Tavaly több mint száz százalékos hozamot produkált, a májusi nagy beszakadást viszont kivédte az első Magyarországról kezelt kriptoalap. Szabó Dávidot, a CryptoPosition Investment Fund vezetőjét a lufipukkanás utáni piaci kilátásokról és az alap működéséről is kérdeztük.
A pünkösdi hétvégén újabb nagy zuhanással felezett le a csúcsához képest a két fő kriptodeviza. Dolgoztál vagy pihentél akkor? Előfordul, hogy melózni kell, amikor a piaci helyzet olyan. Ez a piac 24 órás és a hét minden napján van kereskedés, nem áll le egy pillanatra sem. De fontos az is, hogy aki ebben a szakmában dolgozik, ki tudjon kapcsolódni, arra senkinek a szervezete nincs felkészülve, hogy a hét minden napján éjjel-nappal működjön. A hosszú hétvége közepén, vasárnap este volt egy másodkörös leszúrás, akkor ott voltam, és hevesen vásároltam.
Mert korábban eladtál? Hagytunk korábban teret arra, hogy ha lesz nagy leszúrás, tudjunk vásárolni. Étert majdnem az alján, 1900 dolláros átlagáron veszegettem. A bitcoin sajnos nem ment harmincezer alá, ahol a vételeim voltak betéve, de emiatt nem vagyok most nagyon szomorú.
Ezek rövid távú pozíciók? Egyáltalán, mivel csinál pénzt, és hogyan kezel kockázatot a CryptoPosition Investment Fund? Azt gondoljuk, hogy a kriptó egy új eszközosztály, ezért vannak benne hosszabb távú long pozícióink. De könnyen ki tud alakulni benne nagy spekulációs buborék, ahogy már többször is láttuk. Most is ez történt az elmúlt hetekben-hónapokban, amit alapkezelőként nem hagyhattunk figyelmen kívül. Ezért olyan üzemmódba kapcsoltunk, amikor az elért hozam védelme nagyobb prioritás volt, mint hogy benne legyünk a további potenciális áremelkedésben.
Egy hatékony, jól automatizálható CRM-rendszer nélkül már egyetlen cég sem működhet jól. A stratégia hiánya azonban nem optimális megoldásokhoz vezethet, a Salesforce globálisan piacvezető rendszere viszont tökéletes skálázhatóságot és rugalmasságot biztosít, ami a cégek és az ő ügyfeleik igényeit is folyamatosan ki tudja szolgálni.
A világon végigsöprő járvány első sokkja után hamar megjelentek az első olyan írások, melyek azt latolgatták, mennyire fogja átalakítani magán- és üzleti életünket a kialakult helyzet. Bükkösy Ádám, a Salesforce regionális értékesítési igazgatója szerint mostanra a változás mértéke már nem kérdés. „Korábban is volt egy digitális transzformációs trend, de ez most már nem egy lehetőség vagy választás, ha akarjuk, ha nem, ez van.” A cég felmérése szerint ügyfeleik 69 százaléka gondolja úgy, hogy gyökeresen megváltozott az, ahogy dolgozunk és ahogy az ügyfeleket kezeljük. De ugyanígy megváltoztak a vásárlási szokások, ezzel együtt az értékesítés, a marketing eszközei és csatornái is. „Mások az elvárások ügyfélszolgálat tekintetében is, egy vásárló elvárja, hogy valós időben kommunikáljanak vele, tudják, hogy ő kicsoda, mit vásárolt korábban, akár vissza is tudja küldeni azt a terméket, az új ajánlatokról pedig személyre szabott módon értesüljön” – mond egy jellemző példát Bükkösy Ádám.
KÉPBEN LENNI – 360 FOKBAN
Ezeket az igényeket pedig elavult, átgondolatlanul fejlesztett rendszerek nem tudják kiszolgálni. Az 1999-ben alapított, kezdetektől felhő alapú CRM-megoldásokat kínáló, ma már ezen a területen mind bevételben, mind funkcionalitásban világszinten piacvezető Salesforce rendszerének bevezetésével viszont bármilyen vállalat szinte azonnal megfelelhet ezeknek a kihívásoknak. „Az első lépés az kell legyen, hogy mindent tudjunk az ügyfélről, sok helyen a különböző szoftveres megoldások miatt úgynevezett adatsilók alakulnak ki, amelyek között nincs átjárás – magyarázza az értékesítési igazgató. – A Salesforce rendszerének alapját a 360 fokos, egységes ügyfélkép jelenti, tehát az ügyfelekről minden adat egy egységes adatbázisba kerül. Erre aztán igény szerint lehet ráépíteni bármilyen üzleti folyamatokat, legyen szó értékesítésautomatizálástól kezdve az ügyfélszolgálat-automatizáláson át a marketingautomatizálásig.”
