Tavaly több mint száz százalékos hozamot produkált, a májusi nagy beszakadást viszont kivédte az első Magyarországról kezelt kriptoalap. Szabó Dávidot, a CryptoPosition Investment Fund vezetőjét a lufipukkanás utáni piaci kilátásokról és az alap működéséről is kérdeztük.
A pünkösdi hétvégén újabb nagy zuhanással felezett le a csúcsához képest a két fő kriptodeviza. Dolgoztál vagy pihentél akkor? Előfordul, hogy melózni kell, amikor a piaci helyzet olyan. Ez a piac 24 órás és a hét minden napján van kereskedés, nem áll le egy pillanatra sem. De fontos az is, hogy aki ebben a szakmában dolgozik, ki tudjon kapcsolódni, arra senkinek a szervezete nincs felkészülve, hogy a hét minden napján éjjel-nappal működjön. A hosszú hétvége közepén, vasárnap este volt egy másodkörös leszúrás, akkor ott voltam, és hevesen vásároltam.
Mert korábban eladtál? Hagytunk korábban teret arra, hogy ha lesz nagy leszúrás, tudjunk vásárolni. Étert majdnem az alján, 1900 dolláros átlagáron veszegettem. A bitcoin sajnos nem ment harmincezer alá, ahol a vételeim voltak betéve, de emiatt nem vagyok most nagyon szomorú.
Ezek rövid távú pozíciók? Egyáltalán, mivel csinál pénzt, és hogyan kezel kockázatot a CryptoPosition Investment Fund? Azt gondoljuk, hogy a kriptó egy új eszközosztály, ezért vannak benne hosszabb távú long pozícióink. De könnyen ki tud alakulni benne nagy spekulációs buborék, ahogy már többször is láttuk. Most is ez történt az elmúlt hetekben-hónapokban, amit alapkezelőként nem hagyhattunk figyelmen kívül. Ezért olyan üzemmódba kapcsoltunk, amikor az elért hozam védelme nagyobb prioritás volt, mint hogy benne legyünk a további potenciális áremelkedésben.
Kiss-Egedi Adél a zsákbamacskaelv alapján készíti a táskáit: mivel a nagykereskedésektől beszerzett maradék anyagok mind különbözők, nincs két egyforma Delka bag. A vevők megőrülnek az egyedi darabokért.
A divattervező végzettségű Adél öt éve alapította a Delka bag márkát. Eleinte mindössze három fazont készített, de a táskák így is gyorsan berobbantak a köztudatba. Az eladások hamar beindultak, és beszállt az üzletbe Adél férje, Kiss Pál is, ő ma leginkább a gyártással és a kapcsolattartással foglalkozik. Négy hónap alatt kitermeltek annyi bevételt, hogy komplett kollekciókat tudtak készíteni. Egyre több üzletbe kerültek be, járták a nemzetközi dizájnvásárokat, és a nemzetközi sajtó is kezdte felkapni őket.
„Négy év után azt láttuk, hogy rengeteg anyagunk felgyűlt, és egyre megterhelőbb lett, hogy folyton kollekciókban kellett gondolkoznunk” – mondja Adél. Közben a nagykereskedőknél konténerekben állnak a maradék anyagok, amik általában a kukában végzik. A pazarlás megihlette őket, és újragondolták a márkát. Itthon az elsők között indultak el a fenntartható divat irányába. Táskáik ma már kizárólag kidobásra ítélt anyagokból készülnek, az árak 19 ezer és 65 ezer forint közt mozognak. Nincs két ugyanolyan termék, a színek és az anyagok az éppen aktuális maradékok szerint változnak. „Ez nyilván nehéz, mert minden darabot újra kell fotózni, és rengeteg munka van a webshoppal. Viszont jó a környezetnek” – mondja Adél. A vevők pedig imádják, hogy minden táska más. „Nagy a versengés – mondja Pali –, sokan szeretik, hogy lecsaphatnak egy konkrét táskára, és csak nekik lesz olyan.”
A koronavírus-járvány miatt a táskák iránti érdeklődés érezhetően alábbhagyott, de Adélék egyébként is gondolkodtak már olyan termékeken, amiket a vékonyabb pénztárcájú Delka-rajongók is megvehetnek. Nemrég megjelentek a kínálatukban a hasonló elven gyártott neszesszerek, majd jöttek a feliratos Delka pólók, zoknik és maszkok. Ezek biopamutból, etikus körülmények között készülnek Angliában, és papírcsomagolásban érkeznek a vásárlóhoz. A pandémiás időszakot maszkok eladásával vészelték át, és a pólók ebben az időszakban dupla annyi bevételt hoztak, mint a táskák. Ma már egyre többen készítenek feliratos termékeket, de Adélék ebben is hamar kapcsoltak, és piaci előnyt kovácsolt a gyorsaságukból. „És köszönni ki fog?” „Az arcomra van írva minden.” „Az fasza!” Ilyen és hasonló hímzések kerülnek rá a ruhákra, és viszik is őket rendesen.
A forgalom nagy része a webshopból jön, de egyre több viszonteladójuk van már vidéken és Budapesten is. Több céges megrendelést is vállalnának, és mivel egyelőre mindketten egyéni vállalkozók, tervezik, hogy közös céget alapítanak.
„Telített a piac, és figyeljük a konkurenciát, mert másképp nem lehet az elsők között maradni. Időben kell kapcsolni, így szállhatunk ki győztesen” – mondja Adél. Megjelentek a TikTokon is, és egyre több ismert emberrel, együttműködnek például a színész Ónodi Adéllal, valamint az énekes Pásztor Annával és Lovasi Andrással is. Ott Anna kulturális menedzserrel pedig olvasásnépszerűsítő zoknikollekciót dobtak a piacra.
Kiss-Egedi Adél és Kiss Pál egyéni vállalkozók Indulás éve: 2016 Árbevétel (millió forint) 2018 13,9 2019 16,0 2020 24,0 Adózott eredmény (millió forint) 2018 10,3 2019 10,8 2020 16,0
Kilőtte a magyar válogatottat az Európa-bajnokságra, a legértékesebb magyar labdarúgóvá vált, itthon sztár, de már a nemzetközi futballvilágban is rég vágyott magasságokban jegyzik. Pedig csak az van benne – igaz, extra adagban –, amit egy potenciális világklasszis élsportolóról gondolunk: tehetség, győzni akarás és őrült elszántság. No, meg elképesztő munka, katonai fegyelemmel viselt kiképzés, és egy apa, aki nem hagyja, hogy elengedje az álmát. Szoboszlai Dominik a sikerekre éhes magyar foci legnagyobb aktuális reménysége, még csak húszéves, az út elején jár, sok fontos dátumot akar még a testére varratni.
A startupvilágban ő az öltönyös arc, a bankárvilágban pedig a laza startupper. Ács Zoltán szinte mindig zakót visel, de 21. századi hozzáállással teszi.
Ez a nyár mostanáig biztosan nem olyan, mint a többi volt. Május végéig nem fürödtünk a Balatonban (ha csak nem vagyunk őrültek), hiába raktuk vízre a hajót, mert folyton esett az eső, és hideg volt, és nem terveztünk nagy nyaralásokat, mert mostanáig fogalmunk sem volt, hogyan alakul a járványhelyzet. Nem vettünk könnyű, igazi strandra való ponyvaregényeket sem, mert leginkább csak siettünk kifelé minden (könyves)boltból (már ha egyáltalán bementünk online böngészés helyett), és amúgy sem vagyunk abban a lendületes nyár elejei rozéfröccs- és vattacukor-hangulatban. De jó könyveket ettől még olvastunk.