Különleges éven vannak túl a világ milliárdosai, és nem csak a járvány miatt. Volt itt minden a kriptopiaci újjáéledéstől a tőzsdei részvényralin át a busásan nyereséges tőzsdére lépésekig. Az ultragazdagok száma elképesztő gyorsan gyarapodott, az amerikai Forbes páratlanul sok, 2755 milliárdost talált világszerte. Vagyonuk összesen 86 százalékkal nőtt, nyolcbillió dollárról 13,1 billióra, átlagos vagyonuk 4,7 milliárd dollár. A legtöbben még mindig az Egyesült Államokból vannak, 724-en, de Kína is zárkózik fel: már 698 dollármilliárdost ad a világnak. Az élbolyban kivétel nélkül mindenki gazdagabb lett.
Fordította: Topolay Gábor
1. Jeff Bezos (57) 177 milliárd dollár • USA Az Amazon 2021 végén távozni készülő vezérigazgatója 64 milliárd dollárral gazdagodott tavaly. Zsinórban negyedik éve vezeti a listát, igaz, a részvényárfolyamok miatt januárban rövid időre a második helyre szorult.
Miután rájött, hogy a horgolás nem egyenlő a nagyi terítőjével, kitanult egy különleges technikát, és belevitte finoman feminista énjét. Farkasvölgyi Orsi ma abból él, amiből mindig szeretett volna: reggel felkel és alkot, az utóbbi időben horgolt hősnőket tervezett.
Coco Chanel, Malala Juszafzai, Frida Kahlo, Jane Austen, Maya Angelou – nem tipikus játékbabák, de aki meglátja őket a Manuska horgolt verziójában, szinte biztosan félredobja a legdrágább Barbie-t is. Egy kicsit ez is volt Farkasvölgyi Orsi célja, amikor pár évvel ezelőtt nagy tetteket véghez vivő nők alakját kezdte meghorgolni. „Szerettem volna, ha játék közben a kislányom is hall ezekről az emberekről, akik a nőkért, sokszor az elnyomott nőkért különösen sokat tettek” – mondja Orsi, bevallottan feminista korszakot nyitva ezzel a munkásságában.
Sokáig csak ábrándozott arról, hogy az alkotás a munkája is lehet. Dolgozott az Odeon moziban, később a Budapest Filmnél, és bár férje mindig mondta, hogy „neked ezt kellene csinálnod”, csak második gyerekük után mert vállalkozást építeni arra, amit igazán szeret. Addigra túl volt a felismerésen, hogy horgolni nem csak a nagyi terítője stílusában lehet, hatosával rendelte a külföldi szakirodalmat, rátalált a japán amigurumira (a horgolt játékfigurák technikája), és minden online fellelhető angol nyelvű horgolási tudást magára szedett.
„Hanuska inspirálta az egészet” – utal ma már kilencéves kislányára, akinek kissé megvariált beceneve a márkanevet is ihlette. „Mintha sugározta volna magából az ötleteket” – mondja a kezdetekről, amikor kész babákat és rém cuki állatokat horgolt és adott el az Etsyn. Csipkés szárnyú denevérei ma is nagyon mennek, de mivel a sorozatgyártást unja, és azt élvezi, ha a nulláról felépíthet egy figurát, átállt a mintatervezésre. Évek óta mindenből egy darabot horgol meg – ez bő egy hét az alapötlettől, a rajzoláson, tervezésen, horgoláson, lebontáson és újrahorgoláson át a finomításig és véglegesítésig –, miközben dokumentálja és fotózza a lépéseket. A kész mintát és az instrukciókat adja el 99 százalékban külföldi vevőinek, darabjukat hat-hét dollárért – Amerikába, Európába, de olyan messzi és meglepő helyekre is, mint Ghána vagy Ecuador.
