Kelen Anna beleszületett a művészetek világába. Már kilencéves korában árveréseken segédkezett édesanyja, Virág Judit mellett, idén pedig végleg átvette tőle az aukciós kalapácsot. A családi galéria működése és az árverések száma a koronavírus miatt átalakul, és a reformokat már főként Anna irányítja.
Anna jól emlékszik arra a pillanatra, amikor rájött, hogy édesanyja ismert ember. Mire tizenkét éves lett, Virág Judit a hazai művészeti aukciók megkerülhetetlen szereplőjének számított (Virág Judit korábban a Forbes címlapján is szerepelt, portréját megírtuk: Forbes, 2016/04). Az eset, amikor Annának leesett, hogy édesanyja véleménye másoknak is fontos, nem is történhetett volna máshol, mint a műkedvelő család természetes közegében: egy galériában. A család a firenzei Uffiziben nézelődött, amikor két magyar művészettörténész odalépett hozzájuk. „Megszólították anyukámat, hogy tudna-e esetleg mesélni valamit a kiállításról. Nagyon imponáló pillanat volt.”
Virág Judit a Forbes címlapján
Anna olyan családban nőtt fel, ahol tényleg minden a művészetek körül forog. Édesanyja üzletasszony, műkereskedő, igazságügyi képszakértő és az egyik legismertebb magyar galéria társalapító-tulajdonosa. A Virág Judit Galériát férjével és alapítótársával, Törő Istvánnal vezetik. „Az ATV-t majd elviszem én” – nyit ránk váratlanul István Anna irodájában. Ő leginkább a háttérből irányítja a szálakat, de Judit is egyre hátrébb lép, hogy átadja helyét három lánya közül a legkisebbnek.
A közösségi finanszírozás legnépszerűbb platformja, a Kickstarter az utóbbi években a társasjáték-kedvelők találkozási pontja lett. A pártfogók a projektek támogatásáért egyedi jutalmakat kaphatnak, a kiadók pedig a pénzgyűjtés mellett még megjelenés előtt tesztelhetik játékuk sikerét. Nagy előny, hogy bárki, bárhonnan részt vehet egy kampányban – így magyar sikereknek sem vagyunk híján. Ezek közül gyűjtöttük ki a legnagyobb bevételt elérő, kiemelkedő társasjátékos projekteket.
A Mindclash-játékok Kiadó: Mindclash Games Év: 2015—2021 Bevétel: 147,5–426,5 millió forint A Mindclash Games a magyar Kickstarter-bajnok: hat projektjükkel már az egymilliárd forintos bevételt is elérték, a játékaik rendre kritikai sikert aratnak. Péter Viktor és csapata eredményeikkel a legismertebb és legsikeresebb magyar kiadó a nemzetközi társasjáték-közösségben.
Első nagy dobásuk a Trickerion (2015 és 2019, 251 millió forint) volt – a társasban a játékosok hatalomra vágyó illuzionistákat irányíthatnak. A mintegy 125 ezer társast összesítő online közösség, a BoardGameGeek toplistáján 130. helyezést elérő játék a Tökéletes trükk és a Houdini-filmek hangulatát idézi. A legnagyobb sikersztorijuk, az időutazás-mechanikájú Anachrony (2017 és 2020, 426,5 millió forint) szintén nem csak a bevételek terén kiemelkedő: a toplistán 44. helyen szerepel, és több rangos díjra is jelölték. A Cerebria (2018, 147,5 millió forint) után bemutatott új játékuk pedig még meg sem jelent, máris óriási siker: a Perserverance-ben (2021, 218,5 millió forint) hajótörést szenvedő túlélők egy dinoszauruszok lepte titokzatos szigetre kerülnek, a játékosok feladata az új világ felfedezése.
Kitchen Rush Kiadó: Artipia Games Év: 2017 Bevétel: 58,5 millió forint A görög Artipia Games igazi kampány-nagyágyú: 2014 óta tizennyolc projektet vitt sikerre. Ebből kettő magyar vonatkozású, a Kitchen Rush-sorozatot ugyanis a társasjáték-tervezők nemzetközi elitjébe tartozó, több Mindclash-játék dobozán is szereplő Turczi Dávid készítette. Nem ez az első eset, hogy a szabadúszó játékmester neve bukkan fel egy-egy közösségi finanszírozást kérő projektnél: hozzá köthető még két kiemelkedő kampány, a Dice Settlers és az Excavation Earth is.
Shadow Tactics Kiadó: Antler Games Év: 2021 Bevétel: 46,5 millió forint Az Antler Games még 2016-ban robbant be a Kickstarteren első játékával, a Saltlands-szel. Harmadik kampánya, a Shadow Tactics és a hozzá készülő Ronin kiegészítő a japán sógunok és szamurájok tematikáját követi, a játékosok öt nindzsa karaktert irányíthatnak a hatalom visszavételéért. A társas az azonos című, sikeres német videójáték alapján készült.
Prehistory Kiadó: A-Games Év: 2018 Bevétel: 37 millió forint Az A-Gamesnek sem ismeretlen a közösségi finanszírozás: összesen 82 millió forintot gyűjtött a társasai (Ave Roma, Sakura, Wombattle) megjelenéséhez. Legnépszerűbb kampánya, a Prehistory a késő kőkorszakba küldi vissza a játékosokat, akiknek a vadászó-gyűjtögető akciókkal a törzsük életben tartása a feladat. A kiadó idén megjelenő, Impression nevű társasa szintén hasonló sikernek ígérkezik.
Pencz Máté a Harvardon szerzett közgazdászdiplomával a zsebében alapított céget másodmagával Brazíliában. Övék volt a legnagyobb brazil online nyomda, Loft nevű ingatlanos cégük pedig az ország legsikeresebb startupja lett. Az alapító exkluzív interjút adott a Forbes.hu-nak, ebből közlünk részleteket.
A Fortély-sátor Alapítvány szétszerelhető szabadulószobák formájában viszi el a sikerélményt a hátrányos helyzetű fiataloknak. A nonprofit tevékenységet a céges csapatépítőkből fedezik, ötletük van elég a jövőre, csak forrás kellene még hozzá.
A hónap közepén startol a részben hazai rendezésű labdarúgó Európa-bajnokság, a részvétellel a magyar szövetség máris 9,25 millió eurót, 3,2 milliárd forintot kasszírozott. Összegyűjtöttük, hogy a részt vevő csapatok milyen díjazásban részesülnek, mennyit tehet zsebre a győztes. Ha az eredményt összevetjük a futballvilág pár referenciaösszegével, kiderül, hogy bagatell összegekkel dobálóznak a kontinenstornán.