Különleges éven vannak túl a világ milliárdosai, és nem csak a járvány miatt. Volt itt minden a kriptopiaci újjáéledéstől a tőzsdei részvényralin át a busásan nyereséges tőzsdére lépésekig. Az ultragazdagok száma elképesztő gyorsan gyarapodott, az amerikai Forbes páratlanul sok, 2755 milliárdost talált világszerte. Vagyonuk összesen 86 százalékkal nőtt, nyolcbillió dollárról 13,1 billióra, átlagos vagyonuk 4,7 milliárd dollár. A legtöbben még mindig az Egyesült Államokból vannak, 724-en, de Kína is zárkózik fel: már 698 dollármilliárdost ad a világnak. Az élbolyban kivétel nélkül mindenki gazdagabb lett.
Fordította: Topolay Gábor
1. Jeff Bezos (57) 177 milliárd dollár • USA Az Amazon 2021 végén távozni készülő vezérigazgatója 64 milliárd dollárral gazdagodott tavaly. Zsinórban negyedik éve vezeti a listát, igaz, a részvényárfolyamok miatt januárban rövid időre a második helyre szorult.
Egyre több autóvásárló mérlegel, hogy váltson-e elektromos autóra. A döntést megkönnyíti a javuló hatótáv, a fejlődő töltőhálózat és az egyre gazdagabb modellválaszték.
Jelenleg az autómárkáknak nem nagy üzlet az elektromos autó, a Tesla autóipari profitja is jórészt abból ered, hogy értékesíti környezetszennyezési kvótáit. De ez legyen a részvényesek baja, mert más téren az elektromos autó nagyon is vonzó.
HA NEM VAGY TERÜLETI KÉPVISELŐ, JÓ LEHET A VILLANYAUTÓ
Egy modern elektromos autó akkumérettől, hőmérséklettől és sebességtől függően úgy 120–500 kilométert tehet meg két feltöltés között. A villanyautók piacán 2020-ban piacvezető Volkswagen háromféle akku-kapacitással gyártja az ID.3-at, körülbelül 230–330 vagy 300–420, illetve 390–550 kilométer közötti valós hatótávval.
Mivel itthon a legtöbb elektromos modell második vagy harmadik autóként szolgál, akár heti egyszeri töltés is elég lehet. Sima konnektorról lassú a töltés, cserébe 230 voltos csatlakozóból rengeteg van. A töltésnek vannak sokkal gyorsabb módjai is, akár váltóáramról (AC), akár még gyorsabban, egyenáramról (DC) töltenél.
1500-NÁL TÖBB NYILVÁNOS TÖLTŐPONT
Nézz körül, mennyi töltőpont létesült az utóbbi években diszkontáruházak és bevásárlóközpontok parkolójában, közterületeken vagy autópályás benzinkutakon! A hálózat fejlesztésre szorul és bővül is, de már most nagyjából 1500 nyilvános töltőpont várja Magyarországon a villanyautók és a konnektoros hibridek gazdáit.
De elektromos autóval akkor könnyű az élet, ha adott számodra egy működő és sosem foglalt töltőpont. Érdemes otthon fali töltőt létesíteni, ennek költsége kiviteltől függően 300–500 ezer Ft, ha fejleszteni kell az ingatlan áramhálózatát is. A rendszert napelemmel is kombinálhatod, amire elérhető állami támogatás is igénybe vehető, akárcsak – időnként – villanyautó vásárlásához. Egy 7–11 kW teljesítményű otthoni berendezéssel a napi töltés 20 másodpercet vesz el az életedből: 10 mp, amikor hazaérve csatlakoztatod a fali töltőt és újabb 10 mp, amikor indulás előtt visszaakasztod a töltőfejet.
HULLADÉK, ZAJ, FÜST: A KÖRNYEZET HÁLÁS A VILLANYAUTÓÉRT
A villanyautót nemcsak magadnak veszed. A legkézenfekvőbb előnye a légszennyezés visszafogása, mert az elektromos motor helyben nem bocsát ki káros anyagot és az erőművi szennyezést könnyebb kontrollálni, mint temérdek magánautóét. A belső égésű motorokkal szemben a villanyautó akkor sem lesz környezetszennyező, ha használat közben a gyárban beszerelt kipufogógáz-ártalmatlanítási eszközök működésképtelenné válnak. Előny a zajártalom visszafogása is. A gumisurrogás marad, a motorzúgás és a kipufogózaj viszont megszűnik. Jót tesz a környezetnek a szállópor-szennyezés mérséklése, mert a villanyautó lassítás közben áramot termel az elektromos motorral, így a fékje alig dolgozik és kevesebb szálló por jelenik meg a levegőben. Ha nagyon zöld szeretnél lenni, akkor pedig a saját magad által megtermelt áramot töltöd az autódba. Ez az igazi megoldás!
Egy elektromos autó után nem marad annyi veszélyes hulladék, mint a belső égésű motorú kocsik után, legyen az motorolaj, kopott kuplung, vállas féktárcsa, rozsdás kipufogó. A nagyfeszültségű akkumulátorok begyűjtése, hasznosítása és végül ártalmatlanítása megoldott a civilizált országokban. Az elektromos autózás racionális, örömteli és környezetbarát közlekedési mód. Itt az ideje beszállnod?
Miután rájött, hogy a horgolás nem egyenlő a nagyi terítőjével, kitanult egy különleges technikát, és belevitte finoman feminista énjét. Farkasvölgyi Orsi ma abból él, amiből mindig szeretett volna: reggel felkel és alkot, az utóbbi időben horgolt hősnőket tervezett.
Türelmetlen ambícióval írják át a szabályokat, és azon dolgoznak, hogy a zöldebb, szabadabb és elfogadóbb világ végre ne utópia legyen, hanem alapvetés. A legszerethetőbb, legfrissebb Forbes-lista.
Az első magyar autópálya melletti első étterem 1975-ben nyílt meg, azóta több átalakítás és költözés után ma kávézó, önkiszolgáló és drive kombójaként próbálja túlélni a járványt. A Szakály család harmadik vendéglátós generációja éppolyan szigorúan és strukturáltan viszi a bizniszt, mint ahogy az édesapa, aki először tervezte, majd vezette, aztán meg is vette a helyet.