„Nehéz kitűnni, mert sokan kézműveskednek, nekem az Instagram hozta meg az áttörést úgy öt éve – mondja Orsi, ma 32 ezer követővel. – Pénzt nem fektettem bele, de utánajártam, sok hasznos, ingyenes anyagot találtam a neten, és sikerült közösséget építenem.” Az inspiráló női vonalra egy angol könyvkiadó is felfigyelt, így Crochet Little Heroes címmel pár hete meg is jelent Orsi könyve az említett hősnőkkel és pár hős férfival – például Mahatma Gandhi vagy Abraham Lincoln figurájával – kiegészülve, életük rövid sztorijával és az Orsi által tervezett babák mintájával.
Most újabb könyvön dolgozik, ezúttal egy magyar kiadóval, és már azon is túltette magát, hogy az általa horgolt és Angliába küldött kész babái – vélhetően a covid miatti postai káoszban – szőrén-szálán eltűntek. A hősnőkből így prototípusa is alig maradt, de másfajta babái százszámra akadnak odahaza, és annak külön örül, hogy gyerekei ágyában ma is nagyobb arányban vannak az ő babái, mint a Tesco-plüssök.
Farkasvölgyi Orsolya egyéni vállalkozó
Indulás: 2015 Befektetett összeg: kb. 500 ezer forint
Árbevétel (millió forint): 2020 5,3
Adózott eredmény (millió forint): 2020 4,6 Forrás: cégközlés
A zalai dombokon pusztán átkocsikázni is léleknyugtató élmény. Forgalom alig, virágzó természet, sűrű erdők és kanyarok bőséggel, és az út végén a mesés nevű Bázakerettye, a horvát és a szlovén határ előtti egyik utolsó község. Csatlós Csilla executive coach (és másfél éve a település polgármestere) a kiégés megelőzésének és kezelésének nagy szakértője. Tizenöt évnyi felsővezetői tapasztalattal, egyebek mellett a Maternity Magánkórház ügyvezetői állását maga mögött hagyva nyugodtan, koncentráltan ül velem szemben az általa vezetett hotel folyamatosan sterilizált levegőjű éttermében, mellette hordozható ketrecben egy megmentett mókuscsecsemő három lábbal és háromóránkénti etetési igénnyel. Mire átbeszéljük a kiégés tüneteit és kezelését, Turbó is kiszipkázza a tápszert az etetőfecskendőből, és békésen alszik Csilla tenyerében.
Nem volt mire költeni, a járvány csúcsra emelte a megtakarításokat, de mára az oltás sokaknak elhozta a kiszabadulást, fellélegzést, könnyű optimistának lenni a szép tavaszban. A befektetési helyzetkép azonban sokkal árnyaltabb ennél, nagyrészt azért, mert a kiszabadulást, fellélegzést világszerte rég beárazták a piacok. Aki mert, az elmúlt évben kimondottan nagyot nyert, az eddig komoly emelkedést okozó tényezők némelyike azonban halványulni látszik. Öt pontba sűrítettük a legaktuálisabb kisbefektetői kérdéseket-válaszokat, hogy könnyebb legyen eldönteni, érdemes-e – figyelembe véve az egyéni kockázatvállalási hajlandóságot is – túllépni a szuper hozamot kínáló magyar lakossági állampapírokon.
Két konzervgyár, két szakmai befektető, egy jövőkép, egy tőkebefektető partner: ez a jó recept egy tradicionális iparág attraktív jövőképéhez? Erről beszélgettünk Medveczky Péterrel, Mihályi Botonddal és Katona Bencével.
Az első magyar autópálya melletti első étterem 1975-ben nyílt meg, azóta több átalakítás és költözés után ma kávézó, önkiszolgáló és drive kombójaként próbálja túlélni a járványt. A Szakály család harmadik vendéglátós generációja éppolyan szigorúan és strukturáltan viszi a bizniszt, mint ahogy az édesapa, aki először tervezte, majd vezette, aztán meg is vette a helyet.