Az elmúlt egy év egyértelmű nyertese a home office, de az irodai munkavégzésnek egyáltalán nincs vége. Az irodák bezárása egyet jelentene azzal, hogy egy vállalat előrébb sorolja a költségcsökkentést a hatékonyságnál. Az iroda nemcsak egy hely, ahol dolgozunk, hanem közösségi tér is, ahol sokan a koronavírus előtti életünk (minimum) negyedét eltöltöttük. És erről a szociális térről a többség a jövőben sem akar majd lemondani.
„Az biztos, hogy az irodába járási szokásaink változni fognak, emiatt az irodai piac is át fog alakulni, de nem fog eltűnni” – mondja Újvári Viktor Tamás, az Officium irodafejlesztői vállalat ügyvezető igazgatója és tulajdonosa. „Vírushelyzettől függetlenül, nem lehet otthoni munkával állandóan és minden szempontból hatékonyan dolgozni.”
Az Officium 2012-es alapítása óta állandó növekedésben van, ezt az elmúlt egy év pandémiás helyzete sem tudta megállítani. Újvári elmondása szerint ennek az egyik oka az, hogy az emberek vágynak vissza a közösségeikbe, munkahelyeikre, ha nem is az eddig megszokott heti 5 napos konstrukciókban. „A trendek afelé mutatnak, hogy tárgyalótérré fognak átalakulni az irodák. Egyeztetésekre és projektmeetingekre fognak bejárni az emberek, tehát dominálnak majd a közösségi terek, akár publikus coworking részekkel együtt is” – mondja a szakember. Szerinte a felére fog zsugorodni a fix terület, amire szükség lesz. Az irodaterek ergonomikus kialakítása pedig egyre inkább nélkülözhetetlen, nemcsak a vírushelyzet miatt, hanem a munkavégzési szokásaink változása miatt is.
Miután rájött, hogy a horgolás nem egyenlő a nagyi terítőjével, kitanult egy különleges technikát, és belevitte finoman feminista énjét. Farkasvölgyi Orsi ma abból él, amiből mindig szeretett volna: reggel felkel és alkot, az utóbbi időben horgolt hősnőket tervezett.
Coco Chanel, Malala Juszafzai, Frida Kahlo, Jane Austen, Maya Angelou – nem tipikus játékbabák, de aki meglátja őket a Manuska horgolt verziójában, szinte biztosan félredobja a legdrágább Barbie-t is. Egy kicsit ez is volt Farkasvölgyi Orsi célja, amikor pár évvel ezelőtt nagy tetteket véghez vivő nők alakját kezdte meghorgolni. „Szerettem volna, ha játék közben a kislányom is hall ezekről az emberekről, akik a nőkért, sokszor az elnyomott nőkért különösen sokat tettek” – mondja Orsi, bevallottan feminista korszakot nyitva ezzel a munkásságában.
Sokáig csak ábrándozott arról, hogy az alkotás a munkája is lehet. Dolgozott az Odeon moziban, később a Budapest Filmnél, és bár férje mindig mondta, hogy „neked ezt kellene csinálnod”, csak második gyerekük után mert vállalkozást építeni arra, amit igazán szeret. Addigra túl volt a felismerésen, hogy horgolni nem csak a nagyi terítője stílusában lehet, hatosával rendelte a külföldi szakirodalmat, rátalált a japán amigurumira (a horgolt játékfigurák technikája), és minden online fellelhető angol nyelvű horgolási tudást magára szedett.
„Hanuska inspirálta az egészet” – utal ma már kilencéves kislányára, akinek kissé megvariált beceneve a márkanevet is ihlette. „Mintha sugározta volna magából az ötleteket” – mondja a kezdetekről, amikor kész babákat és rém cuki állatokat horgolt és adott el az Etsyn. Csipkés szárnyú denevérei ma is nagyon mennek, de mivel a sorozatgyártást unja, és azt élvezi, ha a nulláról felépíthet egy figurát, átállt a mintatervezésre. Évek óta mindenből egy darabot horgol meg – ez bő egy hét az alapötlettől, a rajzoláson, tervezésen, horgoláson, lebontáson és újrahorgoláson át a finomításig és véglegesítésig –, miközben dokumentálja és fotózza a lépéseket. A kész mintát és az instrukciókat adja el 99 százalékban külföldi vevőinek, darabjukat hat-hét dollárért – Amerikába, Európába, de olyan messzi és meglepő helyekre is, mint Ghána vagy Ecuador.
„Nehéz kitűnni, mert sokan kézműveskednek, nekem az Instagram hozta meg az áttörést úgy öt éve – mondja Orsi, ma 32 ezer követővel. – Pénzt nem fektettem bele, de utánajártam, sok hasznos, ingyenes anyagot találtam a neten, és sikerült közösséget építenem.” Az inspiráló női vonalra egy angol könyvkiadó is felfigyelt, így Crochet Little Heroes címmel pár hete meg is jelent Orsi könyve az említett hősnőkkel és pár hős férfival – például Mahatma Gandhi vagy Abraham Lincoln figurájával – kiegészülve, életük rövid sztorijával és az Orsi által tervezett babák mintájával.
Most újabb könyvön dolgozik, ezúttal egy magyar kiadóval, és már azon is túltette magát, hogy az általa horgolt és Angliába küldött kész babái – vélhetően a covid miatti postai káoszban – szőrén-szálán eltűntek. A hősnőkből így prototípusa is alig maradt, de másfajta babái százszámra akadnak odahaza, és annak külön örül, hogy gyerekei ágyában ma is nagyobb arányban vannak az ő babái, mint a Tesco-plüssök.
Farkasvölgyi Orsolya egyéni vállalkozó
Indulás: 2015 Befektetett összeg: kb. 500 ezer forint
Árbevétel (millió forint): 2020 5,3
Adózott eredmény (millió forint): 2020 4,6 Forrás: cégközlés
Mobil zuhanyozó, kompresszoros hűtő, szivargyújtóra dugható minikukta – a Convoy Truck Shopot működtető Ezüsthajó Kft. csupa olyan felszereléssel kereskedik, ami egy személyautóhoz szokott embernek teljesen idegen lehet. A kamionos cég harmincéves, és már az alapító fia vezeti. Ha átadod a céged, utána ne beszélj bele – vallja az édesapja, aki tudatosan lépegetett egyre hátrébb.
Sikernek érzik, ha egy sokáig magába forduló kamasz elkezd például a testvérével kommunikálni, újra bejár az iskolába, és a szülő ismét tud rá úgy nézni, mint a gyermekére, nem pedig mint egy szörnyetegre. A Pro Juventa Alapítvány szakemberei gyermekpszichiátriai problémával élő családoknak segítenek visszaállni a normális kerékvágásba – nemcsak hagyományos terápiát adnak nekik, hanem művészettel, zenével kombinált, összetett, élményszerű segítséget.