Pencz Máté a Harvardon szerzett közgazdászdiplomával a zsebében alapított céget másodmagával Brazíliában. Övék volt a legnagyobb brazil online nyomda, Loft nevű ingatlanos cégük pedig az ország legsikeresebb startupja lett. Az alapító exkluzív interjút adott a Forbes.hu-nak, ebből közlünk részleteket.
1988-ban egy kétéves, középszőke hajú kisfiú lépkedett édesanyja mellett a budapesti Havanna-lakótelep egyik zöldségese előtt. A kisfiú kedvencéért álltak be a meglehetősen hosszú sorba, de türelmesen vártak, igazi ünnep volt a fiúnak, ha egy kis kubai vagy ecuadori banánhoz jutottak – így emlékszik vissza bő harminc évvel később a legsikeresebb brazil startup társalapítója.
Pencz Máté (balra): „Nem sokat alszom, nagyon élem a cégeimet.” A São Paulóban született Florian Hagenbuch (jobbra) Frankfurtban ismerte meg Mátét.
Máté a nyomdai szolgáltatásokkal foglalkozó Printi és a húszezer lakásos adatbázissal rendelkező ingatlanportál, a Loft társalapítója. A Loftba eddig 800 millió dollárnyi tőkét vontak be, a legutóbbi körben csaknem hárommilliárd dolláros értékelés mellett kaptak finanszírozást. Közben ő és társa, Florian Hagenbuch viszik a Canaryt, Dél-Amerika legnagyobb, korai fázisú cégekbe fektető kockázatitőke-alapját is.
A startupvilágban ő az öltönyös arc, a bankárvilágban pedig a laza startupper. Ács Zoltán szinte mindig zakót visel, de 21. századi hozzáállással teszi.
Karrier Ács Zoltán nyolc évig volt a startupokat mentoráló, üzleti tehetséggondozással foglalkozó Design Terminál szakmai vezetője, ma az MKB Fintechlab innovációs vezetője. Az érdekli, hogy a vele dolgozó szervezetek hogyan működhetnének hatékonyabban és innovatívabban. Bár az elmúlt években a feladatai miatt határozottan eltolódott az érdeklődése a technológia irányába, egy másik szenvedélye az ellenkező irányba húzza. „Magánemberként kifejezetten analóg srác vagyok: nem szeretem az okosórákat, lemezjátszóm van, és kézi váltós autót vezetek.”
Stílus Zoli fiatalabb kora óta szinte mindig zakót visel, de rendszerint sportcipőt vesz fel hozzá – jelezve, hogy azért nem annyira formális ember. Szerinte a posztmodern korát éljük, amikor mindent lehet: ismer olyan huszonévest, aki öltönyben önazonos, és olyan ötvenest is, aki kapucnis pulcsiban az. Szerinte ma már nem csak az öltöny-nyakkendő jelentheti az eleganciát, de ő kifejezetten élvezi, ha kiöltözhet. „Engem kiröhögnek a barátaim, ha kirándulni megyünk: én vagyok az, aki szövetkabátban indul túrázni – meséli nevetve. – Olyan divatikonjaim vannak, mint Steve McQueen. Nagyon szeretem az általa képviselt klasszikus eleganciát, de nyilván nem öltöznék úgy, mint ő, hiszen azt meg kell bolondítani egy 21. századi hozzáállással.”
Feleségével a lakáshoz tartozó kis erkély az egyik kedvenc helyük
A letisztult, időtálló, klasszikus dolgok híve, sosem venne fel feliratos holmikat, szerinte a minőség mindent elmond, amit kell. Kiegészítőkből csak a legszükségesebbeket viseli: órát, jegygyűrűt és övet. Ruhatára vegyes: alapdarabokért fast fashion üzletbe is bemegy, cipőit előszeretettel vásárolja sportmárkáktól. Azért tervezői darabjai is vannak – ezekből szívesebben vásárolna gyakrabban, ha lenne rá lehetősége. „A férfiakat nem kényeztetik el a magyar tervezők” – indokolja, miért csak néhány Benus Danitól vásárolt ruha lóg a szekrényében.
Zoli nem osztja azt a véleményt, miszerint egy férfinak távolságot kell tartania a divattól, ha meg akarja őrizni mások előtt a komolyságát. „Sokat mozgok olyan közegben, ahol sokan azt hiszik, sérülhet a tekintélyük, ha kifejezetten divatosak. Ezzel én nem értek egyet: szerintem egy férfi pont attól válik igazán komollyá, ha a legutolsó részletig gondosan összerakja magát, majd a végén az egészet hanyagul elfelejti.”
Relax Minden reggel sportol, és minden este olvas – ez adja napjai keretét. Ha sport, akkor futás, tenisz és kondi. Ha könyvek, akkor angol nyelvű szakkönyvek, magyar nyelvű szépirodalom és társadalomtudományi kutatások. Ezenkívül a társaság és a közösségi élmények töltik fel igazán, ezért finoman fogalmazva sem volt elégedett az eltelt év szabadidős lehetőségeivel.
Ács Zoltán KEDVENCEI:1. Lemez: A feleségétől kapta ajándékba. Ez volt az első lemeze, azóta gyűjti őket. 2. Napszemüveg: Persol. Egy reptéren találta a biztonsági ellenőrzésnél. Hiába próbálta talált tárgyként odaadni a biztonsági őrnek, az állította, hogy a szemüveg Zolié. Ma már tényleg az övé. 3. Slusszkulcs: Egy 23 éves Saab boldog és büszke tulajdonosa, sohasem fogja eladni. 4. Teniszlabda: Minden reggel sportol, heti egyszer tenisszel indul a napja. 5. Whiskykő: Ritkán iszik alkoholt, de ha igen, akkor a minőség az első. Hogy a jó jó maradjon, jég helyett ezzel hűti. 6. Óra: Cartier Tank. A szögletes órákhoz vonzódik, ez a darab nagy álma volt, büszke rá, hogy a csuklóján viselheti.
Egy dobosnak mindig nehezebb a csajozás. A dobszerkó takarásában ül, még a nevét is kevesebben tudják, mint a frontemberét. Dorozsmai Péter a kivételek közé tartozik: olyan legendás együttesekben játszott, mint a Korál és az East, és a könnyű- és komolyzenei színtéren legalább ennyire ismerik Tom-Tom Stúdiójáról. A rendszerváltás előtt induló családi vállalkozás mára nemzetközi filmprodukciók kedvenc hangfelvevő helyévé is vált, és körülbelül mindenki ott rögzíti a lemezét, aki a magyar zenei életben csak számít, a Quimbytől Ákoson át Presser Gáborig. Mert Péter több mint hangmérnök.
A Fortély-sátor Alapítvány szétszerelhető szabadulószobák formájában viszi el a sikerélményt a hátrányos helyzetű fiataloknak. A nonprofit tevékenységet a céges csapatépítőkből fedezik, ötletük van elég a jövőre, csak forrás kellene még hozzá.