Pencz Máté a Harvardon szerzett közgazdászdiplomával a zsebében alapított céget másodmagával Brazíliában. Övék volt a legnagyobb brazil online nyomda, Loft nevű ingatlanos cégük pedig az ország legsikeresebb startupja lett. Az alapító exkluzív interjút adott a Forbes.hu-nak, ebből közlünk részleteket.
1988-ban egy kétéves, középszőke hajú kisfiú lépkedett édesanyja mellett a budapesti Havanna-lakótelep egyik zöldségese előtt. A kisfiú kedvencéért álltak be a meglehetősen hosszú sorba, de türelmesen vártak, igazi ünnep volt a fiúnak, ha egy kis kubai vagy ecuadori banánhoz jutottak – így emlékszik vissza bő harminc évvel később a legsikeresebb brazil startup társalapítója.
Pencz Máté (balra): „Nem sokat alszom, nagyon élem a cégeimet.” A São Paulóban született Florian Hagenbuch (jobbra) Frankfurtban ismerte meg Mátét.
Máté a nyomdai szolgáltatásokkal foglalkozó Printi és a húszezer lakásos adatbázissal rendelkező ingatlanportál, a Loft társalapítója. A Loftba eddig 800 millió dollárnyi tőkét vontak be, a legutóbbi körben csaknem hárommilliárd dolláros értékelés mellett kaptak finanszírozást. Közben ő és társa, Florian Hagenbuch viszik a Canaryt, Dél-Amerika legnagyobb, korai fázisú cégekbe fektető kockázatitőke-alapját is.
Dominikot energiát nem kímélve tanította, de volt, hogy megütötte társai előtt. Annát kislányként büszkévé tette, felnőttként inspirálta. Pétert és Jánost kemény munkára és kitartásra tanította. Egy másik Pétert hazahordott könyvekkel támogatta. Egy apa, egy anya és megint csak egy apa és egy anya történetei ezek a friss számból.
Lába, amit annyi magyar foglalt imába abban a különleges utolsó percben, amikor kijutott a magyar válogatott az Eb-re, édesapja jó hosszúra nyújtott lába is egyben.
Ha ehhez még hozzáteszem, hogy a magazin végén lévő Forbes Next melléklet címlaptémája a család jövője és a mesterséges megtermékenyítés magyarországi helyzete a többi orvosi csodáéval együtt (a petefészekszövet-hibernálás már elérhető!), akkor tényleg látszik, hogy ez egy családos szám lett. Nem annak készült, az lett.
Így külön passzentos, hogy Szoboszlai Dominik szerepel a címlapon. Története alapján úgy látszik, hogy lába, amit annyi magyar foglalt imába abban a különleges utolsó percben, amikor kijutott a magyar válogatott az Európa-bajnokságra, édesapja jó hosszúra nyújtott lába is egyben. A két férfi (kezdetben egy férfi és egy fiú) együtt küzdötte végig az elmúlt éveket, hogy Dominikot a világ élvonalába repítsék. Ő pedig repül, most már talán egyedül, és a röppálya ígéretes.
Rég volt ilyen reménysége a magyar focinak, mondják a szerkesztőségben a nem kis számban jelen lévő focidrukkerek (leginkább a fradistákat vonzzuk), és a számok tényleg magukért beszélnek. Meg aztán az is könnyen érthető, ha egy játékos értékét kilencmilliárd forintra becsülik. A nyomás óriási Dominikon, de lehet, hogy bírja, mert annál nagyobb nyomást, mint amit egy kisfiú érezhet az apjától, nehéz kifejteni.
Az, hogy a család számít, nem csak Dominik, mindenki érzi, tudja. Az, hogy a zsigereinkben vannak a felmenők traumái, egy viszonylag új tudományág, a transzgenerációs pszichológia vizsgálja és mutatja ki. A megközelítés legismertebb magyar képviselője Orvos-Tóth Noémi, akinek frissMesterAkadámia-kurzusa május végén jelent meg. Noémi ezúttal nem a családi kötődésekről, hanem a párkapcsolati játszmákról beszél, de egy idő után ezeknek is közük lesz egy családhoz.
Van olyan is, hogy egy tulajdonos és gyermeke úgy dönt, nem muszáj családon belül továbbvinni a céget, legyenek bármilyen vonzók is a vastag profitmarzsok. A Kulcs-Soft alapítója és fia is így tett, és boldogan bízzák a cégvezetést és a cég egy részét kívülről érkező menedzserre. Még egy családi ügy a friss lapban – igaz, másképp.
A közösségi finanszírozás legnépszerűbb platformja, a Kickstarter az utóbbi években a társasjáték-kedvelők találkozási pontja lett. A pártfogók a projektek támogatásáért egyedi jutalmakat kaphatnak, a kiadók pedig a pénzgyűjtés mellett még megjelenés előtt tesztelhetik játékuk sikerét. Nagy előny, hogy bárki, bárhonnan részt vehet egy kampányban – így magyar sikereknek sem vagyunk híján. Ezek közül gyűjtöttük ki a legnagyobb bevételt elérő, kiemelkedő társasjátékos projekteket.
A műanyag szennyezettség az egyik legsúlyosabb környezeti probléma, amiről egyre többet beszélünk itthon is. A PET palackok használatára kínál alternatívát a BWT Csoport (Best Water Technology), amelynek legfőbb törekvése, hogy a vízfogyasztást műanyagmentesen tudjuk megoldani a mindennapjainkban. A BWT nem csak vízkezelő termékeket kínál, hanem komplex koncepciót a fenntarthatóság jegyében. Erről beszélgettünk a magyarországi cég társ-ügyvezetőjével, Petró Verával.