„Akkor ti is Kínából rendelitek a cuccokat, hogy több legyen rajta a profit, majd itthon rányomjátok a logótokat, és eladjátok zöld alternatívaként?” – kérdezte az ingatlanos, miután elmondtuk, milyen termékeket árulunk a webshopban, aminek éppen új raktárt kerestünk. Annyira ledöbbentem ezen a csípőből jövő feltételezésen, hogy hirtelen válaszolni sem tudtam. A férjem – aki egyben a munkatársam is – magyarázta el türelmesen, hogy biztosan vannak, akik így csinálják, nekünk viszont tényleg fontos, hogy a lehető legkörnyezettudatosabb alternatívákat tudjuk nyújtani. És ebbe nem fér bele, hogy a nagyobb profit érdekében brutálisan növeljük egy, akár amúgy helyben is elérhető termék ökológiai lábnyomát a messzi szállítás miatt, majd még azzal is tetszelegjünk, hogy mekkora zöldek vagyunk, hát hurrá, mentsük meg együtt a bolygót.
Már illatgyertyából is választhatunk ökotudatosan, hogy az üvegtől a kanócig minden fenntartható forrásból származzon. Tokaji Márti és German Juraj az Andyourstories szójagyertyákkal a valóságukból akart kiszakadni – mára alig tudják tartani a lépést vegán gyertyát követelő követőtáborukkal.
„Le akartuk venni a valóságunkról a fókuszt” – mondja Tokaji Márti, az Andyourstories szójagyertya egyik megálmodója, miért vágott bele két és fél éve a gyertyakészítésbe párjával, a Felvidéken felnőtt, Magyarországra egyetemistaként került German Jurajjal, azaz Gyurival. Egy magánéleti krízis után valami örömtelit kerestek, és régi illatgyertya-rajongók lévén úgy döntöttek, hogy negyven négyzetméteres albérlet ide vagy oda, elkészítik maguknak a prémiumdarabokat olyan illattal, amilyennel ők akarják.
Azonban a paraffin, amiből a legtöbb illatgyertya készül, kőolajszármazék, az égetése káros lehet az egészségre, az előállítása pedig a környezetre is. Egy erről szóló tanulmány jött szembe Mártiékkal, és leesett neki, hogy körülöttük is éppen ilyen gyertyák pislákolnak. Szerencsére a cikk megoldást is mutatott. Ez lett a szójaviasz. A vegán szójaviasz ráadásul negyven fokon olvad, égési sérüléseket sem okoz.
A termékfejlesztés Márti reszortja: próbálja elkerülni a hétköznapi illatokat, ezért inkább hangulatok mentén fogalmazza meg őket. Így született meg a városi tavasz, az erdei séta, az esős nap, a forró cider vagy a toszkán bőr. Gyuri képzőművész végzettségét a grafikák készítésével kamatoztatja, és bár idegenkedik tőle, de fegyelmezetten vállalja a cég üzemeltetését is. A fenntarthatóság és a minimalizmus eleve tematizálta a cég működését: megfelelő minőségű viasz még nem kapható Magyarországon, ők Európán belülről rendelik komposztálható papírzsákokban, a kanóctól az illóolajig minden minősített forrásból kerül az üvegbe. A barna üvegcséket ötösével vissza lehet váltani a kijelölt viszonteladónál – bár aki kreatív, otthon is könnyen talál nekik új szerepet.
Márti és Gyuri meg akarják őrizni a termék kézműves jellegét, de tudják, hogy kétszemélyes hadseregük hamarosan kevés lesz. Már csak azért is, mert a szójagyertyapiac pezseg a konkurenciától.
Lakásműhelyük híre eljutott a Nanushkáig is, és a cég megkereste Mártiékat, hogy nyomtassák gyertyáikra a párizsi divathéten megrendezett divatbemutatója meghívóját. Ott Anna pedig az olvasást népszerűsítő jótékonysági kampányára állt össze Mártiékkal: a #olvass kollekcióból nyolc nap alatt 230 darabot adtak el, és a gyertyák árából ezer forint az Igazgyöngy Alapítványhoz került.
Bár az Andyourstories ma már üzlet is, nemcsak szenvedély, van olyan gyertyájuk is, amin csak bukni lehet, de márkaépítés szempontjából mégis fontos. Egy gyertya ára négyezer forinttól indul, ami a többszöröse a paraffingyertyákénak, de a kereslet így is gyakran túlnövi kettejük kapacitását, készleteik nagy része sokszor pillanatok alatt elfogy. „A karácsonyi dömpinget még nem tapasztaltuk meg teljes nagyságában, egyszerűen nem bírtuk”– mondja Márti.
Andyourstories Kft.
Alapítás éve: 2020. augusztus (előtte egyéni vállalkozásban működtették az üzletet) Tulajdonos: German Juraj Árbevétel (millió forint): 2020 13,1 Adózott eredmény (millió forint): 2020 7,8
Mire ez a lapszámunk megjelenik, a Föld tartalékai kimerültek volna, ha az egész világ úgy élne, mint mi. Magyarországon ugyanis idén június 8-ára esett a túlfogyasztás napja. A WWF Léptem appjával a szerkesztőségben kiszámoltuk az ökolábnyomunkat, és kiderült, hogy még mindig sok húst eszünk, sokat autózunk, sok cipőt veszünk. Ács Gábor kollégánk pedig el sem merte árulni az eredményt, annyit repül. (Három fölött lett neki.)
Motiváltabbak lettek a gyerekek, meglódult a tanárok kreativitása, így mindenki jobban érezte magát az amúgy elátkozott digitális oktatás alatt. Legalábbis azokban az iskolákban, ahol a pedagógusok bevezették a Hashtag.school videójátékokban megszokott, gamification jellegű digitális értékelési módszerét vagy a tananyagszerkesztő programját, amiben játékos feladatokat állíthattak össze a gyerekeknek.
Nagyon ritka, hogy egy üzlet bő száz éve szinte ugyanazon a helyen működjön. A Központi Antikváriummal pont ez a helyzet, 1891 óta a Múzeum körúton működik – a tulajdonosi kör többször változott, a hangulata viszont semmit: áthatja a történelem és a régiségek szeretete. A mai tulajnak nincs rá annyi ideje, mint szeretné, de az üzlet szakmai vezetése igazi fanatikusok kezében van.