A Magyar Telekom hálózatfejlesztésre fordítja a jegybanki finanszírozást
A Magyar Telekom egyik legfőbb célkitűzése, hogy segítse Magyarország digitális átalakulását, amihez elengedhetetlen a korszerű hálózati infrastruktúra és a minőségi szolgáltatás. Ezen célok megvalósításában jelentős mérföldkő volt a csatlakozás a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Növekedési Kötvényprogramjához (NKP), ami a megszokott banki hitelek mellett alternatív forrást biztosít a cég fejlesztési terveihez. A programmal kapcsolatos tapasztalatairól, az eddigi eredményekről és a vállalat terveiről kérdeztük Pandi Zoltánt, a Magyar Telekom befektetői kapcsolatokért felelős vezetőjét.
Miért döntöttek úgy, hogy részt vesznek a Növekedési Kötvényprogramban? Milyen előnyeit látták ennek más típusú forrásbevonáshoz képest?
A Társaság folyamatosan monitorozza a külső finanszírozási struktúráját, és ennek keretében döntött az NKP-ban való részvételéről annak érdekében, hogy diverzifikálja és javítsa a hitelportfóliójának lejárati szerkezetét. Emellett az is fontos volt, hogy az így kibocsátott kötvényeken keresztül forintalapú finanszírozáshoz jutottunk hozzá.
Mik voltak a tapasztalataik a programhoz való csatlakozás és a forrásbevonás gyakorlati oldalával kapcsolatban?
Egy hatékony, jól automatizálható CRM-rendszer nélkül már egyetlen cég sem működhet jól. A stratégia hiánya azonban nem optimális megoldásokhoz vezethet, a Salesforce globálisan piacvezető rendszere viszont tökéletes skálázhatóságot és rugalmasságot biztosít, ami a cégek és az ő ügyfeleik igényeit is folyamatosan ki tudja szolgálni.
A világon végigsöprő járvány első sokkja után hamar megjelentek az első olyan írások, melyek azt latolgatták, mennyire fogja átalakítani magán- és üzleti életünket a kialakult helyzet. Bükkösy Ádám, a Salesforce regionális értékesítési igazgatója szerint mostanra a változás mértéke már nem kérdés. „Korábban is volt egy digitális transzformációs trend, de ez most már nem egy lehetőség vagy választás, ha akarjuk, ha nem, ez van.” A cég felmérése szerint ügyfeleik 69 százaléka gondolja úgy, hogy gyökeresen megváltozott az, ahogy dolgozunk és ahogy az ügyfeleket kezeljük. De ugyanígy megváltoztak a vásárlási szokások, ezzel együtt az értékesítés, a marketing eszközei és csatornái is. „Mások az elvárások ügyfélszolgálat tekintetében is, egy vásárló elvárja, hogy valós időben kommunikáljanak vele, tudják, hogy ő kicsoda, mit vásárolt korábban, akár vissza is tudja küldeni azt a terméket, az új ajánlatokról pedig személyre szabott módon értesüljön” – mond egy jellemző példát Bükkösy Ádám.
KÉPBEN LENNI – 360 FOKBAN
Ezeket az igényeket pedig elavult, átgondolatlanul fejlesztett rendszerek nem tudják kiszolgálni. Az 1999-ben alapított, kezdetektől felhő alapú CRM-megoldásokat kínáló, ma már ezen a területen mind bevételben, mind funkcionalitásban világszinten piacvezető Salesforce rendszerének bevezetésével viszont bármilyen vállalat szinte azonnal megfelelhet ezeknek a kihívásoknak. „Az első lépés az kell legyen, hogy mindent tudjunk az ügyfélről, sok helyen a különböző szoftveres megoldások miatt úgynevezett adatsilók alakulnak ki, amelyek között nincs átjárás – magyarázza az értékesítési igazgató. – A Salesforce rendszerének alapját a 360 fokos, egységes ügyfélkép jelenti, tehát az ügyfelekről minden adat egy egységes adatbázisba kerül. Erre aztán igény szerint lehet ráépíteni bármilyen üzleti folyamatokat, legyen szó értékesítésautomatizálástól kezdve az ügyfélszolgálat-automatizáláson át a marketingautomatizálásig.”
