Elég jól vagyok, mondom mostanában, amikor úton-útfélen, de valójában inkább telefon- és zoomvégen megkérdezik, hogy vagyok. És rájátszom az elég hangsúlyozására, hogy úgy is hallható legyen, hogy „megfelelő mértékben”, meg úgy is, hogy „igencsak jól”. Hangulat- és napfüggő, hogy melyik igaz. Otthon egészségesek vagyunk, és a Forbes minden hajója (magazin, online, események) átvészelte a tavalyi vihart, és most jó szelet fogott. Ezt a számunkat 16 oldallal bővítettük, értékesítési csapatunk annyi hirdetést adott el.
Egyesítenek két, sokszor külön járó adottságot: a teljesítményen nyugvó tapasztalatot a szűnni nem akaró tettvággyal.
Ez nem jelenti azt, hogy ne csodálkoznék rá, hogy mindenki maszkban jár az utcán. Amennyire természetessé vált, annyira megszokhatatlan a látvány, különösen úgy, hogy tudom, más nemzetekhez képest milyen sokan halnak meg nálunk.
Miután rájött, hogy a horgolás nem egyenlő a nagyi terítőjével, kitanult egy különleges technikát, és belevitte finoman feminista énjét. Farkasvölgyi Orsi ma abból él, amiből mindig szeretett volna: reggel felkel és alkot, az utóbbi időben horgolt hősnőket tervezett.
Coco Chanel, Malala Juszafzai, Frida Kahlo, Jane Austen, Maya Angelou – nem tipikus játékbabák, de aki meglátja őket a Manuska horgolt verziójában, szinte biztosan félredobja a legdrágább Barbie-t is. Egy kicsit ez is volt Farkasvölgyi Orsi célja, amikor pár évvel ezelőtt nagy tetteket véghez vivő nők alakját kezdte meghorgolni. „Szerettem volna, ha játék közben a kislányom is hall ezekről az emberekről, akik a nőkért, sokszor az elnyomott nőkért különösen sokat tettek” – mondja Orsi, bevallottan feminista korszakot nyitva ezzel a munkásságában.
Sokáig csak ábrándozott arról, hogy az alkotás a munkája is lehet. Dolgozott az Odeon moziban, később a Budapest Filmnél, és bár férje mindig mondta, hogy „neked ezt kellene csinálnod”, csak második gyerekük után mert vállalkozást építeni arra, amit igazán szeret. Addigra túl volt a felismerésen, hogy horgolni nem csak a nagyi terítője stílusában lehet, hatosával rendelte a külföldi szakirodalmat, rátalált a japán amigurumira (a horgolt játékfigurák technikája), és minden online fellelhető angol nyelvű horgolási tudást magára szedett.
„Hanuska inspirálta az egészet” – utal ma már kilencéves kislányára, akinek kissé megvariált beceneve a márkanevet is ihlette. „Mintha sugározta volna magából az ötleteket” – mondja a kezdetekről, amikor kész babákat és rém cuki állatokat horgolt és adott el az Etsyn. Csipkés szárnyú denevérei ma is nagyon mennek, de mivel a sorozatgyártást unja, és azt élvezi, ha a nulláról felépíthet egy figurát, átállt a mintatervezésre. Évek óta mindenből egy darabot horgol meg – ez bő egy hét az alapötlettől, a rajzoláson, tervezésen, horgoláson, lebontáson és újrahorgoláson át a finomításig és véglegesítésig –, miközben dokumentálja és fotózza a lépéseket. A kész mintát és az instrukciókat adja el 99 százalékban külföldi vevőinek, darabjukat hat-hét dollárért – Amerikába, Európába, de olyan messzi és meglepő helyekre is, mint Ghána vagy Ecuador.
„Nehéz kitűnni, mert sokan kézműveskednek, nekem az Instagram hozta meg az áttörést úgy öt éve – mondja Orsi, ma 32 ezer követővel. – Pénzt nem fektettem bele, de utánajártam, sok hasznos, ingyenes anyagot találtam a neten, és sikerült közösséget építenem.” Az inspiráló női vonalra egy angol könyvkiadó is felfigyelt, így Crochet Little Heroes címmel pár hete meg is jelent Orsi könyve az említett hősnőkkel és pár hős férfival – például Mahatma Gandhi vagy Abraham Lincoln figurájával – kiegészülve, életük rövid sztorijával és az Orsi által tervezett babák mintájával.
Most újabb könyvön dolgozik, ezúttal egy magyar kiadóval, és már azon is túltette magát, hogy az általa horgolt és Angliába küldött kész babái – vélhetően a covid miatti postai káoszban – szőrén-szálán eltűntek. A hősnőkből így prototípusa is alig maradt, de másfajta babái százszámra akadnak odahaza, és annak külön örül, hogy gyerekei ágyában ma is nagyobb arányban vannak az ő babái, mint a Tesco-plüssök.
Farkasvölgyi Orsolya egyéni vállalkozó
Indulás: 2015 Befektetett összeg: kb. 500 ezer forint
Árbevétel (millió forint): 2020 5,3
Adózott eredmény (millió forint): 2020 4,6 Forrás: cégközlés
Az elmúlt egy év egyértelmű nyertese a home office, de az irodai munkavégzésnek egyáltalán nincs vége. Az irodák bezárása egyet jelentene azzal, hogy egy vállalat előrébb sorolja a költségcsökkentést a hatékonyságnál. Az iroda nemcsak egy hely, ahol dolgozunk, hanem közösségi tér is, ahol sokan a koronavírus előtti életünk (minimum) negyedét eltöltöttük. És erről a szociális térről a többség a jövőben sem akar majd lemondani.
Mi tart egyensúlyban egy vezetőt, és mi tart egyensúlyban egy olyan, 2500 kilométerrel arrébb dolgozó csapatot, akikkel sohasem találkozott? Cséffalvay Gábor coach Pálfi Eszterrel, egy multinacionális cég területi pénzügyi igazgatójával beszélgetett.
Mobil zuhanyozó, kompresszoros hűtő, szivargyújtóra dugható minikukta – a Convoy Truck Shopot működtető Ezüsthajó Kft. csupa olyan felszereléssel kereskedik, ami egy személyautóhoz szokott embernek teljesen idegen lehet. A kamionos cég harmincéves, és már az alapító fia vezeti. Ha átadod a céged, utána ne beszélj bele – vallja az édesapja, aki tudatosan lépegetett egyre hátrébb.
Az első magyar autópálya melletti első étterem 1975-ben nyílt meg, azóta több átalakítás és költözés után ma kávézó, önkiszolgáló és drive kombójaként próbálja túlélni a járványt. A Szakály család harmadik vendéglátós generációja éppolyan szigorúan és strukturáltan viszi a bizniszt, mint ahogy az édesapa, aki először tervezte, majd vezette, aztán meg is vette a helyet.