Itt jönnek a képbe a Salesforce további előnyei. A világszerte 83 országban, több mint 200 ezer ügyfél által használt rendszerben számos „dobozos” megoldás létezik, amelyeket az ügyfelek igényei szerint folyamatosan fejlesztenek. Ezek szinte azonnal alkalmazhatóak is, és azonnal hatékonyabbá tudják tenni egy cég működését, de a rendszerben programozói tudás nélkül is létrehozható bármilyen üzleti folyamat. Mivel előfizetéses alapú, bármilyen részegységenként külön is használható, és később bővíthető rendszerről van szó, a Salesforce szoftvermegoldásai együtt tudnak nőni a céggel és a változó igényekkel.
MÉRHETŐ EREDMÉNYEK
„Azt kell megérteni, hogy a digitális transzformáció nem egy projekt, hanem egy soha véget nem érő folyamat. Sajnos a hazai cégeknél sok esetben nem is a pénz, hanem a stratégia hiányzik – fejti ki Bükkösy Ádám. – Sok ügyfél úgy jön át hozzánk, hogy egy-két éve bevezettek valamilyen területen valamit, de az már nem elég, kinőtték, nem úgy működik, ahogy kéne. Kétszer bevezetni egy új rendszert, az senkinek nem jó. Egységes architektúra és egységes CRM-stratégia kialakítása szükséges, mi ezt kínáljuk az ügyfeleinknek, és ezzel lesz a Salesforce egy valóban »jövőálló« megoldás.”
Nem csoda tehát, ha a Salesforce az elmúlt évek 25–30 százalékos növekedésével a leggyorsabban fejlődő top 10-es vállalati szoftvermegoldásokat szállító cég lett, ugyanis ügyfelei is gyors, mérhető növekedést érhetnek el a legfontosabb mutatókban. „Ami egy saját rendszer fejlesztésével évekbe telne, az velünk néhány hét alatt bevezethető, megtanulható. Egyre bővülő magyarországi értékesítői és partneri hálózatunk tagjai a stratégia kialakításától kezdve az implementáláson át a betanításig és a támogatásig mindenben segítenek – mondja el Bükkösy Ádám a várható előnyökről. – A legklasszikusabb esetben, az értékesítésautomatizálásnál szinte azonnal meg fog növekedni az érdeklődők száma, ezeket gyorsabban és hatékonyabban fogja kiszolgálni a cég, ez pedig szinte biztosan több megkötött üzletben fog a végén realizálódni – nem véletlen, hogy ügyfeleink 93 százaléka megújítja előfizetését minden évben.”
Az elmúlt években robbanásszerűen növekedett a vasúti áruszállítás Európa és Kína között, ennek eredményeképpen pedig egyes csomópontokon akár 3-4 napig is állnak a határon a tehervonatok. Az európai és a transzázsiai vasúti vonal eltérésének kezelése – megnövekedett áruforgalom esetén főleg – nagy kihívás, erre Magyarországon Záhonynál van lehetőség. Az ottani átrakó terminálból aztán egyenes út vezet egészen Madridig – hazánk tehát ideális útvonal és belépési pont az e-kereskedelmi áruk Európába szállításához. Kapacitásai viszont messze nincsenek kihasználva.
A számítógépem szerint 45 százalék az eső esélye, a telefonom többnyire napos időt jósol, és képeket mutogat arról, hogy milyen jó lehet a szél miatt nyolc foknak érződő tizenkét fokban narancslevet inni a medence mellett. Közben egy másik időjárási widget tornyosuló viharfelhőkkel riogat. Ahogy a vicc szerint csak az tudja a pontos időt, akinek egynél nincs több órája, az időjárás is ilyen információ. Mivel megázni senki sem szeret, megpróbáltuk kideríteni, mikor lesz olyan az idő, amilyet a meteorológia jósol.
Egyáltalán nem kell nagy kert, hogy segítsük a madarak és rovarok életét, egy néhány négyzetméteres erkélyen is sokat tehetünk értük. A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) segítségével megmutatjuk, hogyan.