Itt jönnek a képbe a Salesforce további előnyei. A világszerte 83 országban, több mint 200 ezer ügyfél által használt rendszerben számos „dobozos” megoldás létezik, amelyeket az ügyfelek igényei szerint folyamatosan fejlesztenek. Ezek szinte azonnal alkalmazhatóak is, és azonnal hatékonyabbá tudják tenni egy cég működését, de a rendszerben programozói tudás nélkül is létrehozható bármilyen üzleti folyamat. Mivel előfizetéses alapú, bármilyen részegységenként külön is használható, és később bővíthető rendszerről van szó, a Salesforce szoftvermegoldásai együtt tudnak nőni a céggel és a változó igényekkel.
MÉRHETŐ EREDMÉNYEK
„Azt kell megérteni, hogy a digitális transzformáció nem egy projekt, hanem egy soha véget nem érő folyamat. Sajnos a hazai cégeknél sok esetben nem is a pénz, hanem a stratégia hiányzik – fejti ki Bükkösy Ádám. – Sok ügyfél úgy jön át hozzánk, hogy egy-két éve bevezettek valamilyen területen valamit, de az már nem elég, kinőtték, nem úgy működik, ahogy kéne. Kétszer bevezetni egy új rendszert, az senkinek nem jó. Egységes architektúra és egységes CRM-stratégia kialakítása szükséges, mi ezt kínáljuk az ügyfeleinknek, és ezzel lesz a Salesforce egy valóban »jövőálló« megoldás.”
Nem csoda tehát, ha a Salesforce az elmúlt évek 25–30 százalékos növekedésével a leggyorsabban fejlődő top 10-es vállalati szoftvermegoldásokat szállító cég lett, ugyanis ügyfelei is gyors, mérhető növekedést érhetnek el a legfontosabb mutatókban. „Ami egy saját rendszer fejlesztésével évekbe telne, az velünk néhány hét alatt bevezethető, megtanulható. Egyre bővülő magyarországi értékesítői és partneri hálózatunk tagjai a stratégia kialakításától kezdve az implementáláson át a betanításig és a támogatásig mindenben segítenek – mondja el Bükkösy Ádám a várható előnyökről. – A legklasszikusabb esetben, az értékesítésautomatizálásnál szinte azonnal meg fog növekedni az érdeklődők száma, ezeket gyorsabban és hatékonyabban fogja kiszolgálni a cég, ez pedig szinte biztosan több megkötött üzletben fog a végén realizálódni – nem véletlen, hogy ügyfeleink 93 százaléka megújítja előfizetését minden évben.”
A startupvilágban ő az öltönyös arc, a bankárvilágban pedig a laza startupper. Ács Zoltán szinte mindig zakót visel, de 21. századi hozzáállással teszi.
Ez a nyár mostanáig biztosan nem olyan, mint a többi volt. Május végéig nem fürödtünk a Balatonban (ha csak nem vagyunk őrültek), hiába raktuk vízre a hajót, mert folyton esett az eső, és hideg volt, és nem terveztünk nagy nyaralásokat, mert mostanáig fogalmunk sem volt, hogyan alakul a járványhelyzet. Nem vettünk könnyű, igazi strandra való ponyvaregényeket sem, mert leginkább csak siettünk kifelé minden (könyves)boltból (már ha egyáltalán bementünk online böngészés helyett), és amúgy sem vagyunk abban a lendületes nyár elejei rozéfröccs- és vattacukor-hangulatban. De jó könyveket ettől még olvastunk.
A közösségi finanszírozás legnépszerűbb platformja, a Kickstarter az utóbbi években a társasjáték-kedvelők találkozási pontja lett. A pártfogók a projektek támogatásáért egyedi jutalmakat kaphatnak, a kiadók pedig a pénzgyűjtés mellett még megjelenés előtt tesztelhetik játékuk sikerét. Nagy előny, hogy bárki, bárhonnan részt vehet egy kampányban – így magyar sikereknek sem vagyunk híján. Ezek közül gyűjtöttük ki a legnagyobb bevételt elérő, kiemelkedő társasjátékos projekteket.