A divattervező végzettségű Adél öt éve alapította a Delka bag márkát. Eleinte mindössze három fazont készített, de a táskák így is gyorsan berobbantak a köztudatba. Az eladások hamar beindultak, és beszállt az üzletbe Adél férje, Kiss Pál is, ő ma leginkább a gyártással és a kapcsolattartással foglalkozik. Négy hónap alatt kitermeltek annyi bevételt, hogy komplett kollekciókat tudtak készíteni. Egyre több üzletbe kerültek be, járták a nemzetközi dizájnvásárokat, és a nemzetközi sajtó is kezdte felkapni őket.
„Négy év után azt láttuk, hogy rengeteg anyagunk felgyűlt, és egyre megterhelőbb lett, hogy folyton kollekciókban kellett gondolkoznunk” – mondja Adél. Közben a nagykereskedőknél konténerekben állnak a maradék anyagok, amik általában a kukában végzik. A pazarlás megihlette őket, és újragondolták a márkát. Itthon az elsők között indultak el a fenntartható divat irányába. Táskáik ma már kizárólag kidobásra ítélt anyagokból készülnek, az árak 19 ezer és 65 ezer forint közt mozognak.
Nincs két ugyanolyan termék, a színek és az anyagok az éppen aktuális maradékok szerint változnak. „Ez nyilván nehéz, mert minden darabot újra kell fotózni, és rengeteg munka van a webshoppal. Viszont jó a környezetnek” – mondja Adél. A vevők pedig imádják, hogy minden táska más. „Nagy a versengés – mondja Pali –, sokan szeretik, hogy lecsaphatnak egy konkrét táskára, és csak nekik lesz olyan.”
A koronavírus-járvány miatt a táskák iránti érdeklődés érezhetően alábbhagyott, de Adélék egyébként is gondolkodtak már olyan termékeken, amiket a vékonyabb pénztárcájú Delka-rajongók is megvehetnek. Nemrég megjelentek a kínálatukban a hasonló elven gyártott neszesszerek, majd jöttek a feliratos Delka pólók, zoknik és maszkok. Ezek biopamutból, etikus körülmények között készülnek Angliában, és papírcsomagolásban érkeznek a vásárlóhoz. A pandémiás időszakot maszkok eladásával vészelték át, és a pólók ebben az időszakban dupla annyi bevételt hoztak, mint a táskák.
Ma már egyre többen készítenek feliratos termékeket, de Adélék ebben is hamar kapcsoltak, és piaci előnyt kovácsolt a gyorsaságukból. „És köszönni ki fog?” „Az arcomra van írva minden.” „Az fasza!” Ilyen és hasonló hímzések kerülnek rá a ruhákra, és viszik is őket rendesen.
A forgalom nagy része a webshopból jön, de egyre több viszonteladójuk van már vidéken és Budapesten is. Több céges megrendelést is vállalnának, és mivel egyelőre mindketten egyéni vállalkozók, tervezik, hogy közös céget alapítanak.
„Telített a piac, és figyeljük a konkurenciát, mert másképp nem lehet az elsők között maradni. Időben kell kapcsolni, így szállhatunk ki győztesen” – mondja Adél. Megjelentek a TikTokon is, és egyre több ismert emberrel, együttműködnek például a színész Ónodi Adéllal, valamint az énekes Pásztor Annával és Lovasi Andrással is. Ott Anna kulturális menedzserrel pedig olvasásnépszerűsítő zoknikollekciót dobtak a piacra.
Kiss-Egedi Adél és Kiss Pál egyéni vállalkozók
Indulás éve:
2016
Árbevétel
(millió forint)
2018
13,9
2019
16,0
2020
24,0
Adózott eredmény
(millió forint)
2018
10,3
2019
10,8
2020
16,0