A Rege márkájáról ismert Szatmári Konzervgyár Kft. és a Nagymama lekvárját gyártó EKO Konzervipari Kft. friss, hazai alapanyagokból készített termékeket kínál. Zöldség- és gyümölcs-
mixeik több mint 70 százalékát külföldön értékesítik, emellett kielégítik a bio, az azonnal fogyasztható és a funkcionális élelmiszerek iránti vevői igényeket is.
Amikor mindenki startupokat és diszrupciót emleget, hogy jön szóba a konzervipar?
Medveczky Péter: Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy ebben az iparágban a növekedési lehetőségek egy stabil piaccal találkoznak. A magyar csemegekukorica versenyképessége egyedülálló Európában, de kompetitív az uborkánk, zöldborsónk és meggyünk is a kontinensen.
Mihályi Botond: Az igen fontos stabil piaci helyzet mellé hozzá kell tenni, hogy a növekedés és a bővülés nem a startupok kiváltsága. Érett cégekkel is lehet, sőt kell is magasabb sebességi fokozatba kapcsolni, meglátásunk szerint a hazai KKV-méretű cégek képesek akár radikális üzletimodell-váltásra is.
Miben látják a növekedés mozgatórugóit?
MB: A növekedés forrása egyrészt a volumen bővítése, másrészt a működési hatékonyság javítása. Személy szerint könnyebben elérhetőnek találom az utóbbit, mely esetünkben is a kihasználatlan kapacitások kiaknázásánál kezdődik és a pontos számításokon alapuló modernizációig tart, mely ugyanúgy felöleli a gyártóberendezéseket, mint ahogyan a működési és vállalatirányítási folyamatokat.
MP: A piaci terjeszkedést nagyobb kihívásnak tartjuk, mert előfeltétele, hogy a nyersanyagot nagyobb mennyiségben is kiváló minőségben termeltessük meg. Olyan gyártásszervezést kell működtetnünk, amellyel a termékeinkhez a zöldségeket továbbra is a legjobb érettségi állapotban, a betakarítás után azonnal, minőségromlás nélkül tudjuk biztosítani. A konzervipar nem az innovációiról ismert, de mi ebben is látunk lehetőséget. Amellett, hogy vásárlóink a megszokott, mesterséges anyagok és tartósítószer nélküli, mégis friss állagú minőséget várják el, az egyre egészségtudatosabb fogyasztási szokások teret adnak a funkcionális élelmiszerek és a bio termékvonal innovatív fejlesztéséhez is.
Milyen fejlesztésekben gondolkoznak?
MP: A magyar piacon hiányzik egy valós hazai szereplő. Miközben magas minőségük miatt külföldön éppen a magyar termékek a keresettek, például az európai csemegekukoricát fogyasztók több, mint fele magyar terméket vásárol, addig hazánkban nemzetközi cégek márkáiban bíznak inkább a fogyasztók. Pozíciónkat szeretnénk itthon tovább erősíteni, emellett a jelentős külföldi kereslet miatt az exportvolumenben is vannak tartalékok, amelyet a termelési kapacitások dinamikus növelésével tudunk kiaknázni.MB: Fontosnak tartjuk a működés modernizációját, illetve saját folyamataink fejlesztése mellett nagy jelentőséggel bír nyersanyagtermelő partne-
reink tudatos fejlesztése. Több beruházási projektben is gondolkozunk, melyekhez páratlan lehetőséget jelent a jelenlegi pályázati kínálat. Ezen projektek felölelik a kapacitásbővítést, az IPAR 4.0 bevezetését és a termékfejlesztés megvalósítását lehetővé tevő beruházásokat. Munkaszervezés szempontjából izgalmas kihívás a két konzervgyár működésének összehangolása.
Mindez elég komoly költségekkel járhat, melyhez önerőt is elő kell teremteni.
MP: Ezért jött kapóra, hogy mindkét cég részt vett a Hiventures vállalatokat célzó tőkefinanszírozási programjaiban és hogy az MFB csoporthoz tartozó tőkealap-kezelő átmeneti időre szóló tulajdonrészt szerzett bennük. A Hiventures nem pusztán finanszírozási téren tökéletes partner az EKO és a Szatmári céljainak eléréséhez, hanem kooperációs lehetőségek biztosításával is.
Katona Bence: Bízunk abban, hogy a tranzakcióhoz szükséges, kétmilliárd forint összértéket is meghaladó tőkebefektetésünkkel sikerült hozzájárulni a két vállalat zökkenőmentes generációváltásához, és hisszük, hogy egyre több, a Botond és Péter által megálmodotthoz hasonló sikertörténetbe tudunk finanszírozó partnerként betársulni a közeljövőben.
A Hiventures portfóliójában emellett számos olyan, nemzetközi piacon is egyedülálló élelmiszeripari, csomagolástechnikai, szállítmányozási vagy technológiai startup található, amelynél a nagyobb vállalatok számára versenyelőnyt biztosító innováció áll rendelkezésre. Mivel a magyar vállalkozásoknak ötletfázistól nagyvállalatokig vagyunk tőkefinanszírozó partnere, célunk, hogy portfóliócégeink között a szinergiákat is kiaknázzuk, közöttük kölcsönösen előnyös együttműködések jöjjenek létre. Innovációval, valamint friss menedzsmentszemlélettel egy tradicionális hazai vállalkozásnak is attraktívvá tehető a jövőképe.