt, hogy a konkrét kivitelezésben is részt vettek, Zsolt leginkább a dizájnon dolgozott, asztalát is ő tervezte. Beletrafáltak, 2021-ben az RSM megnyerte az év irodája címet nagyvállalati kategóriában.
Víz, víz, víz: Zsolt (barátainak csak Kacsa) Veszprémben született, és hamar elcsábította a közeli Balaton. Az épület tele van vitorlás képekkel, a legnagyobb épp a főnök háta mögött. A fotó a tavalyi Kékszalag vitorlásversenyen, a badacsonyi szőlőhegyek előtt készült, ekkor még nem volt biztos a győzelem. Zsolt ötlete volt, hogy három részre szedjék a képet, és legyenek rajta piros részletek is. 2020-ban csapatuk megnyerte a Kékszalagot, a cél idén a címvédés.
Mire ez a lapszámunk megjelenik, a Föld tartalékai kimerültek volna, ha az egész világ úgy élne, mint mi. Magyarországon ugyanis idén június 8-ára esett a túlfogyasztás napja. A WWF Léptem appjával a szerkesztőségben kiszámoltuk az ökolábnyomunkat, és kiderült, hogy még mindig sok húst eszünk, sokat autózunk, sok cipőt veszünk. Ács Gábor kollégánk pedig el sem merte árulni az eredményt, annyit repül. (Három fölött lett neki.)
Fekete Emese: 2,06
Szelektíven gyűjtöm a szemetet (nem voltak rá kíváncsiak), nyolc éve tisztított csapvizet iszom, és ha engedik, akkor az éttermekben sem ásványvizet rendelek, tizenkét éves kisautómban nincs összesen hatvan ezer kilométer sem. A telefonomat és számítógépemet csak akkor cserélem, ha már menthetetlenül lestrapáltam őket. Az eredmény mégis lesújtó: kevesebb kávé, müzli, hal, új cipő és óvatosabb vízhasználat biztosan segítene, mint ahogy úgy tűnik az is, ha teljesen átállnék a tömegközlekedésre, ahogy azt a járvány előtt egyébként (majdnem) tettem.
Galavits Patrik: 1,69
Nem eszem húst és tejtermékeket, nagyon ritkán ülök autóba, ruhára sem költök gyakran. Ellenben a lakásban itt-ott mindig feltűnik egy műanyag flakon, és repülni is szoktam – utóbbi alaposan megdobta az ökocipőméretemet. Bizonyos feltételekkel azonban le tudnék erről mondani. Legyen jobb minőségű és olcsóbb a vonatozás, illetve járjon akár plusz szabadság a hosszabb, de környezetkímélőbb utazással eltöltött időért.
Bánáti Anna: 1,61
Kevés olyan teszt van, ahol viszonylag jó helyen végzek, mégis nehéz neki örülni – a többiekhez hasonlóan én is jóval nagyobb ökolábon élek, mint kéne. Segített, hogy kevés húst és tejterméket eszem, hogy csak akkor vezetek, amikor nem nagyon van más opció, hogy nem szeretem a meleg lakást télen sem, és hogy nem szoktam vásárolgatni, mert alapelvem, hogy ne legyen több cucc a lakásomban, mint amennyivel beköltöztem. Megdobta viszont a pontszámot a futócipő-fogyasztásom, na, meg persze a repülés – ha nincs a járvány, valószínűleg ennél magasabb pontszám jött volna ki.
Kis Judit: 1,83
Évek óta tisztított csapvizet iszunk, főleg szárnyashúst eszem, és a különféle új kütyük egyáltalán nem hoznak lázba, ezeket csak akkor cserélem, ha már teljesen tönkrementek. Ami sajnos megnöveli a lábnyomomat, az a fűtés, és hogy az utóbbi években hozzászoktam az autózáshoz. Cserébe szegény autót nagyon ritkán mossuk, látszik is rajta. Bevallom, néha felülök a fast fashionnek, és becsúsznak később nem annyira kihasznált darabok, de van egy jó varrónőm, aki szuperül tudja ezt korrigálni.
Topolay Gábor: 1,59
Sok húst eszem, dohányzom, autót vezetek – ezek garantálnák a magas pontszámot. Ugyanakkor nagyjából sohasem veszek PET-palackot, és tériszonyos lévén messziről kerülöm a repülést, ami sokat javít az ökológiai lábnyomomon. De még így is – főleg, hogy környezettudatos embernek tartom magam – megdöbbentő, hogy 60 százalékkal többet használok el a bolygóból, mint amennyit elhasználhatnék egy szebb és jobb világban.
Melis Dóra: 1,71
Régebben egy szuszra benyomtam fél disznót, ma már jelentősen kevesebb húst (leginkább csirkét) eszem, a tejtermékeket pedig nagy ívben elkerülöm. (Na, jó, kivéve a tejfölt.) Ha tehetem, gyalogolok, vagy tömegközlekedéssel utazom, de hétvégén sajnos egyre többször használom az autót, és a repülős utak (retúr) sem javítják az ökológiai lábnyomom méretét. Az elektromos izék viszont egyáltalán nem érdekelnek, a telefonjaimat örököltem, és ruhákra is ritkán költök. De a légkondi most is megy.
Azt szokták mondani, azért jobb a Tátra szlovákiai oldalát választani, mert a lengyeleknél, aki csak teheti, egyszer egy évben elvonul a hegyekbe. Valójában talán a szlovákok sincsenek ezzel másképp, csak hát a lengyelek negyvenmillióan vannak, a szlovákok meg csak ötmillióan. Ráadásul több és magasabb hegycsúcs van a szlovák oldalon, és még a turistaútvonalak is hosszabbak. Ennek megfelelően Szlovákia felé vettük az irányt, hogy megnézzük, mire jutott egy szlovák házaspár és a világ legnagyobb német szállodalánca egy-egy századfordulós tátrai grand hotellel, alig pár hegycsúcsra egymástól.
Meghódította az okosórák piacát a Garmin. Míg a sportórák között régóta az övék a vezető szerep, mára a mindennapi használatra tervezett okosórák, illetve az okos-multisport órák mezőnyében is erősödött a szerepe, olyannyira, hogy jelenleg ezen a piacon is a második legnagyobb a részesedése. Nem véletlen, hiszen a márkalojalitást az egész Garmin-ökoszisztéma és számos tevékenységspecifikus applikáció támogatja. Selmeczi Dániel ügyvezetőnél jártunk a bemutatóteremben, ahol a Garmin jelenlegi piaci helyzetéről is beszélgettünk.
Rafał Brzoska öt éve még a csőd szélén állt. A lengyel csomagkirály ma viszont már ott van a milliárdosok listáján, miután arra fogadott, hogy az e-kereskedelem jövője nem a házhoz szállítás – derül ki az amerikai Forbes cikkéből.